Kaikki tuntemani himoliikkujat aina kipeinä
Aina on flunssaa (etenkin hengitystievaivoja), koronat sairastettu vakavasti (ei ole siis mikään lihavien juttu), milloin mitäkin kremppaa kropassa. Näitä siis töissä ja myös ystäviä/sukulaisia. Sairastavat useammin, kuin ns. sohvaperunat.
Kommentit (41)
Samoin aina kaikki jumppaohjaajat ja vastaavat ovat aika usein pois juurikin jonkun flunssaoireen vuoksi.
Tämä on kyllä totta. Itsekin huomannut, että somessa toitottavat jokaista liikuntasuoritusta ja lenkkiä ja sitten on aina joku tauti päällä, juoksijoilla polvet paskana jne.
Ei ihmiskroppaa ole tehty ihan ylenpalttiseen rääkkiin varsinkaan keski-ikäisenä. Jotenkin säälittää tuo epätoivoiselta haiskahtava nuoruuden ja suorituskyvyn tavoittelu. Kun olis pitänyt kunnossa ja hoikkana itsensä tasaisesti nuoruudesta lähtien, niin ei tarvitse sitten keski-ikäisenä reuhtoa.
Ei käy heitä kateeksi.
Mun yksi tuttuni on just tuollainen. Pyöräilee paljon ja aina on niskat, selkä ja kaikki paikat kipeinä. Itse en liiku juuri ollenkaan ja selkäni piti leikatakin pahan välilevytyrän takia, mutta ei se taas sen jälkeen ole ollut kipeänä, samoin kuin ei niska tai muutkaan kropan osat. Sääliksi käy, kun yrittävät harrastaa liikuntaa "ollakseen terveitä" tai "hyvässä kunnossa", mutta ei se oikein siltä vaikuta...
Tosin vastapainoksi on sanottava, että toinen tuttu, joka juoksee yli 100km viikossa on aina ihan "vaivaton" ja terve. Mutta hän ei myöskään yritä joka välissä korostaa liikkumistaan, kuten tuttu nro 1...
Johtuu todennäköisesti stressistä. Terveydestä ja liikkumisesta on tullut pakkomielle, liikkuvat ja syövät terveellisesti, etteivät vaan sairastu. Ja sitä kautta iskeekin stressi ja sitä kautta sairaudet iskevät helpommin. Yrittävät pitää itsensä liikkumalla terveenä, mutteivät huomaa että se stressaa heitä.
Olen Intohimoinen ihminen. Liikun ja nautin myös taiteesta.
Meillä pojan yläkoulussa molemmat alle 40-vuotiaat liikunnan opettajat joutuisivat sairaalan asti koronasta, vaikka olivat rokotettuja. Muutenkin ovat sairaana koko ajan. Noin 120 kg painava uskonnon opettaja taas ei ole ollut päivääkään pois ainakaan viimeiseen kuuteen vuoteen, kun meillä on lapsia yläkoulussa ollut.
Tyttäreni paras kaveri 21 v on SM-tason urheilija, joka ei tervettä päivää näe, koronasta joutui sairaalaan. Sama muilla hyvin liikunnallisilla kurssikavereilla.
Myös kaikki alle 55-vuotiaana kuolleet tuttuni, jotka eivät ole kuolleet tyyliin auto-onnettomuudessa, ovat juosseet useita maratoneja elämänsä aikana. Menehtyvät esimerkiksi aivoihin liittyviin sairauksiin, syöpiin tms. sairauksiin. Se jotenkin hämmästyttää.
Muistan kun luokallani oli yksi sm tasolla urheileva tyttö ja hän oli jatkuvasti flunssassa ja sairasti jotain hengitystieoireista tautia vuoden ympäri. Ei kannata urheilla paljon koska keho on silloin ylirasitustilassa eikä jaksa toipua sairauksista. Silloin sairastuu vielä helpommin kuin normaalisti ja taudit on todella pitkäkestoisia ja hakalia.
Kohtuus kaikessa, liikunnassakin. Huippu-urheilijoiden sairastamisista en tiedä, mutta juurikin tavikset paljon liikkuvat ovat usein sairaina ja tulee koronat ja influenssat voimakkaina. Elimistö käy ylikierroksilla.
Hyötyliikunnan suuri etu onkin se, että vaikka sitä tulee tehtyä paljon, siitä ei mene täystilttiin. Siihen voi vielä päälle vähän himoliikkuakin, kun peruskunto on jo saavutettu sillä hyötyliikunnalla.
Johtuuko siitä, että ovat myös sosiaalisempia, eli enemmän ihmisten kanssa tekemässä ja liikenteessä?
Minä käyn salilla 4-5 kertaa viikossa enkä ole vieläkään sairastunut koronaan eikä ole ollut flunsaakaan. Tosin käytän maskia ja mulla on hyvä käsihygienia.
Vierailija kirjoitti:
Johtuuko siitä, että ovat myös sosiaalisempia, eli enemmän ihmisten kanssa tekemässä ja liikenteessä?
Minä käyn salilla 4-5 kertaa viikossa enkä ole vieläkään sairastunut koronaan eikä ole ollut flunsaakaan. Tosin käytän maskia ja mulla on hyvä käsihygienia.
Enpä tiedä. Näen kyllä, että johtuu nimenomaan kehon rasitustilasta.
Vierailija kirjoitti:
Samoin aina kaikki jumppaohjaajat ja vastaavat ovat aika usein pois juurikin jonkun flunssaoireen vuoksi.
Jaa no johtuisiko vaikkapa siitä, että jumppaohjaaja tapaa päivittäin useita ihmisiä, jotka kaikki huohottavat samassa huonosti tuuletetussa tilassa.
Siellä jos missä pöpöt leviävät eivätkä kaikki jää kipeänäkään kotiin. Osa voi toki kantaa pöpöjä ihan tietämättäänkin.
Hmm. Tässäkin taitaa olla poikkeuksia, sillä taidan olla millä hyvänsä mittapuulla "himoliikkuja", mutta sairastanut flunssan viimeksi vuonna 2017 (helppo muistaa, koska oli sama vuosi jolloin muutin nykyiseen asuinpaikkaani). Sen jälkeen ainoastaan yksi murtuma, joka sekään ei edellyttänyt ainoatakaan saikkupäivää. Toki runsas liikunta, varsinkin liian yksipuolinen harjoittelu altistaa kehon taudeille juuri tuon stressin vuoksi.
Tosin mulla ei ole lapsia, harrastan yksilölajeja, työskentelen etänä 99 %:sti, asun okt:ssa ja muutenkin ihmiskontaktit ovat suht vähäisiä muutoin kuin teamsin välityksellä, joten en siis ole mikään potentiaalisin flunssapöpöjen keräilijä.
Jos ei kilpaile, mikä järki pitää peruskuntoa parempaa yllä? Ei sitä tarvitse mihinkään ja elimistö vain rasittuu turhaan.
Liikkuessa tulee vammoja. Jatkuvassa rääkissä vastustuskyky voi myös huonontua. Mutta usein liikkuvat ihmiset kuulostelee kehoaan paremmin. Pikku nuha häiritse sohvalla makaamista, mutta suoristuskykyä se laskee heti. Siksi liikkuja voivottelee usein, että on taas kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu todennäköisesti stressistä. Terveydestä ja liikkumisesta on tullut pakkomielle, liikkuvat ja syövät terveellisesti, etteivät vaan sairastu. Ja sitä kautta iskeekin stressi ja sitä kautta sairaudet iskevät helpommin. Yrittävät pitää itsensä liikkumalla terveenä, mutteivät huomaa että se stressaa heitä.
Niin, aivan kuin minä. Sillä erotuksella, että sairastan jonkun pienen köhän ehkä kerran kolmessa vuodessa.
Olen lievästi ylipainoinen, vähän liikkuva, mutta kuitenkin tapaan ihmisiä päivittäin työssäni (asiakaspalvelutyö, ei etätyömahdollisuutta). On harrastuksia, matkustelen, käyn baareissa jne. Ja olen ollut kipeä viimeksi joku 10 vuotta sitten. Edes koronaa en ole saanut (tai sitten ollut täysin oireeton).
Ehkä ne ovat niitä, jotka eivät osaa kuunnella itseään. Voi olla mittausapparaatit ranteessa ja treeniohjelmat, mutta silti tökkii. Itse kestävyyskuntoilen lähes joka päivä, mutta en ole käyttänyt mittareita ja ohjelmia toistaiseksi. Ihan maalaisjärjellä rasittavuutta nostanut vuosi vuodelta ja höllentänyt jos on tuntunut siltä, silti olen kehittynyt ja pysynyt pieniä rasituskolotuksia lukuunottamatta terveenä.
Himoliikunta on pakkomielle,joka ei edistä terveyttä,saati nosta kuntoa! Himoliikkujan keho on jatkuvassa stressitilassa,joka ruokkii kehon matala-asteisteiseen tulehdustilaan!
Juuri nytkin himoliikkuja sisareni piti tulla pääsiäisen viettoon vanhemmillemme... Kuinkas ollakaan taas ihan tukossa ja ääni painuksissa eikä siis ole tulossa. Tätä käy hyvin usein eikä hänellä ole edes lapsia, joilta saisi pöpöjä. Ap