Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten töissä oikein pitöisi olla (oma-aloitteisuus pahasta ?)

Vierailija
11.04.2022 |

On se outoa, että kun työt aloitti, niin koko ajan korostettiin sitä, että pitää olla aktiivinen ja oma-alotteinen ja tajuta tarttua työhön, vaikka ei erikseen käsketä, ja vaikka se ei olisikaan vain ns. omaa työtä.

Ja sitten kuitenkin käytännössä, jos edes harkitset minkäänlaista oma-aloitteisuutta tai tekeväsi mtään muuta kuin tasan tarkkaan sen mitä käsketään, niin työkaverit ja pomot käyttäytyy kuin olisit loukannut heitä tai vähintäänkin astunut jonkun varpaille.

Että yritä tässä nyt sitten tietää miten pitäisi olla, kun oma-aloitteinen pitäisi olla, mutta sitten se ei kuitenkaan kelpaa

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se menee monessa paikassa. Juhlapuheet ja todellisuus harvoin kohtaavat.

Vierailija
2/7 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin työkavereista, miten suhtautuvat. Meilläkin, jos tartun toimeen ja teen omalla tavallani, teen eräiden mielestä heti väärin, väärään aikaan tai väärää työtä. Kun en osaa lukea heidän ajatuksiaan, mitä tehdä ja milloin. Olen kokenut helpommaksi alussa aina kysyä, olisiko mulle jotain tehtävää tai voisinko auttaa jossakin. Vaikka periaatteessa tietäisinkin, mitä on tekemättä. Eli jättäydyn vähän kuin "apulaiseksi".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/7 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap kyseessä naisvaltainen ala?

Vierailija
4/7 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Itsellä on kokemus, että jos osa-aikainen työntekijä on reipas ja aikaansaava niin vakituisessa työsuhteessa olevat työkaverit kokevat, että astuu heidän varpailleen.

Vierailija
5/7 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä se toisten oma-aloitteisuus haittaa laiskoja joita harmittaa, että itse eivät jaksa tehdä mitään.

Vierailija
6/7 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yleensä tulkinnut, että ns. oma-alotteisuus nähdään positiivisena, mikäli se tarkoittaa ettei vakityöntekijä joudu perehdyttämään tulokasta, uusi työntekijä suostuu venymään aikataulujen yms. suhteen eikä missään nimessä kyseenalaista "vanhoja, hyviä" työtapoja.

Sen sijaan kaikenlainen uusien työtapojen käyttöönotto, kehitysehdotukset ja liian tehokas työtahti nähdään uhkana ja niitä kannattaa välttää, mikäli ei halua vanhempien kollegojen suhtautuvan tulokkaaseen vihamielisesti.

Vierailija
7/7 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla kahvitauon jälkeen sulaudu tapettiin ja iltapäivällä kotiin lähtiessä jätä työt työpaikalle.