MIten vieroittaa 1,5 v lapsi rintamaidosta?
Tissilläolosta on tullut enemmänkin tapa ja nyt poika on kyllä oikein äänekkäästi alkanut vaatia maitoa, kun sitä osaa jo itse pyytää. Yölläkin on uudestaan ruvennut huutamaan tissin perään, koska huuto lakkaa heti, kun kannan lapsen sellaiseen huoneeseen, jossa yleensä imetän (testasin siis onko tissi-itkua vai jotain muuta). Tarkoituksenani ei ole olla mikään taaperioimettäjä, tämä vain on jäänyt päälle ja alan olla itsekin väsynyt jo koko hommaan, varsinkin kun on noita yöherätyksiä ja -huutoja alkanut olla.Eli voinko lopettaa koko imetyksen kerrasta vai pitäisikö tehdä jotenkin lempeämmin?
Kommentit (8)
kun lähdin kokonaan pois pariksi päiväksi. Siellä jouduin kyllä lypsämään, mutta lapsi voi sillä aikaa kotona ihan hyvin eikä ihmeemmin edes kiukutellut. Buukkaa joku viikonloppureissu kaverien kanssa ja jätä lapsi isälleen siksi aikaa.Rintamaitoa osaa kaivata paljon enemmän jos äiti rintoineen on koko ajan näkyvillä, kuin jos tarjolla on vain isän tölkistä lasiin kaatamaa maitoa.
imetin kylläkin enää päivä- ja yöunille. Sanoin vaan ettei maitoa äidillä enää ole ja alussa annoin lapselle nokallisen tuttipullon jossa lämmitettyä maitoa. Sen avulla lapsi rauhoittui nukkumaan ja muutamassa päivässä oppi jo ilmankin.
kyllä on suositukset et kaks vuotiaaksi imetetään! MUt jokainen tekee tietysti niin kuin itse parhaaksi näkee.Mä laitoin oikee jotai väkevää rintojen päälle (sitruuna) ja annoin tytölle kun pyysi. Sanoin ennen sitä että tissi maistuu pahalle. Tissi ei ole enää hyvää, tyttö pari kertaa ton jälkeen pyysi ja sit ei enää halunnut. Sanoi sit muutaman päivän että "tissi pahaa."
En kyllä minäkään niin kauan imettää aio. Vauva nyt puoli vuotta ja olen aivan täynnä imetystä :( Voisin lopettaa jo pian, mutta vauva eri mieltä.
jotta seuraavana viikonloppuna pääsee baariin! He eivät ole kuulleet imetyssuosituksista! Suositus on täysimettää 6kk ja jatkaa imetystä 2vuotiaaksi asti!
suositus on tarkoitettu erityisesti kehitysmaihin, jossa puhdasta vettä on huonosti ja maitoakin hankala saada. Ei hän se täälläkään haittaa, mutta kyllä vuoden iässä voi siirtyä normaaliin maitoon ja se on ihan neuvolan antamissa ruokaohjeissakin.
noin vuosi ja yhdeksän kuisesksi asti. Hyvä ohje tuli lopetukseen neuvolasta: yksi tissimaito ateria pois per viikko. Meillä se tehtiin vielä lempeämmin pitemmän ajan kuluessa. Jos lapsesi syö tuttia, se on myös hyvä apukeino.Meillä ei itketty yhtään itkua imetyksen lopetuksen yhteydessä ja olin ensin kuunnellut kauhulla ja stressannut paljonkin lopettamista, kun näitä ohjeita sateli että pysyt vaan tiukkana ja yhtään et anna je kerralla lopetata koko touhun. Jos pieni lapsi on syntymästään saakka saanut rintaa se lopetetaan kerrasta poikki systeemillä, on se aikamoista shokkihoitoa. Miettivätkö vanhemmat koskaan asioita siltä kantilta, että jos heille tahtäisiin jotain vastaavaa?? Rntaruokinta on kuitenkin pienelle lapselle todella tärkeää ja antaa läheisyyttä, lämpöä, turvallisuutta ym. Lopetuksen yhteydessä pidin myös tarkasti huolta siitä, että jos lapsi ei ollut päivän aikan istunut yhtään sylissä niin saatoin nukuttaa hänet päiväunulle tai illalla sitten syliin, jotta läheisyyden tarve tulee varmasti tyydytetyksi.Onnea, menestystä ja kärsivällisyyttä koitokseen!!
lopetat vaan.muutenki ihan turhaa imettää noin vanhaa enää.et siis todella anna pojalle enää tissiä vaikka mitä tekis.jos oma olo käy tukalaks ni tietty pumppaat tai jotain,mut pojalle ei enää ollenkaan.siinä menee se muutama päivä ehkä vaikeamman puoleisesti,mut kyllä se siitä sitte.