**,, MARRASMURUJEN PERJANTAI ,,**
Kommentit (45)
Kyllähän tässä on jo asennoiduttu, että voi lähtö tulla päivänä minä hyvänsä. Eilen vuorasin sängynkin muovifroteella. Muut järjestelyt onkin sitten pahasti puolitiessä. Laskin juuri, että ykköskoon pullotuttejakin on vain 3. Huomenna ostoksille... Pumppu pitäisi steriloida, että saan sen mukaan synnärille, ja ne tutit. Vaatteet on järjestämättä, joskin pestyjä. Pinnasänky korjaamatta. Hoitopöytä järjestämättä. Rattaiden kuomukin piti pestä. Ostaa valmiiksi vaippoja ja korviketta, ja mitäs vielä... Hommaa siis riittäisi, mutta töitäkin vielä tämä viikonloppu.
Alia
Sitä on vain niin ihmeissään miten muutamassa päivässä voi odotus muuttua onnesta pelon sekaiseen jännityksen tunteeseen. Ensin oltiin ihan varmoja siitä että lokakuun loppuun/marraskuun alkuun päästään tämän masuasukin kanssa ihan helposti mutta nyt kaikki on ihan auki, päästäänkö edes ensi viikkoon. Monella muullakin on tilanteet muuttuneet muutamissa päivissä ihan mahdottoman paljon. Monella on tosi jännät paikat vaikka marraskuisia vasta ollaan.
Olen nyt miettinyt että jos ja kun " katoan" joksikin aikaa täältä palstalta synnärille niin miten käy listan? Enhän voi sitä päivitellä vähään aikaan...
Kai siihenkin jokin ratkaisu keksitään? Vai annammeko ihmisten liittyä siihen uusin tiedoin niin kauan aikaa kunnes palaan taas puikkoihin.
Puikoista puheenollen...
Mun lepo on nyt käsittänyt myssyjen kudontaa sohvan pohjalla :D Ensimmäistä kertaa elämässäni teen jotain tuommoista ja täytyy kyllä sanoa että hyvin onnistuu :)
Kyllä ne nyt ainakin sitten nukelle kelpaa jos ei vauvan päähän kehtaa pistää, hyvää harjoitusta mummovuosille :D
Kirjoitin miehelle tilpehöörilistaa tuossa iltasella...
Vauvan hygieniatavarat on vielä hankkimatta...
Onneksi ovat helposti saatavia.
Tässäpä tämä taisi olla...
Eiköhän musta huomenna irtoo taas enemmän...
Swehina
Täälä pitkästä aikaa saatu nukuttua suht helposti,vauva vihdoin illasta kääntyi joko rt tai pt tilaan mutta ei siis ollut yöllä poikittain joka helpotti suunnattomasti nukkumis asennon löytymistä.
Toivon että alkaisin tämä meidänkin masukki yrittämään jo tuota oikeaa syntymis asentoa,koska se on kuitenkin helpoin asento mun kannalta.
Vessassa sain rampata viime yönä 5 kertaa!!!
Siis tuo vessaramppaus alkaa kanssa oleen todella rasittavaa,22-5.20 välillä 5 kertaa...
Joten nukkumisessa ei kovin suuria aikoja ole ennen uutta taukoa.
Muutenkin tuntuu että toi turvotus olisi hieman helpottanut nyt parin päivän aikana joten siinä voi olla syy siihen että pitää rampata vessassa.
Tänään on sitten klo:12.00 taas sydänäänten kuuntelu neuvolassa ja samalla katsotaan tuo verenpaine,koska se alapaine oli kuitenkin nousussa 123/91.
Nyt vuoro seuraavalle mä menen keittään aamukahvia.
Rv 33+4
voi v tätä mahaa! jo kolmas päivä kun maha on sekaisin. heräsin jo klo 5 ja vessassa on pakko rampata. alkaa tosissaan tuntua että mitä ihmettä tää mun kroppa tekee. huomasin myös että lisää tulppaa tulee. taidan tehdä jonkun uuden kansainvälisen ennätyksen tämän tulppakokemuksen kanssa. ilmeisesti sitä muodostuu sen verran lisää että sitä riittää ja riittää. normaalisti ihmiset synnyttää viikon sisällä tuosta tulpasta, mutta meikäläinen vaan tahkoaa lisää. ihan samanlaista meininkiä kuin just ennen edellisiä synnytyksiä.
klo 8 pitäs käyttää toinen poika poliorokotuksessa ja nyt sitten pelkään että vedet menee mulla niin että autoa ajan ja lapset mukana. miehelläkin taitaa olla muistissa nämä oireet kun varmisteli moneen kertaan että miten mä sinne sairaalaan pääsen jne (lähti taas reissuun).
olen koittanut miettiä että mistä tämä mahahomma johtuu jos ei hormoneista, mutta en ole tehnyt mitään eri tavalla tai syönyt eri lailla. voi huoh. en taida uskaltaa syödä aamupalaa lainkaan ettei tule tilanteita.
tosi väsynyt olo on ja päivällä en pääse nukkumaan kun sirkkeli soi alakerrassa- remppa siis jatkuu.
mutta tänään on sitten 35 viikkoa täynnä. hip hei! vauvan pitäisi olla aika valmis vaikka olisi hieman myöhässä oikeissa viikoissa (mitä epäilty) ja nyt vaan kehitetään vauvalle rasvaa ja kokoa.
mites se menikään- jos vedet menee ja vauva laskeutunut mutta ei ilmeisesti kiinnittynyt niin ambulanssilla vai taksilla meno? meiltä matkaa sairaalaan 40km.. muistaakos kukaan?
mom rv35 tasan (ja taas vessaan)
Olen lueskellut ahkerasti, mutten ole ehtinyt kirjoittelemaan. Mulla on tapana aina toissa printata paivan ketju ulos ja lueskella sita sitten kun kerkian. 30+ sivuja on ollut :)
Laitanpa heti omaa mielipidetta tahan alkuun eli
VAIPOISTA: meilla on yleensa kaytetty huggies vaippoja. Kokeillut olen daily ja lidlin vaippoja jotka olivat ihan jees isommalle lapselle.Nyt lapset ovat 4 ja 6 joten tuskin muistan tota vaipparumbaa. Nyt olisi tarkoitus kokeilla kestoja taman kolmannen kanssa. Ihan mukavaa tehda jotain uutta talla kertaa. En todellakaan aio ottaa stressia ja varmasti tulen sekakayttamaan kestoja ja kertoja.Naapuri oli niin ihana ja kutoi parit villakuoret ja ompeli niin ihanat vaipat fleecesta ja vanhoista pyyheliinoista. Seka olen ostanut jonitakin kestoja myos. Pitaa kokeilla mika toimii parhaiten sitten kaytannossa. Ihan alkuvaiheessa kaytan varmasti enimmakseen kertoja,
KESKUSTELUPALSTOISTA: jos laitat tapeeksi ison kasan naisia samaan paikkaan, niin varmasti saadaan kunnon tappelu aikaiseksi vaikka tuteista lol.
Tarkoitus olisi IMETTAA koska se on helppoa ja halpaa. Olin ennen fanaattisempi, kumpikaan lapsista ei ole koskaan saanut korviketta. Esikoisen aikoihin pumppasin vuoden verran kasipumpulla, jalkeenpain mietin olinko hullu vai tyhma.heh.
MASU kasvaa tasaisesti, kavin eilen ultrassa ja kokoarvio olisi 2775g rv 35, eli aika kinkku sielta taas tulee.Sain nahda kuvan naamasta awww niin ihana! Kaikki nayttaa hyvalta, vauva myllaa tosi paljon masussa. Paa on alaspain eli lahtokuopassa ollaan. Kotona kaikki alkaa olla pikkuhiljaa valmista, loysin jopa ihanan synnytyskukan vauvalle. Painoa on tullut varmasti 15 kg, mutta itketaan sita sitten myohemmin.
SYNNYTYSASENTO; esikoisen ponnistin ammeessa makaavasta asennosta ja se oli hieman hankalaa. Kakkosen ponnistin seisaaltaan ja se oli mielestani aivan mahtava asento. Kylla se paras asento siina synnytyksen aikana loytyy.
Sain kyllä nukuttua viime yönä ihan hyvin toissayöhön verrattuna, muuta mä oon nyt niin kankee kuin olla voi. Vessassa ramppasin kolme kertaa (just ku illalla miehelle kehuin, että yleensä yks kerta yössä riittää). Yritin venytelläkin tuossa aamulla, mutta sehän on niin älyttömän helppoa tän mahan ja liitoskipujen kanssa! Ihan sellanen olo, että nyt turvotukset posahtaa päälle.
Vatsassa kaikki ihan hyvin. Mietin vaan taas tuota asentoa, että ollaankos sitä pt vai rt. Onneksi toivoovauvaa sulla on nyt kääntynyt edes vähän parempaan asentoon.
Mä en oo tosta momentin kysymyksestä ihan varma, mutta sillon kyllä varmaan piti hetimiten lähtee ja mielellään vaaka-asennossa. Mä oon kyllä noitten vesien menojen kans aika herkkä, kun kaikesta huolimatta viimeksi ehti kehittyä se tulehdus... onneksi ei sentään vauvalle.
Onna kyseli eilen selin nukkumisesta. Luulenpa, että aika moni ainakin vahingossa nukkuu selällään välillä. En nyt osaa sanoa onko se pahaksi vai kuin, mutta voithan oman mielenrauhan takia tulevaisuudessa laittaa kylkiasentoon päästyäsi tyynyn " pönkäksi" selän taakse.
Sarafan rv 34+1
Eilen oli neuvola ja kaikki OK.Vauva on laskeutunut ja rt, ei vielä kuitenkaan kiinnittynyt. Painoa on jo kertynyt lisää 15kg! No, toivottavasti kilot poistuvat yhtä hyvin kuin aikaisemmissa raskauksissa. Väsyttää jostain syystä..Öisin heräilen, kun vaihdan asentoa. Vessassa en kauheasti ramppaa, koska jos menen veskiin, en saa enää unen päästä kiinni, valvon tuntitolkulla sit.
Synnytysasennoista ja lääkkeistä..Molemmat olen synnyttänyt istuvassa asennossa ja muuta en sillä hetkellä olisi voinut ajatellakkaan. Tilanteen mukaan mennään tälläkin kertaa.. Epiduraalin olen saanut molemmilta sekä muitakin lääkkeitä kokeillut..Paras on ollut epiduraali, mutta huonoa on ollut se, että hidastaa avautumista minulla..Nyt taas kerran katsellaan tilanteen mukaan..Jos olen todella väsynyt, otan epiduraalin, saa levätä välillä..Eka synnytys kesti n.26 tuntia ja toinen n.11 tuntia...
Vaipoista..Meillä muksuilla on käytetty pampersia tai liberoita..Ekalla myös kestoiltiin, mut se jäi alkutohinan jälkeen pois..
Nyt menen keittämään kaffet!
SaaMee ja vaavi 34 tasan
nyt kuitenkin tuntuu supistavan kipeänlaisesti. vein lapset hoitoon ja olin varmaan niin kireän oloinen ettei tosikaan. juu, en suosittele keskustelmaan hoitotätien kanssa samaan aikaan lasten kaulahuivie käytöstä kun supistaa ;-DDDD Varmaan katosvat että tuo mamma on herännyt pahalla tuulella...
Katotaan nyt. Normaalisti mua illalla supistaa enemmän, mutta tänään sitten alottaa aamulla näköjään. Pitänee käydä kokeilemassa nukkumista kun jäi univelkaa viimeyöltä. Juilii ihan kovaa, mutta en ole vielä kellottamaan alkanut.
Vesistä vielä sen verran että edellisellä kiekalla synnytin rv36 ja vauva ei ollut kiinnittynyt eikä laskeutunut. soitin synnärille ja käskivät tulla taksilla, vaikka olin ihan siinä luulossa että ambulanssin kutsun. hirmu ristiriitasta tietoa tuntuu olevan liikenteessä. noh, katellaan. Toivottavasti ei ihan tänään vielä lähtö tulis. Mielellään sen verran ottaisin supisteluja kuitenkin että poaikat aukeis pikkasen lisää eikä menis taas megapitkään synnyttäessä (mulla piiiiitkääät synnytykset aina).
Täällä täytyy olla kyttäämässä jo hyvissä ajoin, että pääsee kirjoittamaan kymmenen ekan joukkoon :D Kaikki ovat niin varhain pystyssä - johtuukohan painavasta mahasta?
Momentille on pakko todeta, että josko olisit ihan kohta sitten lähdössä synnyttämään? Mahan sekaisuushan enteilee myös usein synnytystä (suolisto tyhjentää itsensä luonnollisesti...).
G-vastauksia: Tätä esikoista yritettiin meillä kaksi vuotta ennen kuin halusi alkaa kasvaa masussa. Täytyy sanoa, että siinä ajassa jo unostui, kuka lasta ensin kuumeili. Todennäköisesti kuitenkin minä, sillä olen kärsinyt kroonisesta vauvakuumeesta jo 17-vuotiaasta saakka. Kymmenen vuoden kuumeilu alkaa siis pian tuottaa tulosta :D
Jipii! meidän hienot, uudet vaunut ovat lähteneet tänään Saksasta (viimeinkin) kohti Suomea. Ensi viikolla pääsen siis niitä hiplailemaan.
( . ): pinkeys vain lisääntyy ja repeämiä ilmaantuu nahkaan. huoh. Öisin olo on aika tukala, kun lonkkia särkee, mutta onneksi olen jo kotona, että voin sitten ottaa tarvittaessa päikkäreitä. Vuotaakos teillä jo esimaito? Täällä tiputtelee (tai on itse asiassa tiputellut jo rv 18 saakka) oikein urakalla, harkitesn kohta liivinsuojien käyttöä :D Toivottavasti tissit eivät mene lakkoon sitten, kun pitäisi ihan kunnon maitoa kunnon määriä tuottaa!
Nyt lähden suunnittelemaan viikkosiivouksen tekemistä (ja aamupäiväpäiväunia). Tänään onkin vika saikkupäivä - huomenna alkaa virallinen ÄITIYSLOMA.
Allu rv 34+5
täällä herätty vasta 8.30,ei sen puoleen tuntuu että tuota selkää alkaa juilia aina yöllä,aina makuu asennossa,voi jösses.
jospa tämä tästä(meinaa ruveta jo kyllästyttämään,vaikkei vielä saisikaan kun viikkoja niin vähän)
poika nukku sit tas meidän välissä viime yön.
itekki miettinyt perhe petiä ja sitä että laittas toiseen makkariin sit yhen hengen sängyv että ukko saa nukkua jos tarve vaatii että jaksaa sit mennä töihin.
olikohan se momentti joka kyseli menopelistä kun vedet mennyt.
itsellä viimeksi oli n.3-4km sairaalaan niin piti mennä makuultaan ambulanssilla kun vedet meni 11.5.2004 klo.n.18.30,kylkiasennossa pitiodotella ambulanssi ukkoja,ja loppujen lopuksi poika syntyi vasta 12.5.2004 klo.18.10,eli pitkä oli eka synnytys.
antoivat vaan illalla uni lääkettä ja panadolin että nukkua,koko yön sit yritin ja 4aikaan aamulla meni jo hermot soitin etä nyt tää yrittäminen loppuu.pääsin suhikuun(jopa koko n24h synnytyksen aikaan sain olla 2h pois sängystä)joten toivon kovasti ettei nyt käy näin,haluaisin " kärvistellä" kotona.
mutta sellasta
toukokuunäiti 33+1
Täällä tapahtuu kyllä nyt kummia. Heräsin aamulla ja sitten olikin jo pakko lähteä vessaan. Kun yritin palata takaisin nukkumaan, niin se ei onnistunutkaan vaan jouduin nousemaan ylös ja tekeen itselleni aamupalaa kun oli maha niin tyhjä. Nyt kun on saanut vedettyä leipää naamariin niin tekisi mieli mennä takaisin kuorsaamaan. :)
Ei ihan heti uskoisi että on jo näin paljon viikkoja kasassa, sen perusteella miltä itsestä tuntuu. Juurihan minä plussasin..?
Täytyisi varmaan ottaa itseä niskasta kiinni ja siivoskella vähän kaappeja. Ei ole mitään paikkaa minne laittaisin vauvan vaatteet/tavarat vaipoista puhumattakaan. Vai pitäisikö ostaa joku kiva lipasto? joo, se siitä sitten. Ei jaksa ajatella pidemmälle. ;)
(.) Olo on mahtava, mitään ei särje eikä kolota. en tosin voi edes kuvitella nukkuvani oikeella kyljellä kun tuo Beebe alkaa sitten heti sinne muksia ja kovaa. Mies ei oikein ymmärrä kun on taas vähän tunteet herkässä ja itkettää.
Se tällä erää, palaan myöhemmin astialle..
Mekku ja Beebe 33+2
Onpa energinen olo heti aamusta :) Lähden käymään työpaikalla luovuttamassa avaimet + kalenterin jne sijaiselleni, puhelimen saan pitää äitiysloman alkuun saakka. Olen koko aamun odottanut että milloin saa lähteä, ajattelin lähtä joskus 15 vaille 11 niin ehdin käydä muitakin asioita hoitamassa samalla, ostamassa Tiimarista jotain kivaa, harsoja vauvalle ja synttärilahjan pojan kaverille huomiseksi. Viikonloppuna lupasin ommella tyttärelle kissapuvun naamiaisia varten.
KYYTI SYNNYTYKSEEN : ambulanssikyydistä, onko siinä omavastuuosuutta ja paljonko se maksanee? En ole ikinä mennyt ambulanssilla ja olisi hyvä tietää ettei tule yllärinä... Meiltä on sairaalaan matkaa jotain 15km eli ei pitkästi mutta jos tulee kiire ja mies ei ole kotosalla...
MrsCruiser 32+2
Minulla vielä ei se tunnu ajankohtaiselta. Edelliset on syntyneet aika liki laskettua aikaa, molemmin puolin. Siihen on kuitenkin aikaa vielä 6 viikkoa.
Turvotukset on alkaneet vaivaamaa. Jano on ja juon paljon, vaan neste jää jonnekin matkalle. Illalla sormet on pulleat nakit ja latkaterätkin näyttää erilaiselta. Kunhan mies kotiutuu reissutöistä, niin yritän käydä lenkillä enemmän. Siis köpöttelemässä vaikka puoli tuntia, muuta ei kroppa enää kestä.
Mites muilla, turvottaako? Vinkkejä sen ehkäisyyn?
Saaga rv 34+4
Katkonainen yö täälläkin takana. Pissattaa ja lonkkia kolottaa. Eilen taas supisteli kipeästi muutaman tunnin, mutta loppuivat salkkareita katsoessa kera puolikkaan suklaalevyn ja runsaan veden juonnin.
G: Mielihaluja on ollut suklaa, salmiakki ja punajuuri (säilötty) sekä piltit: kasviksia ja stroganoffia sekä karjalanpataa ja kasviksia. Meillä tämä esikoisen " hankinta" oli molempien ( ehkä vähän enemmän minun) toive.
Kerroin tuossa aiemmin, että sain käynnistysajan 07.11. Lääkäri oli ilmeisesti katsonut ne lantiokuvat sitten eilen, kun soittivat synnäriltä, että pitäsi tulla käynnistykseen jo 24.10! HUI! 18 yötä... Hoitaja joka ajan soitti minulle ei tiennyt miksi käynnistelyä oli aikaistettu, mutta näin veikkaisin että kuvista oli ilmennyt ettei kovin isoa mahdu.
Alkaa todella jo jännittämään, kun laskee jäljellä olevia päiviä.
Eikös Haltijapiparillakin ollut eräpäivä lähellä, 25.10 sektio, ellen aivan väärin muista.
Olisi kiva kuulla käynnistys-kokemuksista, niiltä joilla sitä on. Esim. millä viikoilla käynnistetty, miksi ja kauanko kesti kypsyttely.
Mukavaa Perjantaita kaikille!
Olivi@ & Mönkiäinen rv36
Onkohan ne hormonit, kun pinna on kireällä koko ajan ja sitä hermostuu muksuihin alati =(
Meillä on matkaa sairaalaan n.35km eli vajaat puoli tuntia. Autolla mennään enkä oikein ole ajatellut muuta vaihtoehtoa kuin taksi, jos mies ei jostain syystä pääse mukaan. Eiköhän sillä taksillakin pääse riittävän nopeasti... Tai sitten pitää ensin soittaa synnärille ja kysyä, mitä suosittelevat, jos joku hirmuinen kiire tulee.
Täällä synnytettiin molemmat sängyllä " istuen" , siis perinteisesti. En oikein muuta osannut siinä vaiheessa ajatella tai asentoa vaihtaa, kun oli jotenkin ihan lamaantunut kivusta. Ekalla sain epiduraalin ja sen otan nytkin, jos tilanne siltä tuntuu. Tokalla sain vain spinaalin, joka meni täysin metsään ja sitten hönkäiltiin ilokaasua, josta tuli vain huono olo...Synnytykset ovat olleet n.10 tuntia ja vajaat 9 tuntia. Ei hirmu pitkiä, mutta silti toivoisin, että nyt mentäisiin pikaisemmin.
Imetyksestäkö on ollut puhetta?!? Mielestäni kukin tehköön tavallaan. Ihan tosin en sitä ymmärrä, että jos maitoa tulee eikä mitään henkistä tai fyysistä estettä imetykselle ole, ettei sitten imetä, mutta valinta silti jokaisen oma... Itse olen imettänyt molempia vuoden, täysimetyksellä puoli vuotta. Mitään ehdotonta suunnitelmaa en koskaan asian suhteen ole tehnyt. Olen vain ajatellut, että jos maitoa tulee, vauva kasvaa ja kaikki hyvin, niin puoli vuotta ainakin pyritään imettämään ja tavallaan takarajana pidän yhtä vuotta. Mielestäni imetys on kuitenkin niin helppoa. Toki siinä on itse ihan täysin kiinni, etenkin kun meillä on syötöt olleet 1-3 tunnin välein, ei siinä äiti kauaksi ehdi...
Eilen tajusin, että pitäisi todella alkaa pohtimaan noita joululahjoja! Rahavarat ovat kyllä aika finaalissa, mutta silti jotain olisi keksittävä. Meillä jouluna lahjotaan *vain* lapset, mutta sellaisiakin sukulais- ja tuttavalapsia on jo aika liuta... Ja sitten tässä on vielä muutamat synttäritkin! Ja tietenkin se isänpäivä =O Lisäksi sitä on nyt sellainen fiilis, ettei kiinnostaisi yhtään lähteä liikenteeseen, kun ei oikein ajatus lasten kanssa liikkuessa kulje riittävän rivakkaan ja sitten reissut kestää... *huoh*
Vauvalle on tosiaan jo *kaikki* valmiina, mutta tajusin juuri eilen, että itselleen pitäisi käväistä hommaamassa siteitä. Se varasto kun on aika onneton, kun ei tässä moneen vuoteen ole oikein kuukautisia ollut. Lisäksi jotain muuta pientä. Kun vaan jaksaisi sitten kaupassa muistaa, mitä piti hommata! Yleensä kun ei listaa ole ja jos onkin, niin sen aina kotiin unohdan =P
Oma (.) on muuten ihan suhteellisen ok, mutta tietenkin kaikkea pientä asiaan kuuluvaa. Supistelee lisääntyvästi, mutta eniten illalla eikä onneksi vielä kovinkaan kipeästi. Mies kovasti ehdottelee iltaisin seksiä, mutta oma olo ei ole silloin kaikkein otollisin =( Sitten kun erehdyin toteamaan, että vähän supistelee, niin ukkorassu pelkää, että seksi saa vauvan syntymään! No, toisaalta voisikin =P Vauva lienee jo aika hyvin kiinnittinyt (ainakin neuvolatädin mielestä), mutta elän uskossa, että tässä vielä joudutaan lyllertämään pitkälle marraskuun puolelle...
