Vaihdevuosioireena aikaiset aamuheräämiset?
Olen tässä jo muutaman kuukauden kärsinyt siitä, että herään aamulla 4.30-5 aikaan, kun saisin nukkua puoli kahdeksaan. Masentunut en ole. Olenkin miettinyt voisiko tämä olla vaihdevuosiin liittyvää. Ikää 50-v, viimeiset kk:t heinäkuulla, joskus hikoiluttaa (ei kovinkaan usein). Muilla kokemuksia unihäiriöistä vaihdevuosiin liittyen?
Kommentit (18)
Vaihdevuosivalvojaiset:) Mä herään aamusin 4.10 tai 4.40. T:49v
Voi, olis ihanaa, kun käviskin noin. Olen nyt pian 47v ja olen aina ollut illan virkku ja aamun torkku. Oletteko te muut nukkuneet aina ennen pidempään esim. vapaapäivinä?
Onko teistä kukaan kokeillut, auttaako hormonikorvaushoito tähän?
Taitaa olla ihan yleinen vaihdevuosivaiva :) Ja mahtaako enää mennä ohi kun eikös kaikki mummot aina herää aamukaffille kun lehti kolahtaa postiluukkuun?
Joo. Mulla samaa vaivaa. Mutta ei sentään ihan joka yö onneksi! Tytär valittaa että mun mielialatkin menee vuoristorataa mutta itse en siitä kärsi. ; )
Tunnustaako kukaan muuttuneensa Raivottareksi? Täällä yksi. Syyllisyys painaa koko ajan. Kuukautiset tulevat ja menevät ja tulevat ja menevät ja tulevat taas. Ikää 52. Ei mainittavaa hikoilua paitsi joskus öisin. Mieliala on sellainen, että heikoimmat eläjät syödään aamupalaksi ja iltaa kohti käydään kiinni isompiin köriläisiin. Itkettää ja naurattaa. Tosin nauru on vähemmällä kuin itku. Hormonit ihan sekaisin.
Sitten pari viikkoa hiljaiseloa ja sama rumba alkaa jälleen. Voisin taas vähän itkeä tihruuttaa, vaikka se raivostuttaakin.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 19:49"]
Vaihdevuosivalvojaiset:) Mä herään aamusin 4.10 tai 4.40. T:49v
[/quote]Tämä on kyllä osuva nimitys.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 19:55"]
Tunnustaako kukaan muuttuneensa Raivottareksi? Täällä yksi. Syyllisyys painaa koko ajan. Kuukautiset tulevat ja menevät ja tulevat ja menevät ja tulevat taas. Ikää 52. Ei mainittavaa hikoilua paitsi joskus öisin. Mieliala on sellainen, että heikoimmat eläjät syödään aamupalaksi ja iltaa kohti käydään kiinni isompiin köriläisiin. Itkettää ja naurattaa. Tosin nauru on vähemmällä kuin itku. Hormonit ihan sekaisin.
Sitten pari viikkoa hiljaiseloa ja sama rumba alkaa jälleen. Voisin taas vähän itkeä tihruuttaa, vaikka se raivostuttaakin.
[/quote]
Mä olin todella vihainen pari päivää ennen viimeisimpien menkkojen alkua. Olisin kevyesti hakannut kenet tahansa, joka olisi sattunut haastamaan riitaa mun kanssa. Oli oikeastaan vähän pelottavaa huomata kuinka voimakkaita hormonit tai niiden heittelyt on. Onneksi meni ohi se fiilis.
Sitähän se on. Herään joka aamuyö klo 4.00. Alkuun oli kamalaa hikoilua joka yö tyyliin vaihda yöpaita ja lakanat. Nyt se on helpottanut, mutta nukkuminen...sellaista koiran unta, joka ei virkistä. Päiväunia en osaa enää nukkua ja harvoin nousen sängystä aamuseitsemän jälkeen. Hormonikorvaushoito auttoi, mutta ilmeisesti siitä seurasi rintasyöpä.
Suo siellä, vetelä täällä.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 20:13"]Mites melatoniini?
[/quote] Melatooni on hormoni. Ja sen käytöstä on ristiriitaisia vaikutuksia. T, ei vielä vaihdevuosia
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 20:13"]
Mites melatoniini?
[/quote]Käytän pitkävaikutteista melatoniinia (Circadin) eikä se auta. Ap.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 20:18"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 20:13"]Mites melatoniini? [/quote] Melatooni on hormoni. Ja sen käytöstä on ristiriitaisia vaikutuksia. T, ei vielä vaihdevuosia
[/quote]Kerro tarkemmin.
Nostellaan. Mitä ristiriitaista on melatoniinissa muuta kuin se, että osalle se ei tehoa, mutta osa saa siitä hyvän avun.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 19:55"]
... Mieliala on sellainen, että heikoimmat eläjät syödään aamupalaksi ja iltaa kohti käydään kiinni isompiin köriläisiin.
...
[/quote]
Erittäin osuvasti sanottu. Täällä toinen raivotar. Miten ihmeessä sitä tällainen rauhallinen viilipytty muuttuikin ihan lyhyessä ajassa tämmöiseksi...?
Onko joku saanut apua hormonikorvaushoidosta vaihdevuosivalvojaisiin? Ap.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 21:12"]
Onko joku saanut apua hormonikorvaushoidosta vaihdevuosivalvojaisiin? Ap.
[/quote]
En halunnut syödä hormoneja mutta napsin alkuun jotain soija-humalayrttipillereitä, ne tuntuivat ainakin minulla auttavan unen laatuun ja nukuin paremmin. Herään kyllä edelleen viikonloppuisin joskus puoli kuudelta, työaamuina toki nukkuisin pitempäänkin...
En tiedä mistä johtuu, mutta n. puoli vuotta olen herännyt joka aamu 6 maissa, ärsyttää välillä, kun ei osaa nukkua vaikka saisi..
-Ikää 48v.