Vuokravakuus ennen sopimusta?
Hei! Olen muuttamassa 1.5 ensimmäiseen omaan asuntooni, äitini auttaa minua muuttohommissa ja muissa asioissa liittyen siihen.
Olen vuokraamassa asuntoa isolta vuokrafirmalta, enkä yksityiseltä, ja olemme käyneet katsomassa asunto. Vuokranantaja kuitenkin pyysi että maksamme vuokravakuuden mahd. pian, ennen sopimuksen kirjoittamista, minkä menemme kirjoittamaan viikon päästä. Kysyin että eikö yleensä makseta vuokrasopimuksen yhteydessä, mutta hän sanoi että he haluavat että se maksetaan ennemmin, sen takia että he eivät ota asuntoilmoitusta pois netistä ennenkuin se on maksettu, eli se on niinkuin ”varmistus” (ja pantti) että saan asunnon. Vuokravakuus on kuitenkin vain yhden kuukauden, mutta miten meidän kuuluisi toimia tässä? Olemme äitini kanssa molemmat samaa mieltä että se maksettaisiin vuokrasopimuksen yhteydessä, mutta mitä te tekisitte?
Kommentit (7)
Olen samaa mieltä, että vuokravakuus perinteisesti maksetaan vuokrasopimuksen allekirjoituksen yhteydessä. Kuitenkin, kun kyse on isosta ja tunnetusta vuokranantajasta, sopimukset yleensä allekirjoitetaan sähköisesti ilman erillistä tapaamista vuokranantajan tai hänen edustajansa kanssa. Niinpä ei ole kohtuutonta pyytää vuokravakuutta etukäteen siinä tapauksessa.
Jos asia kiusaa sinua ota yhteyttä ja kysy tarkemmin. Kyllä he selittävät
No ei tietenkään ole mitään maksuperustetta, kun ei ole sopimustakaan. Suullinen sopimus asunnon vuokraamisesta ei huoneenvuokralain mukaan ole sitova, eli mitään suullista sopimustakaan teillä ei voi olla. En missään tapauksessa maksaisi.
Mikä iso vuokrafirma edes perii vakuuksia nykyään?
Muista sen vuokravakuuden kanssa, että maksat sen erilliselle tilille, et sille vuokranantajalle. Perustat pankkiin tilin ainoastaan sitä vakuutta varten, ja sen saa pois vasta, kun muutat siitä asunnosta pois. Tai menee sitten sille vuokraajalle, jos oikein porsastelet..
Vuokravakuus maksetaan, kun vuokrasopimus on kirjoitettu.
Olen sitä mieltä, että mikäli se pyydetään maksamaan ilman vuokrasopimusta, sinulla ei ole tietoa mistä maksat. Sinun tulee saada kirjallinen selvitys niistä perusteista miksi vuokravakuuden maksat. Siinä tulee myös näkyä, että juuri kyseinen asunto vuokrataan sinulle. Älä luota "isoon firmaan" ilman vakuuksia omista oikeuksistasi.
Sama asia pankkilainan ja asunnon ostossa.
Raha ei siirry ennenkuin sopimus on kirjoitettu ja päivämäärä jolloin avaimet luovutetaan. Ostajalla on oikeus myös kuvata asunto, jotta se luovutettaessa on siinä kunnossa mitä oli esittelyssä.
Isoon firmaan luottaisin ja maksaisin, heiltä sen saa tarvittaessa takaisin jos sopimusta ei tule.
Yksityisen kanssa ei ikinä ennen sopimusta.
Oma neuvo on että maksa jos asunnon haluat, muuten mahdollista että menee toiselle.