Asunnon osto ja asntolaina Englannissa
Kaikki tieto ja kommentit ja kokemukset pinoon, kiitos :-)
Eli me pähkäilemme, kannattaisiko ostaa oma asunto Newcastlessa.
Miehen tulot X 3,5 eivät kylläkään riitä tarvitsemaamme lainaan joten kysymys kuuluu, hyväksytäänkö minunkin tuloni, kun teen töitä suomalaiselle firmalle täällä ja maksan veroni Suomeen?
Mitä muuta kannattaa huomioida. Lähinnä kiinnostaa seuraavat asiat:
- Välityspalkkio sekä ostaessa, että myöhemmin myydessä
- Miten kuntokartoittaa kohde mm. homeen suhteen yms. ?
- Mitä muuta erityistä kannattaisi huomioida?
- Oletteko saaneet ns. remonttilainaa? Miten ja millä edellytyksin?
- Muut kulut?
Meillä on aika rajattu alue, josta haluaisimme ostaa, jos ostamme. Yksi vaihtoehto olisi ostaa remppakohde, jonka mies remontoisi pääosin itse.
Kommentit (4)
siis kun ostaa asunnon niin siihen lain mukaan pitää tehdä se kuntokartoitus ja sitä on sit eri tasoista, pankki haluaa sellaisen tehtäväksi varmistaakseen oman sijoituksensa ja sit saa itse maksaa kalliimman ja perusteellisemman tai halvemman ja ylimalkaisemman arvion.
Jos menee mihin vain high streetin kiinteistövälittäjälle, ne suoraan sanoen hoitaa tyytyväisenä kaiken teidän puolesta, pitää vaan muistaa, ettei astuntolainaneuvonnasta ikinä pidä maksaa, sitä saa ilmaiseksi ja riippumattomilta tahoilta, mutta esim. kannattaa ottaa kiinteistövälittäjän oma lakimies, hoituu asiat nopeasti siten eikä se ole kalliimpaa kuin jos itse palkkaisi lakimiehen asiaan.
Kun löysimme asunnon, tarjosimme siitä pyyntihintaa. Sitten aloimme neuvotella lainasta Alexander Hall-rahafirman kanssa,joka toimii Foxtonsin kanssa. Koska mieheni oli tuolloin pykäämässä pystyyn omaa firmaa, laina on aika korkea, koska siihen tulee kaikenlaisia mortgage protectoneita tapaturman jne. varalle. Lainapääomaa ei makseta pois, vaan rahaa kartutetaan toiselle rahastolle, joka kasvaa korkoa ja maksaa lainan pois sitten aikanaan. MInä olin free ja työskentelin suomeen, minun tulevista tuloistani pyydettiin vaan kirjallinen todistus. Kuntokartoituksen teki muistaakseni joku Foxtonsin kautta...jonka jälkeen alensimme pyyntitarjousta, joka meni läpi. Leimavero oli aika paljon. Kuntokartoitus kannattaa tehdä vielä ehkä toiseen kertaan. Hometta ei kannata niin pelätä, täällä on kyllä noita damp proofing-firmoja pilvin pimein jotka hoitaa homman. Esim. Rentokil ja Ward.
Mina olen hieman eri mielta noista asunnon valittajan kautta saatavista palveluista (lakimies, kuntotarkastus, lainat jne). Ehka meilla on ollut vain huonoja kokemuksia, mutta mina ottaisin aina itse suositusten pohjalta. Itse hommatut ovat jarjestaen tehneet parempaa ja huolellisempaa tyota ja asiat ovat hoituneet nopeammin.
Kuntotarkastuksista sen verran, etta riippuu aika paljon asunnon iasta millainen kannattaa ottaa. Itse suosittelisin yli 30 v vanhaan taytta tarkastusta. Kosteudesta ei valttamatta kannata olla huolissaan vaan miettia mista se johtuu. Meilla kaksi viimeisinta talo-ostosta ovat olleet vanhoja taloja (n 500 v) ja kappas pankin tarkastaja loysi kosteutta, joka oli kylla ihan omin silmin nahtavissa. Kosteus johtui lahinna muutamista aikaisemmista " uudistuksista" ja oma kuntotarkastajamme osasi neuvoa miten siita paasee eroon aika vahalla.
Yleista viela sen verran, etta jos asunto on " lease hold" niin pitaa tarkistaa mita se pitaa sisallaan. Jos asuntoa on laajennettu tai muuteltu jossain vaiheessa niin pitaa tarkistaa, etta kaikki luvat on hoidettu. Taalla on myos uskomattomia lakeja jostain keskiajalta. Esim. meidan tapauksesamme, koska tonttimme rajoittuu kirkon maihin, olemme vastuussa kirkon korjauksesta! Hyva asianajaja ottaa kaikista noista selvan ja meillakin juttu ratkaistiin niin, etta myyja otti vakuutuksen sen varalta, etta kirkko rupeaa perimaan meilta rahoja.
Voi ottaa nk. self-certified asuntolainan, eli tulojaan ei tarvitse todistaa, vaan ilmoittaa vaan, ja noissa on nykyään ihan samat korot ku muissakin, ei siis korkeammat kuin joskus muinoin. Eli sunkin tulot voi silloin ottaa huomioon. Tosin varmaan ihan normaalillakin lainalla sen saa, vaikka tekisit töitä minne, täällä pankit niin haluaa antaa niitä lainoja, että haluavat asiakkaaksi kynsin hampain. Mutta siis jos itse laskette, kuinka paljon voisitte maksaa, siis pystyisitte maksamaan tuloillanne lainaa kuussa niin siitä voitte laskea sen kokonaissumman suuruuden, paljoonko on rahkeita.
Ainahan se remppakohde on silleen hyvä, että jos edullisesti saa rempattua, kiinteistön arvo kohoaa, ja kun täällä muutenkin kohoaa ne hinnat niin saa voitolla myytyä aikamoisen varmasti.