Uusi työnhakumalli (eikö työnhaku pysy automaattisesti voimassa?)
Joku väitti, että työmarkkinatorilla pitää erikseen laittaa työnhaku voimaan. En löytänyt mitään sellaista kohtaa. En löydä oma asiointi-kohtaakaan, vaikka sen pitäisi siirtyä työmarkkina-torille. Apua!
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millon tästä tiedotetaan työttömiä?
Kuinka henkilökohtaista tiedottamista kaipaat? Sähköpostia on tullut ja asiasta infoa työkkärin sivuilla. Puhumattakaan että on toitotettu mediassa jo kauan.
Eipä ole tullut sähköpostia.
Ja kyllä tämä on niin suuri muutos työnhakuun, että siitä pitäisi ilmoittaa myös kirjeellä. Niinhän sen alkuperäisenkin aktiivimallin kohdalla meneteltiin.
Minua kiinnostaisi milloin joku soittaa minulle tai tulee kutsu tpaamiseen liittyen tähän 0-4 työpaikan hakuun liittyen. Olisi kiva tietää montako työpaikkaa tässä on nyt toukokuusta lähtien haettava. Tarvitseeko hakea yhtäkään ennen kuin joku ottaa yhetyttä sieltä suunnasta?
”Toukokuusta alkaen valtakunnallinen te-palvelut.fi-sivuston sisältö ja palvelut siirtyvät osaksi Työmarkkinatoria. Löydät sieltä tutut palvelut, kuten Oma asioinnin, avoimet työpaikat”
Joo ehkä tosiaan olen tollo kun en nyt luota aivan tähän että yhtäkkiä toukokuun alusta sieltä löytyy tämä oma asiointi.
Joku eilen väitti tällä palstalla laittaneensa työnhaun tuolla työmarkkinatorilla voimaan, eli käsitin että se olisi jo nyt mahdollista. En vain itse ole sieltä mitään sellaista kohtaan löytänyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi milloin joku soittaa minulle tai tulee kutsu tpaamiseen liittyen tähän 0-4 työpaikan hakuun liittyen. Olisi kiva tietää montako työpaikkaa tässä on nyt toukokuusta lähtien haettava. Tarvitseeko hakea yhtäkään ennen kuin joku ottaa yhetyttä sieltä suunnasta?
Eiköhän siitä riitä ihan kirje tai tekstiviesti tms. ihan samalla tavalla kuin tähänkin asti siitä jos on uusi tehtävä omassa asioinnissa. Miksi tarvitset puhelun tai tapaamisen tuollaista varten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se ole vielä tullut. Omasta asioinnista näet onko voimassa. Pysyy voimassa itsekseen kunhan teet sovitut tehtävät, ihan niin kuin tähänkin asti. Niitä tehtäviä vaan saattaa olla sitten enemmän.
Onhan se vielä voimassa. Oma asiointi siirtyy työmarkkinatorille. Eli tiedätkö mistä sen jälkeen näkee onko se voimassa? Ja mikä tärkeintä, kuinka se pidetään voimassa?
Huoh.
Ap
Tietenkin se pysyy voimassa, kunhan teet sovitut tehtävät. Ei se siirtyminen eri sivustolle tarkoita sitä, että tiedot jotenkin katoaisivat. Sitten menet sen uuden sivuston kautta sinne omaan asiointiin.
No mistä sieltä työmarkkinatori.fi sivulta käytän oma asioinnin? Kerro nyt mahdollisimman tarkasti kun tunnut tietävän. En ainakaan ole vielä löytänyt, kun kirjauduin omille sivuilleni. Toki te-palvelut.fi sivulta löydän oman asioinnin.
Ap
Niin kun se oma asiointi nyt toistaiseksi on vielä te-palvelut-sivulla eikä työmarkkinatorilla... kuinka tollo voit olla?
Mikä tollo siellä on vastailemassa. Onko sinulla tietoa vai pelkkiä oletuksia?
