Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE ja työnhaun uusi palvelumalli

Vierailija
17.04.2022 |

Tästä asiasta on ollut tällä palstalla useaan kertaan aloituksia, joissa nyt jankutetaan sitä sun tätä, mutta ei koskaan esim. Te-palveluiden sivuilta löytyviin teksteihin perustuvaa sitä sun tätä.
Lakiin perustuva uusi malli astuu voimaan 2.5.

No, kävinpä nyt katsomassa, mitä siellä te-toimiston sivuilla asiaan liittyen on tekstejä. Ja ministeriön omaa köysymys-vastaus-osiota lukiessa tuli pitkäaikaistyöttömien osalta tällaista tekstiä eteen (pitkääääään luettelon viimeinen kohta, Miten malli ottaa huomioon pitkäaikaistyöttömät):

* Uudistuksessa myös pitkäaikaistyöttömien palveluja tehostetaan. Nykyisten kolmen kuukauden välein järjestettävien haastattelujen lisäksi työnhakijalle järjestetään puolen vuoden välein kuukauden kestävä tehostettu palvelujakso, jonka aikana järjestetään kaksi täydentävää työnhakukeskustelua. Näiden keskustelujen tavoitteena on ehkäistä työttömyyden pitkittymistä, tarjota työnhakijalle syvennettyä tukea työnhakuun ja työllistymiseen sekä ohjata tarpeellisiin palveluihin.

Jos pitkäaikaistyöttömän palvelutarve sitä edellyttää, hänelle voidaan aina tarjota palveluprosessiin kuuluvien tapaamisten lisäksi ylimääräistä henkilökohtaista palvelua ja tukea.*

Pitkäaikaistyöttmät: Onko teitä tavoiteltu te-toimiston haastatteluihin tähänkään asti? Onko teihin oltu yhteydessä? Oletteko saaneet palveluita?

No, mutta tuon tekstin perusteella, jonka tänne kopioin, pitkäaikaistyöttömien ei todennäköisesti tarvitse hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa tai tehdä mitään muutakaan, eikä heitä myöskään tulla mitenkään auttamaan te-toimiston taholta, mitä nyt jonnekin SPR:n kirpputorille tarjotaan jotain työpaikkaa mahdollisesti sitten vuoden päästä!

No, niinhän se on, että kukin auttakoon itseään. Mutta mitä me teemme millään te-toimistolla ja mitä nämä ministeriön tekstinikkaritkaan valheita ilmoille päästävät, kun ei niitä kontakteja ole tähän astikaan ollut. Ja huomatkaa myös tuo, "Jos pitkäaikaistyöttömän palvelutarve sitä edellyttää, hänelle voidaan aina tarjota palveluprosessiin kuuluvien tapaamisten lisäksi ylimääräistä henkilökohtaista palvelua ja tukea", eli tuohan tarkoittaa, että te-toimiston harkinnan mukaan ollaan yhteydessä ja he harkitsevat että ei olla.

Nauraa!

https://tem.fi/usein-kysyttyja-kysymyksia-pohjoismaisesta-tyovoimapalve…

Jos ei mitään tietoa henkilökohtaisella yhteydenotolla tästä asiasta tule, niin eipä tarvitse asiasta välittää mitään!

Kommentit (270)

Vierailija
141/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa käydä kuntouttavassa työtoiminnassa kerta viikkoon puolen vuoden tai vuoden sopparilla jos haluaa olla rauhassa.

Ja jotkut kovasti inttää että kaikkien pitää hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa,

ei tarvitse, esim. kuntouttavan sopparin omaavat.

Ja taitaa koskea vain uusia työttömiä, ei meitä jotka ollaan oltu kymmene tai viistoista vuotta työttömiä.

Mistä keksit, että kuntouttavan sopparin omaavat on jotenkin poikkeustapauksia? Jos saat työttömyysetuutta, niin sinulla on työnhakuvelvollisuus ja se on 4 työpaikkaa/kk ellei toisin ole laissa säädetty.

Mistä te näitä vääriä tietoja oikein saatte?

Kyllä tämä tieto pitää paikkansa. Lain mukaan kuntouttavassa työtoiminnassa on henkilöitä jotka eivät syystä tai toisesta kykene hakemaan töitä tai koulutusta. Siksi heidät on (yleensä sosiaalitoimen aloitteesta, joskus työkkärin) siirretty typin asiakkaaksi, se on aikuissosiaalityöhön kuuluvaa, mutta samalla myös työkkärin työllistämistoimeksi laskettava. 

Olisihan se hullua että jos peruste kutylle on ettei voi hakea töitä, ja sitten laitettaisiin että pitää hakea 4 työpaikkaa kuussa.

Kuntouttavaan voidaan laittaa vain niitä, jotka joutuvat työmarkkinatuen lisäksi tukeutumaan toimeentulotukeen.

Ja tuolle joka nyt kivenkovaan tätä neljän hakemuksen velvoitetta huutaa, niin hänelle vielä kerran:

LAKI VELVOITTAA MYÖS TYÖVOIMATOIMISTOA. Eli työkkärin pitää nyt ensin olla yhteydessä, jotta tässä saa tietää, mitä velvoitteita tässä on ja lisäksi sen pitää kertoa miten siihen päin sitten ollaan yhteydessä jotta niitä hakuja voi ilmoitella.

ASIAHAN ON NIIN, näin on julkisuudessa puhuttu, että sitä hakemusmäärää voidaan sovitella työttömän edellytysten mukaan... Kaikkia ei koske se neljä paikkaa per kk. Jo senkin takia, että joillakin seuduin on mahdotonta hakea neljää paikkaa kun ei niitä paikkoja ole... Näin siellä artikkelissakin sanotaan, jota aloittjaa on linkittänyt tekstiinsä.

0-4.... No, mitäs sinä neljästä huutaja meinaat, millaisin perustein sitten joku joutuis vaikka kahta hakemaan tai kolmea tai yhtä saati sitä nollaa......

JA LAKI VELVOITTAA MYÖS TYÖVOIMATOIMISTOA, SINÄ HUUTAJA VELVOITAT VAIN TYÖTTÖMÄKSI TYÖNHAKIJAKSI ILMOITTAUTUNUTTA!

Senkin kokoomuslainen!

"Kuntouttavaan voidaan laittaa vain niitä, jotka joutuvat työmarkkinatuen lisäksi tukeutumaan toimeentulotukeen." Yleensä näin on että ovat sosiaalitoimen asiakkaita, mutta kaikki sosiaalitoimen asiakkaat eivät saa toimeentulotukea, ne on kaksi eri asiaa. Pitää olla typin asiakas, se on se lähettävä taho kutyyn. Ja se on moniammatillinen ryhmä jota johdetaan sosiaalitoimesta käsin.

Niin, mutta se typ, se ei tarkoita sitä, että joutuu pakosta tai välttämättä tai väistämättä kuntouttavaan työtoimintaan mukaan. Ei. Sinne kuntouttavaan laitetaan niitä, joilla on toimeentulotukiasiakkuus työmarkkinatuen lisäksi, no, joku voi olla poikkeus. Mutta typ ei välttämättä tarkoita väistämätöntä joutumista kuntouttavaan työtoimintaan!

Typ avautuu kun työttömyys on jatkunut riittävän kauan, silloin joutuu monialaisen palvelun piiriin. Välttämättä se ei tarkoita sen enempää kuin että yhden kerran ehkä näkee sekä sen te-toimiston naureskelevan tyypin ja sitten siinä on se sossutäti myös paikalla.... 

Välttämättä typ:läinen ei edes käytä toimeentulotukea.... 

Typ:iin putoaminen on myös työttömyyden kestosta kiinni.

Joskus oli juttu lehdessä naisesta, joka laitettiin typ-palveluun, hänellä oli lapsi kuollut. Silloin ei jaksa välttämättä 8 tunnin työpäivää normi sopimuksella.

Vierailija
142/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässsä joutuu tekemään sen että katkaisen jalkani moottorisahalla. o ei se mitään, olen jo haudutellut ajatusta pidempään ja tiennyt että minua tullaan käyttämään hyväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin virkailijat tekevät työkseen työttömien auttamista

Salli mun nauraa.

Työttömien kontrollointia he työkseen tekevät! Valvovat, toimiiko työtön tavalla, joka vie oikeuden työttömyysetuuteen. Ei mitään muuta.

Ja anteeksi työkkärin virkailijat, ymmärrän, että ei se ole oma syynne, vaan lainsäädännön ja ministeriön ohjeistusten.

Vierailija
144/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin mulle sanottiin että vanhojen asiakkaiden ei tarvitse hakea niitä 0-4 työpaikkaa kuussa. Eli sitä velvoitetta ei ole, mutta työkkäri on kuulemma meihinkin enemmän yhteydessä.

Sinua on neuvottu väärin. Työnhakuvelvollisuus koskee kaikkia työttömiä.

Vielä varmistin häneltä asian pariin kertaan. Mua ei ole neuvottu väärin.

Kyllä sinua on neuvottu väärin! Olen pahoillani, että saamasi tieto ei pidä paikkaansa, mutta voit varsin hyvin tarkistaa asian lukemalla hallituksen esityksen 167/2021. Uusi malli koskee jokaista TE-toimiston asiakasta! Myös sinua.

Ja jos olet kuntakokeilun asiakas, niin asia ei muuksi muutu.

Mutta silloin koskee myös se tapaaminen työvoimatoimiston kanssa jokaista työtöntä. Siellähän se pitää selvittää, että mikä on se lukumäärä 0-4 välillä!

Jos et itse ole työvoimavirkailija, niin ole hiljaa!

Jos ei tule tapaamista tai yhteydenottoa, niin enpä rupea mitään hakemuksia vääntämään. Kun en edes tiedä, miten te-toimiston kanssa asioidaan, kun tuossa toukokuussa nykyinen te-palvelut.fi lakkaa toimimasta, eikä tässä työmarkkinatorissa näytä olevan yhtään mitään konstia, millä asioisin te-toimistoon päin!

Älä nyt leiki tyhmää!

Kyllä ne omat sivut siellä pysyy ja sitä kautta saa yhteyden. 

Ja sulla pitää olla suunnitelma aina voimassa tai sun etuus olisi katkaistu. Ja siinä sun sopimuksessa lukee että sun pitää hakea töitä tai sopivaa koulutusta, se on kaikilla ollut aina pakollinen.

Se tapaaminen ei tarvitse olla paikan päällä toimistolla, vaan voidaan entiseen tapaan hoitaa puhelimitse tai sähköisesti vaikka teamsillä.

En leiki tyhmää, vaan oletan, että kun kerran laki sanoo, että te-toimisto kontaktoi, niin silloin sen on kontaktoitava. Sen on itse ilmoitettava mitä velvoitteita se tämän uuden mallin perusteella mulle asettaa... LAKI VELVOITTAA MYÖS TE-TOIMISTOA!

Kyllä. En ole väittänyt mitään että ei kontaktoisi. Vaan että sulla on nyt suunnitelma voimassa, ja sinä noudatat sitä siihen asti kunnes uusi suunnitelma tehdään seuraavan 3kk sisään.

Älä, missähän vaiheessa se suunnitelma on päivitetty... Tiiätkö?

Vai tarkoittaako tämä lain voimaantulo sitä, että sinä samana päivänä eli 2.5.2022 jokaisen työvoimatoimiston kirjoissa olevan työttömän työnhakijan työnhakusuunnitelma päivittyy automaattisesti, ilman minkäänlaista henkilökohtaista kontaktia kenenkään taholta. Että sinne tulee sitten automaattisesti teksti, että nyt haen 4 työpaikkaa per kk. Eikä tätä tekstiä tarvitse edes kenenkään allekirjoittaa...

Sitäkö sinä väität.

Tiiätkö milloin on suunnitelma päivitetty?

Vierailija
145/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkäaikaistyötön pk-seudulta, kuntakokeilun piirissä. Teen kaikki vaaditut jutut sähköisesti. Koskaan minulle ei ole soittanut kukaan. Tekstari on tullut jos on jotain täydennettävää.

3kk:n välein on pitänyt kirjoittaa se suunnitelma (työllistymis/aktivointi/mikäonkaan). Tai oikeastaan riittää kun käy painamassa nappia ja lähettämässä vaikka sen saman ritirumpsun.

Eikö sinun ole tarvinnut valita uusia tehtäviä tai toimenpiteitä, tai miksi nitä nyt kutsutaankaan? Minä katsoin kauhulla sitä listaa, että koska olen jo aiemmin valinnut tietysti ne helpoimmat, niin kohta on jäljellä enää ilmaistyöt ja pupukurssit. 

Vierailija
146/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hätäkeskuslaitoksella on toimistotyötä palkkatuella, siis palolaitoksella.

No se on sitten kunnan eikä valtion koska valtio ei ole vuosiin saanut palkkatukea, koska itse maksa ne.

Kyllä saa, valtiolla on palkkatuella porukkaa. Olen itse nyt valtiolla ja juuri tuli 2 uutta palkkatuella.

Vierailija
147/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa linkitetyssä kysymys-vastaus-artikkelissa sanotaan näin:

*Pohjoismaisen työvoimapalveluiden mallin arvioidaan kasvattavan työllisyyttä noin 9 500–10 000 työllisellä.*

Työttömyysluvut ovat kuulemma vähenemässä muutenkin, mutta paljonko niitä työttömiä nyt on lukumääräisesti? Onko noin 10.000 uutta työllistä iso prosenttiosuus siitä luvusta?

Niin joo... TE-toimisto itse palkkaa muutaman sata, ellei peräti tuhat uutta työntekijää haastattelemaan ihmisiä... Vai?

Linkitetyn artikkelin mukaan TE-toimistojen väen määrä kasvaa:

*Tämä merkitsee asiakaspalvelun vahvistamista noin 1 200 asiantuntijalla. TE-toimistojen vuoden 2019 resursseihin verrattuna lisäys on noin 40 prosenttia.*

No, välttämättä nuo kaikki palkatut eivät tule työttömyyskortistosta, mahdollisesti suoraan yliopistosta joltain maisterilinjalta!

Tarpeettomia tradenomeja noihin hommiin pistetään. Cimson, Trainers' House ym. firmat palkkaavat ne listoilleen ja vuokraavat edelleen työvoimahallinnolle, tietysti kuorivat kunnon tuoton firmojen omistajille samalla. Palkatut eivät millään muotoa ole jonkin alan työelämän asiantuntijoita, jotka osaisivat löytää työttömille työpaikkoja. Pystyvät lähinnä hymyilemään ja toivottamaan tsemppiä. - Siis noitahan pörrää jo nykyään esim. täällä Tampereella työkkärin aulassa enemmän kuin työttömiä, kyselemässä voisivatko olla jotenkin avuksi. Ja leveä hymy naamalla aina.

Vaatimuksena on vähintään sosionomin tutkinto. Tiedän koska ole noihin hakenut töihin, joskus olen työkkäriin päässyt jopa haastatteluun asti kun on alan kokemusta ja alempi tutkinto, mutta paikan sai sosionomi, joskus paikan saa joku hallintotieteiden maisteri tms. ei tradenomit.

Ei työkkäri ole ollut vuosikymmeniin mikään työnvälitysfirma, joten ei heidän pääasiallinen tehtävänsä olekaan etsiä töitä asiakkailleen joita jokaisella on vähintään kymmeniä, jos ei satoja. On olemassa ammattikunta joka etsii työnantajille työntekijöitä, ja ne on etsiviä, on myös nuorisoetsiviä jotka auttavat nuoria pääsemään joko kouluun tai töihin.

Ei pidä paikkaansa. Hain työkkäriin kun haku oli auki ja valittujen listassa oli nimet ja koulutukset, ne postitettiin niille ketkä eivät päässeet. Ei ollut kaikki sosionomeja.

Niin olen minäkin hakenut ja saanut listat. Ei ole kaikki sosionomeja, osa on korkeammin koulutettuja. Jos joku on jollain muulla koulutuksella, niin luultavasti on ollut pitkään jo työkkärissä töissä.

Vierailija
148/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se on sitten kunnan eikä valtion koska valtio ei ole vuosiin saanut palkkatukea, koska itse maksa ne.

Kyllä saa, valtiolla on palkkatuella porukkaa. Olen itse nyt valtiolla ja juuri tuli 2 uutta palkkatuella.

