Nyt apuja työhakemuksen kirjoittamiseen!
" Sadasviideskymmenes" hakemus tekeillä eikä vielä ole tärpännyt.
Mitä hakemuksessa pitää ehdottomasti olla ja mitä siinä ei ehdottomasti saa olla?
Kommentit (23)
Helpointa hakemuksen lukijalle on vaikka ranskalaiset viivat, jossa kuvataan se kokemus joka vastaa hakemuksen kokemusvaatimuksiin. Sitten liitteeksi selkeä kronologinen cv.
2:lle ; en koskaan laita palkkatoivetta ellei sitä erikseen kysytä.
Toivotaan ap, että meitä onnistaa!!!
Tottakai täytyy osata kertoa asiallisesti mitä omat vahvuudet mahdollistavat haetun työn hoitamisen. Samoin haastattelussa saatetaan kysyä heikkouksia ja niihin täytyy myös osata vastata asiallisesti.
Tärkeää on tuntea oma itsensä ja miettiä valmiiksi erilaisia työhön vaadittavia ominaisuuksia. Kaikkeahan ei välttämättä osaa, mutta voi asian hoitaa positiivisesti esim. vastaamalla (rehellisesti!) halunneensa aina opiskella lisää orkideanhoidosta ja vaikka kokemusta ei ole niin on valmis tekemään vähän ylimääräistä työtä, että hallitsee asian.
* orkideankasvatuksen tilalle voi laittaa tarvittavan ominaisuuden :)
Ja mielestäni harvalla on pitempi cv kuin yksi A4 ja samoin itse hakemusteksi tulisi olla pituudeltaan noin A4.
Ei mulla kyllä ole mitään erityistä kysyttävää. Mitä sitä voisi kysyä? Paranisiko mahdollisuudet, jos soittaisi?
T:Ap
Ei soittaminen ole merkki aktiivisuudesta (paitsi jos oikeasti on jotain kysyttävää/keskusteltavaa), mutta pahimmillaan voi viedä vain turhaa aikaa muutenkin kiireiseltä ihmiseltä.
Huolella laadittu hakemus on tärkein.
Muutenkin pitää sitä vielä viilata vähän, mutta nyt pitää pitää pieni tauko, että näkee omat virheensä.
Niin ja enpä minä sitten soita, kun ei oikein ole kysyttävää.
Saanko kysyä minkälaiseen paikkaan haet?
Se on vähän erilaista hommaa kuin mitä tähän mennessä olen tehnyt ja nyt pitäisi jotenkin saada työnantaja vakuuttuneeksi siitä, että olen siitä huolimatta hyvä valinta tehtävään.
Olet varmaan jo miettinytkin aikaisempien kommenttieni pohjalta miten voit siirtää osaamistasi toimistotyöntekijän rooliin esim. organisointikyky, asioihin aktiivinen tarttuminen, huolellisuus, erilaisten ihmisten kanssa toimeentuleminen, ystävällisyys/kohteliaisuus, yms. näin äkkiseltään ajateltuna.
Ja toimialasta kannattaa sanoa jotain kuinka kiinnostava se on.
Soittamalla saat etua muihin hakijoihin nähden. Saat tietää paikasta sellaisia asioita joita ei hakemuksesta näe. Osaat painottaa oikeita asioita kun kysyt mitä hakemuksessa painotetaan. Olet jo " puhelimesta tuttu" työnantajalle ja sehän lukee hakemuksessasi viiterivillä. Viime hetkillä en enää soittaisi, ettei jää kuva että ei ole kovin kiinnostunut kun ei aiemmin soittanut.
Siis ei mitään narsistista sekoilua vaan asiallista tekstiä. Homma kun on niin, ettei kukaan muukaan sua kehu, joten turha vaatimattomuus ei auta erottumaan joukosta. Mä käytin sumeilematta ilmaisuja " olen hyvä siinä ja siinä, ne ja ne taitoni ovat erinomaiset" Jokainen sana on tietysti totta. Maanantaina aloitankin sitten uudessa työssä!
ja vielä perustella ne esimerkein (viittauksia edellisiin työpaikkoihin / työtehtäviin, miten ko. vahvuus tullut siellä esiin).
Tarkka kappalejako ja asetukset oikein. Lisäksi tärkeää on, että hakemus on sinun näköinen. Kuva on kiva ja jotain persoonallista voi vapaamuotoiseen hakemukseen laittaa. Tosin sinun alasi paikkaan varmaan parempi olla enempi asiallinen kuin tosi persoonallinen.
Kuvaile osaamistasi mahsollisimman selkeästi ja kuvainnollisesti, että työnantajalle tulee todella selkeä kuva mitä hallitset. Myös vaapa-ajasta voi mainita rivillä-parilla, etenkin mainita jos jotain työtä tukevia harrastuksia, kiinnostuksen kohteita. Ehkä voi myös mainita missä haluat vielä kehittyä. Jos hakemukseen pyydetään palkkatoivomus, on sen syytä myös siinä näkyä.
Vältä kuluneita loppulausahduksia mm." ystävällisin terveisin" ... Mukavampi esim." syksyisin terveisin" , jos lausahdus sinun suuhusi sopii. Jotain kaavasta poikkeavaa varmaan hyvä olla hakemuksessa, esim. muutama itseäsi/ persoonaasi kuvaava lause. Keksi juuri sinua kuvaavia adjektiiveja ja muotoile niistä mainio mainoslause=)
" Ystävällisin terveisin/ Terveisin" eikä " kunnioittavasti" . Tuo jälkimmäinen on vanhanaikaista.
Turhat muodolliset fraasit " Tunnen suurta kiinnostusta blaablaa... kohtaan" pois. Tilalle " Olen kiinnostunut" ..
Jämptisti vastaat joka ikiseen kysymykseen/vaateeseen, mitä ilmoituksessa kysytään. Turhat löpinät pois.
En taatusti ottaisi vakavasti sellaista hakijaa, jonka soitto koskisi ainoastaan sitä että on laittanut hakemuksen menemään.
Parempaakin tekemistä..
Jos kopioi vanhasta hakemuksesta ja leikkaa-liimaa uudeksi, tulee yleensä myös sen näköistä ettei ole päätä eikä häntää. Itse huomasin lähettäneeni hakemuksen, jossa lause loppui kesken, ja kyllä nolotti jälkeenpäin, tyhmän tyhmä moka!
Hakemusta tehdessä pitää paneutua ilmoitukseen ja siihen mitä haetaan; etsiä rivien välistäkin ne olennaiset asiat ja vastata niihin toiveisiin... Millainen tehtävä, millainen yritys, millainen organisaatio...
Viimeksi tein hakemuksen todella huolella ja nukuin yön ylikin välillä. Kun paikka oli vielä sellainen joka oikeasti kiinnosti ja johon minulla oli tarvittavat ominaisuudet, oikeat sanat ja lauseet löytyivät melko helposti. Ja niinpä myös kutsu haastatteluun tuli :)
Katsopas tämä linkki (samoilta sivuilta myös vinkkejä CV:hen ja työpaikkahaastatteluun):
http ://www .viisitahtea. fi/content/view/812/79/
voit sitten esittää palkkatoivomuksen jos/kun pääset haastatteluun...
Tällä tavalla olen päässyt pariin haastatteluun jonne en usko että olisin päässyt mikäli olisin palkkatoivomuksen laittanut suoraan hakemukseen.