Vierailija kirjoitti:
”Toukokuusta alkaen valtakunnallinen te-palvelut.fi-sivuston sisältö ja palvelut siirtyvät osaksi Työmarkkinatoria. Löydät sieltä tutut palvelut, kuten Oma asioinnin, avoimet työpaikat”
Joo ehkä tosiaan olen tollo kun en nyt luota aivan tähän että yhtäkkiä toukokuun alusta sieltä löytyy tämä oma asiointi.
Joku eilen väitti tällä palstalla laittaneensa työnhaun tuolla työmarkkinatorilla voimaan, eli käsitin että se olisi jo nyt mahdollista. En vain itse ole sieltä mitään sellaista kohtaan löytänyt.
Ap
Tuossa lukee selkeästi, että toukokuusta alkaen.
Yleensä myös kun sivusto muuttuu tuolla tavalla, niin selain ohjaa ihan automaattisesti uudelle sivulle myös. Voisi siis kuvitella että kun toukokuussa yrität mennä te-palvelut.fin omaan asiointiin, niin automaatti ohjaa sinut työmarkkinatorille. Jos ei, niin käytä sitten vaikka Googlea. Jos sekään ei auta niin soita sinne työkkäriin/kuntakokeiluun ja kerro, että et osaa käyttää nettiä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän siitä riitä ihan kirje tai tekstiviesti tms. ihan samalla tavalla kuin tähänkin asti siitä jos on uusi tehtävä omassa asioinnissa. Miksi tarvitset puhelun tai tapaamisen tuollaista varten?
Kyllä mä ainakin haluan keskustella tuosta monta paikkaa pitää hakea. Tai siitä että missä nuo tapaamiset on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko joku hölmö kuka teilaat täällä meidän huolia? Kyllä minä ymmärrän hyvin tämän. Haluan tietää, pitäisikö jo automaattisesti hakea tietyn verran työpaikkoja heti toukokuun alusta, vai onko se velvoite voimassa vasta siitä alkaen, kun joku ottaa yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuossa lukee selkeästi, että toukokuusta alkaen.
Yleensä myös kun sivusto muuttuu tuolla tavalla, niin selain ohjaa ihan automaattisesti uudelle sivulle myös. Voisi siis kuvitella että kun toukokuussa yrität mennä te-palvelut.fin omaan asiointiin, niin automaatti ohjaa sinut työmarkkinatorille. Jos ei, niin käytä sitten vaikka Googlea. Jos sekään ei auta niin soita sinne työkkäriin/kuntakokeiluun ja kerro, että et osaa käyttää nettiä enää.
Miten sitten joku on jo saanut työmarkkinatorin kautta työnhaun laitettua voimaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainakin haluan keskustella tuosta monta paikkaa pitää hakea. Tai siitä että missä nuo tapaamiset on.
Netissä jo lukee, että tapaamiset voivat olla etänä tai työkkärin/kunnan tiloissa. Ihan niin kuin tähänkin asti. Ei niitä yhtäkkiä jossain kahvilassa tai presidentinlinnassa järjestetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan tiedä? Oletteko saanut sähköpostia asiaan liittyen?
Ap
Jos oot työkkärin vanha asiakas uusi aktiivimaalli ei koske sua. Näin mulle sanottiin. Se koskee vaan uusia asiakkaita.
Ja kyllä pysyy voimassa.
Kuinka niin ei koske vanhoja asiakkaita? Oletkohan ymmärtänyt jotain väärin.
En ole ymmärtänyt väärin. Tiedän tämän varmuudella koska mun työkkärin yhteyshenkilö kertoi minulle kun kysyin häneltä. Eli mulla ei ole velvollisuutta hakea työpaikkoja 1-4 kuukaudessa karenssipelon kera. Se koskee vaan uusia asiakkaita
On kyllä muita pelkoja, mulle tipahti postissa kirje jossa oli jotakuin niin, että keskeyttävät maksatuksen ja harkitsevat jatkoa.
Olen kiltisti hakenut töitä, mutta en työ kokeilua tai koulutusta, vit.u, kun sapettaa, yrittävät savustaa ulos järjestelmästä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko joku hölmö kuka teilaat täällä meidän huolia? Kyllä minä ymmärrän hyvin tämän. Haluan tietää, pitäisikö jo automaattisesti hakea tietyn verran työpaikkoja heti toukokuun alusta, vai onko se velvoite voimassa vasta siitä alkaen, kun joku ottaa yhteyttä.
Älä jännitä, siellä lukee, että ensin tulee huomautus, sitten karenssia, joten asia selviää ilman sanktioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan siksi että saan kerrottua oman tilanteeni mikä se on. Olen osa-aikatyössä ja terveydentilanteeni vuoksi en milläään pysty vastaanottamaan kokoaikatyötä joten onko minun myös sitten haettava niitä. Ym tärkeää. Ihan jo siksi meille "tyhmemmille pitää soittaa ja vääntää rautalangasta nämä asiat ettei tule yllätyksiä työttömyyskovauksen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Minulle soitti TE-toimiston virkailija viime viikolla.
Sanoi ettei vielä tiedä miten uusi aktiivimalli käytännössä vaikuttaa ja miten siihen pitäisi reagoida.
Ehkä eivät tiedota mitään kun eivät tiedä mitä pitäisi tiedottaa.
Vähän nyt tuntuu siltä, että jotain pitäisi tehdä ja jos ei tee, niin tulee rangaistusta. Mutta kukaan ei vielä tiedä mitä pitäisi tehdä.
Ehkä sieltä jaellaan ensin rangaistuksia ja sitten keksitään ne velvoitteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan siksi että saan kerrottua oman tilanteeni mikä se on. Olen osa-aikatyössä ja terveydentilanteeni vuoksi en milläään pysty vastaanottamaan kokoaikatyötä joten onko minun myös sitten haettava niitä. Ym tärkeää. Ihan jo siksi meille "tyhmemmille pitää soittaa ja vääntää rautalangasta nämä asiat ettei tule yllätyksiä työttömyyskovauksen suhteen.
No eikö se tilanne ole ollut sama tähänkin asti, miksi se pitäisi uudelleen selittää?
Eilen tuli viesti kuntakokeilusta, ettei tarvitse tehdä mitään vaan sieltäpäin otetaan yhteyttä kunhan keretään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netissä jo lukee, että tapaamiset voivat olla etänä tai työkkärin/kunnan tiloissa. Ihan niin kuin tähänkin asti. Ei niitä yhtäkkiä jossain kahvilassa tai presidentinlinnassa järjestetä.
Kyllä on aika paljon merkitystä onko tapaaminen omalla kylällä vai työkkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle soitti TE-toimiston virkailija viime viikolla.
Sanoi ettei vielä tiedä miten uusi aktiivimalli käytännössä vaikuttaa ja miten siihen pitäisi reagoida.Ehkä eivät tiedota mitään kun eivät tiedä mitä pitäisi tiedottaa.
Vähän nyt tuntuu siltä, että jotain pitäisi tehdä ja jos ei tee, niin tulee rangaistusta. Mutta kukaan ei vielä tiedä mitä pitäisi tehdä.
Ehkä sieltä jaellaan ensin rangaistuksia ja sitten keksitään ne velvoitteet.
Tuo kuulostaa uskottavalta. Tärkeintähän työkkäreille on saada mahdollisimman moni työtön karenssiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai siellä työkkärissä on tiedossa ettet pysty vastaanottamaan kokoaikatyötä, oot varmaan toimittanut sinne jonkun lääkärintodistuksen tai tiedon että olet hakemassa työkyvyttömyyseläkettä? Ei se noin mene että itse voi diagnosoida ettei jaksa kokoaikatyötä. Sama homma kyll itselläni, en missään nimessä jaksais kokoaikaista.
Uskon kyllä, että sulle on niin sanottu ja että niin kohdallasi on. Mutta se ei liity siihen oletko uusi vai vanha asiakas. Eivät kaikki vanhat asiakkaat ole työnhakuvelvoitteesta vapaita vaikka sinä jostain syystä olet.
"Työnhakijalle asetetaan työnhakuvelvollisuus, joka tarkoittaa sitä, että hänen tulee hakea tilanteestaan riippuen kuukaudessa 0–4 työpaikkaa. Haettavien paikkojen minimimäärä (0–4) asetetaan kullekin työnhakijalle yksilöllisesti."