Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi ulosottolaki

Vierailija
13.04.2022 |

Milloinkohan tulee voimaan? Tarkoittaako nyt siis että kun minulla on esim. 2000€ ulosottovelkaa, niin kun sen maksan, menee 1kk ja minulla on nk. PUHTAAT LUOTTOTIEDOT?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep noin se tulee menee.

Toi asia on nyt käsittelyssä ja tulee melko varmaan voimaan kesällä ehkä, mutta varmasti tänä vuonna.

Enää ei tarvitse odottaa kahta tai kolmea vuotta luottojen palautumisesta. Asia on nyt käsittelyssä. Kaverini seuraa tota tilannetta oman tilanteensa vuoksi. Onhan se vähän raakaa, että maksat laskut ja odottelet, että olet luottokelpoinen.

Olen itse aina ollut sitä mieltä, jos ihminen hoitaa laskunsa, niin vikan laskun jälkeen 24 aikaa palauttaa luotot takasin.

Vierailija
2/6 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä voit seurata asian käsittelyn etenemistä:

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni jostain aihetta käsittelevästä artikkelista luin, että tuota lakia sovelletaan myös taannehtivasti, sitten kun se tulee voimaan. Jos jollain nyt on velat hoidettuna ja odottelee sitä merkinnän poistumista, niin tällaisilta ihmiltä se merkintä poistuu samoin ehdoin kuin muiltakin.

Vierailija
4/6 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia tulevaisuudessa tullaan katsomaan tietoja 2 vuotta taaksepäin, vaikka on osoittaa puhtaat luottotiedot.

Vierailija
5/6 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis kysehän ei ole ulosottokaaren vaan luottotietolain muutoksesta.

Mutta menee suunnilleen noin, eli niitä maksuhäiriömerkintöjä ei saa lain voimaantulemisen jälkeen enää säilyttää vuosikausia, vaan ne on poistettava pääsääntöisesti yhden kuukauden kuluttua velan suorittamisesta.

Vierailija
6/6 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia tulevaisuudessa tullaan katsomaan tietoja 2 vuotta taaksepäin, vaikka on osoittaa puhtaat luottotiedot.

Mitä tietoja ajattelit katsoa?

Käytännössä ainoa keino olisi kysellä kaikista Suomen käräjäoikeuksista suoritustuomioita henkilön nimellä, koska nimenomaan niitä ns. maksuhäiriömerkintöjä ei saa säilyttää pääsääntöisesti yhden kuukauden määräaikaa pidempään maksun suorittamisesta. Eli ei ole mitään rekisteriä, jota voisit katsoa "taaksepäin". Sehän se koko pointti on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän