Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pääsit eroon sukumökistä? En kestä enää tätä yhteismökin autuutta

Vierailija
17.04.2022 |

Miten saan lunastettua osuuteni pois?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niksi-Pirkka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyt osuutesi muille osakkaille.

Miksi ne haluaisivat käyttää siihen rahaa? Mitä ne saisivat vastineeksi? Yhden talkoolaisen vähemmän?

No haluavatko he pitää mökin vai myydäänkö ulkopuoliselle?

Vierailija
42/52 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä riitelette mökin muiden omistajien kanssa?

Meille tulossa (3 sisarusta) perintömökki yhteiseksi. Tähän on kuitenkin vuosia aikaa. Suunniteltiin että tehdään kiertävä lista jolloin jokaisella siis esim joka 3. Juhannus mökki käytössä. Siis kesän viikot vaihtuu joka vuosi ennalta suunnitellusti. Toki jos joku ei siellä vuorollaan ole sinne voi mennä muut. Ja luulen että halutaan olla siellä samaan aikaan myös koska asumme kaikki eri paikkakunnilla eri puolella suomea ja näemme harvoin.

Tuleeko riidat siis yleensä siitä milloin siellä saa olla vai siitä mitä remppoja tehdään? Alkoi ahdistamaan koko kuvio nyt.

Remontit ja raha. Maksaa paljon, jos ei itse pysty tekeen. Esim joku kattoremontti maksaa tuhansia. Osa haluaa pitää huolta, osa ei välitä eikä halua maksaa. Puutyöt ja pihanhoito on isoja juttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on kuolinpesältä jääneestä mökistä, pitää paperit tehdä huolella ja niin, ettei tule negatiivisia veroseuraamuksia. Joka kiinteistöllä pitää olla omistaja, jonka mukaan lainhuudatus on tehty ja kiinteistöverot määrätty. Jos ap on omistajana kiinteistössä, ei riitä vain liukeneminen paikalta vaan on tehtävä omistuksen muutos ja helpointa se olisi, että kiinteistön muut omistajat lunastavat osuutesi. Jos eivät suostu, käräjäoikeudesta saa pesänjakajan. Vapaaehtoinen sopiminen ja lunastus tulee aina halvemmaksi kuin pesänjakajalle maksaminen.

Vierailija
44/52 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyse on kuolinpesältä jääneestä mökistä, pitää paperit tehdä huolella ja niin, ettei tule negatiivisia veroseuraamuksia. Joka kiinteistöllä pitää olla omistaja, jonka mukaan lainhuudatus on tehty ja kiinteistöverot määrätty. Jos ap on omistajana kiinteistössä, ei riitä vain liukeneminen paikalta vaan on tehtävä omistuksen muutos ja helpointa se olisi, että kiinteistön muut omistajat lunastavat osuutesi. Jos eivät suostu, käräjäoikeudesta saa pesänjakajan. Vapaaehtoinen sopiminen ja lunastus tulee aina halvemmaksi kuin pesänjakajalle maksaminen.

Vaihtoehtona on tietenkin vielä mökin myyminen ja rahojen jakaminen perintöisuuksien suhteessa.

Vierailija
45/52 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos muut ei suostu lunastamaan osuuttasi, sopisin, etten osallistuisi silti enää kuluihin tai tekemisiin.

Mulla just tämä tilanne. Peritty mökki, joka on 2 tunnin ajomatkan päässä. Kävin siellä yhden kerran ja se autolla ajo ja se mökillä olo sisarusten perheiden kanssa ei ollut mun juttu. 

Ehdotin, että mökki myyntiin. Eivät suostu. EIvät myöskään halua ostaa minua pois (koska raha ;)).

Tein sitten oman ratkaisun ja en suostu lähtemään enää mökille. Huoltakoon ja hoitakoon itse mökkinsä, jos haluavat sen pitää. En myöskään osallistu eurollakaan mahdollisiin laskuihin. Maksakoot sitten itse.

... Älkää ikinä lähtekö yhteisomistuksiin! 

Pyydät liikaa osuudestasi, luovu halvemmalla. Näin harmitus poissa päiväjärjestyksestä. Miksi kiusaat itseäsi?

Vierailija
46/52 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos muut ei suostu lunastamaan osuuttasi, sopisin, etten osallistuisi silti enää kuluihin tai tekemisiin.

Mulla just tämä tilanne. Peritty mökki, joka on 2 tunnin ajomatkan päässä. Kävin siellä yhden kerran ja se autolla ajo ja se mökillä olo sisarusten perheiden kanssa ei ollut mun juttu. 

Ehdotin, että mökki myyntiin. Eivät suostu. EIvät myöskään halua ostaa minua pois (koska raha ;)).

Tein sitten oman ratkaisun ja en suostu lähtemään enää mökille. Huoltakoon ja hoitakoon itse mökkinsä, jos haluavat sen pitää. En myöskään osallistu eurollakaan mahdollisiin laskuihin. Maksakoot sitten itse.

Pyydät liikaa osuudestasi, luovu halvemmalla. Näin harmitus poissa päiväjärjestyksestä. Miksi kiusaat itseäsi?

Huonoin vaihtoehto on vain unohtaa maksut ja laskut ja ne menevät ulosottoon. Jos on osallisena kiinteistössä, ja lainhuudossa on oma nimi, on hoidettava asiat niin, että luopuu järjestyksessä ja oikein omasta osuudesta.

Vierailija
47/52 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin ottamaan perinnön vastaan, koska se olisi vain siirtynyt lasten riesaksi. Jako on tapauksessamme hankala, en jaksa nyt selittää enempää.

Vierailija
48/52 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitset suvusta sen ilkeimmän ja lahjoitat sille. Ei toki kannata, jos osuudella arvoa, mutta muuten.

Vierailija
49/52 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat hakevasi käräjäoikeudesta yhteisomistuksen purkua. Yleensä siinä vaiheessa alkaakin löytyä halukkuutta lunastaa osuutesi. Jos ei löydy, niin mökki menee myyntiin.

Vierailija
50/52 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä riidat tulee nimenomaan remonteista. Yksi haluaa sinne vesivessat, suihkut ym. kun muille riittäisi huussi ja sauna.

Olen sanonut että senkus teet omalla rahalla mutta kun eihän sekään tietenkään kelpaa.

Samainen tyyppi myös viettää siellä ehdottomasti eniten aikaa, silti maksujen pitäisi mennä tasan, sähkölaskujenkin jopa.

Vierailija
51/52 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tehtiin näin.

Verotussyistä ja tunne, jaettiin mökki sisarusten kesken.

Perinnönjaossa tiedettiin jokaisen osuus on 25 000 euroa.

Laitettiin vaihtoehdot löydälle, kiertävä viikko, koska osakkaiden määrä ei ole jaollinen 52, tiedettiin juhannus tulee n joka 5.s vuosi.

2 vanhinta ovat opettajia, toinen puoliso on vielä puukässän ope.

Ehdotin annan käyttöoikeuden sille, joka maksaa mulle 100 e ja kaikki maksut. Ei ollut vapaaehtoisia.

Mulle kävi heti 2 vuotta niin, että mulls oli sekä juhannus, että joulu, tokan vuoden jälkeen opettajapariskunta otti mun viikot.

Tehtiin näin n 15 v, kun mökki oli tosi hienossa kunnossa, mökki myytiin.

Hinnan arvo oli täysin puukässän open ansiota, annoin hänelle ja hänen vaimolleen 4999 e lahjoituksena.

Vierailija
52/52 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän tulee vähän pakolla, ellei perinnönjaossa heti myydä kaikkea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi