Rakennusalalla väitetään olevan pääkaupunkiseudulla orjatyövoimaa
Kommentit (13)
Ei tämmöinen aihe kiinosta kuin tempparit. Tziisus tämän palstan tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämmöinen aihe kiinosta kuin tempparit. Tziisus tämän palstan tasoa.
Taitaa olla niin, että antaa ainakin jonkinlaisen kuvan suuren väestönosan sivistystasosta. Valitettavasti radiossakin on sellaisia ohjelmia, joiden juontavat kotkottavat kuin kanat, jotka eivät tiedä mistään mitään, pitävät pilkkanaan ihmisia, joiden saavutuksista tai kyvyistä eivät tiedä mitään, osoittavat vain oman tyhmyytensä. Harmillista, kun autoradio pysähtyy asemia hakiessaan sellaisen kohdalle.
Mutta varsinaiseen keskustelun aiheeseen: Kenties osasyy tohon orjatyövoimaan on rakennusurakoiden jako liian monille alihankkijoille. On pääurakoija, sitten kahdeksan porrasta alihankkijoita, eikä kukaan lopulta tiedä, ketkä työmaalla ovat töissä, ketkä eivät, kenellä on oikeat sopimukset, jotka kestävät päivänvalon, kenellä ei. Kukaan ei uskalla sanoa mitään, se voi olla hengenvaarallista, voi päätyä betonivalun sisään. Kolme vuotta rakennuksen valmistumisen jälkeen on aika peruskorjata, kun paikalliskorjaukset eivät enää riitä. Tarvitaan iso määrä rakennustarkastajia työmaita syynäämään!
Kyllä kaikilla vähänkään isommilla rakennusfirmoilla, tai siis sellaisilla jotka voivat toimia pääurakoitsijana, on jo itsellään niin tiukat kriteerit aliurakoitsijoihin, ettei tarvitse enää yhtään tarkastajaa syynäämään lisää. Mahdolliset sakot väärinkäytöksistä on isoja, ja mitä isompi firma sen suurempi sakko.
Yleensä työmaalla on pääurakoitsija, jolla aliurakoitsijat, ja näillä vielä aliurakoitsijat. Ei enempää. Kohteen rakennuttajakin yleensä kieltää pidemmälle ketjuttamisen. Kevytyrittäjyys on uusi ilmiö, eikä itsessään vielä mitenkään laiton, mutta uskon kyllä, että ulkomaalaisten kevytyrittäjien kohdalla voi tapahtua väärinkäytöksiä, tähän tulee jatkossa pääurakoitsijat varmasti kiinnittämään enemmän huomiota.
Senkö vuoksi yhdellä työmaalla on aidassa valokuvaamiskielto?
Ei mikään uusi ilmiö rakennusalalla että joka välissä sutkataan. Kaveri ajoi soraa pääkaupunkiseudun rakennuskohteelle joskus 15 vuotta sitten. Yhtenä päivänä ihmetteli miten näkyy niin vähän porukkaa töissä? Siellä oli tarkastajat niin kaikki ulkomaalaiset lähinnä virolaiset oli käsketty pois. Pimeä työvoima on niin ihkun halpaa.
Meillä on työvoimapula, heti lisää halpatyövoimaa tuotava. Nyt hakemuksia tekemään, vapaaehtoistyötä tarjolla. Te-tantat hoitaa ilmaistyövoiman yrityksille ja karenssit pohjasakalle.
Kirjanpitorikoksia tapahtuu ko alalla kautta maan! Porsaanreikiä käytetään sumeilematta hyväksi!
En ylläty yhtään. Tuo on lievimmästä päästä Suomen orjakauppaa.
No jaa, orjakauppaa ja orjakauppaa. Olen työtön nainen ja saan työttömyyspäivärahan.
Käyn kuitenkin pimeästi siivoamassa kahdessa perheessä.
Saan rahat puhtaana käteen tuosta siivouksesta. En katso että olen mikään orja, vaan saan työstäni palkan siitä työstä, mitä olen tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
No jaa, orjakauppaa ja orjakauppaa. Olen työtön nainen ja saan työttömyyspäivärahan.
Käyn kuitenkin pimeästi siivoamassa kahdessa perheessä.
Saan rahat puhtaana käteen tuosta siivouksesta. En katso että olen mikään orja, vaan saan työstäni palkan siitä työstä, mitä olen tehnyt.
Niin? Saat palkan siitä tekemästäsi työstä, nämä rakennusmiehet eivät saa sitä palkkaa, mikä heille kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
En ylläty yhtään. Tuo on lievimmästä päästä Suomen orjakauppaa.
Työttömllä saa tehdä laillista orjakauppaa. Työttömyyskorvaus ja 9 euroa lisää per päivä. Uskokaa huviksenne töissä olevat. Teidät haluttaisi korvata näillä työnantajalle ilmaisilla. Siksi on myös töissä käyvien etu vastustaa työttömien hyväksikäyttöä.
Onhan ne vielä halvempia kuin esim. virolaiset. Älkää ihmetelkö miksi suomalaiset on työttöminä.