Millainen ihminen pystyy parisuhteessaan käyttämään henkistä/fyysistä väkivaltaa toista osapuolta kohtaan?
Kommentit (13)
Sellainen ihminen joka ei välitä siitä ihmisestä kenen kanssa hän on. Puoliso on hänelle pelkkä hyödyke, ajankulu. Rääkkääminen ja kiusaaminen on hänelle hupia ja ajankulua. Kiusaaja. Tähän kiusattavaan voi purkaa myös sen vihan mitä ei voi osoittaa muille ihmisille, koska sitten menettäisi kasvonsa sosiaalisissa ympyröissä tai siitä seuraisi sanktioita joita ei halua.
Jokainen ihminen pystyy, halutessaan.
Ei ole vaikeaa satuttaa toista.
Useimmat ihmiset tietävät tämän ja hillitsevät itseään kiukustuessaan tai pettyessään. Eivät myöskään heijasta toiseen asioita joita eivät itsessään pysty hyväksymään. Luonnevikaisten käytös perustuu pitkälle tähän eli se on pimeää. Itsetiedotonta toisen rankaisua johon tämä ei ole syyllinen/syyllistynyt.
Mieleltään sairas, ehkä jo lapsena satutetettu henkilö.
Ihmettelen samaa. Vieläkin käsittelen traumojani, jotka edellinen parisuhde mulle aiheutti. Erosta kohta 4 vuotta.
Ihminen jolta puuttuu empatia. Mitä sellaisen päässä liikkuu? Mitä se ajattelee sillä hetkellä kun satuttaa toista henkisesti, esim. haukkumalla pahasti?
Valtavan moni. Naiset taitaa dominoida henkistä ja törkeää fyysistä väkivaltaa, miehet kaikkea sillä välillä. Joukkoon mahtuu kaikenlaisia ihmisiä.
"Meistä jokainen on joutunut kokemaan henkisät väkivaltaa. Meistä jokainen on myös käyttänyt sitä."
https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/de002d79-39e7-49fc-b841-93d88e43b14b
Minä. Löytyy epävakaa persoonallisuus ja pystyn niin fyysiseen kuin henkiseen väkivaltaan vailla omatunnon tuskia siinä tilanteessa. Omatunto alkaa kolkuttaa vasta kun henkisesti olen rauhoittunut ja siinä voi mennä useampi viikkokin. Koen, että käytökseni johtuu lapsuuden traumaattisista kokemuksista (seksuaalinen hyväksikäyttö, henkinen ja fyysinen väkivalta, hylkäämiskokemuset ja kiusaaminen) ja minulla on hakusessa miten puollustaa itseäni ilman, että ylitän muiden rajoja. Nuorempana olin aina se hyväksikäytetty ja siksi tuntuu pahalta olla nyt se hyväksikäyttäjä. Onneksi olen päässyt terapiaan.
Sellainen, joka syystä tai toisesta niin haluaa tehdä, ja jonka kumppani puolestaan ANTAA sen tapahtua.
Ainakin narsisti ja psykopaatti. Varmaan myös sosiopaatti sekä sairaalloisen mustasukkainen sekä henkilö, joka ei välitä kumppanistaan ja epävakaan persoonallisuushäiriön omaava.