Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sijottanut?

Vierailija
14.04.2022 |

Olen maksanut aina ylimäärin asuntolainaa pois vaikka mulle on sanottu, että parempi sijoittaa näillä koroilla. No nyt on asuntolainaa sen verran vähän, että uskalsin alkaa sijoittaa. No nyt on kaikki sijoitukset miinuksella, ja mietin tässä, että onneksi en aiemmin alkanut sijoittaa.
Onko teillä sijoittajilla kaikki aina plussalla, kun tätä sijoitusta niin suotitellaan?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostelen silloin tällöin osakkeita. Kerran vuodessa siivoilen salkkua. Enpä muuten aktiivisesti sijoittelu enää. Salkku on 300 000 euron arvoinen. Jos tulee tarve on mistä ottaa.

Vierailija
22/35 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostelen silloin tällöin osakkeita. Kerran vuodessa siivoilen salkkua. Enpä muuten aktiivisesti sijoittelu enää. Salkku on 300 000 euron arvoinen. Jos tulee tarve on mistä ottaa.

Millä summalla olet saanut tuon salkun eli kuinka paljon laittanut sitä omaa rahaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä summalla olet saanut tuon salkun eli kuinka paljon laittanut sitä omaa rahaa?

Noin 200 000 omaa rahaa. Salkku vuosien vanha ja laske tähän mukaan indeksirahastot yht. noin 80 000, parhaat!

Perin alkuun noin 40 000 euroa 14 vuotta sitten, sen kanssa opettelin sijoittamista ja tein kyllä paljon virheitä. Olen laiska perehtymään perusteellisesti aiheeseen, kunhan jotain joskus luen. Paras oppi se että hajauttaa sekä maantieteellisesti että toimialoittain ja ajallisesti.

Nykyään jos ostan jotain se on 2000-4000 kertaostos. Mutta tosi harvoin enää ostelen uusia osakkeita, lisäilen niitä jotka jo tunnen. Suurin osuus on jenkkiosakkeissa ja sieltä tuleekin mukavasti osinkoja joka kk.

Vierailija
24/35 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken kaikkiaan plussalla ollaan mutta menihän tuossa juuri EVLI-pankin osake -95% päivässä, sitä ennen oli isot osingot ja suositukset osakkeen ostolle voimassa, hyvä tulos ja vuosien varman osingon maksaja. EVLI osakkeessa oli 3500e yhteensä. 

Vierailija
25/35 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on rikkaita ihmisiä. ei meikäläisen liksoista kasata 300.000 euron salkkua......mulla on asunto maksettu velattomaksi ja mökki maksettu, kotona on vielä 2 teiniä asumassa, yksi muuttanut omilleen ja vasta pari kolme vuotta sitten lähemmäs viiskymmpisenä olen alkanut ostella osakkeita, mutta en ole mikään jättituloinen, brutto on 3700. Laitan vuodessa kolmasosan säästöistä osakkeisiin. 

Tällä hetkellä osakkeet -32 % tappiolla. Ei hermostuta, ei tuolla sijoitetulla rahalla saisi vielä edes 200 t. ajettua ranska-autoa, ja tavoite on että eläkkeellä saisin sen verran osinkoja, että voisi jonkun reissun joskus tehdä tai ei tarvisi miettiä ostaako lääkkeet vai ruoka. 

Vierailija
26/35 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jo on rikkaita ihmisiä. ei meikäläisen liksoista kasata 300.000 euron salkkua......mulla on asunto maksettu velattomaksi ja mökki maksettu, kotona on vielä 2 teiniä asumassa, yksi muuttanut omilleen ja vasta pari kolme vuotta sitten lähemmäs viiskymmpisenä olen alkanut ostella osakkeita, mutta en ole mikään jättituloinen, brutto on 3700. Laitan vuodessa kolmasosan säästöistä osakkeisiin. 

Tällä hetkellä osakkeet -32 % tappiolla. Ei hermostuta, ei tuolla sijoitetulla rahalla saisi vielä edes 200 t. ajettua ranska-autoa, ja tavoite on että eläkkeellä saisin sen verran osinkoja, että voisi jonkun reissun joskus tehdä tai ei tarvisi miettiä ostaako lääkkeet vai ruoka. 

Niin, sinulla siis asunto ja mökki maksettu. Minä joka kerroin 300000 salkussani, en omista mitään muuta. Aika tasoissa ollaan.

Et ole voinut kovin kauaa omistaa osakkeita jos noin paljon miinuksella.

Vierailija
27/35 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitten varaudutte eläkevuosiin jos sijoitukset tehdään vain ylimääräisellä rahalla?

Vierailija
28/35 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten varaudutte eläkevuosiin jos sijoitukset tehdään vain ylimääräisellä rahalla?

Onhan tässä itse kullakin eläkekertymää. Nuo ovat omia työllä ansaittuja rahoja jos haluaa tehdä jotain sellaista mihin ei normieläke riitä,esim asua talvet lämmössä.

Vierailija
29/35 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijotin ylämummoon höhöhö

Vierailija
30/35 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tässä itse kullakin eläkekertymää. Nuo ovat omia työllä ansaittuja rahoja jos haluaa tehdä jotain sellaista mihin ei normieläke riitä,esim asua talvet lämmössä.

Joo mutta tässä ketjussa oli ajatus että sijoituksia ei saa koskaan tarvita mihinkään/ niitä ei saa koskaan muuttaa rahaksi.

Vierailija
31/35 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän 300€/kk enkä seuraa tuottoa.

Vierailija
32/35 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on pitkäjänteistä hommaa. Aloitin vajaa 20 vuotta sitten ihan harrastuksena ja salkku on melkein kuin itsestään kasvanut, lähes kolminkertaistunut. Sijoitan vain HEXissa noteerattuihin yrityksiin, koska niitä on helppo seurata. En seuraa niinkään yritysten kursseja, vaan osavuosikatsauksia ja tilinpäätöksiä, sekä niiden omia tiedotteita.

Seuraan myös yhtiöiden suurimpien omistajien (institutionaalisten omistajien kuten eläkevakuutusyhtiöt) tekemiä liikkeitä. Ne kertovat varsin usein, minkälaisia odotuksia yhtiöihin liittyy, paljon paremmin, kuin nuo pankista tulevat osakekatsaukset. En koskaan toimi, kun yhtiö julkistaa joko posarin tai negarin, vaan pyrin toimimaan ennen sitä. Eli hyvin varovaista ja konservatiivista toimintaa.

Tähän ketjuun haluaisin muutamalle kommentoijalle täsmentää, että kurssinousu on voitto vasta sitten, kun voitot on realisoinut, ja siitä maksetaan sitten se myyntivoiton vero. Tappio on tappio vasta tappiollisen myynnin jälkeen, ja senkin saa hyödyntää verotuksessa. Tämä ei koske sitä uudehkoa osakesäästötiliä, mutta siinähän ei tilin arvo saa ylittää 50.000 euroa.

Vierailija
33/35 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sijoittanut jo 5 vuotta. Aluksi olin arka ja indeksirahastoon kuukausisijoitin mutta pikkuhiljaa suoria osakesijoituksia. Vuoden alusta maksoin asuntolainan loppusumman 28000€ pois sijoitustuotoillani 👍 Inderes on sivusta mistä saa hyvin tietoa jos on aloittelija. Sijoittamalla duunarilla mahdollisuus parantaa elämänlaatua. On tutkittu, että jos indeksirahastoon laittaa edes 20€/kk niin 20 vuoden kuluttua siellä on 10000€.

Vierailija
34/35 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitan amerikkalaisiin kuukausittain osinkoa maksaviin osakkeisiin. Saan jo joka kuukausia 200€ osinkoa 🤑

Vierailija
35/35 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei ole ollut siihen rahaa vaikka olisi hyvä aika. Onneksi en nokian renkaita ostanut sentään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme