Sain yllättäin psoriaksen. Onko kohtalotovereita ja neuvoja? Ihotautilääkärillä todettu. Käsivarret täynnä punaisia ja
ja kutisevia tulipunaisia laikkuja, samoin jalat.
Pääseekö tästä eroon?
Mitään allergioita ei ole.
Kommentit (24)
Olen myös miettinyt koronarokotteen vaikutusta psoriin. Itse sain tokan rokotteen viime syyskuussa, lokakuussa alkoi ilmestyä kutisevia ihottumaläiskiä päänahkaan. Ilmeisesti psoria, sanoi lääkäri. Pitää vielä ihotautilääkärillä vahvistaa asia. Ei ottanut kantaa rokotteen vaikutukseen, mutta aika sattuma olisi tuo puhkeamisen ajankohta, jos ei vaikuttaisi.
Sairastin alkuvuodesta koronan, se ei vaikuttanut enää tilanteeseen mitenkään. Sairastamisen jälkeen maksa-arvot ovat olleet jatkuvasti koholla ja kilpirauhanenkaan ei ilmeisesti toimi enää normaalisti. Jos on taipumusta autoimmuunisairauksiin (meillä suvussa) niin voihan nuo edesauttaa sairauden puhkeamista, kun ovat melkoinen stressi elimistölle ja puolustusjärjestelmälle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut kaikenlaisia autoimmuuniongelmia ja psori yhtenä niistä. Kokeilin vähän aikaa jopa systeemistä lääkettä (neotigason) mutta pahahan tuo ei ole niin palasin kortisonivoiteeseen (dermovat). Läikkä lähtee kun pari krt voitelee. Aika ajoin leviää enemmän jos voitelu ei huvita mutta pikkuvaivahan tuo voitelu oikeasti on. Aurinko auttaa, merivesi auttaa - siksi oikein pahasti psoriaattiset potilaat voivat päästä tuetusti etelänlomalle. Matka on kuitenkin kai aika kurinalainen, koska mm alkoholi vaikuttaa psoriin.
Ei ole enää tuettuja etelänmatkoja.Ja joo, koronarokotteesta ei oltu kuultukaan kun tuon sain. Serkuilla on kanssa psori
Mulla on ollut psori yli 20 vuotta. Ekan koronarokotuksen jälkeen oli lähes kaksi vuotta remissiossa (toki tehosterokotus oli siinä välissä). Nyt taas ihan kauheassa kunnossa iho. Pitäisköhän hakea kolmas rokote ja kattoa miten se vaikuttaa, vai oliko vaan ihan sattumaa
Mulla on ollut kaikenlaisia autoimmuuniongelmia ja psori yhtenä niistä. Kokeilin vähän aikaa jopa systeemistä lääkettä (neotigason) mutta pahahan tuo ei ole niin palasin kortisonivoiteeseen (dermovat). Läikkä lähtee kun pari krt voitelee. Aika ajoin leviää enemmän jos voitelu ei huvita mutta pikkuvaivahan tuo voitelu oikeasti on. Aurinko auttaa, merivesi auttaa - siksi oikein pahasti psoriaattiset potilaat voivat päästä tuetusti etelänlomalle. Matka on kuitenkin kai aika kurinalainen, koska mm alkoholi vaikuttaa psoriin.
Ja joo, koronarokotteesta ei oltu kuultukaan kun tuon sain. Serkuilla on kanssa psori