Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lisäsin kuivahiivan sellaisenaan nesteeseen, onko haittaa? (pullan leivonta)

Vierailija
16.04.2022 |

Kuivahiivasta sanotaan että pitää lisätä jauhoihin sekoitettuna taikinaan alkuvaiheessa. Enhän minä sitä tajunnut, kun kuivahiivapakkauksessa ei sanottu. Laitoin sen vain heti oikealämpöiseen maitoon sellaisenaan, odotin että se liukeni, jonka jälkeen aloin lisätä muita aineksia.

Voiko olla haittaa?

Taikina näyttää kohoavan nihkeästi. Siirsin kulhon juuri lämpimään vesihauteeseen.

Tästä lähtien aion käyttää vain tuorehiivaa. Paljon parempi.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa, en ole ainakaan havainnut.

Vierailija
2/9 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin voiko spermaa käyttää munan valkuaisen korvikkeena?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivahiivaa tarvitsee vähän lämpöisemmän nesteen kuin tuore. Eli jos laitoit samanlämpöiseen nesteeseen, niin kohoamattomuus voi johtua siitäkin.

Vierailija
4/9 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuivahiivaa tarvitsee vähän lämpöisemmän nesteen kuin tuore. Eli jos laitoit samanlämpöiseen nesteeseen, niin kohoamattomuus voi johtua siitäkin.

Mutta kohoaa kylmemmässäkin nesteessä, kunhan antaa tarpeeksi aikaa.

Vierailija
5/9 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääh, mun piti myös kleipoa mutta unohdin ostaa (kuiva)hiivaa

Vierailija
6/9 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kysyi, että miten taikina kohoaa. Vastasin, että odota vähän aikaa, niin kerron. Muistin, että hiiva unohtui. Lisäsin kuivahiivan haaleaan veteen ja sekoitin taikinaan. Hyvin kohosi. Ja lapsi sai vastauksensa kysymykseensä.

Vierailija
7/9 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen kuivahiivaan myös kylmätaikinan, että ei pitäisi vaikuttaa. Vaati pidemmän kohotus ajan, myös kun pullat on pellillä kohoamassa. Muuten repeilee uunissa.

Vierailija
8/9 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aina lisään lämmitettyyn maitoon hiivan, sitten sokerin tai hunajan ja sen jälkeen pikkuhiljaa jauhoja. Hiiva käynnistyy kunnolla, kun se lisätään oikeanlämpöoseen nesteeseen.

Vierailija
9/9 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan kuivahiivan aina suoraan nesteeseen yksinään, hyvin on kaikki onnistuneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä