Lasten ympärileikkaus, onko mielestäsi ok?
Onko poikien kohdalla ympärileikkaus lapsena hyväksyttävää tapauksessa, jossa syy toimenpiteelle ei ole lääketieteellinen, esimerkiksi esinahan ahtaus? Entä tyttöjen kohdalla?
Vastustan suuresti. Kumpaakin yhtälailla.
Kommentit (11)
Laita yläpeukku tähän kommenttiin jos perustelematta haluat sanoa että TYTTÖJEN ympärileikkaus on ok, alapeukku jos et hyväksy.
Ei ole hyväksyttävää pahoinpidellä lasta noin sadistisella tavalla.
Ei ole hyväksyttävää kummankaan kohdalla. Ympärileikkauksen kohdalla, oli kyseessä tyttö tai poika, pitää aina olla lääketieteellinen syy.
Ootko säkin just vääntäny ryhmätyötä tästä aiheesta..?
Leikelkööt itseään. Jättäisi ne lapset rauhaan. Hekin voivat myöhemmin leikellä itsensä jos välttämättä haluaa.
Pojalle on ok , tytölle ei todellakaan.
Lääketieteellisistä syistä pojan ympärileikkaus on ok. Itse olen lääkäri, ja oma poikani on esimurrosiässä. Esinahka ei mene lainkaan taakse, mutta tulehduksia ei ole ollut muutamaa lukuunottamatta, ne hoituneet kylvyssä. Antibioottivoidetta ei nahan alle saisi laitettuakaan, on niin kireä. Jotenkin kammoksun ympärileikkausta, jos jotain toimenpiteitä tarvitaan, niin mieluusti jokin kevyempi toimenpide.
Pojalla oli viime vuonna 5-lk lääkärintarkastus. En päässyt siihen muukaan, mutta katsoin jälkeenpäin lääkärin tekstin. Lääkäri ei puuttunut esinahkaan mitenkään, lähinnä oli kirjannut, että ruokavalio terveellinen. Poika eläisi sipseillä ja cokisella, mikään normaali ruoka ei tahdo kelvata.
Luin vaan erästä blogia ja mietin kun usein (oletukseni mukaan) poikien ympärileikkaus on vähemmän kamala juttu, jopa ihan ok, ja mietin mitä mieltä täällä ollaan. Varmaan jenkkihöpinät vaikuttaa tv:n kautta paljon meillä Suomessa. Itse en siis missään nimessä hyväksy poikienkaan ympärileikkausta ilman lääketieteellistä syytä. Ap
Edelliseen lisäys, että tyttöjen kohdalla mitään oikeita syitä ei taida olla olemassakaan.
Ei ole hyväksyttävää, kummassakaan tapauksessa. Jos esinahka on oikeasti kireä, niin että se häiritsee teini-ikäistä lasta, niin sitten sen voi leikata mielestäni lapsen luvalla, mutta esim. vauvojen sukuelinten luvaton silpominen on sairasta.
Laita yläpeukku tähän kommenttiin jos perustelematta haluat sanoa että POIKIEN ympärileikkaus on ok, alapeukku jos et hyväksy.