Shampoo rasvoittuvalle ja kutiavalle päänahalle?
Olen varmaan allerginen jollekin ainesosalle, koska päänahkani on niin herkkä ja kutiava. Sitä on suositeltu, ettei shampoota käyttäisi joka pesulla, mutta minun on pakko käyttää shampoota joka toinen päivä, koska päänahka rasvoittuu niin nopeaa ja paljon. Monesti kutiava päänahka yhdistetään kuivaan päänahkaan ja hilseilyyn, mutta minulla päänahka tosiaan hikoilee herkästi.
Olisko kellään suositella jotain shampoota, jolla saisin päänahan ihon rauhoittumaan?
Kommentit (19)
head and shoulders- shampoo
linna- shampoo
vuorotellen käytettynä auttaa mulla
Hilseshampoo lakritsi xz,
Hiukan auttanut.
Savipohjaisia kannattaa myös testata, esim urtekram. Rhassoul-savi.
En tiedä ovatko lopettamassa sitä, ei saa enää marketeista, verkkokaupoissa kyllä näkyy vielä.
Ei sampoo, vaan koko keholle sopiva pesuneste Lactoline. Tää on oikeasti paras tuote, jota olen kokeillut. Sekä hiukset että päänahka tykkäävät happamasta ph:sta. Käytin ennen oliiviöljysaippuaa, mutta jossain vaiheessa mulla aikoi kuivua siitä päänahka, vaikka käytinkin etikkaa huuhtelussa säännöllisesti.
Tosiaan, iho ja päänahka on happamia, mutta saippuat ja sampoot emäksisiä. Myös hiukset tykkäävät happamasta: hapan ph sulkee hiussuomut ja hiuksista tulee sileämmät. Mutta mulla Lactolinellä tulee myös todella kuohkeat ja kauniit hiukset.
Kiitos vinkeistä. Olen käyttänyt ihan marketti shampoita, Schwarzkopfia enimmäkseen, ja voi olla, että niissä on liikaa kaikkea. Ehkä sulfaatit aiheuttaa tätä tai joku muu ainesosa.
Olen kokeillut hilseshampoita, koska niissä monesti luvataan apua kutinaan, mutta eivät auta minulla ja toisaalta kun ei ole sitä hilseongelmaakaan.
Meillä on ollut ennen lactolinea ihan suihkusaippua käytössä, mutta voisi kyllä ostaa sitä taas ja kokeilla hiuksiinkin. Jos ei auta, niin sitten jotain sulfaatitonta seuraavaksi, esim jompaa kumpaa mitä nrot 1 ja 3 ehdotitte. Tuo Whamisa on aika kallista, mutta jos se toimii, niin toki olisi sekin hintansa väärti. Kutina on niin ärsyttävää.
Ap
Itse olen käyttänyt hienoa suomalaista shampoota.
Kaikki muu tuntuu aiheuttavan hilsettä.
System 4 Climbazole shampoo normaaleille ja rasvoittuville hiuksille (muista antaa vaikuttaa ohjeen mukaan). Lisäksi System 4 oil cure hair mask päänahalle. Auttaneet minulla samaan ongelmaan!
Vierailija kirjoitti:
FAIRY. Hajusteeton.
Ihan paras. Käy myös vartalosaippuaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä. Olen käyttänyt ihan marketti shampoita, Schwarzkopfia enimmäkseen, ja voi olla, että niissä on liikaa kaikkea. Ehkä sulfaatit aiheuttaa tätä tai joku muu ainesosa.
Olen kokeillut hilseshampoita, koska niissä monesti luvataan apua kutinaan, mutta eivät auta minulla ja toisaalta kun ei ole sitä hilseongelmaakaan.
Meillä on ollut ennen lactolinea ihan suihkusaippua käytössä, mutta voisi kyllä ostaa sitä taas ja kokeilla hiuksiinkin. Jos ei auta, niin sitten jotain sulfaatitonta seuraavaksi, esim jompaa kumpaa mitä nrot 1 ja 3 ehdotitte. Tuo Whamisa on aika kallista, mutta jos se toimii, niin toki olisi sekin hintansa väärti. Kutina on niin ärsyttävää.
Ap
Jos sulla on paljon tukkaa, niin sitä Lactolinea voi joutua käyttämään reilusti. Se kun ei sillä tavalla vaahtoa, niin on vaikea sanoa, saako sen levitettyä joka paikkaan.
Voisiko kuitenkin olla kyse siitä, että hilse juuri liittyy rasvaiseen päänahkaan? Tällöin sinulla olisi seborrooinen ekseema eli tali-ihottuma eli taliköhnä päänahassa. Tähän ensisijainen hoito on päivittäinen shampoopesu, koska päänahan rasva kiihdyttää hilseilyä.
Pesen vartalon ja hiukset meine base mineraalisuolalla.
Kannattaa kokeilla shampoota, jossa ei ole kuivattavaa sulfaattia. Oman päänahan kutiaminen loppui, kun aloin vuosia sitten käyttämään kotimaista LH Beauty:n oliivishampoota. Sitä saa esim. Puuilosta ja ihan LH Beautyn omasta verkkokaupasta.
Heillä on myös muita sulfaattivapaita shampoita isommissa pulloissa, mutta oliivi on paras. Olisi hienoa jos oliivishampoota saisi myös 500 ml:n pulloissa, mutta toistaiseksi koko on 250 ml.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko kuitenkin olla kyse siitä, että hilse juuri liittyy rasvaiseen päänahkaan? Tällöin sinulla olisi seborrooinen ekseema eli tali-ihottuma eli taliköhnä päänahassa. Tähän ensisijainen hoito on päivittäinen shampoopesu, koska päänahan rasva kiihdyttää hilseilyä.
Googletin tuosta ja voi olla. Pitää tosiaan alkaa käyttämään shampoota taas joka päivä. Olen lukenut, että monilla auttaa päänahan ongelmiin se, että käyttää shampoota vain 1-2 kertaa viikossa ja sen vuoksi kokeilin itsekin vähentää.
Ap
Hajusteet pois ensimmäiseksi. Minulle sopii tämä
https://www.yliopistonapteekki.fi/ya-shampoo-kuivan-hiuspohjan-300-ml-6…
Mä olen tykännyt tästä paljon:
https://www.sinunapteekki.fi/products/whamisa-organic-seeds-shampoo-oil…