Kohteletko poika ja tyttölasta tasavertaisena? Vai vaaditko tyttäreltä enemmän?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää VAATIA enemmän kaikilta: Lapsilta, mieheltä, anopilta, apelta ja omilta vanhemmilta.
Vaatikaa!
Miestä, appea tai äitiäni en ala kasvattamaan. Lasten kasvatus sen sijaan kuuluu vanhemmille.
Vaatiminen kuuluu olevan kasvatusta kaikkein parhainta.
Miksi vaivautua kasvattamaan aikuisia ihmisiä?
Nainen kiusaa perheessäkin, ja opettaa kiusaamismallin tyttärelleen.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on kiusaamista se että opettaa lapset pärjäämään vai se että ei vaadi mitään?
Olen yläkoulun englannin opettaja ja kasiluokan kirjassa käydään kotitöitä englanniksi. Kirjassa on tehtävä jossa oppilaat kyselevät toisiltaa englanniksi mitä kotitöitä tekevät kotona ja joka vuosi on tytöt aivan ihmeissään kun pojat ei tee käytännössä mitään. Tytöt siivoavat vähintään omat huoneet (imurointi, pölyt, lattian pesu jne.) ja monesti heidän täytyy myös siivota muualla kotona, vievät roskia, laittavat ruokaa, pesevät pyykkiä, hoitavat tiskejä koneeseen ja taas puhtaat takaisin kaappiin jne. Pojilla on hädin tuskin tehtävänä pitää oma huone siistinä (ei puhettakaan imuroinnista yms. pelkkä siistinä pitäminen riittäisi monella) ja siitäkin sanovat että äiti siivoaa kun vaan jättää tekemättä. Joka vuosi ihmettelen (en tietenkään ääneen oppilaille vaan itsekseni) miten räikeästi enemmän vanhemmat vaativat tytöiltä kuin pojilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on kiusaamista se että opettaa lapset pärjäämään vai se että ei vaadi mitään?
Kyllä tuo argumenttisi sisään rakennettu vastakkainasettelu viittaa siihen, että ”pärjäämisen opettaminen” voi ainakin herkemmästä persoonasta näyttäytyä kiusaamisena.
-ohis.
Vierailija kirjoitti:
No oletkos tavannut miestä joka kasvattaisi ikinä ketään? Jotenkin sekin vain "kuuluu naisten töihin" eli niihin töihin joita ei ole olemassakaan palstaulien mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo argumenttisi sisään rakennettu vastakkainasettelu viittaa siihen, että ”pärjäämisen opettaminen” voi ainakin herkemmästä persoonasta näyttäytyä kiusaamisena.
-ohis.
Lapsia toki kasvatetaan ja vaaditaan asioita eritavalla riippuen siitä heidän luonteestaan. Enkä periaatteessa edes ymmärrä miksi samoja asioita pitäisi vaatia kaikilta. Jos vaikka poika on kiinnostunut eläimistä häneltä tulee kyllä vaadittua enemmän osallistumista eläinten hoitoon kuin tytöltä joka siitä ei ole kiinnostunut. Samoin jos tyttö on kiinnostunut vaikkapa leivonnasta tulee enemmän vaadittua että tyttö leipoo muullekin ei pelkästään itselleen.
Varmaan olen tytöiltä (3 vanhinta) vaatinut enemmän kuin pojilta (2 nuorinta). Mutta johtuu enemmän ikäjärjestyksestä kuin sukupuolesta.
Toisaalta taas, tyttöjen teinivuodet asuttiin pienehkössä kerrostaloasunnossa. Nyt, poikien tullessa teini-ikään, asutaan maalla isossa puulämmitteisessä omakotitalossa. Joten pojilta sitten varmaan "vaaditaan enemmän", kun on enemmän välttämättömiä arkiaskareita, joihin toivomme lasten osallistuvan.
Eli aika erilaisia asioita vaaditaan meillä pojilta, kuin tytöistä vaadittiin. Tyttöjen ei tarvinnut pinota polttopuita eikä kantaa niitä sisälle, kun ei ollut mitään, missä niitä olisi poltettu. Poikien taas ei tarvitse viihdyttää pikkusisaruksia, koska heillä ei sellaisia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oletkos tavannut miestä joka kasvattaisi ikinä ketään? Jotenkin sekin vain "kuuluu naisten töihin" eli niihin töihin joita ei ole olemassakaan palstaulien mielestä.
Olen. Oma isäni. Oma aviomieheni. Veljeni. Setäni. Ystäväni mies. Siskoni mies.
Olen kyllä tavannut myös miehiä, jotka eivät kasvata omia lapsiaan. Mutta olen tavannut myös naisia, jotka eivät kasvata omia lapsiaan.
Vaadimme pojilta enemmän, tyttö saa harrastaa enemmän omia juttujaan.
Moni unohtaa sen, että mallin antaminen on yksi ja jopa suuri osa kasvattamista.
Lapsi tottuu jo pienestä alkaen siihen, miten isä ja äiti toimivat kotona, samoin kuin sen miten eri asioihin suhtaudutaan. Ja sen kuka tekee mitäkin kotona, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen. Oma isäni. Oma aviomieheni. Veljeni. Setäni. Ystäväni mies. Siskoni mies.
Olen kyllä tavannut myös miehiä, jotka eivät kasvata omia lapsiaan. Mutta olen tavannut myös naisia, jotka eivät kasvata omia lapsiaan.
Tämä. Suomi on täynnä yh isiä, jotka kasvattavat lapsiaan. Naiset vain lähtevät kävelemään ja jättävät kasvatustyön täysin isille. Yh äiti on Suomessa harvinaisuus.
Vaatiminen kuuluu olevan kasvatusta kaikkein parhainta.