APUA! Ikääntyvät vanhemmat on laitettava hoitokotiin, miten turvaamme rahat?
Mikä on se keino, että varallisuutta ei saada laskutettua vaan kunta maksaa hoitokodissa olon?
Kommentit (27)
Ei tilillä olevia rahoja huomioida kunnallisessa hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Helpotuksen huokaus!! 😅
AP
Ei sinne hoivakotiin mennä noin vain. Ensin kotihoito käy max käynnit ja jos he eivät selviä kotihoidon avulla, niin sitten on mahdollisuus päästä kunnalliseen palvelu/ hoivakotiin.
Yksityinen hoiva on kallista. 4000/kk alkaen. Riippuu tietysti palveluiden laajuudesta.
Kannattaa ehkä auttaa voimiensa mukaan omia vanhuksia, että he eivät joudu kunnan kupattavaksi. Laskuja alkaa tulla tiuhaan tahtiin myös kotihoidon käynneistä. T. Vanhuksen hoitajatytär.
Kun vanhempani muutti hoivakotiin minä muutin heidän omakotitaloonsa asumaan. Vuokraa en maksa koska se katsottaisiin tuloksi ja hoitomaksu nousisi. Tästä sovittiin kun vanhemmat olivat vielä kunnossa, halusivat tietenkin että talo jää minulle eikä omaisuus mene kunnalle.
Koronallahan nämä nykyään ratkaistaan.
Vakavasti puhuen meillä vanhukset niin ikään halusivat ehdottomasti asua viimeiseen asti kotonaan, vaikka eivät olisi oikeastaan pärjänneetkään. Kunta yritti silloin tällöin ehdotella hoitopaikkajonoon laittamista, mutta tyrmäsivät liian kalliina ja "ei sitä minnekään kotoaan".
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne tilillä olevat rahat estä toimeentulotuen saamisen.
Kaikilla ei tulot riitä kunnalliseenkaan hoivaan ilman toimeentulotukea.
Eli tuota kautta tieteen rahat voidaan käyttää.
Eläkkeen mukaan mun mielestä kiskovat hoitorahan.Omaisuutta ei kannata myydä heidän elinaikanaan koska tilille tulee rahaa.En tosin tiedä pääsevätkö niitä kyttäämään eivät kai.