Henkinen väkivalta on ollut toistuva asia elämässäni
Minua on kiusattu niin kauan kuin muistan. Veljeni härnäsi, nöyryytti, löi ja rikkoi tavaroitani. Muistaakseni asiaan ei pahemmin puututtu.
Ollessani teini äiti oli minua kohtaan välinpitämätön ja ailahteleva, isä puolestaan etäinen ja ankara. Isä korotti ääntään helposti ja sai suoranaisia raivokohtauksia. Menen vieläkin ihan lukkoon, jos joku korottaa minulle ääntään.
Minua on kiusattu päiväkodissa, ala-asteella, yläasteella ja lukiossa. Yliopisto lienee ainoa kouluaste, jossa en kokenut kiusaamista. Työpaikkakiusaamisen kohteena en ole ollut, en ainakaan muista.
Parisuhteissa olen kokenut vähättelyä, haukkumista, nöyryytystä, taloudellista hyväksikäyttöä ja seksiin painostamista.
Joku tietysti sanoo, että olen onneton itsesäälissä rypijä (niin varmaan olenkin) tai että tapahtunut on oma vikani (ehkä onkin, tosin en ihan ymmärrä miten pieni lapsi voisi olla syyllinen omaan kiusaamiseensa). En edes tiedä, miksi kirjoitan. Lapsena olin kiltti ja arka, ehkä melko tavallinen, suht hyvä koulussa. Tuntuu, että henkisen väkivallan kierre alkoi jo silloin.
Nyt elämässäni osa asioista on melko hyvin, mutta oman henkisen jaksamisen laita on vähän niin ja näin. Menneisyys vaivaa. En edelleenkään ymmärrä, mitä muka olin tehnyt ansaitakseni kaiken sen.
Kiitos, kun luitte.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhri on aina sivuseikka. Ihminen, joka osui tekijän kohdalle. Siinä ei ole mitään henkilökohtaista.
Niinhän se on. Silti ihmettelen, miksi se tapahtui minulle monta kertaa. Enkö osannut suojella itseäni, vai mistä oli kyse?
- ap
Se on tapahtunut minullekin monta kertaa. Onneksi joka kerta huomaa asiat nopeammin ja nopeammin.
Ootko käynyt terapiassa opettelemassa asioita?
Olen käynyt. Mutta tähän yhteen kysymykseen en ole saanut vastausta.
- ap
Varmaan monen asian summa. Joko suhtaudut ihmisiin luottavaisesti tai sitten et jaksa/ osaa pitää rajojasi ja häiriintyneet ihmiset haistavat sen ja tulevat alistamaan sinua.
Sinun kannattaa vahvistaa sisäistä voimaasi.
Mutta jos yhtään lohduttaa, mielestäni olin jo läksyni tehnyt ja asiat opetellut ja silti taas kerran ilmestyi ihminen, joka onnistui vahingoittamaan minua. Otan torjuntavoittona sen, että havahduin tilanteeseen melko pian ja pääsin ihmisestä eroon muutaman kuukauden jälkeen sen sijaan, että tilanne olisi saattanut kestää vuosia.
Se on varmaan monen asian summa tosiaankin. Olen yrittänyt vahvistaa itseäni.
- ap
Älä yritä vahvistaa, sinä olet jo vahva. Ja se on yksi sinun suurimmista esteistäsi. Se mihin sinulle ei ole annettu oikeutta, on oikeus olla yhtä heikko ja tarvitseva kuin muutkin. Ole heikko ja hae oikeutesi olla kestämättä, sietämättä, ymmärtämättä, haluamatta, jaksamatta. Suosittelen heikkouden opettelua kaikille vahvoille ihmisille, koska se vahvuus on pohjatonta ja sille ei päätepistettä löydy. Joten sitä ei kannata koko ajan testata, se ei lopu, mutta tekee lopulta katkeraksi ja vie elämästä kaiken kauniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhri on aina sivuseikka. Ihminen, joka osui tekijän kohdalle. Siinä ei ole mitään henkilökohtaista.
Niinhän se on. Silti ihmettelen, miksi se tapahtui minulle monta kertaa. Enkö osannut suojella itseäni, vai mistä oli kyse?
- ap
Se on tapahtunut minullekin monta kertaa. Onneksi joka kerta huomaa asiat nopeammin ja nopeammin.
- ap
Varmaan monen asian summa. Joko suhtaudut ihmisiin luottavaisesti tai sitten et jaksa/ osaa pitää rajojasi ja häiriintyneet ihmiset haistavat sen ja tulevat alistamaan sinua.
Mutta jos yhtään lohduttaa, mielestäni olin jo läksyni tehnyt ja asiat opetellut ja silti taas kerran ilmestyi ihminen, joka onnistui vahingoittamaan minua. Otan torjuntavoittona sen, että havahduin tilanteeseen melko pian ja pääsin ihmisestä eroon muutaman kuukauden jälkeen sen sijaan, että tilanne olisi saattanut kestää vuosia.
- ap
Älä yritä vahvistaa, sinä olet jo vahva. Ja se on yksi sinun suurimmista esteistäsi. Se mihin sinulle ei ole annettu oikeutta, on oikeus olla yhtä heikko ja tarvitseva kuin muutkin. Ole heikko ja hae oikeutesi olla kestämättä, sietämättä, ymmärtämättä, haluamatta, jaksamatta. Suosittelen heikkouden opettelua kaikille vahvoille ihmisille, koska se vahvuus on pohjatonta ja sille ei päätepistettä löydy. Joten sitä ei kannata koko ajan testata, se ei lopu, mutta tekee lopulta katkeraksi ja vie elämästä kaiken kauniin.
No ainakin oma vahvuuteni perustuu juuri siihen, että olen täysin heikko, hajoava ja tarvitseva ja haavoittuva ajoittain. Tiedän vaan sen, että selviän niistä ajan kanssa.
Ap, vastasitko jo siihen, että oletko tuntenut vihan, surun ja pettymyksen ja nimenomaan oikeaan kohteeseen suunnattuna, ei sinuun itseesi tai elämään yleisesti?
Olen ollut samassa tilanteessa kuin sinä AP.
Ainoa asia minkä ymmärsin itse vihdoin tilanteestani on tämä:
"Minä en voi kenenkään käyttäytymistä kontrolloida, mutta voin kontrolloida sitä minkälaista käyttäytymistä hyväksyn itseäni kohtaan."
Jos olet jatkuvasti huonoissa suhteissa, se johtuu siitä koska hyväksyt huonon käyttäytymisen itseäsi kohtaan. Itseään arvostava ja rakastava henkilö lähtee tuollaisesta suhteesta pois, mutta sinä jäät, vaikka sinun ei pitäisi. Tällä ylläpidät sitä negatiivista mielikuvaa, kuin että jollain tavalla ansaitsisit tuollaisen kohtelun, vaikka näin ei ole.
On siis aika irrottautua niistä henkilöistä, jotka kohtelevat sinua huonosti. Ja sen irrottautumisen voit tehdä vain sinä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
- ap
- ap
Hmm. Ihan kiva viesti, mutta olen kyllä ollut useammassa elämänvaiheessa ihan avoimesti heikko. Kaipaan nimenomaan vahvistamista. Tai ehkä sellaista välinpitämättömyyttä, että pystyisin keskittymään itseeni ja omiin asioihini enkä koko ajan näkisi vaaran merkkejä kaikkialla. Ehkä kaikista eniten tarvitsen rauhoittumista.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
- ap
- ap
No ainakin oma vahvuuteni perustuu juuri siihen, että olen täysin heikko, hajoava ja tarvitseva ja haavoittuva ajoittain. Tiedän vaan sen, että selviän niistä ajan kanssa.
Ap, vastasitko jo siihen, että oletko tuntenut vihan, surun ja pettymyksen ja nimenomaan oikeaan kohteeseen suunnattuna, ei sinuun itseesi tai elämään yleisesti?
Olen tuntenut vihaa ja nimenomaan oikeaan kohteeseen suunnattuna. Hyvinkin. paljon.
- ap
Voi olla. Tällä palstalla on paljon sitä, että joku kirjoittaa hankalaksi kokemastaan asiasta ja joku toinen ennättää siihen sanomaan, että asiasta puhuminen on turhaa märinää. Kannattaako edes avata niitä ketjuja, joiden otsikossa mainitun aiheen kokee turhana?
- ap