Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistaako joku sellasta, että puhelinkoppiin pystyi soittamaan?

Vierailija
16.04.2022 |

Mä muistan odotelleeni kopissa heilan puhelua ja ai hitto se oli jännää, kun puhelin soi. Tavallaan oli aika kivaa aikaa, kun yhteydenottoa piti erikseen odottaa.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kopit olivat todella likaisia, sotkettu ja kammottavia. Ei mikään englantilainen versio.

Vierailija
22/36 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt muistat väärin. Puhelinkoppiin ei koskaan ole voinut ottaa vastapuheluita, vaan ne toimivat kolikolla.

Muistelet varmaan Lennätintä,josta lähetettiin sähkösanomia ja sai soittaa puheluita ja vastapuheluita.

Puhelinkopista soittaja joutui käyttämään kolikkoa. Puhelinkopissa vastaaja ei tarvinnut kolikkoa, mutta kaikissa kopeissa ei ollut tulevasta soitosta kertovaa soittokelloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä menin puhelinkoppiin soittamaan ja tunnustamaan ihastukselleni että olen hulluna häneen. Katsoin numeron puhelinluettelosta. Isänsä nimellä lankapuhelin.

Siellä taisi isillä kulli turvota luurin toisessa päässä...

Vierailija
24/36 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin puhelinkopin ja muistan myös miten niillä pystyi soittamaan ilmaiseksi, mutta en muista että niihin olisi pystynyt soittamaan.

Muistan myös sen että kun kaukopuhelut ja jopa ulkomaanpuhelut automatisoitiin. Muistan ajan ennen sitä: kaukopuhelua sai pitkään odotella. Pikapuhelu ohitti kaunopuhelun ja salamapuhelu ohitti pikapuhelun - ja virkapuhelu kaikki muut.

Faija muisti vielä veivattavat puhelimet ja veivattavat grammarit.

Vierailija
25/36 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä menin puhelinkoppiin soittamaan ja tunnustamaan ihastukselleni että olen hulluna häneen. Katsoin numeron puhelinluettelosta. Isänsä nimellä lankapuhelin.

Siellä taisi isillä kulli turvota luurin toisessa päässä...

Isänsä vastasi kyllä, mutta sitten tietysti pyysin oikean henkilön kuulemaan tunnustuksen.

Ei siihen aikaan ( 90-l alku) ollut kännyköitä, joten vanhempien lankapuhelimeen oli soitettava ja pyydettävä puhelimeen, kun ihastus asui vielä vanhempansa liona.

Olin itse n. 19v.

Vierailija
26/36 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt muistat väärin. Puhelinkoppiin ei koskaan ole voinut ottaa vastapuheluita, vaan ne toimivat kolikolla.

Muistelet varmaan Lennätintä,josta lähetettiin sähkösanomia ja sai soittaa puheluita ja vastapuheluita.

Lennättimeen en ole koskaan tutustunut ja soittanut, puhelinkoppiin kyllä ottanut puhelun. Ulos pystyi soittamaan kolikoilla. Kyllä niitä oli.

Vierailija
27/36 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhänä opiskelijana piti joskus aina vanhemmille soittaa. Laitoin puhelimeen sen verran rahaa, että ehdin sanoa kopin numeron, äiti soitti sitten takaisin koppiin.

Vierailija
28/36 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kyllä pystyi suomalaisiinkin koppeihin soittamaan ja ko. puhelimen numero tosiaan löytyi joko itse puhelimesta tai vierestä seinältä.

Vierailija
29/36 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös matrixista päässyt pois vastaamalla puhelimeen puhelinkopissa? Nyt vaan ei ole enää puhelinkoppeja joten huonompi juttu.

Vierailija
30/36 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse asiassa tiennyt, että koppeihin voi myös soittaa. Harmi, olisin varmaan hyödyntänyt sitä monta kertaa. 

Kolikkojen jälkeenhän tulivat käyttöön sellaiset puhelinkortit, joilla oli ladattuna tietty summa, jolla voi soittaa. Mulla on niitä jäljellä jossain vieläkin. 

Vierailija
31/36 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei suomessa ole koppiin voinu koskaan soittaa

Näin on, kokeilimmekin.

Vierailija
32/36 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, muistan myös kun jotkut junnut poltti ja otti hatseja niistä puhelinkopin napeista, niissä oli mukamas PCP:tä.

Vierailija
33/36 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa olen vastaanottanut puhelinkoppiin odottamani puhelun. Kyllä oli mahdollista. 

Vierailija
34/36 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi niitä aikoja…

Vierailija
35/36 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijassa niitä ainakin oli joka patterilla.

Vierailija
36/36 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastapuhelun pystyi tilaamaan erillisestä numerosta, josta yhdistettiin pyydettyyn numeroon. Vastaanottajalta kysyttiin suostumus ensin. Toimi myös ulkomailta, soitin tällä tavoin vanhemmilleni puhelinkopista ennen kännyköitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme