Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkaako teitä itkettää, tuleeko kylmät väreet tai nousee tunteet pintaan, kun kuulette kaunista musiikkia, eläydytte taideteokseen tai elokuvaan?

Vierailija
11.04.2022 |

Olenko erityisherkkä, kun tulee tosi vahvoja tunnereaktioita? Erityisesti musiikista. Hävettää julkisilla paikoilla, esim konsertissa ja elokuvissa, kun kyyneleitä ei voi estää.

En koe itseni arkielämässä erityisen tunteelliseksi, lähinnä veetuttaa kaikki draamailu, mutta kaiken kauniin kanssa, joka jotenkin koskettaa sieluani, tunteita puskee pintaan aivan älyttömästi. Saatan monesti esim nauraa ja itkeä samaan aikaan, koska liikutus on niin syvä, mutta samalla nautin.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmiä väreitä voi tulla ja joskus sellainen pala kurkkuun-tunne. En ihan itkemään ala kovin helposti. Juuri katsoin yhden tv-sarjan ja siinä oli kyllä sellaisia kohtia, joissa tuli liikutuksen tunteita. 

Vierailija
2/30 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei. Eikä nuo kuulu erityisherkkien "oireisiin"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi mennä hoitoon!

Vierailija
4/30 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Eikä siinä ole mitään hävettävää.

Vierailija
5/30 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikki saa tunteet pintaan ja kyyneleet silmiin. Kuuntelen musiikkia välillä ihan terapiamielessä ja haen mielentasapainoa. Kun kaipaan rauhoittumista ja haen apua ahdistukseen, usein klassisen musiikin rauhalliset melodiat auttavat rentoutumaan.

Otan mukavan asennon ja annan musiikin sävelten viedä. Usein ahdistavan asian palaset loksahtavat paikoilleen ja saan mielenrauhan. Suosittelen lämpimästi.

Yksi suosikeistani:

Vierailija
6/30 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi mennä hoitoon!

Miksi? Eikö mielestäsi liikuttuminen tai kauneudesta nauttiminen ole normaali tai toivottava asia?

Vierailija
7/30 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös musiikki vaikuttaa tosi voimakkaasti mielialaan. Jos esim kuuntelen jotain surullista, niin alkaa itkettää ja tulee tosi surullinen olo. Kai sitten eläydyn niin kovsti siihen musiikkiin. Tästä johtuen kuuntelen aika usein iloisia poppirenkutuksia, koska niistä tulee kevyt ja hyvä mieli.

Vierailija
8/30 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei. Eikä nuo kuulu erityisherkkien "oireisiin"

Mitäs tuo muuta olisi kun herkkyyttä ja kykyä eläytyä? Eikös erityisherkkä saata olla herkkä myös muiden tunteille ja mielialoille? Ikään kuin imee niitä itseensä? Mielestäni tässä on kyse samasta asiasta.

Vierailija
9/30 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Zelenskyi puhui suomelle perjantaina mua alkoi itkettämää. Hän kertoi ihmisten menneen joelle hakemaan vettä ja ne venäläiset ampui niitä.

Vierailija
10/30 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa ihanaa, että joku muukin liikuttuu ja tekee sen häpeilemättä! Itsellä oli sellainen lapsuudenkoti, jossa tunteiden osoittamista ei katsottu hyvällä. Vanhemmat kyllä sitten tappeli keskenään, mut lapsista ei olis saanut kuulua ei ilon eikä pahan mielen osoituksia.

Luulen, että tästä johtuen julkinen tunteiden näyttäminen jotenkin hävettää. Oppimisen paikka siinä, että tunteita onkin ihan sallittua tuntea. -ap

Vierailija
11/30 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole erityisherkkä, mutta on mullakin noi "oireet".

Vierailija
12/30 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kaikki otsikossa mainitut. Ja olen 48-vuotias teknisellä alalla työskentelevä mies.

Vierailija
13/30 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Anita Hirvonen laulaa, tunnen suuria tunteita. Saattaa jopa peeniksenikin hieman kovettua, pyrkiä tanaan.

Vierailija
14/30 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole erityisherkkä, mutta on mullakin noi "oireet".

Oon monesti miettinyt, että mistähän tää tunteiden runsaus noihin asioihin liittyen johtuu, kun en tosiaan arkielämässä mitenkään erityisesti tunteile. Onko sulla mitään tulkintaa asiasta? -ap

Vierailija
15/30 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, kaikki otsikossa mainitut. Ja olen 48-vuotias teknisellä alalla työskentelevä mies.

Mahtava kuulla! Häiritseekö itseäsi nuo reaktiot vai pystytkö nauttimaan tunteesta täysin siemauksin? Itseä jotenkin nolottaa, mutta mut onkin kasvatettu siihen, että tunteitaan pitää hävetä. Toivoisin, että voisin vaan antaa sen aallon tulla ja viedä välittämättä muista. Ehkä joskus opin. -ap

Vierailija
16/30 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtava kuulla! Häiritseekö itseäsi nuo reaktiot vai pystytkö nauttimaan tunteesta täysin siemauksin? Itseä jotenkin nolottaa, mutta mut onkin kasvatettu siihen, että tunteitaan pitää hävetä. Toivoisin, että voisin vaan antaa sen aallon tulla ja viedä välittämättä muista. Ehkä joskus opin. -ap

Ei häiritse. Viimeksi kun konsertissa itkin niin vieressä istunut iäkäs rouva antoi paperinenäliinan. Väliajalla sitten keskusteltiin kuinka oli sydämeenkäypä tulkinta.

Vierailija
17/30 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täähän se aina saa kyyneleet virtaamaan. Tään soidessa saateltiin mieheni siunauskappelista ulos.....

Vierailija
18/30 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kyllä kyllä!

Nyt taas, kun pääsin eroon tunteiden turruttaja serotoniinilääkkeestä.

Ihmeellistä tuntea taas tunteita ja olla oma, epävakaa erityisherkkä itsensä!

Älkää ikinä aloittako noita tunteiden, seks.halujen tukahduttajia!

Vierailija
19/30 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa ihanaa, että joku muukin liikuttuu ja tekee sen häpeilemättä! Itsellä oli sellainen lapsuudenkoti, jossa tunteiden osoittamista ei katsottu hyvällä. Vanhemmat kyllä sitten tappeli keskenään, mut lapsista ei olis saanut kuulua ei ilon eikä pahan mielen osoituksia.

Luulen, että tästä johtuen julkinen tunteiden näyttäminen jotenkin hävettää. Oppimisen paikka siinä, että tunteita onkin ihan sallittua tuntea. -ap

Mulla oli ihan samanlainen lapsuudenkoti. Opettelin myöhemmin, että tunteminen ja tunteiden ilmaisu on OK. Nyt rakastan sitä, kun mm. taide liikuttaa ♡

- lainaamasi

Vierailija
20/30 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ihan samanlainen lapsuudenkoti. Opettelin myöhemmin, että tunteminen ja tunteiden ilmaisu on OK. Nyt rakastan sitä, kun mm. taide liikuttaa ♡

- lainaamasi

Haluan ehdottomasti päästä tähän samaan! Oikeastaan hassua, että mietin niin kovasti, että onko tää normaalia ja vitsi ku hävettää jos ja kun se liikutus tulee. Miksi ei saisi olla herkkä? Miksi ei saisi tuntea vahvasti? Miksi sitä pitäis hävetä? -ap