Ei ole koska laki muuttui vuosia sitten, joku muu maksaa sitten niiden uusien palkan, ei valtio.

Vierailija
149/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa linkitetyssä kysymys-vastaus-artikkelissa sanotaan näin:

*Pohjoismaisen työvoimapalveluiden mallin arvioidaan kasvattavan työllisyyttä noin 9 500–10 000 työllisellä.*

Työttömyysluvut ovat kuulemma vähenemässä muutenkin, mutta paljonko niitä työttömiä nyt on lukumääräisesti? Onko noin 10.000 uutta työllistä iso prosenttiosuus siitä luvusta?

Niin joo... TE-toimisto itse palkkaa muutaman sata, ellei peräti tuhat uutta työntekijää haastattelemaan ihmisiä... Vai?

Linkitetyn artikkelin mukaan TE-toimistojen väen määrä kasvaa:

*Tämä merkitsee asiakaspalvelun vahvistamista noin 1 200 asiantuntijalla. TE-toimistojen vuoden 2019 resursseihin verrattuna lisäys on noin 40 prosenttia.*

No, välttämättä nuo kaikki palkatut eivät tule työttömyyskortistosta, mahdollisesti suoraan yliopistosta joltain maisterilinjalta!

Tarpeettomia tradenomeja noihin hommiin pistetään. Cimson, Trainers' House ym. firmat palkkaavat ne listoilleen ja vuokraavat edelleen työvoimahallinnolle, tietysti kuorivat kunnon tuoton firmojen omistajille samalla. Palkatut eivät millään muotoa ole jonkin alan työelämän asiantuntijoita, jotka osaisivat löytää työttömille työpaikkoja. Pystyvät lähinnä hymyilemään ja toivottamaan tsemppiä. - Siis noitahan pörrää jo nykyään esim. täällä Tampereella työkkärin aulassa enemmän kuin työttömiä, kyselemässä voisivatko olla jotenkin avuksi. Ja leveä hymy naamalla aina.

Vaatimuksena on vähintään sosionomin tutkinto. Tiedän koska ole noihin hakenut töihin, joskus olen työkkäriin päässyt jopa haastatteluun asti kun on alan kokemusta ja alempi tutkinto, mutta paikan sai sosionomi, joskus paikan saa joku hallintotieteiden maisteri tms. ei tradenomit.

Ei työkkäri ole ollut vuosikymmeniin mikään työnvälitysfirma, joten ei heidän pääasiallinen tehtävänsä olekaan etsiä töitä asiakkailleen joita jokaisella on vähintään kymmeniä, jos ei satoja. On olemassa ammattikunta joka etsii työnantajille työntekijöitä, ja ne on etsiviä, on myös nuorisoetsiviä jotka auttavat nuoria pääsemään joko kouluun tai töihin.

Ei pidä paikkaansa. Hain työkkäriin kun haku oli auki ja valittujen listassa oli nimet ja koulutukset, ne postitettiin niille ketkä eivät päässeet. Ei ollut kaikki sosionomeja.

Niin olen minäkin hakenut ja saanut listat. Ei ole kaikki sosionomeja, osa on korkeammin koulutettuja. Jos joku on jollain muulla koulutuksella, niin luultavasti on ollut pitkään jo työkkärissä töissä.

Oli AMK-koulutuksen käyneitä esim. tradenomi ja restonomi ja yhdellä pelkkä amis.

Vierailija
150/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teksti on tarkoitettu heille, jotka uskovat kaikkea lukemaansa. Erityisesti minua huutonaurattaa tuo sanan TEHOSTETTU, käyttö. Joskus aikoinani työttömänä ollessani tuo tehokkuus oli yhtäkuin KARENSSI, eli sen pelossa saatiin työtön tekemään TEHOKKAASTI ihan perkele mitä hyvänsä, vaikka seisomaan aidan seipäänä. Sanasepot vauhdissa, tietämättä yhtään mitä heidän kirjoituksensa kentällä tarkoittaa tai miten sitä käytäntöön sovelletaan. Nauran!

