Kuka maksaa avecin "osuuden" häälahjasta? Ja ikuisuuskysymys: minkä arvoinen häälahja?
Sain hääkutsun avec, ja ajattelin että pyydän sitten mukaani mieheni, jota olen tapaillut / kai se seurustelua on (vaikkei nyt yhteenmuutto tms vakavampi taida tulla just kyseeseen) kohta vuoden verran.
No nyt kun häät parin viikon päästä niin tulee mieleen olisiko kannattanut sittenkään pyytää kun tämmöisiä käytännön ongelmia :D (sen lisäksi, että kun hän ei tunne sieltä ketään, mietin onko se sittenkään kovin kivaa kun mulla taas siellä ystäviä joiden kanssa olisi kiva viettää iltaa ja aikaa).
Mies ei ole tuota naimisiin menevää ystävääni ja hänen miestään tavannut / ei tunne heitä.
Mietin kenen hyvien tapojen mukaan kuuluu kustantaa tuo miesystäväni eli aveccini häälahjan osuus, ja mikä nykyään on sopiva häälahja kahdelta? Pari on pyytänyt rahaa.
Eli maksanko minä meidän kahden lahjan, olisiko epähienoa odottaa että mies osallistuu lahjaan, kun ei kerran tunne hääparia? Toisaalta mulle tulee sitten itselle tuplasti kalliimmaksi mennä noihin häihin :D kun pitää antaa lahja kahden edestä :D
Kommentit (18)
Minusta on aina ollut selvää, että kumpikin ostaa omalle puolelleen, oli sitten sukua tai kavereita, kaikki lahjat. Vaikka ne ovatkin tietysti meiltä molemmilta.
Annat sen verran lahjaksi, minkä koet sopivaksi. Kysyt mieheltä, haluaako osallistua. Ei lahja ole maksu, se on lahja. Eli voit antaa juuri sen verran kuin katsot sopivaksi. Avecisi ei sinänsä liity asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Siellähän tutustuu.
Ja jos niin vakiintunut pari olette, että menette yhdessä häihin, niin mitä väliä kumpi maksaa.
Ei me kuitenkaan asuta yhdessä, ja on ihan omat erilliset elämät ja rahat jne.
Lisäksi aika erilaiset rahankäyttötottumukset...
Mua vähän ärsyttää, että hän on aina ilman rahaa, ei voi tehdä mun kanssa mitää kivaa, mutta sitten pitää ehdoin tahdoin itselleen aiiiivan liian kallista ja isoa asuntoa, aivan liian kallista hienoa autoa, lisäksi vanhoja pikavippejä jostain ihan tyhmiin juttuihin otetuista (ostettu kalliita lomia lainarahalla yms. turhaa), ja nytkin saattaa yhtäkkiä keksiä jotain tekemistä jonkun kaverin kanssa mihin menee satasia vaikka just ollut ettei viitsi mun kanssa. Mun kanssa sitten kitsailee että voidaanko mennä syömään ravintolaan vai mennäänkö vaan tyyliin mäkkäriin. Mä sitten monesti makselen jos haluan tehdä muutakin kun nököttää sohvalla tai tehdä jotain hälle mieleistä tekemistä, mihin hän on valmis hieman sijoittamaan.
ap
On epähienoa pyytää, että avec joka ei tunne hääparia osallistuu lahjaan. Itse tarjoutuessaan saa toki osallistua.
Sopivasta summasta en tiedä, mutten usko että sinun tarvitsee maksaa "kahden edestä". Lienee ihan ok, että annat lahjaksi sen summan, mitä olit alunperinkin ajatellut. Ei kai ennenkään viety vastaavissa tilanteissa kahta aaltomaljakkoa?
Ensiksi tietysti kannattaa kysyä mieheltä haluaako lähteä. Häät on kyllä hyvä tilaisuus tutustua ihmisiin, mutta mielipiteitä on monenlaisia.
Itse voit maksaa häälahjan, minusta miestä ei voi velvoittaa maksamaan ellei itse halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellähän tutustuu.
Ja jos niin vakiintunut pari olette, että menette yhdessä häihin, niin mitä väliä kumpi maksaa.
Mua vähän ärsyttää, että hän on aina ilman rahaa, ei voi tehdä mun kanssa mitää kivaa, mutta sitten pitää ehdoin tahdoin itselleen aiiiivan liian kallista ja isoa asuntoa, aivan liian kallista hienoa autoa, lisäksi vanhoja pikavippejä jostain ihan tyhmiin juttuihin otetuista (ostettu kalliita lomia lainarahalla yms. turhaa), ja nytkin saattaa yhtäkkiä keksiä jotain tekemistä jonkun kaverin kanssa mihin menee satasia vaikka just ollut ettei viitsi mun kanssa. Mun kanssa sitten kitsailee että voidaanko mennä syömään ravintolaan vai mennäänkö vaan tyyliin mäkkäriin. Mä sitten monesti makselen jos haluan tehdä muutakin kun nököttää sohvalla tai tehdä jotain hälle mieleistä tekemistä, mihin hän on valmis hieman sijoittamaan.
ap
Eipä kyllä kuulosta kivalta….
Vierailija kirjoitti:
On epähienoa pyytää, että avec joka ei tunne hääparia osallistuu lahjaan. Itse tarjoutuessaan saa toki osallistua.
Sopivasta summasta en tiedä, mutten usko että sinun tarvitsee maksaa "kahden edestä". Lienee ihan ok, että annat lahjaksi sen summan, mitä olit alunperinkin ajatellut. Ei kai ennenkään viety vastaavissa tilanteissa kahta aaltomaljakkoa?
Ok, kiitos tästä :) esim. olin ajatellut että voisin ihan hyvin ja mielellään lahjoittaa 50 tai jopa 70 eur, mutta että yksin lahjoittaisin vaikka 100 eur, tuntuu jo vähän isolta summalta :)
Enkä siis toisaalta kehtaisi miesystävältäkään pyytää että lahjoittaa sen oman osansa vaikka 50e, edellä kirjoittamiini syihin vedoten, että hänellä ei "ole" rahaa...
ap
Vierailija kirjoitti:
Ensiksi tietysti kannattaa kysyä mieheltä haluaako lähteä. Häät on kyllä hyvä tilaisuus tutustua ihmisiin, mutta mielipiteitä on monenlaisia.
Itse voit maksaa häälahjan, minusta miestä ei voi velvoittaa maksamaan ellei itse halua.
No tietysti kysyin joskus silloin ajat sitten kun hääkutsu tuli ja ilmaisi että voisi lähteä (en kyllä yhtään tiedä halusiko aidosti vai vaan muodon vuoksi, ehkä hän ihan halusi oikeastikin), ja niin sitten ilmoitin meidät molemmat.
Enää sitä ei voi oikein peruakaan kun häävierasmäärä jo vahvistettu kun häät ihan pian. Ja ois kai se nyt outoakin jos alkaisin miesystävälle perumaan ettei saa tullakaan :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellähän tutustuu.
ap
Etkö löydä parempaa miestä. Älä ainakaan avioidu tuon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Yes kiitos tästäkin näkemyksestä!
Lähinnä oikeastaan mietin, että onkohan hääparin mielestä ok, jos meitä tulee kaksi, ja lahjoitamme silti vain joku 50 tai 70e, sen sijaan että esim. 100e mikä ehkä olisi muutoin kahdelta hengeltä hyvä lahja???
ap
Maksat sen satasen nyt ja sitten kun tulee miehen kamuilta hääkutsu niin sä pääset pummilla
Kysy haluaako mies osallistua häälahjaan
Ja sano että jos ei niin ymmärrät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yes kiitos tästäkin näkemyksestä!
Lähinnä oikeastaan mietin, että onkohan hääparin mielestä ok, jos meitä tulee kaksi, ja lahjoitamme silti vain joku 50 tai 70e, sen sijaan että esim. 100e mikä ehkä olisi muutoin kahdelta hengeltä hyvä lahja???
ap
Lahja on lahja. Annat sen verran, kun hyvällä mielellä pystyt antamaan. Ei kukaan normaali ihminen mitään satasia vierailta odota. Läheiset voivat sitten tietysti antaa paljonkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Maksat sen satasen nyt ja sitten kun tulee miehen kamuilta hääkutsu niin sä pääset pummilla
En ikinä kehtaisi mennä, koska hän varmaan lahjoittaisi niille joku 30 eur :D :D kahdelta.
Mä tykkään antaa kunnon lahjoja.
Eli antaisin kyllä joku 50e omaa osuuttani, mun periaatteiden mukaista. (Enkä oleta että aina pitäisi jonkun antaa näin, jos ei OIKEASTI ole varaa, mutta jos on keskituloinen tai hyvätuloinen tms eikä muita isoja aiheellisia rahahuolia, niin sitten on mielestäni kitsailua ja itsekkyyttä ettei voi antaa oikeissa tilanteissa kohtuullisia lahjoja / olla antelias :) )
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellähän tutustuu.
ap
En muuttais yhteiseen rahatalouteen ihmisen kanssa, jolla on krooninen rahapula, pikavippilainoja ja maksattaa minulla asioita. Lisäksi löytyy rahaa ja kiinnostusta tehdä asioita kavereiden kanssa, mutta ei minun kansssani. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä kehtaisi mennä, koska hän varmaan lahjoittaisi niille joku 30 eur :D :D kahdelta.
Eli antaisin kyllä joku 50e omaa osuuttani, mun periaatteiden mukaista. (Enkä oleta että aina pitäisi jonkun antaa näin, jos ei OIKEASTI ole varaa, mutta jos on keskituloinen tai hyvätuloinen tms eikä muita isoja aiheellisia rahahuolia, niin sitten on mielestäni kitsailua ja itsekkyyttä ettei voi antaa oikeissa tilanteissa kohtuullisia lahjoja / olla antelias :) )
ap
Onko anteiliaisuutta miettiä, minkä verran on pakko antaa, ja kuinka paljon voi vaatia toiselta. Jos haluat olla antelias, ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Onko anteiliaisuutta miettiä, minkä verran on pakko antaa, ja kuinka paljon voi vaatia toiselta. Jos haluat olla antelias, ole.
Olisin, mutta täytyy tunnistaa myös oma raja :) kun kuitenkin vastaan yksin myös lasteni elatuksesta (minimi kelan elatustuella), asuntolainastani jne.
ap
Siellähän tutustuu.