Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Epiduraalit lisääntyneet niin, että lähes joka toinen synnyttäjistä

Vierailija
06.10.2006 |

saa sen. onko täällä joitakin jotka suhtautuvat negatiivisesti kivunlievitykseen? Jotkuthan jopa naiset perustelevat että " kivulla sinun on synnytettävä" ....

Minusta on vaan HYVÄ, että saa epiduraalin jos haluaa, olen saanut 1 synnytyksessä ja nyt tässä 3 synnytyksessä haluan myös, jos vaan ehdin saamaan.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kaksi lasta synnyttänyt. Ekassa oli aqua-rakkulat ja kohdunkaulapuudutus.

Toisessa synnytyksessä oli kivunlievittäjänä pelkkä ilokaasu kun ei sitä kohdunkaulapuudutusta ehditty antamaan. Lääkäri oli tulossa laittamaan, mutta vauva olikin jo ulkona ;)

Vierailija
2/21 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmannessa ja neljännessä minulla ei ollut minkäänlaisia ennakkoajatuksia puolesta tai vastaan. Opettelin kuitenkin rentoutumaan eri tavalla kuin aikaisemmissa raskauksissa, joten synnytykset selvisin ilman muuta kivunlievitystä kuin kävely ja amme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lasta olen synnyttänyt alakautta ja jokaisessa saanut ko. puudutuksen.

Keskimmäisen synnyttäminen sattui niin, että oli taju mennä. Mikään, ei mikään auttanut, paitsi epiduraali, mikä toi taivaallisen helpotuksen ja vauvakin syntyi siitä 30min. päästä vain parilla ponnistuksella.

Vierailija
4/21 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain sen paracervikaalipuudutteen vai mikä nyt lieneekään... sekin kyllä auttoi tuskaa. Synnytyskertomukseen oli lisätty " kivunlievitykseksi" myös puoli tuntia lämpimässä suihkussa....Kätilö ehdotti tällaista pehmeää vaihtoehtoa ja ei siinäkään mitään vikaa tietysti ollut ... avautuminen ehkä nopeutui.

Vierailija
5/21 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin vaan kuvitella millaista se olisi ilman kunnon puudutusta :/

Ärsyttää nämä pätijät jotka ovat mielestään parempia ihmisiä kun eivät ole epiduraalia tai muuta kivunlievitystä ottaneet.

Vierailija
6/21 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla taitaa olla todella heikko itsetunto, kun pitää kuvitella ihmiset ajattelemaan sinusta negatiivisia asioita.

Vierailija:

Voin vaan kuvitella millaista se olisi ilman kunnon puudutusta :/

Ärsyttää nämä pätijät jotka ovat mielestään parempia ihmisiä kun eivät ole epiduraalia tai muuta kivunlievitystä ottaneet.

Vierailija
7/21 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei ota epiduraalia... hassua!!! Miehet eivät taatusti ajattelisi näin monimutkaisesti.

terv . ap

Vierailija
8/21 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei ota kivunlievitystä?

Automaattisestiko silloin vain yrittää päteä?

Ei se kuule ihan noinkaan mene.

En ottanut, koska pärjään ilmankin ja koska mulla on ekasta synnytyksestä niin huonot kokemukset kivunlievityksestä.

Vierailija
9/21 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oksennellut kivusta pitkin lattioita jne. Tuska ollut niin kova et sekava olo.

Vierailija
10/21 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

jos ei ota kivunlievitystä?

Automaattisestiko silloin vain yrittää päteä?

Ei se kuule ihan noinkaan mene.

En ottanut, koska pärjään ilmankin ja koska mulla on ekasta synnytyksestä niin huonot kokemukset kivunlievityksestä.

Vierailija
11/21 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri tuon takia en oikein uskalla kenellekään sanoa, etten ottanut lievitystä, koska olen huomannut etä sen jälkeen mua katsotaan kummasti ja kerran joku tokaisi " no joo, sä olet tollanen luomu ihminen" ja aika rumalla äänensävyllä se sanottiin, enkä edes ole luomu.

Vierailija
12/21 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että entistä useampi haluaa kivuttoman synnytyksen, oli hauska. Itse sain epiduraalin (lisättiin muistaakseni 3 kertaa), mutta kivuttomuus oli siitä kyllä kaukana. Synnytys kesti lähes vuorokauden, josta ensimmäinen puolikas meni kaurapussin ja lämpimän suihkun avulla, sitten sain epiduraalin. Hetkeksi kivut tosin aina katosivat ja silloin sain hieman nukuttua ja kerättyä voimia. Mutta aina vaikutuksen loppuessa ja ponnistusvaiheessa (1,5 ilman kivunlievitystä) tuska oli kyllä aikamoinen... että kivuton synnytys epiduraalilla, heh.