Naura pois. Heinäkuussa moni työtön on ihmeissään, kun tulee kutsu työkkäriin eikä mikään syy enää olekaan automaattisesti pätevä. Jos et tule paikalle, työnhakusi katkeaa.

Ei työkkärillä ole resursseja moiseen. Mahdottomuus.

Eri

Työkkäri on palkannut lisää virkailijoita.

Menen linja-autolla työkkäriin, myös flunssassa ettei vaan tule karenssia. Käyn samalla reissulla kirpparilla.

Ei sinne ole mikään pakko mennä paikanpäälle, eikä flunssassa saa mennä mihinkään, ei edes bussiin tai kirpparille. Älä ole tyhmä!

Puhelimitse tai netin kautta hoituu työkkärin asiat.

Tottakai mennään flunssassa linja-autolla. Jos sulla on vauva niin ei kannata matkustaa sen kanssa linja-autolla. En ota karenssia.

Työttömällä ei ole rahaa korona testeihin.

Ei siihenkään. Kysyttäessä vastaan aina rehellisesti ei työttömällä ole varaa. 

Vierailija
151/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koska laki muuttui vuosia sitten, joku muu maksaa sitten niiden uusien palkan, ei valtio.

Työnantaja puhuu työllistetystä ja palkkatuesta ja itsekin olen työkkärin kautta palkkatuella ja juuri tuli 2 uutta.

Vierailija
152/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työministeri Haatainen: "Työttömälle työnhakijalle tulee uskoisin sellainen tunne, että hänestä välitetään ja hänellä on joku tukihenkilö, jonka kanssa hän voi aidosti käydä näitä keskusteluja."

Joopa joo, tunteen luominen on se pääasia. Ihan pihalla koko eukko.

En ainakaan itse työttömänä ollessani kaivannut kokemusta siitä, että minusta välitetään. En myöskään kaivannut tukihenkilöä. Työllistyin ihan  itse omalle alalle - joka muuten on sellainen ala, jossa työllistymistä työkkäri ei pysty millään lailla auttamaan.

Vierailija
153/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kylläkin hyvä tietää mitä työtön saa tehdä ja mitä ei.

Jotenkin koen tämän henkiseksi väkivallaksi työkkärin puolelta. Työttömänä olleena monta vuotta, en ole työhön kelvannut eikä työkkäristä tullut mitään apuja. Soiteltu kyllä on ja kysytty mitä olet tehnyt. Sitten iski kahden vuoden korona-helvetti, ei toiveitakaan päästä töihin. Nyt mietitään mitä täällä suomessa tulee tapahtumaan seuraavaksi. Iskeekö Ukrainan kohtalo. Ei jotenki 63 vuotiaan mieleen tule enää tässävaiheessa etsiä työpaikkaa ja olla niiden hakemisesta tilivelvollinen. Nyt mietityttää muut asiat, valitettavasti. Kohta taas joku innokas soittaa ja kysyy että oletkos nyt hakenut töitä vai mitä meinaat. Ymmärtäisin enempi jos työkkäristä tarjottaisi jotain töitä mutta ei sieltä apuja saa. En ymmärrä miksi ne virkailijat on siellä töissä.

Kyllä siellä nettisivulla on selkeästi sanottu mitä saa tehdä ja mitä ei, ei se mitään rakettitiedettä ole. Töitä tai koulutusta pitää hakea jos ei ole typin asiakas. Kouluun ei saa mennä kertomatta etukäteen. Mitä sinäkään joka pääset ihan pian eläkkeelle niiltä virkailijoilta haluat? Pitäisikö niiden virkailijoiden nyt jotenkin suostutella joku työnantaja ottamaan sut töihin vuodeksi?

Kyllä niillä virkailijoilla töitä piisaa, siitä on työnantaja eli valtio pitänyt huolen. Nyt tämä  uudistus moninkertaistaa heidän työmääränsä ja siinä pitäisi vielä opettaa talon tavoille 1200 uutta työkaveria. Helppoa kuin heinänteko.

pitää hakea jos ei ole typin asiakas

Ahaa, typin asiakkaat, joita ovat nimenomaan pitkäaikaistyöttömät, niin heidän ei pidä hakea. Sitäkö sinä selität? Missä kohtaa tekstiä, jota et edes ole meille linkittänyt, tuo lukee?

Ai niitten pitää perehdyttää 1200 uutta kaverii.... Nooooo, jo on talo sekaisin kuin käkikello.... 

Ei typin asiakkuus edellytä pitkäaikaistyöttömyyttä eikä pitkäaikaistyöttömyys typin asiakkuutta. Siihenkin tulee vielä nyt lakimuutos että ei ole mitään rajaa kauanko on ollut työttömänä niin tarpeen vaatiessa pääsee typin asiakkaaksi, tähän asti on ollut puoli vuotta muilla ja nuorilla 3kk.

Vierailija
154/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työministeri Haatainen: "Työttömälle työnhakijalle tulee uskoisin sellainen tunne, että hänestä välitetään ja hänellä on joku tukihenkilö, jonka kanssa hän voi aidosti käydä näitä keskusteluja."

Ymmärtäisin tämän uuden mallin koskevan uusia työttömiä, niitä jotka nyt ilmoittautuvat tai ovat vain vähän aikaa olleet kortistossa.

Eli ei mitään muutosta entiseen, paitsi näiden uusien hakijoiden osalta. 

Miksi ymmärrät näin? Siellähän sanotaan, että aina 6 kk välein on ns. tehostettujen tapaamisten jakso ja se todella koskee ihan jokaista työtöntä samoin kuin työnhakuvelvoite. Heinäkuun loppuun mennessä jokaisella työttömällä on oltava suunnitelma, jossa määritellään työnhakuvelvoite ja ne asiat, joita työtön tekee työllistyäkseen.

Tehostetusta tapaamisesta tulee mielleyhtymä tehostettu kuulustelu. Juu työtönhän lähes rinnastetaan rikolliseen.

Nyt et itse ymmärrä, sinä joka kysyt, että miksi ymmärrät näin!

Se tehostettu jakso koskee pitkäaikaistyöttömiä, ei jokaista työtöntä.

Että mitä et ymmärrä!

Vuoden työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön

Niin, ja kun nyt oli puhe siitä tehostetusta jaksosta, niin se koskee nimenomaan pitkäaikaistyöttömiä tämän ketjun aloittajan tekstiin linkitetyn TEMin arktikkelin mukaan. Siellä aivan viimeisessä kohdassa, jossa kerrotaan miten uusi malli kohtelee pitkäaikaistyöttömiä, niin siellä puhutaan tehostetusta jaksosta!

YMMÄRRÄTTEKÖ TE LUKEMAANNE?

6 kk työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön. Aina, kun uusi 6 kk tulee täyteen, on uusi tehostettu jakso.

Vierailija
155/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meilläpäin saa työkkäriin ihan hyvin yhteyden kun jättää yhteydenottopyynnön netissä, ei voi olettaa että puhelimella koska tahansa soittamalla saa virkailijoita kiinni mistään, palavereja jne. on paljon, ei ne ehdi siellä puhelinta päivystää.

No ei puhelimeen tietysti kukaan aina vastaa (paitsi työttömän kyllä pitäisi), mutta sellainenkin on keksitty kuin sähköposti! En ymmärrä, miksei työkkärin kanssa voi asioida sähköpostitse. Olen muutenkin sellainen, että kuulemani unohdan hetkessä, joten on parempi että asiat on kirjallisena tallessa. Siinäkin suhteessa sähköposti olisi kätevämpi.

Etenkin nyt kun pitäisi olla oma virkailija jokaisella, niin mikä ihme siinä on, että niillä ei voi olla sähköpostiosoitetta kullakin myös.

Tuo onnistuisi, jos jokaisella työttömällä olisi suomi.fi -viestipalvelu käytössä. Jollekin Honey99boney@roskaposti.com -osoitteelle ei kenenkään tarvitse virallista postia laittaa.

Vierailija
156/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt patistellaan loiset töihin. 

t. Kokoomuslainen

Vierailija
157/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktivointi. Siis lähdetään oletuksesta että olet passivoitunut. Se mahdollisuus ettei olisi paikkoja joihin voisit päästä on kai täysin mahdoton -vaikka media on pullollaan juttuja työnantajista jotka ei palkkaa edes tarpeeksi väkeä, ahneuksissaan.

