Minua vituttaa reseptit, joissa on kuppeja ja pitää laittaa uuni johonkin faarenheittiin
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Helppoa vaihtaa Suomen mitoiksi kirjoitti:
Voithan hyvin muuttaa kupin ja farenheitin Suomen mitaksi ml ja dl samoin celsiusasteeksi. Ei vaikeaa. Löytyy googlettamalla.
Kuppi on 1,5 dl ja Fahrenheit on hieman kinkkisempi mutta sekään ei oo vaikee löytää.
Niin on suomalainen kahvikuppi, mutta he kirjoittavat amerikkalaisista kupeista.
Vierailija kirjoitti:
Voithan hyvin muuttaa kupin ja farenheitin Suomen mitaksi ml ja dl samoin celsiusasteeksi. Ei vaikeaa. Löytyy googlettamalla.
Kuppi on 1,5 dl ja Fahrenheit on hieman kinkkisempi mutta sekään ei oo vaikee löytää.
Ruotsalainen kaffekopp on 1,5 dl, 1 US cup (amerikkalainen cup) = 240 ml (=2,4 dl) 1 US pint (amerikkalainen pint) = 480 ml (=4,8 dl) 1 UK cup (brittiläinen cup) = 280 ml (=2,8 dl)
Vierailija kirjoitti:
Mites gas mark toimisi? :D
Siis väännät sen kaasun säätimestä vaikkapa nelosen kohdalle aivan samaan tapaan kuin käännät tavallisen uunin säädintä.
Missä myydään uuneja jotka toimivat fahrenheiteilla? Monta leipomista jäänyt tekemättä kun ei naapureillakaan ole. Minulla toimii vain celsiukseilla. Turhauttavaa 😁
millainen laite se faarenheitti on mihin uuni laitetaan.... mikä sillä on tarkoitus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalainen kaffekopp on 1,5 dl, 1 US cup (amerikkalainen cup) = 240 ml (=2,4 dl) 1 US pint (amerikkalainen pint) = 480 ml (=4,8 dl) 1 UK cup (brittiläinen cup) = 280 ml (=2,8 dl)
Taidat olla ihan oikeassa, tietämättömät alanuolittaa. Itse en tosin ainakaan ole koskaan kuullut puhuttavan US pinteistä vaan kun pinteistä puhutaan niin aina on kyseessä brittipintti. Kupeista puhuttaessa en ole myöskään törmännyt muuhun, kuin tuohon n. 2,4dl us cupiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on suomalainen kahvikuppi, mutta he kirjoittavat amerikkalaisista kupeista.
Ainakin omat kahvikupit on aika lähellä tuota 2,3dl
Samalla tavalla Amerikassa gallonat ja fahrenheitit ovat normaalia, kuten meillä litrat ja celcius. Mitä noista stressiä ottaa + helppo muuttaa netissä mieluisiksi. Alussa toki sekava mutta oppii muistamaan...
Itselläni on 90-luvun Lincoln ja jotenkin sopii tyyliin, että mietin kulutukset ja matkat gallona/maili. Mittarissa lukee pienellä myös km/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla ihan oikeassa, tietämättömät alanuolittaa. Itse en tosin ainakaan ole koskaan kuullut puhuttavan US pinteistä vaan kun pinteistä puhutaan niin aina on kyseessä brittipintti. Kupeista puhuttaessa en ole myöskään törmännyt muuhun, kuin tuohon n. 2,4dl us cupiin.
Ja UK pint on noin 5.7dl. Olut Briteissä myydään pubeissa just noissa pint/half pint mitoissa. Itse en kanssa ole koskaan tuohoon brittiläiseen cup-mittaan törmännyt ja olen asunut lähes 15 v Briteissä.
Printtaat netistä sellaisen taulukon missä nuo mitat on käännetty ja laitat sen keittiön seinälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku oli marissut grammoista, minäkin vihaan niitä. Ei minullakaan ole (toimivaa) keittiövaakaa, joten miksei voi olla deseissä? Tuskin parilla gramman heitolla, mikä desimitan käyttämisestä johtuu, on niin suurta merkitystä.
Oletko koskaan nähnyt ohjeita, joissa on voita deseissä (tai kupeissa)? Minun mielestäni ne ovat epäselviä. Ensin pitäää pilkkoa voi pikkuruisiksi kuutioiksi ja sitten tunkea ne mittaan, ja selväähän on, että sinne jää paljon ilmaa väliin.
Eikös tuollainen tarkoita sulatettua voita, ei kiinteässä muodossa olevaa?
Ei tarkoita. Olen nähnyt vaikka kuinka monta YouTube -videota, jossa kokit mittaavat tuolla tavoin jääkaappikylmää voita. Muistaakseni myös Suomen tv:ssä nähtävässä 'Annan herkulliset leivonnaiset' -sarjassa on nähty tuollaisia reseptejä. Anna on Kanadassa asuva amerikkalainen.
Murica kirjoitti:
Samalla tavalla Amerikassa gallonat ja fahrenheitit ovat normaalia, kuten meillä litrat ja celcius. Mitä noista stressiä ottaa + helppo muuttaa netissä mieluisiksi. Alussa toki sekava mutta oppii muistamaan...
Itselläni on 90-luvun Lincoln ja jotenkin sopii tyyliin, että mietin kulutukset ja matkat gallona/maili. Mittarissa lukee pienellä myös km/h.
Paitsi että se on ihan typerä mittäjärjestelmä. Mittojen keskinäisessä suhteessa ei ole mitään johdonmukaisuutta. SI-järjestelmässä isompi mitta on aina edelliseen verrattuna kymmenkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin löysin netistä kupin olevan 2,4 DL. Olet varmaan oikeassa.
Cup on tosiaan yllättävän suuri mitta, eli ei mikään kahvikuppi (jota yksikköä suomalaisissa vanhoissa resepteissä joskus näkee).
Itse leivon pelkästään metrijärjestelmän mukaisilla resepteillä. Nykyään löytyy netistä hyvin amerikkalaistenkin leivonnaisten reseptejä, jotka on valmiiksi muunnettu.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Minustakin on hölmöa muuttaa mittoja kännykällä. Olisi parempi käyttää kaikkialla samoja mittoja.
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaiset yksiköt on kyllä ihan persiistä. Suurimman osan osaa kyllä jo tähän mennessä kääntää päässänsä. Kuppi taitaa olla jotain vähän päältä 2 desiä? 100 farhenheittia on kehonlämpö, 0 fahrenheinttia pakastimen lämpötila eli n. -18C.
Typeriä mittoja, ottaisivat SI-järjestelmän käyttöön mutta eihän ne ota.
100.4F on kuumetta. Typeria suomalaisia kun eivat taman vertaa ymmarra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaiset yksiköt on kyllä ihan persiistä. Suurimman osan osaa kyllä jo tähän mennessä kääntää päässänsä. Kuppi taitaa olla jotain vähän päältä 2 desiä? 100 farhenheittia on kehonlämpö, 0 fahrenheinttia pakastimen lämpötila eli n. -18C.
Typeriä mittoja, ottaisivat SI-järjestelmän käyttöön mutta eihän ne ota.
100.4F on kuumetta. Typeria suomalaisia kun eivat taman vertaa ymmarra.
Ei me aina jakseta kaikkea kääntää. Muistaakseni 44.
Cup, US customary on 2,365875 dl.