Isäni oli talonmies. Onkohan nykyään enää vanhoja kunnon talkkareita olemassakaan?
Muistan miten kerran olin flunssassa yksin kotona, yksi naapuri tuli pyytämään yleisavainta ja en pienenä kipeänä tyttönä löytänyt avainta heti, naapuri tuli sitten itse etsimään :D Isä oli muistaakseni juuri silloin mennyt hakemaan kaupasta minulle mehua ja äiti oli töissä.
Kommentit (13)
Yleensö olivat pirun äkäisiä lapsille, aikuiset sai heitellä tupantumppeja ikunoista mutta lapsille huudettiin kun olivat keränneet käpyjä leikkipaikalle. Ei kivoja muistoja.
Meillä oli talonnainen. Kovassa käytössä olikin.
Muutama taloyhtiö on palkannut talonmiehen. Jotain opiskelijaa haastateltiinkin asiasta. Hän oli saanut halvan työsuhdeasunnon ja teki sitä vastaan tietyn määrän talonmiehen töitä. Valvoi samalla taloa. Mummot olivat ihastuksissaan.
10 v sitten Helsingin Munkassa asuessa oli vielä. Avaimet unohtui kerran niin kävin pyytää apua.
Onneksi ei. Ne kaikki olivat juoppoja.
Eipä juuri ole, tuli kai liian kalliiksi. Siis verrattuna tarjoukseen jonka joku firma teki, joka ei sitten välttämättä ollutkaan ihan mitä osakkaat luulivat. Mutta nämä on näitä me tienataan tällä -juttuja...
Helsingissä ainakin näyttää ’oma talonmies’ olevan jonkinlainen myyntivaltti, koska joskus se näkyy myynti-ilmoituksissa.
Vielä 1970- ja 1980-luvulla monet hakijoista tuntuivat hakevan ensisijaisesti sitä työn puolesta tarjottua asuntoa. Nykyisin hakijoilta vaaditaan jokin kiinteistöalan tutkinto, mikä on hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei. Ne kaikki olivat juoppoja.
Elämäni aikana ollut viisi talkkaria ja kukaan ei ollut juoppo.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ainakin näyttää ’oma talonmies’ olevan jonkinlainen myyntivaltti, koska joskus se näkyy myynti-ilmoituksissa.
Vielä 1970- ja 1980-luvulla monet hakijoista tuntuivat hakevan ensisijaisesti sitä työn puolesta tarjottua asuntoa. Nykyisin hakijoilta vaaditaan jokin kiinteistöalan tutkinto, mikä on hyvä juttu.
Meidän talon talkkari tuli suoraan sodasta ja hoiti hommat ilman tutkintoja 50 vuotta ja hyvin hoitikin. Osasi korjata mitä vain, katsoi lasten perään ja oli aina tavoitettavissa vaikka silloin ei ollut vielä edes kännyköitä.
Mun vanhemmat oli aikoinaan talonmiehiä, asuttiin koululla, olin ite vielä alle kouluikäinen. Mutta muistan aina mitä kaikkea jännää touhusin ulkona kun vanhemmat ei niin hirveästi perään katsoneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän talon talkkari tuli suoraan sodasta ja hoiti hommat ilman tutkintoja 50 vuotta ja hyvin hoitikin. Osasi korjata mitä vain, katsoi lasten perään ja oli aina tavoitettavissa vaikka silloin ei ollut vielä edes kännyköitä.
Nykyinen talotekniikka on sodanjälkeisistä ajoista kehittynyt, vaatii myös enemmän teknistä osaamista.
Onhan niitä, varsinkin pienemmissä kaupungeissa.