Miten pääsit eroon sukumökistä? En kestä enää tätä yhteismökin autuutta
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla on jotakin, mitä en halua pitää, annan sen pois.
Suosittelen sua toimimaan samoin. Varmasti joku niistä muista omistajista ottaa vastaan sun osuutesi.
Se on tehtävä kiinteistökaaren mukaisesti ja vahvistettava lainhuudolla. Jos antaa ilmaiseksi osuutensa, peritään saajalta lahjavero. Jos myy ja tulee myyntivoittoa, myyntivoittovero.
Jos muut osakkaat ei suostu vapaaehtoisiin kauppoihin, voi yhteisomistuksen purkaa käräjäoikeudessa. Tällöin kiinteistö käytännösdä pannaan myyntiin ja halukas/halukkaat voi sen lunastaa rahalla käyvästä hinnasta.
Kiinteistökauppa on säädeltyä, se on osattava hoitaa oikein. Oma pankki neuvoo.
Jos oikeasti haluat eroon ettei ole jatkossakaan velvoitteita niin myy osuutesi vaikka 10 eurolla ja teette kauppakirjat. Muuten velvollisuudet seuraa.
Vierailija kirjoitti:
EI ne niin yksinkertaista ole ne ihmissuhteet perheenjäsenten kanssa, että sanotaan vaan että ostakaa mut ulos tai minä lahjoitan tämän mökin teille. Oliskin niin yksinkertaista, että voisi vaan sanoa, että minä lahjoitan tämä mökin teille. Ei ainakaan meillä
Eipä tietenkään, koska TUNTEET. Siksi laissa onkin selvä sabluuna asian hoitamiseksi:
https://herkulex.fi/yhteisomistus-ja-yhteisomistuksen-purkaminen/
Mulle tarjottiin 2013 mökinpuolikasta. Kieltäydyin. Arvatkaapa miksi. Eikä harmita, se oli harkittu, oikea ratkaisu.
Jotkut luulee että perintö on pakko ottaa vastaan.
Aikuisiällä kun tulee perintönä joku mökki vaikka sisarusten kanssa, niin onhan se 100% varmuudella jossain vaiheessa riitamökki. Vähän eri asia antaa pikkulapsille karkkipussi ja sanoa, että jakakaa.
Itse juurikin ollut kohta 5 vuotta mukana tämmöisessä perintö riitamökissä sisarusten kanssa.
Nämä sotkut lisääntyy seuraavat 10-15 vuotta. Tulee paljon riitamökkejä ja -taloja myyntiin. Joillekin löytyy ostaja, kaikille ei.
Tää on vähänku avioliitto monilla. Mennään innoissaan naimisiin mutta sitten kun tulee ero, yllätytään aidosti esimerkiksi siitä että avioeron haku ja siihen tuomitseminen maksaa. Osituksen tekemättä jättämisen seuraukset ovat harvalla tiedossa, monen jälkeläiset tulevat olemaan vaikeuksissa kun osituspaperia ei löydy kun sitä ei ole tehty eikä perinnönjako etene ilman sitä.
Tietenkään ei kannata antaa omaisuuttaan ilmaiseksi pois, vaan hakea tuota yhteisomistuksen purkua ettei käy juuri tuolla kuvatulla tavalla ja saa verorästejä ym vaivoikseen.
Ja pakko on käydä siä mökillä ahneuksissaan vaikka menis koko kesä pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan joskus on, sillä muuten se tupsahtaa sun lasten riesaksi.
Toki voi perinnön jakaa toisinkin, mutta verottaja lähtee tasajakoperiaatteesta, ellei vainaja jättänyt testamenttia.
Mutta luepa sinäkin tämä ja sivisty: https://herkulex.fi/yhteisomistus-ja-yhteisomistuksen-purkaminen/
Niksi-Pirkka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyt osuutesi muille osakkaille.
Miksi ne haluaisivat käyttää siihen rahaa? Mitä ne saisivat vastineeksi? Yhden talkoolaisen vähemmän?
Oleri eri, mutta onneksi toinen osakas halusi ostaa osuuteni. Hänellä on lapsia, joten helpompi tulevien jakojenkin kanssa. En koskaan käynyt mökille, joten en ollut talkooapuna enkä halunnut panostaa yhtään rahaa koko mökkiin.
Vierailija kirjoitti:
Myy jollekin ulkopuoliselle. Voi olla siinä kohtaa sukulaisia alkaakin osuutes kiinnostaa.
Varmaan joku innoissaan tuleekin sinne mökkeilemään tuntemattomien kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Se on valitettavasti joko tai ei homma. Perintönä voi tulla sellaistakin, jonka haluaa ottaa vastaan ja siinä mukana voi tulla sitten tällainen mökki, jos ei niin väliä. Minä otin perinnön vastaan ihan vaan metsien takia ja onneksi pääsi heti pian mökistä eroon.
Nythän se mökkikausi alkaa. Saa nähdä kuka ne polttopuut tekee/hankkii, kuka siivoaa ja remontoi tai tyhjentää sen ulkohuussin tänä vuonna? Jos olisi vain yksi omistaja, niin se yksi omistaja tekisi ne. Mutta kun on monta omistajaa, niin kukas ne tekeekään?
... Jaaahas, taidanpas lähteä käymään mökillä. Olisi tosi kiva rauhoittua ja rentoutua. Pääsen mökille. Siskon perhe kurvaa autollaan pihaan kitisevien kakaroiden kanssa. Tosi kiva juttu! Ja hänen miehensäkin on mukana, meillä onkin tosi paljon yhteistä ;)
Paljonko ne käräjät maksaa ja monesti noille alkeellisille mökeille ei löydy ostajaa. Ei ole niin helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on valitettavasti joko tai ei homma. Perintönä voi tulla sellaistakin, jonka haluaa ottaa vastaan ja siinä mukana voi tulla sitten tällainen mökki, jos ei niin väliä. Minä otin perinnön vastaan ihan vaan metsien takia ja onneksi pääsi heti pian mökistä eroon.
Osittain voi tietääkseni kieltäytyä jos maksaa veron kokonaisesta perintöosuudesta. Verotuksen kannalta se on kaikki tai ei mitään.
Niksi-Pirkka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niksi-Pirkka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyt osuutesi muille osakkaille.
Miksi ne haluaisivat käyttää siihen rahaa? Mitä ne saisivat vastineeksi? Yhden talkoolaisen vähemmän?
Enemmän oikeutta käyttää mökkiä.
Eihän aloittaja nytkään kirjoituksensa perusteella kestä yhteismökin autuutta, joten tuskin siellä kovin paljon aikaansa viettää.
Mutta jos vuorot on jaettu, niin kukapa voi nimetylle vuorille mennä?
Mistä riitelette mökin muiden omistajien kanssa?
Meille tulossa (3 sisarusta) perintömökki yhteiseksi. Tähän on kuitenkin vuosia aikaa. Suunniteltiin että tehdään kiertävä lista jolloin jokaisella siis esim joka 3. Juhannus mökki käytössä. Siis kesän viikot vaihtuu joka vuosi ennalta suunnitellusti. Toki jos joku ei siellä vuorollaan ole sinne voi mennä muut. Ja luulen että halutaan olla siellä samaan aikaan myös koska asumme kaikki eri paikkakunnilla eri puolella suomea ja näemme harvoin.
Tuleeko riidat siis yleensä siitä milloin siellä saa olla vai siitä mitä remppoja tehdään? Alkoi ahdistamaan koko kuvio nyt.
Yritä antaa lahjana vain yhdelle porukan mulkuimmalle, niin saat kylvettyä maksimimäärän eripuraa porukkaan.
Jos ei huoli niin ehkä siellä on jotain vanhoja sähköjä tai tulipesiä, joissa voi olla jotain ongelmaa.
EI ne niin yksinkertaista ole ne ihmissuhteet perheenjäsenten kanssa, että sanotaan vaan että ostakaa mut ulos tai minä lahjoitan tämän mökin teille. Oliskin niin yksinkertaista, että voisi vaan sanoa, että minä lahjoitan tämä mökin teille. Ei ainakaan meillä