Suomessa yksi hoitaja tekee kahden hoitajan työt, silti ei ole varaa palkankorotuksiin?
Olen ammatiltani sairaanhoitaja ja olen työskennellyt Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa.
Suomessa minulla on useasta paikasta kokemusta, että yhtä hoitajaa kohden on ihan hullu määrä potilaita. Esimerkiksi geriatrisella vuodeosastolla kahta hoitajaa kohden 15-16 potilasta mikä siis tekee 7-8 potilasta yhtä hoitajaa kohden. Ja yövuorossa yhtä hoitajaa kohden se 15-16 potilasta. Ja kun olin töissä vanhusten hoivakodissa, aamuvuorossa 1-16 asukasta kohden 2-3 hoitajaa aamu-/iltavuorossa, ja tämä on siis ollut esimiehen mielestä ihan normaali miehitys , ilman että olisi henkilökuntaa äkillisesti sairaslomalla tms. Ja kaiken lisäksi iltavuoroissa hoitotehtäviin lisäksi hoitajien täytyy huolehtia ruuan esille laittaminen ja tiskaaminen.
Kun olin yhden talven töissä Norjassa vanhusten hoivakodissa, oli siellä niin paljon hoitajia töissä, että siellä oli kaikki aamutoimet ja aamupalat syöty jo klo 10 mennessä ja siinä sitten rupateltiin ja naureskeltiin työkaverien ja asukkaiden kanssa.
Ja kun olin töissä Ruotsissa, olin töissä vähän erilaisella vuodeosastolla, mutta minulla oli eräs työkaveri, joka oli aiemmin työskennellyt perushoitajana vanhusten hoivakodissa ja siellä oli miehitys ollut niin, että kahta perushoitajaa kohden 8 asukasta. Ja tämä sama henkilö oli myös työskennellyt joskus kirurgisella vuodeosastolla yliopistosairaalassa, ja siellä miehitys oli ollut kaksi hoitajaa 6 potilasta kohden. Ja kun minä kerroin hänelle näistä minun kokemuksistani, oli hän aivan äimänä käkenä. Hän sanoi, että tuntuu ihan hullulta ajatus, että yhtä hoitajaa kohden olisi 6-8 asukasta, kun hänen aiemmilla työpaikoillaan on yhtä hoitajaa kohden ollut 3-4 potilasta.
Tämän perusteella voisi pohtia, että miten Suomessa ei ole varaa maksaa muutamaa hunttia korkeampia peruspalkkoja hoitajille, kun he kuitenkin tekevät suoraan sanottuna töitä kahden edestä? Kun hoitohan on jo nyt Suomessa tosi edullista, kun työpaikoilla on niin vähän hoitajia töissä. Ajatelkaa, jos Suomessa alettaisiin palkata tuplasti enemmän hoitajia määrällisesti, niin kuinka kalliiksi se tulisi? Eli mielestäni kun Suomessa on niin pienet henkilöstömitoitukset hoitopaikoissa, niin kyllä silloin voidaan niille vähäisille hoitajille maksaa riittävästi.
Kommentit (7)
Auttaako se palkankorotus sitten palvelemaan paremmin niitä 16:tta vanhusta ja potilasta?
Kuulostaa siltä kuin Ruotsin ja Norjan malli olisi kuitenkin parempi.
Opettajilla ja lastenhoitajilla on muuten sama juttu. Saako isossa päikky- tai kouluryhmässä yhtä paljon huomiota kuin pienemmässä? Kuitenkin lähikoulut on jo lakkautettu ja rakennetaan hehtaarihalleja tilalle.
Höpö höpö ahneet hoitaja marttyyrit. Menkää kortistoon, siellä on juhlavaa rahan ansaintaa.
Tervetuloa
Suomessa on väestöön suhteutettuna enemmän hoitajia kuin missään muuasa OECD-maassa. Ei oikein mene läpi tuo, että täällä yksi hoitaja tekisi kahden hoitajan työt.
Oon ollu 30 vuotta enemmän ja vähemmän psyk. puolen takia jatkuvassa hoitosuhteessa
ja en oo viä tavannu yhtään sossua, lähäriä, psykologia, psyk.lääkäriä, psyk. sairaanhoitajaa,
JOILLA OLIS KIIRE MIHINKÄÄN.
Voi helv. et ti sitä loputonta jaarittelua ja ajan kuluttamista ilman mitään järkevää tai tärkeetä asiaa.
Höpötellään puoltoistatuntia asiasta jonka hoitamiseen menis tasa 10 minuuttia.
Ja noita tyhjää puhumista rakastavia käsienheiluttelijoita on tää maa täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Auttaako se palkankorotus sitten palvelemaan paremmin niitä 16:tta vanhusta ja potilasta?
Kuulostaa siltä kuin Ruotsin ja Norjan malli olisi kuitenkin parempi.Opettajilla ja lastenhoitajilla on muuten sama juttu. Saako isossa päikky- tai kouluryhmässä yhtä paljon huomiota kuin pienemmässä? Kuitenkin lähikoulut on jo lakkautettu ja rakennetaan hehtaarihalleja tilalle.
Ei auta, mutta kyllä pitäisi saada kahden palkka jos oletetaan että tekee myös kahden työt!
!