Mitkä sisustusesineet vetoavat keskiluokaisiin/yläluokkaisiin?
Jos sinun pitäisi stailata asunto, joka sijaitsee hyvällä alueella ja ostajakunta on todennäköisesti hyvätuloinen perhe, jossa aikuisilla suurella todennäköisyydellä amk- tai yliopistotutkinto ja tulot kesktulojen yläpäässä tai reilusti hyvätuloisia. Alue on hieman nousukasmaisten ihmisten suosimaa.
Oletetaan, että kaikki pinnat on siistitty ja laitettu, talo siivottu yms. Nyt pitäisi enää stailata. Mitä esineitä ja asioita toisit mukaan stailaukseen? Millä tavalla?
Kommentit (60)
Ollaan tuota kuvaamasi kohderyhmää. Ihan sama mitä stailaat, mä ostan seinät, en sun huonekalujasi. Nykyinen okt ostettiin vaikka olohuoneessa oli akustiset rummut ja konserttiflyygeli.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää makua edustaa aito nykytaide, antiikki, suvun arvokkaat esineet ja laadukkuus ylipäätään. Minkään noista ei välttämättä tarvitse olla kallista.
Kyse oli ilmeisesti nyt asunnon stailaamisesta myyntikuntoon ja sitä kautta vetoaminen useaan eri ihmiseen. Joku Hilma-tädin vanha lipasto ja Yrjö-vaarin vanha ryijy saattaa olla lähinnä tunkkainen roska jollekin random ostajaehdokkaalle.
Mikä ylipäätään sen hyvän maun määrittelee? Se mikä minun tai sinun mielestä on hyvää makua ei välttämättä ole jonkun toisen mielestä.
Toisaalta jos vaikkapa somesta etsii tunnettujen ja arvostettujen sisustussuunnittelijoiden koteja, niin ne ovat keskenään hyvin erilaisia.
Kaikilla ei myöskään ole mitään suvun vanhoja muistoesineitä. Meillä on kaikki suvun hienot kalusteet mun vanhempieni luona ja he eivät niitä kyllä anna sieltä mihinkään. Kaikki on pitänyt hankkia itse muualta.
Toisaalta myös kun kerran olen sairastunut pahasti sisäilmaongelmien takia niin en kauhean herkästi uskalla ostaa edes kirppiksiltä mitään.
Vain luonnonmateriaaleja ja lasia. Ei mitään muovista tai akryyliä. En laittaisi mitään tehostevärejä, enkä väripilkkuja. Neutraaleja värejä ja sävyjä. Tummia ja vaaleita
Ehkä peilejä, jotka tuovat tilan ja valon tuntua vielä entisestään, mutta ei niin, että niissä alkaa peilaamaan itseään. Valaistuksessa pitäisin huolen, että se on lämpimän kodikas, jos se laitetaan päälle. Kylppäriin paksut pyyhkeet.
Ottaisin ehkä mallia jostain luksushotellin huoneesta ja mitä he käyttävät sisustuksessa.
Mä en ymmärrä tuota "suvun vanhat esineet". Kuinka monella alle kuusikymppisellä lopulta on mitään suvun vanhoja esineitä? Jotain satunnaisia astioita ehkä, mutta mitään mikä nyt näkyisi sisustuksessa suoraan? Minun isovanhempani ovat kuolleet. Toisen puolen isovanhempien talo oli valitettavasti niin homeessa, että suurin osa tavaroista meni kaatopaikalle. Siellä oli jotain hyllyjä, jotka olisin halunnut pelastaa. Asuin silloin ulkomailla ja en mä nyt ala Suomesta Saksaan rehaamaan pariksi vuodeksi huonekaluja. Enkä minä opiskelijbudjetilla alannut mitään varastoa vuokraamaan parin hyllyn takia. Toisen puolen isovanhempien tavarat ovat äidilläni ja tämän sisaruksilla. Ehkä mä joskus ne äidin omat saan, mutta todennäköisesti en vielä ainakaan seuraavan 30v ainakan.
Täällä Vaasassa ja lähialueella kirppikset ovat kaatopaikasta seuraava. Aivan turha odottaa, että löytyisi mtään. Toria selaan toisinaan, mutta jos siellä jotain mielenkiintoista on, niin ne on jo myyty.
Ihanasti Lexington tyynyjä yms.
Toinen ihqu on riviera maison.
NAM.
Lokki-valaisin, Marimekon tyynynpäälliset, seinävalaisin olohuoneeseen, vaalea yleisilme ja muutama viherkasvi rottinkiruukkuun. Muutama kirja pinoon jonnekin. Tyylikäs petaus sänkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Artek, Artek ja Artek...
Itselleni Artekista ei tule mieleen yläluokka vaan perusduunari joka yrittää nostaa statustaan. Kun seuraan vloggaajia ja joitain bloggaajia, Artek on vakio.
Itse hankkisin taidevuokraamosta suomalaisen tekemän taulun.
Tynellin messinkivalaisimia ulistaan Tori.fi:ssä ainakin joka toisessa ostoilmoituksessa, muumimukien ja Artekin lisäksi. Mitä luokkaa lienevät.
Minun makuunojatuoli Mies van der Rohe . Minun italialainen senkki mustaa kiiltävää puuta ja käsiottimet hopeaa 30 luvun tyyliin, moderni . Iittalan vaasi .
Eipä siinä pajon muuta tarvitakaan.
Selkeitä linjoja ja avaruutta. Yhtenäisyys kalusteissa.
Älä täytä asuntoa liikaa, yksi jo sanoikin että hän ostaa ne seinät, ei sinun tavaroita. Tuo esille kaunista pintaa, jos on kaunis lattia, älä piilota sitä matoilla. Jos on korkea huone, korosta sitä lattiasta kattoon olevilla valkoisilla ilmavilla verhoilla. Osta pöydälle tuoreita kukkia.
Vierailija kirjoitti:
Tynellin messinkivalaisimia ulistaan Tori.fi:ssä ainakin joka toisessa ostoilmoituksessa, muumimukien ja Artekin lisäksi. Mitä luokkaa lienevät.
Tynellit menevät tuonne ylempään keskiluokkaan, muumimukit ja Artekit wanna-be keskiluokkaan, eli ei ihan olla, mutta kuvitellaan, että noiden avulla siltä vaikuttaa.
Muutenkin, jos tosiaan haluaa sisutuksella tehdä vähän parempiosasiin ostajiin vaikutuksen, niin tällä hetkellä kannattaa satsata oikeasti laatuun ja siihen, että sisustus on vähän edes persoonallinen. Se turvallinen "kaikki valkoista, beesiä ja harmaata" ei enää toimi siinä vaiheessa, kun raha oikeasti puhuu. Tällä hetkellä ei siis edes seinien värissä, kylppärissä ja keittiössä.
Louis Poulsenin pöytä- tai jalkalamppu, hinta 3000-5000€
Täältä joku Eero Aarnion sisustusesine:
https://www.kotijasisustus.fi/suunnittelija/eero-aarnio/
Interfacen tmv. sohvat ja nojatuolit
Hyvää makua edustaa aito nykytaide, antiikki, suvun arvokkaat esineet ja laadukkuus ylipäätään. Minkään noista ei välttämättä tarvitse olla kallista.