Siitä selällään nukkumisesta! Itselläni se asento on usein aika vaikea nykyisin. Mutta toisinaan yöllä herään selältäni. Uskon, että siitä, tai mistään muustakaan asennosta, ei ole haittaa vauvalle, sillä luonto kyllä hoitaa meidät vaihtamaan asentoa ennen kuin vauva siitä kärsii. Eli ensin äidille tulee *huono olo* ja vasta sitten vauvalle =)
Nyt on taas riennettävä!
TalviSalama + Tiitiäinen 36+1
Täällä on jo kunnon keskustelut meneillään ;-).
Momentti: tuo vatsan löysyys kyllä enteilee sitä synnytystä. Ihme, että sitä limatulppaakin vain riittää ja riittää. Jos ne vedet menee ennen kuin vauva on kiinnittynyt, on tosiaan maattava kyydityksen ajan, ettei napanuora vahingossa luiskahda ulos ja jää puristuksiin. Tuotakaan tietoa en ole kahden aiemman kanssa tiennyt, mutta eräs ystäväni tiesi kertoa. Tieto lisää tuskaa ;-)
Täällä myös toinen kankimus. Venytyksiä en edes harkitse nimenomaan siksi, että alapääni menisi takuulla tuusan nuuskaksi. Pelkkä istuminenkin jomottaa siinä määrin... Vasemman jalan takareisi on tosi kipeä ja kankkuun pistää joka askelella. Vaapun lisäksi kuin ankka. Yöllä raahauduin kerran vessaan tasan klo 3:00 ja aamulla heräsin ennen kellon soittoa taas kovaan pissahätään. Yhdessä vaiheessa yötä heräsin ihan hiestä märkänä. Ihme uniakin olen koko yön nähnyt.
Tänään tulee postissa se Patapum-rintareppu, jonka tosiaan hommasin miestäni varten, jotta hän saa kesällä kanniskella vauvaa siinä kädet vapaina. Reppu on kuulemma monin verroin parempi kuin baby Björnin vastaava versio. Ajatelkaas, nuo meidän murut osaavat kesällä jo istua rattaissa, ainakin noin niinkuin teoriassa ;-)
Maidon herumisesta joku kyseli. On herunut jo viikolta 18 ja risat saakka. Yöllä saatan herätä paidanetumus märkänä, jos rinta on jäänyt puristuksiin jonnekin. Rinnat ovat muutenkin todella raskaat ja roikkuvat. Olen alkanut harkita rintsikoiden käyttöä yöllä, tai muuten painovoima vie rinnat nillkoihin.
Tänään vauva on tuntunut taas viistoittain poikkitilassa. Jalat potkivat vasemmalla ja pää roplailee lonkkaluuta...inha olo. Kun ei vauva nyt enää lumpsahtaisi väärin päin.
Aamulla riitelin miehenikin kanssa. Ihan pikku asiasta pelmahti, kuten aina. Mies on ollut muutaman päivän ajan vähän kireänä, enkä tiedä mistä se johtuu. Ilmeisesti vain väsymystä ilmassa ja yhden asian puutetta niin ikään...
Jep, nyt annan vuoroa muille. Väsyttää ja siivotakin pitäisi...huomenna vaihtuu taas viikkokin ja maanantaina pääsen neuvolaan :-)
Kanelisokeri 33+6
MOi!
Tulin just neuvolasta. Lääkäri totesi et tilanne on sama ja hyvä kun supistelut ovat vähentyneet. Mut kaikki imuroinnista lähienhän multa on kielletty.Eli löysää vielä, pitäis malttaa olla rehkimättä.
Sf mitta oli 33 verenpaineet ok. Veriarvoa ei otettu.
Sain kahen viikon päähän kokoarviointi-ultran. Lääkäri oli sitä mieltä et vauva ei olisi hurjan iso vaikka mitta on suuri koska suoraansanoen mahassa on paljon läskiä. Hih!
Sokerista vauva saa paljon energiaa ja käski välttämään viimesillä viikoilla, niinkun oon tehnykin aina ettei tulis yli 4 kg vauvaa.
Kotona on kiree tunnelma kun siivottomuus on maximissaan.Meillä kun mies tekee ruuat, käy kapassa ja vie lapsia ulos. Niin tuo siivous ja pyykkäys on mun heiniä ja nyt en pysty muuta kun hoitaan pyykit .
Onko muilla lapsiperheillä ongelmia kun rehkiminen, nostaminen ja kaikki kielletty. Kyllä parisuhde on nyt koetuksella vielä kuukauden päivät. Eilen mies suuttuis 11-v pojalle kun ei auttanu pyykkien nostelussa, Itsellä oli tärkee työhomman suunnittelu ja mä puolustin poikaa joka on raatanu koko viikon kotitöiden kans ja päntänny kokeisiin siinä samalla. Iso riita oli valmis. Oon kuiteskin edelleen sitä mieltä et aikuisten pitää tehdä osuutensa vaikka lapsetkin työkasvatetaan. Mut nyt jo poika tekee tosi paljon enemmän kuin iskä ja sit tunnen huonoa omatuntoa kun ei itse pysty nyt siivoileen.Yritän antaa kiitosta ja rahaakin, koska ovat olleet niin avuliaita.
Kaippa tää elämänmuutos ärsyttääkin kun mies tulee raskaan työpäivän jälkeen likaiseen kotiin jossa muija makaa sohvalla tölläten big brotheria ja syöden suklaata.
Oon sit yrittäny hoitaa kaikki kuljetukset illalla reeneihin ja kuulustella enkun ym läksyt jne.. Mut huh huh, aika toivottomata tuntuu..
Mut nyt yritän syödä jotakin...viikonloppuja
tulevat nyt 7-8min välein. pystyssä kestää ne ihan hyvin- eivät ole hirveitä, mutta makuullaan ei pysty olemaan. onkohan nämä nyt oikeita? mulla on aina lähteneet synnytykset vesillä käyntiin ja oksitosiinia tipassa tarvittu joten ei mitään hajua että mikä on oikea kunnon supistus mikä ei. kipeeltä tuntuu mutta en kai mä vielä mihinkään lähde. montakos tuntia uudelleensynnyttäjän piti odotella?
äh, kai mun pitää soittaa kohta synnärille ja kysyä. ja jos tämä on väärä hälytys niin mies innostuu varmasti kovasti ryntäämään porvoosta kotiin...
Joko soitit? Taitaa olla tosi kyseessä, kun suppareita tulee säännöllisesti ja tekevät kipeää! Tietenkin kun ottaa tuon sinun tilanteesi huomioon muutenkin...
Itselläni lähti kuopus juuri noin syntymään. Muistaakseni kolmisen tuntia kellotin niitä suppareita ja kun ne tulivat kymmenen minuutin välein ja tekivät kipeää, lähdin synnyttämään...perille päästyäni olin jo vaadittavat 5cm auki.
Onnea koitokseen, jos joudut nyt lähtemään! Onneksi viikkoja on kasassa ihan hyvin.
Kanelisokeri
En ole pahemmin täällä kirjotellut, lueskellut kylläkin! Täällä aletaan olemaan samoissa fiiliksissä kun moni on valittanut. Selkää ja lonkkia särkee, vessassa saa ravata ja nukkuminen tuskaa ;). Mut eipä tässä kauaa enää tartte kärvistellä =P
Hemuli ja masukki 34 tasan