Vierailija
13/21 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon myös siihen et vaik ois epiduraali, synnytys voi olla kivuliaampi kuin jonkun luomun.

Vierailija
14/21 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole " ratkaisuani" mitenkään toitottanut, mutta silti omassa ystäväpiirissäni minusta on leivottu jonkinlainen luomukummajainen, jonka kanssa ei synnytyksestä viitsitä edes puhua.

Minulla ei ole mitään kivunlievitystä vastaan ja paracervikaalipuudutuksen kyllä otin toisella kerralla. En ymmärrä, miksi minun olisi päinvastoin PITÄNYT ottaa epiduraali, jos kerran koin ilmankin pärjääväni.

Vierailija
15/21 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisen kanssa oli siten, että olin oksitosiintipassa ja supistukset tulivat ihan putkeen, ei ollut minkään valtakunnan taukoa supistuksissa moneen tuntiin, vaan kun yksi meni, niin toinen jo tuli. Veikkaan, että siinä olisi saanut huohotella tosissaan, jos olisi ilman ollut. Ehkä joku olisi selvinnyt, minä en. Tosin ensin epiduraali jäi toispuoleiseksi.

Kakkosen kanssa olisin ehkä selvinnyt ilmankin, mutta kysyin sitten, että mahtaako olla epiduraalista hyötyä ja kätilö totesi, että olen 5 cm auki, joten vielä voi ottaa sen. Sitten vain kävi niin, että 15 min epiduraalin saamisen jälkeen, kuopus oli jo ulkona ja kätilökin vähän pahoitteli, ettei arvannut synnytyksen etenevän sitten noin vauhdilla eli olisi voinut tulla toimeen ilmankin.

Vierailija
16/21 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on järkyttävä piikkikammo, en tosiaankaan halua yhtään piikkiä vapaaehtoisesti. Mieluummin kärsin synnytyskivut. Pelkään myös, että puudutukset turruttaa liikaa, haluan kyetä toimintaan.

Vierailija
17/21 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt odotan neljättä. Ja toivon todellakin että saisin sen epiduraalin tälle viimeiselle kerralle. Ei tulisi mieleenikään päteä näillä puudutuksettomilla synnytyksillä. Jos olisi puudutusta tarjottu niin olisin ottanut riemulla vastaan vaikka tiedän ettei sekään kaikilla auta. Ongelmani on ollut se että olen mennyt joka kerta liian myöhään sairaalaan joten eivät ole enää siinä vaiheessa katsoneet hyväksi antaa epiduraalia.

Ensi kesänä menen kyllä aikaisemmin vaikka olisi sitten väärä hälytyskin. Eiköhän jokainen suht normaali ihminen halua synnyttää pienemmillä tuskilla ja kun kerran lääkkeet on olemassa sitä varten niin kannattaahan niitä ottaa. Jokainen synnyttäjä on mielestäni tasan yhtä urhea. Riippumatta kivunlievityksestä, synnytyksen kestosta tai synnytystavasta!

Vierailija
18/21 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

, toivottavasti sellainen on myös tuleva kolmas. kutoselle tiedoksi, että minä päden ihan muualla (työelämässä), tällä kivunlievityksen välttämisellä ei ole MITÄÄN tekemistä pätemisen kanssa.

Vierailija
19/21 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta synnytin alakautta enkä saanut epiduraalia, vaikka pyysin. Ekassa sain ilokaasua, josta tuli paha olo, seuraavassa akvarakkulat, jotka eivät auttaneet yhtään ja kolmas synnytys meni ilman kivunlievitystä. Olisin tarvinnut jotakin, mutta ei ehditty antaa enää sitten, kun kivut olivat kovat. Ekassa olisi ehditty vaikka mitä, kun synnytys kesti 38 tuntia. Mutta näin jälkikäteen olen sitä mieltä, että selvisin oikein hyvin ilman puudutustakin.

Vierailija
20/21 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

, toivottavasti sellainen on myös tuleva kolmas. kutoselle tiedoksi, että minä päden ihan muualla (työelämässä), tällä kivunlievityksen välttämisellä ei ole MITÄÄN tekemistä pätemisen kanssa.