Inhottaako sinua koskea vieraaseen ihmiseen?
Työni puolesta joudun koskemaan asiakkaisiin, olen siis henkilökohtainen avustaja. Minua oksettaa koskea toiseen ihmiseen. Onko muilla tälläistä inhon tunnetta toisen koskemiseen?
Kommentit (63)
Minäkin olen hoitaja, enkä pidä koskettamisesta. Tiedän muitakin, jotka ajattelevat samoin. Luuleeko joku, että hoitajat nauttivat ulosteiden pesemisestä tms? Älkää naurattako. Se on työtä, joka vain tehdään. Älkääkä enää käyttäkö termiä " kutsumusammatti". Se juna on jo mennyt.
Oon vuosia miettiny sairaanhoitaja koulutusta, työttömänä, helppo koulutus ja olis töitä, mutta kun minulla todella antipaattinen suhde ihmisiin ja koko ajatus joutua koskettamaan rumia, haisevia, ällöjä, sairaita ihmisiä niin jäänyt sit vaan ajatuksen tasolle.
Toisaalta miksi sitä pitäis naisen ängetä alalle joka on mahdollisimman luotaantyöntävä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen hoitaja, enkä pidä koskettamisesta. Tiedän muitakin, jotka ajattelevat samoin. Luuleeko joku, että hoitajat nauttivat ulosteiden pesemisestä tms? Älkää naurattako. Se on työtä, joka vain tehdään. Älkääkä enää käyttäkö termiä " kutsumusammatti". Se juna on jo mennyt.
Kiinnostaisi kuulla, miksi olet hoitaja. Ihan vilpittömästi mietin, en kettuillen. En oleta kenenkään nauttivan ulosteista mutta olen kuvitellut, ettei koskettamista inhoava valitsisi alaa, jossa väkisinkin kosketellaan.
Mä en edes ollut tiedostanut että mulla on tällainen inho ennen, kun menin opiskelemaan labrahoitajaksi. Silloin tajusin että toiseen koskeminen ällöttää ihan julmetusti. Tämä oli pääsyy miksi lopetin opinnnot ekan vuoden jälkeen.
On todella inhottavaa olla sellaisen ihmisen hoidettavana, jota inhottaa koskea minua.
Vierailija kirjoitti:
Olen lähihoitaja ja inhoan koskettaa hoidettavia. Se on vain pakko sietää, mutta inhoan sitä.
Oletkohan sittenkään harkinnut ammatinvalintaasi aikanaan kunnolla ?
Minusta sinä taidat nyt kuule olla ihan väärällä alalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes ollut tiedostanut että mulla on tällainen inho ennen, kun menin opiskelemaan labrahoitajaksi. Silloin tajusin että toiseen koskeminen ällöttää ihan julmetusti. Tämä oli pääsyy miksi lopetin opinnnot ekan vuoden jälkeen.
Kiitos, tämä varmaan selittää sen. Moni pitää opintojen lopettamista luovuttamisena, kun on kerran aloittanut. Hyvä, että tajusit itse lopettaa. Mitäpä sitä kärsistelemään?
Ei minia ammattihenkilön roolissa inhota koskettaa ihmisiä, siis potilaita.
Mutta,
...vapaa-ajalla esim.ihmisjoukossa kulkeminen etenkin kesällä, kun paljas käsivarsi osuu toisen ihmisen paljaaseen käsivarteen tai muuhun ruumiinosaa vahingossa tungoksen vuoksi aiheuttaa inhotuksen väristyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tykkää että minuun koskee kukaan ja syynkin siihen tiedän.
Minua on lapsena pahoinpidelty ruumiillisesti ja henkisesti. Pahoinpitely ei ollut mitään otetaan vähän hiuksista kiinni tai läpsäisy kasvoille.
Ihan tullut remmistä, piiskasta ja nyrkistä. Monesti syyt olivat mitättömiä mm väärin yskiminen tai en osannut alakouluikäisenä isän haluamalla tavalla jakolaskuja, derivointia, murtolukuja jne.
Tuon olisin varmaan kestänyt, mutta päälle henkinen väkivalta (Selkäsaunojen jälkeen piti olla muusta perheestä erillään 1-2 viikkoa vuoteessa makaamassa)
Derivointi kuuluu lukion pitkään matematiikkaan, ei alakouluun.
Inhottaa, jos vanha mies koskettaa. Hyi stn.
Hoitoala vaatii siihen ryhtyvältä jo sen ihan oman erityisluonteensa.
Suurin osa ihmisistä on sille alalle luonteeltaan kestämättömiä.
Hoitoala on todellakin ns. kutsumusammatti ,jos mikä.
Ei se ole se vieraus. Jokin muu siinä on, etten halua koskettaa suurinta osaa ihmisistä, en edes kaikkia sisaruksiani tai kavereitani. Halailukulttuuri on minulle painajainen. Vanhempani haluavat usein halata, kun olen lähdössä heidän luotaan pois. Etenkin isän halaaminen tuntuu vaivaannuttavalta, vaikka hän on minulle läheisempi kuin äiti. Ja sitten saattaa olla joku ihan uusi tuttavuus, jonka halaaminen ei tunnu ollenkaan pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Inhottaa, jos vanha mies koskettaa. Hyi stn.[/quote
Mutta jos (edes joku) nuori mies koskettaisi, nii 'Waude!'
Eiks juu ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tykkää että minuun koskee kukaan ja syynkin siihen tiedän.
Minua on lapsena pahoinpidelty ruumiillisesti ja henkisesti. Pahoinpitely ei ollut mitään otetaan vähän hiuksista kiinni tai läpsäisy kasvoille.
Ihan tullut remmistä, piiskasta ja nyrkistä. Monesti syyt olivat mitättömiä mm väärin yskiminen tai en osannut alakouluikäisenä isän haluamalla tavalla jakolaskuja, derivointia, murtolukuja jne.
Tuon olisin varmaan kestänyt, mutta päälle henkinen väkivalta (Selkäsaunojen jälkeen piti olla muusta perheestä erillään 1-2 viikkoa vuoteessa makaamassa)
Derivointi kuuluu lukion pitkään matematiikkaan, ei alakouluun.
Mitä sitten? Hänhän sanoi, että syyt olivat mitättömiä ja minusta ei kuulosta yhtään oudolta, kun kyseessä on pahoinpitelevä isä. Minullekin opetettiin ohmin laki ja kolvaaminen nelivuotiaana jne. Hullu isä myös minulla.
Juu, olen (pakosta) tehnyt sijaisuuksia päiväkodeissa ja erityislastenhoidossa.
Inhottaa, kun lapset haluaa roikkua vaatteissani, lähmiä hiuksiani ja istua sylissäni. Pitää pestä kakkapyllyjä (yök) ja yrittää ehtiä pyyhkiä pois ruoantähteitä, räkää ja kuolaa, ettei se kaikki ole kohta paidassani.
Vielä ällöttävämpää, kun osa lapsista on niin likaisia. Myös päiväkotien huonekalut ja lelut on tosi lähmäisiä. Niitä ei pestä ikinä.
Hoitajilla pitäisi työn puolesta olla joku suoja-asu tms. työasu.
Menen kyllä heti kotiin tultuani suihkun kautta, että pääsen vapaalle ja eroon mahdollisista täistä, kihomadoista ja muista oksutaudeista.
'Sisar hento valkoinen' kirjoitti:
Hoitoala vaatii siihen ryhtyvältä jo sen ihan oman erityisluonteensa.
Suurin osa ihmisistä on sille alalle luonteeltaan kestämättömiä.
Hoitoala on todellakin ns. kutsumusammatti ,jos mikä.
Niinpä. Sinne pitäisi todellakin olla tiukemmat pääsykokeet.
Vierailija kirjoitti:
Oon vuosia miettiny sairaanhoitaja koulutusta, työttömänä, helppo koulutus ja olis töitä, mutta kun minulla todella antipaattinen suhde ihmisiin ja koko ajatus joutua koskettamaan rumia, haisevia, ällöjä, sairaita ihmisiä niin jäänyt sit vaan ajatuksen tasolle.
Toisaalta miksi sitä pitäis naisen ängetä alalle joka on mahdollisimman luotaantyöntävä.
Mistä sinä sairaanhoitajakoulutuksen helppouden tiedät?
Itse en tiedä sitä koulutuksesta muuta kuin sen, ettei sinne ole helppo päästä. Itse olisin muuten päässyt, mutta pärstäkerroin oli liian huono.
Minä en halua koskea ihmisiin, vaikka muuten tykkäänkin tehdä töitä ihmisten kanssa. Minusta ei olisi hoitajaksi tai hierojaksi, ajatus toisen klähmimisestä hirvittää. Siksipä en ole hakeutunut tuollaisiin hommiin, enkä voi kuvitella miksi kukaan samoin tunteva niin tekisi.