Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raha-asiat solmussa

Vierailija
14.04.2022 |

Jostain syystä aloittamani keskustelu poistui :o Olikohan keskusteluun osallistujilla vielä vinkkejä? Tiivistelmänä siis ahdistus veloista, joita 9000€, nettotulot 1800/2000€ ja tuntuu ei saa velkoja lyhennettyä.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eih miksi se poistettiin?! Olin just itsekin tulossa hakemaan vinkkejä… :(

Vierailija
2/18 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, hyviä vinkkejä kerkesi tulla, mutta yhtäkkiä keskustelu katosi :( Olisin mielelläni lukenut vielä muiden kokemuksia ja vinkkejä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainoa neuvo jonka osaan antaa on se että sitkeyttä se vaatii. Itselläni oli noin 5 vuotta sitten pahimmillaan noin 10.000 euroa velkaa. Nyt on enää alle 2000 euroa. Monesti on tuntunut että velka ei lyhenny yhtään mutta nyt alkaa tajuamaan että se on kuitenkin joskus maksettu.

Itse olen yrittänyt tehdä kaikanlaisia pieniä lisähommia ja myynyt omaa vanhaa tavaraani kirppiksellä. Kun laittaa aina silloin tälläöin näin saadun ylimääräisen satasen velkojen lyhennykseen niin on aina edes vähän lähempänä velattomuutta.

Sitten kannattaa todellakin kilpailuttaa ihan jokainen asia elämässään: kännykkäliittymä, nettiliittymä, sähkösopimus jne. Itselleni oli yllätys että sain kuukausimenoja alas yli 50e kun valitsin noista kaikista ne halvimmat. Jo tällä lyhensin lainoja 600e vuodessa lisää eikä mistään tarvinnut tinkiä.

Tsemppiä sinulle!

Vierailija
4/18 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruutanastrategia päälle eli horrostila minimikulutuksella ja kaikki rahat velanmaksuun.

Vierailija
5/18 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainoa neuvo jonka osaan antaa on se että sitkeyttä se vaatii. Itselläni oli noin 5 vuotta sitten pahimmillaan noin 10.000 euroa velkaa. Nyt on enää alle 2000 euroa. Monesti on tuntunut että velka ei lyhenny yhtään mutta nyt alkaa tajuamaan että se on kuitenkin joskus maksettu.

Itse olen yrittänyt tehdä kaikanlaisia pieniä lisähommia ja myynyt omaa vanhaa tavaraani kirppiksellä. Kun laittaa aina silloin tälläöin näin saadun ylimääräisen satasen velkojen lyhennykseen niin on aina edes vähän lähempänä velattomuutta.

Sitten kannattaa todellakin kilpailuttaa ihan jokainen asia elämässään: kännykkäliittymä, nettiliittymä, sähkösopimus jne. Itselleni oli yllätys että sain kuukausimenoja alas yli 50e kun valitsin noista kaikista ne halvimmat. Jo tällä lyhensin lainoja 600e vuodessa lisää eikä mistään tarvinnut tinkiä.

Tsemppiä sinulle!

10 000e, jota 5.v. maksanut ja vieläkin maksat? Millaisella korolla lainasi oli? Tai millaista lyhennystä pystyit tekemään kuukausittain, että vieläkin pari tonnia maksettavana? En siis paheksu vaan ihan mielekiinnosta kun en osaa laskea kauan itsellä menisi velkojen maksuun. 

Vierailija
6/18 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu varmaan poistui noiden typerien videoiden takia.

Vierailija
7/18 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä sinulle!

10 000e, jota 5.v. maksanut ja vieläkin maksat? Millaisella korolla lainasi oli? Tai millaista lyhennystä pystyit tekemään kuukausittain, että vieläkin pari tonnia maksettavana? En siis paheksu vaan ihan mielekiinnosta kun en osaa laskea kauan itsellä menisi velkojen maksuun. 

Ei noissa lainoissa niin kamala korko ole mutta tosiaan jää kuussa normaalisti lyhennyksiin vain se 100-200 euroa ja sitten päälle kaikki lisätulot jotka pystyy saamaan. Varsinkin kun summat olivat ismpia niin pienemmästäåkin korosta tulee aika paljon kuussa ja laina lyhenee aluksi hitaasti. Nyt onneksi sitten paljon nopeammin.

Kun on pienet tulot ja kaksi lasta huollettavana niin ei siitä monia satasia kuussa irtoa lyhennyksiin.

Vierailija
8/18 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

9000 ei lopulta ole kovin paljon pienituloisellekaan, mutta niin paljon että pää menee helposti lukkoon. Vinkkejä:

-mieti joka ikinen asia elämässäsi uusiksi asuntoa myöten, etenkin jos asut yksin. Toistuvat menot on ne, jotka nostaa tai kaataa, 50 eur joka kuukausi velkoihin on jo 600 eur vuodessa. Jos on auto, onko se pakollinen (maalla usein on), tai onko vaihtoehtoja? Muutto toki maksaa itsessään eikä välttämättä tuota lisäarvoa. Samoilla tuloilla maksan itse ylikallista vuokraa, koska koti-ihmisenä olen näin niin onnellinen ja onnistuu olla ilman autoa.