Vierailija
158/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan pitkäaikaistyötön saanut yhteydenottoa te-toimistolta! Onko?

TEM valehtelee teksteissään!

Olen vielä töissä normi sopimuksella, mutta viesti aiheesta tuli.

Niinkö. Minkäs sortin työtä teet, kun et näköjään edes ymmärrä mitä tarkoittaa pitkäaikaistyötön niin ei taida järin vaativaa se työ olla mitä nyt teet. 

Valtion virastossa olen.

Valtion virastoissa on porukkaa palkkatuella töissä, sama kaupungin yksiköissä toimistotyötä esim. asiakaspalvelua

Valtio virasto ei ole koskaan kaupungin yksikkö!

Lauseessa luki valtion virastoissa ja kaupungin yksiköissä.

Kaupungin yksiköissä tehdään toimistotyötä myös työkokeiluna esim. sairaalat, sosiaalitoimistot, museot, taidemuseot, vapaa-aikatoimi eli esim. nuorisotalot, hautausmaiden toimistot, kansalaisopistot, vesilaitokset, sähkölaitokset, kirjastot, ympäristötoimi, sivistyskeskus, seurakuntien toimistot jne.

Työtön näkee asiakkaiden henkilötunnukset, osoitteet jne.

Valtio ei ole saanut palkkatukea vuosiin. Miksi? Siksi että valtio itse maksaa sen. Kunnat saa, ja nykyään saa myös yksityiset ihmisetkin, mutta se tulee ensi vuonna poistumaan.

Valtiolla on tälläkin hetkellä palkkatuella porukkaa töissä, osa on aloittanut nyt keväällä.

"Valtion virastolle tai laitokselle ei myönnetä palkkatukea, mutta sille voidaan osoittaa määrärahaa työttömän työnhakijan palkkaamiseen."

Näin lukee työkkärin sivuillakin. Ja laki on selkeä, ei palkkatukea valtiolle.

Vierailija
159/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäisin tämän uuden mallin koskevan uusia työttömiä, niitä jotka nyt ilmoittautuvat tai ovat vain vähän aikaa olleet kortistossa.

Eli ei mitään muutosta entiseen, paitsi näiden uusien hakijoiden osalta. 

Miksi ymmärrät näin? Siellähän sanotaan, että aina 6 kk välein on ns. tehostettujen tapaamisten jakso ja se todella koskee ihan jokaista työtöntä samoin kuin työnhakuvelvoite. Heinäkuun loppuun mennessä jokaisella työttömällä on oltava suunnitelma, jossa määritellään työnhakuvelvoite ja ne asiat, joita työtön tekee työllistyäkseen.

Tehostetusta tapaamisesta tulee mielleyhtymä tehostettu kuulustelu. Juu työtönhän lähes rinnastetaan rikolliseen.

Nyt et itse ymmärrä, sinä joka kysyt, että miksi ymmärrät näin!

Se tehostettu jakso koskee pitkäaikaistyöttömiä, ei jokaista työtöntä.

Että mitä et ymmärrä!

Vuoden työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön

Niin, ja kun nyt oli puhe siitä tehostetusta jaksosta, niin se koskee nimenomaan pitkäaikaistyöttömiä tämän ketjun aloittajan tekstiin linkitetyn TEMin arktikkelin mukaan. Siellä aivan viimeisessä kohdassa, jossa kerrotaan miten uusi malli kohtelee pitkäaikaistyöttömiä, niin siellä puhutaan tehostetusta jaksosta!

YMMÄRRÄTTEKÖ TE LUKEMAANNE?

6 kk työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön. Aina, kun uusi 6 kk tulee täyteen, on uusi tehostettu jakso.

Ja ilmeisesti tämän nyt vielä käytössä olevan lain mukaan pitkäaikaistyöttömiä olisi pitänyt kontaktoida kolmen kuukauden välein. No, mut kun ei ole kontaktoitu........................

Niinpä.... mitäpä tästä uudesta mallistakaan!

Vierailija
160/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt patistellaan loiset töihin. 

t. Kokoomuslainen

Ei vaan sinä ole ääriperussuomalainen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi