Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyys ja päivähoito kesällä

Vierailija
17.04.2022 |

Opiskelen tällä hetkellä työttömyystuella, mutta kesäksi minulla ei ole opiskelua, eikä myöskään töitä tiedossa. Päiväkotiin pitäisi kohta ilmoittaa lapsen kesän hoidon tarve. Mies tietää lomansa, mutta miten muuten kesän aika? Varataanko varuuksi, ja ilmoitetaan lähempänä että jos ei tarvitsekaan hoitoa? Vai ollaanko vain varaamatta hoitoa, ku ei minulla ole töitä tiedossa? Lähinnä sitä mietin, että jos töitä ilmaantuukin kesäksi, niin tuleeko karenssi jos en pysty ottamaan vastaan? Eli pitääkö hoito olla varuuksi varattuna? Ja saako kesäksi edes varata varuulta, kun on päivystysaika?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa hoito ja peruuta sitten jos tilanne muuttuu.

Vierailija
22/27 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on subjektiivinen päivähoito oikeus!

Tämä oikeus tarkoittaa sitä, että lapsi saa olla päivähoidossa klo 7-17 vuoden ympäri.

Voi kun varhaiskasvatuspäälliköillä olisi munaa vaatia lapsille myös lomaa! Rajaamalla esim. Päivystysajat vain työssäkäyvien vanhemmille

Mutta kun ei.... Prkl

Se ei taida olla munasta kiinni. Subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta päättää Suomessa eduskunta. Ei ole asiakaspalvelijan (varhaiskasvatuspäällikkö) tehtävä rajata asiakkaan oikeuksia. Valtuuksiaan ei kannata ylittää.

Palveluntuottaja voi rajata tarjontaa.

Esim lapsen oikeus toteutuu vaikka hänelle myönnettäisiin vain 5h päivä. Samalla tavalla oikeus toteutuu vaikka hoitoa tarjottaisiin vain elo-toukokuu.

Kunnat eivät ole yksityisiä palvelun tarjoajia. Eivät voi kehitellä tuollaisia ehtoja. Kuntalaiset ovat yhdenvertaisessa asemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön ja ilmoitin juuri päiväkotiin, etteivät lapset tule koulujen loma-ajan aikana. Jos minut ”laitetaan” johonkin tuöllistämistoimenpiteeseen, kaupunki (Hki) järjestäköön lapsille paikan myös kesäksi.

Kunnioittavaa ja oikein toimittu!Kyllä lpsi / lapset ansaitsevat kesäloman. Ilman tekosyitä,on työtön ja työtön työn hakia. Moni kun työtön vuosikausia, ei työllisty ja silti vie lapsensa päiväkotiin. Systemissä on vikaa,vikaa,vikaa.

Vierailija
24/27 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön ja ilmoitin juuri päiväkotiin, etteivät lapset tule koulujen loma-ajan aikana. Jos minut ”laitetaan” johonkin tuöllistämistoimenpiteeseen, kaupunki (Hki) järjestäköön lapsille paikan myös kesäksi.

Kunnioittavaa ja oikein toimittu!Kyllä lpsi / lapset ansaitsevat kesäloman. Ilman tekosyitä,on työtön ja työtön työn hakia. Moni kun työtön vuosikausia, ei työllisty ja silti vie lapsensa päiväkotiin. Systemissä on vikaa,vikaa,vikaa.

Minulle on helpompaa, kun ei tarvitse kuljetella lapsia edestakaisin. Ihan itsekkäistä syistä ilmoitin heidät kesälomalle siis.

Moni luulee, että jotenkin pääsee helpommalla kun vie lapset päiväkotiin vaikka itse on kotona. Itse koen helpommaksi elämän ilman päiväkodin aikatauluja (tuomisen ja viemisen). Päiväkodissa käyvät vain siksi että heillä on muutakin seuraa kuin toisensa. Muuta syytä meillä ei päivähoidolle ei ole.

Vierailija
25/27 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Meillä ei ole ollenkaan koko päiväkotipaikkaa. Jos onnistun saamaan töitä niin sit vaan täytyy jotenkin järjestää lapsen hoito.

Päivähoitopaikkaa kuuluu hakea 4 kk ennen kuin tarve on. Jos työllistyt etkä ole hakenut päivähoitopaikkaa, niin 2 viikon kuluessa ainakin täällä Helsingissä hoitopaikkajärjestetään, mutta se voi olla vaikka toisella puolella kaupunkia. En tiedä miten muissa kaupungeissa asia hoidetaan.

Kannattaa siis päiväkotihakemus jättää jo siinä vaiheessa, kun tietää milloin aikoo ilmoittautu esim. työkkäriin hakijaksi.

Paikka voi Helsingissä olla toisella puolella kaupunkia vaikka hakisit yli 4kk aiemmin.

Vierailija
26/27 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aina pitänyt lapset kotona, kun olen ollut itsekin, mutta tähän huomauttaisin, että kyseinen systeemi on tehty _lapsen_ oikeudeksi. Ei siksi, että vanhempi saisi lomailla, eikä myöskään ole mitään mikä nostaisi työssäkäyvän lapsen eri asemaan. Kaikilla lapsilla ei ole kotona parempi olla. Silloin pieni lapsi, ja hänen perheensä, tarvitsee kaiken mahdollisen tuen. Monen kuukauden kesäloma voi olla joillekin liikaa. Onhan näistä saanut lehdissäkin lukea. Aikuisessa, joka tätä kadehtii, on vikaa vikaa vikaa!

Vierailija
27/27 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Meillä ei ole ollenkaan koko päiväkotipaikkaa. Jos onnistun saamaan töitä niin sit vaan täytyy jotenkin järjestää lapsen hoito.

Päivähoitopaikkaa kuuluu hakea 4 kk ennen kuin tarve on. Jos työllistyt etkä ole hakenut päivähoitopaikkaa, niin 2 viikon kuluessa ainakin täällä Helsingissä hoitopaikkajärjestetään, mutta se voi olla vaikka toisella puolella kaupunkia. En tiedä miten muissa kaupungeissa asia hoidetaan.

Kannattaa siis päiväkotihakemus jättää jo siinä vaiheessa, kun tietää milloin aikoo ilmoittautu esim. työkkäriin hakijaksi.

Paikka voi Helsingissä olla toisella puolella kaupunkia vaikka hakisit yli 4kk aiemmin.

Jos päiväkoti-ikäisiä on kaksi, kaupungilla voi olla kesällä haastetta löytää heille päiväkotipaikka samasta päiväkodista, että vanhemman työssäkäynti voi toteutua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi