syöttöväleistä!
minkälaisia määriä ja millasia syöttövälejä 1kk ikäiselle?? tuntuu että rinnan jälkeen noin 30min haluu taas ruokaa ja menee 40-70ml korviketta. voiko vauvaa ylisyöttää,koska kyllä meillä tunkee kielellä pulloa pois ja oon miettiny että kannattaako edes tissii antaa jos ei saa sieltä tarvitsemaansa määrää? tuntuu että vähän aikaa tissin jälkeen tyytyväinen ja sitten alkaa natina.
k.h.p ja möhnis tänään 1kk
Kommentit (4)
Tuon ikäinen saattaa vielä lähes asua siinmä tissillä- ainakin meillä! Meidän tyttö oli (on) niin pieni, ettei hänen mahalaukkunsakaan siis kovin järeä voi olla- hän söi vähän, mutta usein. Jopa siis 30min välein. Nyt mennään n. 2h syöttöveleillä, ikää tytöllä 3kk.
Anna vauvasi siis imetä aina kun hän haluaa. lapsentahtisesti, kuten sanotaan. Ei se aina ole nälkää,kun tissiä halutaan vaan myös janoa, läheisyyttä, turvaa jne.
Kun vaan jaksaa antaa vauvan imeä ja olla rinnalla niin usein kun hän haluaa, alkaa kysyntä ja tarjonta pian kohtaamaan.
sitruska ja muksut 3kk/2v4kk
meillä tytöllä kokoa 3vkosena 5kg ja 55cm et ei niin pieni oo.. ja mulla on 6 vuotiaskin joten ei oo aikaa tissitellä koko aikaa..:(
Ja syötönvälit vaihtelee todella paljon. Välillä imetään puolen tunnin välein, välillä taas on pidempi tauko. Tarjoan rintaa aina kun minusta tuntuu, että sitä vauva on vailla. Vauvaa ei voi pakottaa imemään, joten jos ei huoli niin sitten tulkitsen, että on väsynyt tms. muu harmitus kuin nälkä tai lohtuimun tarve. Vauva tosiaan imee myös saadakseen lohtua esim. mahavaivoihin. Jos ei tissi kelpaa, tarjoan tuttia ja jos ei sekään niin sitten vaan vaunuihin nukkumaan.
Menee aikansa, ennenkuin oppii tulkitsemaan vauvan viestejä, mitä se milloinkin on vailla. Ja tuosta imetyksen vaatimasta ajasta vielä, että minä imetän seisten, jos sattuu esim. ruoanlaitto olemaan kesken. Aina ei voi istua alas imettämään. Välillä ihan huvittaa, millaista tämä elämä on. Mutta pakko on huolehtia myös 3- ja 1-vuotiaiden veljien tarpeista.
voimia!
voimia!
Kuukauden ikäinen voi hyvinkin tarvita maitoa useammin kuin 2-3-4 tunnin välein. Eli jonkun aterian jälkeen voi mennä vain se puolituntinen ja on taas nälkä...MUTTA toisaalta jos ei ole lainkaan pitempiä välejä, syöttäminen tosi usein voi lisätä ilmavaivoja, vatsanväänteitä, ummetusta jne. Eli jos vauva vähän natisee ruuan jälkeen, niin röyhyttele rauhassa... jos hän ei itek paljoakaan, niin yritä venyttää edes vähän kerrallaan välejä. Tein itse niin kolmannen lapseni kanssa, joka tuntui juuri noin 4-viikkoisena haluavan tissiä " koko ajan" ...pitelin häntä sitten sylissä ja laitoin taas makoilemaan ja kun vähän kitisi, niin röyhyttelin rauhassa...näin kului ehkä 3:kin tunia eteenpäin ja sitten vasta oli selvästikin nälkä...parissa päivässä ne minivälit jäivät pois ja vauvan vatsakin rauhoittui.
Anna ihmeessä rintaa, JOS HALUAT imettää, mutta älä paineita itsellesi luo. JOs et halua imettää, anna olla. Itse sinuna antaisin rintaa aina ensin ja RAUHASSA niin kauan kuin vauva haluaa imeä. Sitten ehkä tuttelia vielä JOS vauva SELVÄSTI jää nälkäiseksi, eli itkee ja hamuaa rintaa, muttei sieltä vaan " tule" mitään tms.
TSEMPPIÄ!