-olethan kilpailuttanut myös lainat? Mieti sinulle motivoivin tapa maksaa ne pois.

-keksi joku uusi ilmainen harrastus, josta saat iloa ostamisen sijaan. Esim kotijooga, taidegallerioiden kiertely (jos asut lähellä), kirlen opiskelu, kokkailu, lenkkeily jne.

-ruoka on iso kuluerä. Jottei elämä käy liian synkäksi perusraaka-aineilla niin kokeile uusia reseptejä. Mausteet on kertasijoitus ja auttaa paljon.

Onneksi ei ole enää velkaa, mutta elätettäviä on. Olen ehkä liian idealisti mutta uskon vakaasti siihen, että motivaatio on puolet urakasta! Ekseli neljäsosa ja raha sit se viimeinen palikka. Tsemppiä ap!

Vierailija
9/18 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä sinulle!

En ole tuo jolta kysyt, mutta vaikuttaa siltä, että hän maksaa lainaansa noin 130-150€/kk. Mikä siis pienituloiselle voi olla kovakin homma ja siihen nähden on ihan loogista, että hän on todella tyytyväinen saadessaan 50€ säästön. Ja kyllä, on hienoa, että hän saa lainansa maksettua ja tahti todennäköisesti vaan paranee sitä mukaan kuin pääoma vähenee ja sen myötä korkojen osuus pienenee.

Vierailija
10/18 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon lyhentänyt velkaa 50€ / kk pelkästään työmarkkinatuesta. Kyllä se onnistuu kun pistää onnistumaan.

Vierailija
11/18 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaistukea ja insipiraatiota löytyy hyvin kirjoista ja blogeista. Mm. minne se raha menee tai velaTon blogeista, kirjoja esim. Erilainen ote omaan talouteen.

Vierailija
12/18 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ap saa nyt velkoihin laitettua vähintään sen 400€/kk. Välillä unelmoi millaiset säästöt olisi kun tuon velkoihin menevän osuuden saisikin säästöön! Joku päivä sekin hetki onneksi koittaa :) Tai toivottavasti ainakin :D

Vierailija
13/18 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite oon lyhentänyt velkaa 50€ / kk pelkästään työmarkkinatuesta. Kyllä se onnistuu kun pistää onnistumaan.

Hyvä! Totta, näinhän se on. Itse olen vaan jotenkin niin ääripää ihminen, että kaikki tai ei mitään. Jotenkin sellanen kultainen keskitie vaikea näissäkin asioissa. 

Vierailija
14/18 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vertaistukea ja insipiraatiota löytyy hyvin kirjoista ja blogeista. Mm. minne se raha menee tai velaTon blogeista, kirjoja esim. Erilainen ote omaan talouteen.

Täytyy lueskella :) 

Vierailija
15/18 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kuka hyvä laskemaan voisiko auttaa laskemaan korkoja :D Elikkä joustoluottoni 5000€ korko 8,35% luottokortti 3800€ korko 9,97% eli paljonko maksan vuodessa korkoja? t. matikkanero

Vierailija
16/18 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
17/18 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9000 ei lopulta ole kovin paljon pienituloisellekaan, mutta niin paljon että pää menee helposti lukkoon. Vinkkejä:

-mieti joka ikinen asia elämässäsi uusiksi asuntoa myöten, etenkin jos asut yksin. Toistuvat menot on ne, jotka nostaa tai kaataa, 50 eur joka kuukausi velkoihin on jo 600 eur vuodessa. Jos on auto, onko se pakollinen (maalla usein on), tai onko vaihtoehtoja? Muutto toki maksaa itsessään eikä välttämättä tuota lisäarvoa. Samoilla tuloilla maksan itse ylikallista vuokraa, koska koti-ihmisenä olen näin niin onnellinen ja onnistuu olla ilman autoa.

-olethan kilpailuttanut myös lainat? Mieti sinulle motivoivin tapa maksaa ne pois.

-keksi joku uusi ilmainen harrastus, josta saat iloa ostamisen sijaan. Esim kotijooga, taidegallerioiden kiertely (jos asut lähellä), kirlen opiskelu, kokkailu, lenkkeily jne.

-ruoka on iso kuluerä. Jottei elämä käy liian synkäksi perusraaka-aineilla niin kokeile uusia reseptejä. Mausteet on kertasijoitus ja auttaa paljon.

Onneksi ei ole enää velkaa, mutta elätettäviä on. Olen ehkä liian idealisti mutta uskon vakaasti siihen, että motivaatio on puolet urakasta! Ekseli neljäsosa ja raha sit se viimeinen palikka. Tsemppiä ap!

Kiitos näistä hyvistä vinkeistä. Tosiaan tiedän tuo ei mikään maailmanlopun velka ole, mutta silti harmittava turha kuluerä.

Ap

Vierailija
18/18 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kuka hyvä laskemaan voisiko auttaa laskemaan korkoja :D Elikkä joustoluottoni 5000€ korko 8,35% luottokortti 3800€ korko 9,97% eli paljonko maksan vuodessa korkoja? t. matikkanero

Olettaen että velat eivät lainkaan lyhene vuoden kuluessa niin joustoluotosta maksat 417,50 e/vuosi (=34,79e/kk) ja luottokortista 368,60e/vuosi (=30,71e/kk).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä