Tutkimus: Tasa-arvo ei Suomessa ulotu koteihin, naiset uupuvat
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008727747.html
Tutkimus paljastaa yllättävän paradoksin: Suomessa äidit ovat uupuneempia kuin heikomman tasa-arvon maissa
Kommentit (2041)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän palstan mukaan on joku "naisten taso" ja "miesten taso" siisteydessä. Käyn lukuisissa yksiöissä ja kaksioissa ja enpä kyllä voi allekirjoittaa tuollaista. Katsokaapa vaikka reality-ohjelmia ja instatilejä, jos ette muuten usko. Eli tuntuu käsittämättömältä monet väitteet siitä, että jo lähtökohtaisesti miehet hoitaisivat asiat niin paljon huonommin ja vastuuttomammin. (Sopimusrikkomukistamme taitaa muuten kaikki tälläkin hetkellä olla naisten aiheuttamia...) Miten te voitte puolustella toistenne kommentteja, kun ei naisillakaan ole mitään yhtenäistä siisteyskäsitystä? Haukutte yhdessä miehiä, sikapossut ja siivousintoilijat, vaikka jos teidät laitettais keskenään argumentoimaan mikä on sopiva ja sallittava taso, niin olisitte ilmiriidoissa keskenänne.
Olkaa naiset reiluja. Ette te ole todellisuudessa yhtään epäitsekkäämpiä tai tasa-arvoisempia tai reilumpia. Jos muuta luulette, lukekaa ketju huolella uudestaan. Jokainen kohkaa asioita omasta näkökulmasta ja täysin systemaattisesti torppaa toisen näkökulman. Ihan samanlaisia minäminäminä -ihmisiä on maailma puolillaan, miehiä ja naisia.
Tämä huokui ummehtunutta sovinismia, että aukaisen vähän ikkunaa. Aika usein ne miesten yksiöt ja kaksiot on tyttöystävien ja äitien siivoamia, naisten huoneistoista vastaavat yleensä naiset itse eikä apua saa, koska naisten odotetaan selviävän yksin. Jostain syystä siivousintoisten miesten siisteyskäsitykset häipyvät heti kun perustetaan perhe. Äiti eli nainen hoitaa.
Toisekseen et tunnu paljoakaan tietävän. Omat vaatimukset asunnon siisteydestä oli pakko muuttaa, koska syntyi lapsi. Lapsen kanssa ei voi ottaa enää niin rennosti, koska se olisi turvallisuusriski. Meilläkin se siisti mies muuttui siaksi oitis kun äitiyslomani alkoi.
Syytät minua sovinismista, mutta kuuntele nyt hetki itseäsi; ihanko oikeasti uskot, että tyttöystävät ja äidit nykyään tulevat sìivoamaan nuorten miesten koteja?! Älä nyt viitsi.
Olen alle 40 v useamman lapsen äiti itse, ja en kyllä tunne tuollaisia tapauksia yhtään. Ja todellakin tiedän mitä on, kun on lapsia. Silloin toimitaan yhteisten voimavarojen mukaan.
Mun veli asuu yksin ja pärjää omien sanojensa mukaan ilman naista. 34v. serkku taas tarvitsee jonkun pärjätäkseen.
Käykö äitinne aina siivoamassa säännöllisesti veljesi kotia?
Äiti on siinä kunnossa ettei pysty. Vähän pakko siivota ite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kokeilu jos 20 vuotta tehtäis niin, että miehet vastaisi perheessä lasten- ja taloudenhoidosta samalla kun käyvät töissä. Naiset kävisi vain töissä ja menisi kavereiden kanssa perjantaina viinille ja viikonloppuna shoppailemaan ja twerkkaamaan, samalla kun mies hoitaa kotia. Katsottaisiin sitten kuinka meni.
Tehdään vaan, mutta aloitetaan siitä, että naiset menevät naimisiin vain huonommin tienaavien miesten kanssa. Tai no joitakin harvoja poikkeuksia voi olla, kuten nytkin.
Kotimiehenä olisit varmaan valmis heräämään kukonlaulun aikaan, hoitamaan lasta, lapsen ollessa nukkumassa ylläpitämään katseenkestävää runkoa? Muistat kanssa tempaista joka päivä maittavan aterian ja vietellä tienaaja-vaimon ennen nukkumaanmenoa.
Tuolla tavallako suomalaiset kotiäidit elää? Enpä tunne yhtään kotiäitiä, joka eläis noin. Pieruverkkareissa maataan tukka paskasena ja MUN EI TARTTE-asenteella syödään jotain huonoäiti-suklaata ja uhriudutaan minkä keretään. Kaikki mitä tehdään on ihan riittävää ja fine.
Vai katseenkestävä runko... 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kokeilu jos 20 vuotta tehtäis niin, että miehet vastaisi perheessä lasten- ja taloudenhoidosta samalla kun käyvät töissä. Naiset kävisi vain töissä ja menisi kavereiden kanssa perjantaina viinille ja viikonloppuna shoppailemaan ja twerkkaamaan, samalla kun mies hoitaa kotia. Katsottaisiin sitten kuinka meni.
Tehdään vaan, mutta aloitetaan siitä, että naiset menevät naimisiin vain huonommin tienaavien miesten kanssa. Tai no joitakin harvoja poikkeuksia voi olla, kuten nytkin.
Kotimiehenä olisit varmaan valmis heräämään kukonlaulun aikaan, hoitamaan lasta, lapsen ollessa nukkumassa ylläpitämään katseenkestävää runkoa? Muistat kanssa tempaista joka päivä maittavan aterian ja vietellä tienaaja-vaimon ennen nukkumaanmenoa.
Tuolla tavallako suomalaiset kotiäidit elää? Enpä tunne yhtään kotiäitiä, joka eläis noin. Pieruverkkareissa maataan tukka paskasena ja MUN EI TARTTE-asenteella syödään jotain huonoäiti-suklaata ja uhriudutaan minkä keretään. Kaikki mitä tehdään on ihan riittävää ja fine.
Vai katseenkestävä runko... 😂
Onpa sulla köyhiä ystäviä 🤭
Puhuin oikeista kotirouvista. En Kelan eläteistä.
Niin mikä on yllättävää siinä että työssäkäyvä äiti on uupuneempi kuin kotiäiti?
Naisten kannattais laittaa miehet tekemään puolet kotitöistä ja hoitamaan lapset puoliksi.
Tienaan pari tonnia enemmän kuin vaimoni. Koska tuon perheelleni enemmän rahaa, odotan että vaimo tekee enemmän kotitöitä.
Minä uuvuin totaalisesti lasten ollessa pieniä. Jouduin osastolle huilaamaan. Kas, kummaa, mies pystyikin ottamaan vastuuta kodista ja lapsista, mutta se loppui saman tien, kun pääsin sairaalasta. Kokosin itseäni muutaman vuoden ja ero siitä tuli. Kestivitutus loppui ja jaksoin paljon paremmin. Nyt lapset ovat jo aikuisia ja osaavat arvostaa sitä, mitä heidän eteensä tein. Isäänsä eivät juuri tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan pari tonnia enemmän kuin vaimoni. Koska tuon perheelleni enemmän rahaa, odotan että vaimo tekee enemmän kotitöitä.
Noni, eli teillä toi on sovittu juttu. Puhe oli pareista jotka tienaa saman verran.
Vierailija kirjoitti:
Naiset uupuvat, koska miehen tekemät kotityöt eivät heille kelpaa. Jos mies tyhjentää astianpesukoneen, niin astiat ovat väärissä kaapeissa, mikä naisen maailmassa on täydellinen katastrofi. Jos laittaa lapselle valmiiksi perunamuusia lautaselle, niin se on laitettu väärään kohtaan lautasta. Joka s******n asia, jonka mies tekee kotona on aina väärin. Naisen mielestä asioiden tekemiseen on aina vain yksi ja ainoa oikea tapa ja se on - yllätys, yllätys - juuri se hänen tapansa. Ja ikinä nainen ei voi pitää tätä oikeaa tapaa omana tietonaan, vaan räväkkänä naisena se täytyy tietenkin kovaäänisesti julistaa. Sitten naiset ihmettelevät, jos mies ei osallistu enempää kotitöiden tekemiseen.
Jaa-a, meillä on taas ihan päinvastoin. Miehelle ei kelpaa mikään, astiat on väärin koneessa, väärin kaapissa, väärin jääkaapissa..Milloin tulee vääriä tuotteita kaupasta ja milloin mitäkin.
Ja sanottakoon vielä, että meillä minä olen työelämässä, mies ei. Ja vaikka teen pitkää päivää, minä olen yleensä se, joka hoitaa myös kotityöt. Minulle ei ole ikinä ollut väliä, miten toinen tekee kotityöt, kunhan niitä vain tekee, kaikki on plussaa. En myöskään ole nalkuttanut ikinä, meillä sen homnan hoitaa mies.
Vierailija kirjoitti:
Naisille kotityöt ovat tärkeitä asioita kun taas miehille ne ei ole, tämä näkyy esimerkiksi kodin siisteys vaatimuksissa.
Sitä en tiedä onko tämä biologiaa vai ei mutta näin se tuntuu olevan kaikkialla maailmassa.
Lasten hoitaminen myös kaikkialla maailmassa on naisten vastuulla pääosin eli kai siihen liittyy myös biologia jollakin tapaa?
Miksi miesten pitäisi tehdä enemmän kotitöitä, miksi naiset eivät voisi laskea omaa vaatimustasoaan kotitöistä?
Monet naiset jopa myöntää olevansa siivoushulluja.
On tosiaan aika surkuhupaisaa puhua tasa-arvosta ja tasa-arvoisesta työnjaosta, jos jaettavien töiden sisältö ja määrä on yksipuolisesti saneltu kumppanin toimesta.
Minulle on esimerkiksi tärkeää, että perheemme yhteisessä käytössä oleva auto on aina siisti ja pesty. Vaimoani automme kunto ei kuitenkaan voisi vähempää kiinnostaa, ja hän ei halua sen kunnossapitoon osallistua millään tavoin. Sen sijaan hänelle on erittäin tärkeää, että kodissamme imuroidaan ja siivotaan vähintään kahdesti viikossa. Tähän hän myös odottaa minun osallistuvan 50/50 panostuksella. Itselleni riittäisi yksi kerta viikossa, mutta vaimoni mielestä olen itsekäs ja laiska vapaa-matkustaja.
Tasa-arvoista työnjakoa koskien arjen metatöitä eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän palstan mukaan on joku "naisten taso" ja "miesten taso" siisteydessä. Käyn lukuisissa yksiöissä ja kaksioissa ja enpä kyllä voi allekirjoittaa tuollaista. Katsokaapa vaikka reality-ohjelmia ja instatilejä, jos ette muuten usko. Eli tuntuu käsittämättömältä monet väitteet siitä, että jo lähtökohtaisesti miehet hoitaisivat asiat niin paljon huonommin ja vastuuttomammin. (Sopimusrikkomukistamme taitaa muuten kaikki tälläkin hetkellä olla naisten aiheuttamia...) Miten te voitte puolustella toistenne kommentteja, kun ei naisillakaan ole mitään yhtenäistä siisteyskäsitystä? Haukutte yhdessä miehiä, sikapossut ja siivousintoilijat, vaikka jos teidät laitettais keskenään argumentoimaan mikä on sopiva ja sallittava taso, niin olisitte ilmiriidoissa keskenänne.
Olkaa naiset reiluja. Ette te ole todellisuudessa yhtään epäitsekkäämpiä tai tasa-arvoisempia tai reilumpia. Jos muuta luulette, lukekaa ketju huolella uudestaan. Jokainen kohkaa asioita omasta näkökulmasta ja täysin systemaattisesti torppaa toisen näkökulman. Ihan samanlaisia minäminäminä -ihmisiä on maailma puolillaan, miehiä ja naisia.
Tämä huokui ummehtunutta sovinismia, että aukaisen vähän ikkunaa. Aika usein ne miesten yksiöt ja kaksiot on tyttöystävien ja äitien siivoamia, naisten huoneistoista vastaavat yleensä naiset itse eikä apua saa, koska naisten odotetaan selviävän yksin. Jostain syystä siivousintoisten miesten siisteyskäsitykset häipyvät heti kun perustetaan perhe. Äiti eli nainen hoitaa.
Toisekseen et tunnu paljoakaan tietävän. Omat vaatimukset asunnon siisteydestä oli pakko muuttaa, koska syntyi lapsi. Lapsen kanssa ei voi ottaa enää niin rennosti, koska se olisi turvallisuusriski. Meilläkin se siisti mies muuttui siaksi oitis kun äitiyslomani alkoi.
Syytät minua sovinismista, mutta kuuntele nyt hetki itseäsi; ihanko oikeasti uskot, että tyttöystävät ja äidit nykyään tulevat sìivoamaan nuorten miesten koteja?! Älä nyt viitsi.
Olen alle 40 v useamman lapsen äiti itse, ja en kyllä tunne tuollaisia tapauksia yhtään. Ja todellakin tiedän mitä on, kun on lapsia. Silloin toimitaan yhteisten voimavarojen mukaan.
Mun veli asuu yksin ja pärjää omien sanojensa mukaan ilman naista. 34v. serkku taas tarvitsee jonkun pärjätäkseen.
Kyllä 60- ja 70-luvulla syntyneiltä onnistuu kotihommat mainiosti ilman äidin apua, ovat aina onnistuneet.
Vierailija kirjoitti:
Välillä toivon, että olisin syntynyt mieheksi, että ei tarvitsisi tehdä kotitöitä, eikä kukaan sitä vaatisi tai olettaisi. Inhoan kotitöitä, enkä jaksa niitä tehdä varsinkin kun mikään ei koskaan riitä ja heti on yhtä sotkuista kuin ennen niiden tekemistä.
Mikään laki ei pakota sinua tekemään kotitöitä. Ja kotitöistä selviää nopeasti jos ei yritä olla perfektionisti.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kotityöt eivät jakaudu edelleenkään tasaisesti. Naiset tekevät päivittäin 45 minuuttia enemmän kotitöitä. Tästä tulee viikossa työpäivä ja 4 viikossa 4 työpäivää. Eli mies saa käyttää kuukaudessa 4 päivää omiin juttuihinsa ja harrastuksiinsa.
Jokainen pari valitsee oman tapansa tehdä kotitöitä. Kotitöissä on vahvasti myös yksilöllinen tapa tehdä asioita. Mitä tapahtuisi, jos nainen käyttäisi 45 minuuttia vähemmän päivässä kotitöihin? Onko päivän aikana sellaisia hommia, jotka ei kuitenkaan vaikuta mihinkään oikeasti?
Entinen työkaveri kertoi joka aamu imuroivansa yhden huoneen ennen töihin lähtöä. Itse imuroin kerran viikossa kämpän läpi. Kumpi tapa sitten on oikea tai kumpi meisät käyttää tuohon yhteen kotityöhön enemmän aikaa.
Kotitöihin voi kuluttaa juuri niin kauan aikaa kuin ihminen itse haluaa. Ylärajaa ei juuri ole. Jokainen itse valitsee mikä on se siisteystaso, mitä haluat ylläpitää.
Opetelkaa naiset ottamaan elämä yhtä löysin rantein kuin miehet, niin elämä on paljon kivempaa. Likaiset astiat, pyykkivuoret ja pölyt nurkissa ei ole elämän tarkoitus. Paljon kivempaa on katsoa futista ja juoda kaljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kotityöt eivät jakaudu edelleenkään tasaisesti. Naiset tekevät päivittäin 45 minuuttia enemmän kotitöitä. Tästä tulee viikossa työpäivä ja 4 viikossa 4 työpäivää. Eli mies saa käyttää kuukaudessa 4 päivää omiin juttuihinsa ja harrastuksiinsa.
Jokainen pari valitsee oman tapansa tehdä kotitöitä. Kotitöissä on vahvasti myös yksilöllinen tapa tehdä asioita. Mitä tapahtuisi, jos nainen käyttäisi 45 minuuttia vähemmän päivässä kotitöihin? Onko päivän aikana sellaisia hommia, jotka ei kuitenkaan vaikuta mihinkään oikeasti?
Entinen työkaveri kertoi joka aamu imuroivansa yhden huoneen ennen töihin lähtöä. Itse imuroin kerran viikossa kämpän läpi. Kumpi tapa sitten on oikea tai kumpi meisät käyttää tuohon yhteen kotityöhön enemmän aikaa.
Kotitöihin voi kuluttaa juuri niin kauan aikaa kuin ihminen itse haluaa. Ylärajaa ei juuri ole. Jokainen itse valitsee mikä on se siisteystaso, mitä haluat ylläpitää.
Juu, käly imuroi joka päivä kaksi kertaa. Aiemmin koko kodin, nykyään vain yhden kerroksen.
Ei meillä imuroida edes viikottain
Vierailija kirjoitti:
Pitäkää mielummin rahat omina ja jakakaa työt.
Joudun joka asiasta vääntämään, jos haluan apua lasten kanssa. Päävastuu on minulla, mies ei tiedä edes lasten vaatekokoja. Pääosin kattoo futista. Olen tullut siihen tulokseen että useita miehiä ei vain kiinnosta pikkulasten arkinen hoivaaminen. Luottavat että naiset hoitaa 🙄
Uupuu ne miehetkin.
Mutta saako siitä edes puhua?
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolten väliset velvollisuudet ja oikeudet eivät jakaudu tasan, vaan naisia rasitetaan enemmän.
Mitä lakiin kirjattuja velvollisuuksia naisilla on Suomessa sukupuolensa perusteella?
Entä mitä sellaisia laissa olevia oikeuksia miehillä on, joita naisilla ei ole?
Minä olen suorittanut vuoden kestäneen asepalveluksen, koska sellainen velvollisuus miehillä on lakiin kirjattu Suomessa. Minkälaisella pakollisella velvoitteella sinua on rasitettu ja vieläpä enemmän kuin minua?
Kuukautisvelvoite. Mulla on ollut kuukautiset nyt 396 kertaa. Niiden kesto on yhteensä noin 7,5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Opetelkaa naiset ottamaan elämä yhtä löysin rantein kuin miehet, niin elämä on paljon kivempaa. Likaiset astiat, pyykkivuoret ja pölyt nurkissa ei ole elämän tarkoitus. Paljon kivempaa on katsoa futista ja juoda kaljaa.
Jos huomiseksi on vaatteita, niin ehtii ne pyykit pestä huomennakin. Ei tarvitse ahdistua, että tänään on pakko pestä pyykkiä. Sama monen muunkin kotityön kanssa.
Välillä toivon, että olisin syntynyt mieheksi, että ei tarvitsisi tehdä kotitöitä, eikä kukaan sitä vaatisi tai olettaisi. Inhoan kotitöitä, enkä jaksa niitä tehdä varsinkin kun mikään ei koskaan riitä ja heti on yhtä sotkuista kuin ennen niiden tekemistä.