Onko muille paljon laihtuneille normaalipainossa pysyminen näin vaikeaa?!
Laihdutin kahdeksan vuotta sitten n. 65 kiloa pois ja sen jälkeen olen ollut enemmän tai vähemmän alle 60 kilon (160cm). Joka ikinen päivä on yhtä ruoan vahtaamista kuitenkin ja itsensä pakottamista liikkumaan! Aina tuntuu olevan nälkä tai jokin mieliteko meneillään ja olen kyllä rampannut ravitsemusterapeutilta toiselle mutta mikään ei auta.. miten ihmeessä sitä tottuisi tähän uuteen elämään ilman että hautaan saakka pitää vaan kärsiä..
Kommentit (36)
Kokeile pätkäpaastoa 8:16 tai lievempänä 10:14, en ala niitä tähän selostaa, aiheesta on helppo löytää tietoa.
Kyseessä on ruokailutapa, jota voi jatkaa koko elämänsä. Pitää painon kurissa ja edistää terveyttä monin tavoin.
On vaikea. Laihdutin myös 8 vuotta sitten noin 40 kg ja sen poissa pitäminen on melkoista vahtaamista, eikä ole käynyt paljoakaan helpommaksi vuosien myötä. Suhteeni ruokaan ei ole mutkaton ja terve. Omalla kohdalla liikaa ja herkkujen syöminen liittyi vahvasti stressin ja tunteiden säätelyyn, lapsesta saakka, joten jouduin laihduttaessani luopumaan myös vuosikausia käyttämästäni rentoutuskeinosta.
Osa entisistä herkuistani tuntuvat nykyään kyllä aivan liian makeilta tai rasvaisilta, eikä näitä tee mieli, onneksi. Eli jotain pysyvämpiäkin muutoksia on tapahtunut. Toisaalta, olen helposti addiktoituva, joten jos ostan pullan yhtenä päivänä, niin tulee herkästi ostettua myös seuraavana päivänä jne.
Olen ratkaissut asian ns. isoilla linjoilla, tiedän millaisella ruoalla ja energiamäärillä paino pysyy samana, eli suurinpiirtein montako leipää tai omenaa, minkä kokoinen lounas tai puuroannos jne. päivään mahtuu, ilman että se vaikuttaa painoon. Jos tiedän syöneeni enemmän, niin yritän keventää mahdollisimman pian.
Lisäksi punnitsen itseäni säännöllisesti.
Ei kuulosta helpolta, ihan terveeltä tai kivalta. Sitä toivoisi, että kun on vihdoin saanut vuosikymmenten ylipainon pois, niin se olisi sitten siinä, asia ratkaistu.
Mutta, oma motiivini on terveys, joten se on sen arvoista.
Minulla on auttanut kehon pitäminen aktiivisena vihanneksilla. Jääkaapissa on vesikipossa aina kukkakaalia, porkkanaa ja kurkkua. Jotain näistä vaikka pakotan itseni syömään aina ensin ennen mitään ruokaa ja väipalaksi syön vaan näitä raejuuston ja ananaksen kanssa.
Lisäksi syön aika tarkkaan kellon mukaan ja jos olisi ihan pakkotarve napostella jotain ruoka-aikojen välissä, turvaudun näihin vihanneksiin tai joskus appelsiiniin(niitäkin pyrin pitämään saatavilla ympärivuoden koska tehoavat myös makean nälkään).
Kyllä. Siskoni ja minä olemme suunnilleen saman painoisia, 65kg tienoilla ja kehonkoostumuksemme on myös muutaman prosentin heitolla sama. Mutta - siskoni on aikanaan laihduttanut 35 kiloa, kun taas minä olen aina ollut tämän painoinen. Minä syön ihan mitä vaan, usein yli 2000 kcal päivässä eikä tunnu missään. Siskoni laskee kaloreita, syö 1200-1500 kcal päivässä ja meinaa koko ajan lihoa.
Tämä on todistettu myös tieteellisesti. Laihduttaneen energiankulutus on selvästi pienempi verrattuna ei-laihduttaneeseen. Ilmeisesti pysyvästi? Taistelu on siis todellinen.
Minullakin lievempi pätkäpaasto toimii hyvin. Syön vain kolme ateriaa päivässä (aamiainen, lounas ja illallinen) ja paastoan iltakuudesta aamiaiseen saakka.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on auttanut kehon pitäminen aktiivisena vihanneksilla. Jääkaapissa on vesikipossa aina kukkakaalia, porkkanaa ja kurkkua. Jotain näistä vaikka pakotan itseni syömään aina ensin ennen mitään ruokaa ja väipalaksi syön vaan näitä raejuuston ja ananaksen kanssa.
Lisäksi syön aika tarkkaan kellon mukaan ja jos olisi ihan pakkotarve napostella jotain ruoka-aikojen välissä, turvaudun näihin vihanneksiin tai joskus appelsiiniin(niitäkin pyrin pitämään saatavilla ympärivuoden koska tehoavat myös makean nälkään).
Kehon pitäminen aktiivisena vihanneksilla? Mitä huuhaata tämä nyt on? Kehosi toimii, on "aktiivinen", jos olet hengissä. Siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehon pitäminen aktiivisena vihanneksilla? Mitä huuhaata tämä nyt on? Kehosi toimii, on "aktiivinen", jos olet hengissä. Siinä se.
Aineenvaihdunta ystävä hyvä. Keho pilkkoo ja polttaa eikä silti saa noista juurikaan kaloreita. Kuidut tulevat toisesta päästä aktiivisesti ulos, vatsa ei pömpötä kuten hiilareista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aineenvaihdunta ystävä hyvä. Keho pilkkoo ja polttaa eikä silti saa noista juurikaan kaloreita. Kuidut tulevat toisesta päästä aktiivisesti ulos, vatsa ei pömpötä kuten hiilareista.
Aineenvaihduntasi toimii jos olet elossa. Se ei toimi yhtään sen paremmin tai tehokkaammin siksi että söit puoli tuntia sitten porkkanaa välipalaksi. Tämä on samaa humpuukia kuin detox-teet yms. Kehomme tekee jo detoxia joka päivä - siksi meillä on mm. maksa ja munuaiset. Eli ei näitä luonnollisia prosesseja voi millään taikatempulla parantaa.
Itselläni on ongelma käänteisesti ja kroppa näkyy haluavan pitää painon 65 kilossa. Ongelmahan tämä ei tietty muuten olisi paitsi että miehelle hieman alhaisenpuoleinen. Ei vaan huvita syödä aina ja se painon ylläpito tuntuu vaativan jatkuvaa mässäämistä joka on rasittavaa.
Kiitos tärkeästä aloituksesta, ap! Olen ihan järkyttynyt siitä, että nälkä raastaa vielä huimat 8 vuotta laihdutuksesta. Yleensä annetaan ymmärtää, että puoli vuotta, max vuosi, niin keho on sopeutunut uusiin ruokamääriin ja painoon. Mutta ei, 8 vuotta. Järkyttävää. Asiasta saisi olla enemmänkin tietoutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmasi on et syö kellon ja ruokarytmin mukaan.Ota esille netti ruoka aijat. Katso mitä koti ruokaa syöt kellon mukaan sieltä.Näkyy ne. Hyöty likuntaa. Ja välissä et lappa mitän suhusi kuin kellon mukaan syöt.Olet ne rasvasolut sannut ylipainoisena ei tarvii kuin yksi jäde pulla viikossa.Alkavat taas elää kehosi rasvasolut ja alat lihoo,puputa sala itsellesi makeaa,Ruoka rytmi,sorvaa oman aikaasi: Kello 8. aamuainen. Kello 12,päivälinen.Kello 14. välipala. Kello 16.30-17 päivälinen ja ilta palan noin kello 19.Sit et lapaa suhusi mitän ravintoa,et edes vähän.30 kg ylipainoin kesti 3 vuotta laihtua ylipaino pois ja 40 kg.ylipainoinen nainen 5 vuotta ja laihtui.Kumalakin paino ei nousut takaisin koska ruoka rytmi kellon mukaan ja nälkää eivät näe!Jo et kotona edellämainituun aikaan,evät mukaan.Kietäydyt myös kaikesta missä sokeria tai keinotekoista maketusainetta!Hiilhapolliset juomat kuin viini ja kalja laajentaa vatsalaukkua ja syö yli ravino tarpen.Syy miksi Miehillä Ja Naisilla todella isot vatsat ja tikku jalat.
Miksi pitäisi syödä säännöllisesti, jos ei ole taipumusta ahmimiseen? Tarkoitan, että emme me kaikki ahmi, jos jää joku ateria välistä.
Tuollainen parin tunnin välein syöminen on varma tapa lihoa ja saada diabetes. Joka kerta kun suuhun menee hiilaria tai proteiinia(rasva ei vaikuta) niin veren insuliinitaso nousee. Insuliini on rasvan varastoimishormoni, kun insuliiniä on veressä, elimistö ei pysty käyttämään omia rasvavarastojaan. Parilla aivosolullakin voi jo päätellä mitä siitä seuraa.
Vielä kymmenen vuotta sitten painoin 90 kiloa. Olen pudottanut painoa sen jälkeen 40 kg, ensimmäiset 20 kg ennen raskautta ja loput 20 raskauden jälkeen eli nykyään painan 50 kg. Itse en kutsu painonpudotustani laihduttamiseksi vaan elämäntapamuutokseksi, eli olen tehnyt laihdutuksen muuttamalla elämäntapojani. Nykyään uudet tavat ovat iskostuneet selkärankaan, eli tarpeeksi liikuntaa, terveellinen ruokavalio, paljon vettä jne. Kymmenen vuotta tässä niitä tullut harjoiteltuakin.
Taustalla syömishäiriökäyttäytymistä johtuen lapsuuden traumatisoitumisesta, eli olen myös psyykkiseen puoleen kiinnittänyt huomiota käymällä terapiassa ja vertaistukiryhmissä jne. Käsittelemättömillä psyykkisillä ongelmilla on taipumusta ylläpitää häiriintynyttä suhdetta ruokaan. Eli ihminen saattaa syödä liikaa pitääkseen päänsä kasassa, vaikka paras mitä siinä tilanteessa voi tehdä olisi antaa tilanteen räjähtää käsiin eli alkaa tonkimaan sitä menneisyyden paskakasaa. Näin toimimalla muutoksesta tulee oikeasti pysyvä, ihmisen ei enää tarvitse paeta ongelmiansa syömiseen.
Minäkin olen laihduttanut tarpeeksi monta kertaa tietääkseni, mikä toimii ja mikä ei, ja tehnyt elämäntapamuutoksen sen mukaisesti ja hyväksynyt, että näillä mennään, jos haluan pysyä normaalipainoisena ja terveenä, eli muuta vaihtoehtoa ei ole. Juuri tuo hyvien tapojen etsiminen, kehittäminen ja iskostaminen ovat olleet minullakin ratkaisu paino-ongelmiin. Tietyt asiat on täytynyt ajatella uudelleen, ja sen ansiosta olen löytänyt jonkinlaisen tasapainon, jota ei ole liian vaikea pitää yllä.
Joo, ne ravitsemusterapeutti-jutut on muutenkin ihan huuhaata.
Aina vaan just monipuolista viljahöttöä 2000kcal päivässä, mutta oikeasti sen kun syö niin kyllä pläskiä tulee ovista ja ikkunoista.
Laihtuminen ja painon pitäminen vaatii oikeasti tosi vähän syömistä. 1000kcal max ja nälkä on.
Vierailija kirjoitti:
Joo olen lukenut tuosta ilmiöstä myös. Olen kans koittanut vähän kompensoida harrastamalla rankkaa liikuntaa vähintään tunnin päivässä. Ja useamman kerran tässä on saanut laihduttaa uudelleen sen 2-5kg.. ulkonäöllisesti en kyllä sen parempi ole ollenkaan kun nahka roikkuu mutta motivaattorina jaksaa tätä tuskaa toimii se että ylipäätään pystyn tekemään nykyään asioita ja mahdun esimerkiksi bussiin istumaan.
Tänään on jo aamusta asti tehnyt mieli mässyttää vaan menemään, onhan perjantai ja herkkuviikonloppu..luulisin että kahdeksassa vuodessa pääsisi vanhoista tavoista irti mutta kun ei! Että ihmiskeho osaa ärsyttää. Välillä oikeasti uskon ettei minua vaan ole tarkotettu elämään hoikan ihmisen elämää! Ap
Perjantai ja viikonloppu on tosi huonoja syitä syödä. Just tuollaisista ajatuksista pitäis opetella eroon. Viikolla saa syödä myös mitä tekee mieli kohtuullisesti, arkipäivät kun kituuttaa niin aivan varmasti lähtee lomalla ja viikonloppuna käsistä. Lisäksi ruuan pitää olla tosi monipuolista ja sisältää tarpeeksi hyviä rasvoja.
Minäkin olen laihduttanut itseni monta kertaa normaalipainoiseksi, 20-30kg pois ja aina ne tule takaisin. Nyt menen vatsalaukun ohitusleikkaukseen, jospa siitä saisi lopullisen avun tähän.