Ovatko mielestäsi puoliksi suomalaiset suomalaisia?
Tuntuu siltä että yllättävän moni on sitä mieltä, että ihmiset joiden yksi vanhempi on suomalainen ja toinen ulkomaalainen ei ole suomalainen. Itsekin olen tuossa tilanteessa ja sen takia pidänkin enemmän isäni eteläamerikkalaisesta (Kolumbia) maasta koska siellä kaikki hyväksytään.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan ihmisestä, pidän täysin ulkomaalaistakin ihmistä suomalaisena, jos hän osaa suomea sekä on integroitunut suomalaisen kulttuurin osaksi itseään, sekä itse pitää itseään suomalaisena, eikä halveksu suomalaista kulttuuria ja tapoja. Tälläisen ihmiset ovat tervetulleita Suomeen minun puolestani, vaikka aika kova rasisti olenkin. Vaikka olen rasisti, se ei tarkoita, että syrjisin/halveksuisin automaattisesti ulkomaalaisia, ainoastaan jos he käyttäytyvät kuin elukat.
Tämä.
Joko TAAS jankutat tuota?
Pakko olla trolli.
Minä oon syntynyt ulkomailla, äiti suomalainen ja isä sveitsiläinen. Olin noin 2-vuotias kun muutettiin Suomeen. Koen itseni suomalaiseksi, kun lähes koko ikäni asunut Suomessa ja kasvanut tähän kulttuuriin. En edes osaa kunnolla saksaa, mikä on Sveitsin yksi äidinkielistä.
Minun mielestä ihminen joka on saanut suomen kansalaisuuden on suomalainen. Tämä on mielestäni reilua ja voimme olla montaa mieltä, kansalaisuuden myöntämis perusteista, mutta mielestäni ihan ok.
Ovat. Lasin voi nähdä puoliksi tyhjänä tai puoliksi täynnä. Riippuu ihan katsantokannasta.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu henkilön käyttäytymisestä, esimerkiksi Sita Salminen on täysin suomalainen kun taas joku jonka isä on viidakkoveitsi-Abdul ei muutu ikinä suomalaiseksi, kasvatus pitää siitä huolen.
Entäs jos lapsi on kasvanut koko ikänsä Suomessa suomalaisen yh-äidin kanssa ilman tuotaviidakkoveitsi-Abdulia.
Kyllä se vaatii todella hyvän integroitumisen. Ei pelkällä kansalaisuuden saamisella tulla suomalaiseksi.
Pohjimmiltani olen kyllä sitä mieltä, että oikealla suomalaisella on suomalaiset vanhemmat ja sukujuuret.
Ei. Suomalainen on suomalainen etnisesti ilman mitään papereita ja passeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu henkilön käyttäytymisestä, esimerkiksi Sita Salminen on täysin suomalainen kun taas joku jonka isä on viidakkoveitsi-Abdul ei muutu ikinä suomalaiseksi, kasvatus pitää siitä huolen.
Entäs jos lapsi on kasvanut koko ikänsä Suomessa suomalaisen yh-äidin kanssa ilman tuotaviidakkoveitsi-Abdulia.
No sitten suomalaisena oleminen on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Joko TAAS jankutat tuota?
Pakko olla trolli.
Samaa mieltä kukan terve ei tuollaista kysele.Trolli!
Suomalaisuus on mielentila. Joka tuntee vitutuksen 24 astetta, on suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisuus on mielentila. Joka tuntee vitutuksen 24 astetta, on suomalainen.
Entäs se kaikkein onnellisin suomen kansa tutkimusten mukaan?
No jos toinen biologisista vanhemmista on suomalainen niin tottakai lapsi on puoliksi suomalainen. Miten voi olla noin tyhmä?
Tietenkin ovat. Itse olen aivan suomalainen, mutta käyttäyden vähemmän 'suomalaisesti' kuin moni maanmies- ja -nainen. En pidä itseäni silti yhtään vähemmän suomalaisena, vaikka en pidä saunomista, mökkeilystä enkä ikinä tee niitä vapaaehtoisesti. Puhun myös paljon ja kenelle hyvänsä, joka jaksaa kuunnella. En juo alkoholia juuri koskaan. Tykkään myös ruotsin kielestä ja olen sitä itse vapaaehtoisesti opiskellut.
Onneksi juon kahvia. Jos en joisi, moni varmasti pitäisi minua joukkoon sopimattomana.
Vierailija kirjoitti:
Ovat. Lasin voi nähdä puoliksi tyhjänä tai puoliksi täynnä. Riippuu ihan katsantokannasta.
Mun tyttäreni on syntynyt Suomessa; hän oli seitsemän viikkoa, kun lähdimme Suomesta pois. Hänen isänsä on espanjalainen ja äitinsä siis suomalainen; tytär tuntee itsensä kuitenkin täysin espanjalaiseksi, vaikka esim. kirjoittaa ja puhuu suomen kieltä yhtä hyvin kuin "kuka tahansa suomalainen." ( kotiopetus)
Suomalaisuus voi viitata etnisyyteen, kansalaisuuteen tai henkiseen asenteeseen.
Suomalaisuus etnisyytenä on tietty melko kyseenalainen käsite, kun ottaa huomioon perinnöllisyyserot esimerkiksi itä- ja länsisuomalaisten välillä. Mutta puoliksi ulkomaalaistaustainen olisi varmaankin puoliksi etnosesti suomalainen.
Jos henkilöllä on Suomen kansalaisuus, niin hän on täysin suomalainen kansalaisuusmielessä. Koska suomalaisuus tässä mielessä on selkeää eikä harmaata aluetta ole, viittaa suomalaisuus tutkimuksissa varmaankin useammin Suomen kansalaisuuden omaaviin, tai Suomen maantieteellisellä alueella asuviin.
Henkinen suomalaisuus on varmaankin jokaisen itse määriteltävissä oleva käsite. Joidenkin mielestä voi ehkä olla osittain henkisesti suomalainen, kun taas joidenkin mielestä asia on kaksiarvoinen joko-tai -kysymys. Koska kaikilla voi olla eri käsitys siitä, mitä henkinen suomalaisuus on, voi olla hankala selvittää, miten henkisesti suomalaisena jotakin henkilöä pidetään.
Miks muuten kaikki nää puoliks suomalaiset on suomalaisia äidin eikä isän puolelta?
Ylö