Onko Suomessa todellakin ihmisiä, jotka eivät tiedä mikä on HANKIAINEN?
Työkaverini ei kuulemma ole hankiaisesta koskaan kuullutkaan...
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Kirsikantohan se on.
Niin niin, kirsisääski eli vaaksiainen.
Minä en tiennyt. En ollut kuullut edes tuota sanaa aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea paskaa sitä kysytäänkin. Tietääkös ap mitä mahtaa olla lauhdevesi, kiilikki tai kuurajylylinko?
Taitaa mennä samaan kategoriaan kuin jysäystahna :D
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen että ihminen on asunut jossain tynnyrissä koko ikänsä, jos ei tiedä mikä hankiainen on.
Kaikki eivät ole kotoisin Itä-Suomesta, jossa käytetään murresanaa hankiainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirsikantohan se on.
Niin niin, kirsisääski eli vaaksiainen.
Kirsisääski eli kiveshiki?
Täältä olen oppinut, että hankikantoa kutsutaan jossain hankiaiseksi. Mutta se ei ole vielä selvinnyt, että missä tämä hankiaisalue on.
Hankikannolla ja kantavalla hangella olen kyllä hiihdellyt lapsesta asti eli yli 40 vuotta.
Tarkoitat kerste. Kerste kantaa.
Terkkuja Jyvääskylästä.
Hanki kantaa monin tavoin
Kieliasiaa mediassa: Yle 16.3.2018.
Yle Sään Facebook-sivulla on käyty keskustelua kantavan hangen nimityksistä eri puolilla Suomea. Esimerkiksi Keski-Suomessa tunnetaan sanat hangenkuori ja kerste, Satakunnassa kirsikanto ja Pirkanmaalla hankikantoset.
Näin teitä on sivistetty.
Tarkoitatko hangen kuoria? Vai jotain matoa, joka elää lumessa?
Eikö ole kummallista, että pienessä maassakin on murresanoja, jotka eivät ole levinneet?
En ole koskaan eläessäni kuullut sellaista sanaa. Minkä seudun murresana se on ja mitä se tarkoittaa?
T. 53 v syntyperäinen helsinkiläinen
Jolla on poika sillä on isäkin jolla ei ole poikaa ei ole isääkään tarkoittaa pääsiäistä.
Miettikääs, että joku tahvo tallensi tämän tyhjänpäiväisen ketjun viikkoja sitten ja spämmäsi sen tänne uudestaan.
Miettikää sitä ihmistä, sen mielenmaisemaa.
Ilkeät ei pelastu edes kirjoitti:
Jolla on poika sillä on isäkin jolla ei ole poikaa ei ole isääkään tarkoittaa pääsiäistä.
Minulla ei ole poikaa mutta on isä. Olet sekaisin.
Ap on kasvanut tynnyrissä. Se on yleistä Savossa. Siksihän ne aikuisina hinkuvat tynnyriin takaisin lasillinen kerrallaan.
Voisiko joku nyt kertoa meille "tyhmille", missä päin Suomea kutsutaan hankiaiseksi lumihankea, jonka päällä pystyy kävelemään, eikä se upota? Paikkakuntia voisitte mainita, niin olisi helpompi sijoittaa kartalle. Esim. Savo, Karjala ja Pohjanmaa ovat aika laajoja alueita.
Jokainen on kasvanut tynnyrissä ellei tiedä, mitä on 99 ranskaksi. Sehän on quatre-wingt-dix-neuf eli
4 x 20+10+9. Loogista kuin mikä. Sivistykää!
Piti tehdä taas sama aloitus...
Niin, hankikeli ja hankikanto ovat termejä, joita minä olen kuullut käytettävän lapsesta saakka, hankiaisesta olen lukenut jostain kirjasta.
Kaikkea paskaa sitä kysytäänkin. Tietääkös ap mitä mahtaa olla lauhdevesi, kiilikki tai kuurajylylinko?