Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: Tasa-arvo ei Suomessa ulotu koteihin, naiset uupuvat

Vierailija
11.04.2022 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008727747.html
Tutkimus paljastaa yllättävän paradoksin: Suomessa äidit ovat uupuneempia kuin heikomman tasa-arvon maissa

Kommentit (2041)

Vierailija
881/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tasa-arvo" ei liity aiheeseen "jaksaminen" millään tavalla.

Tuossa tasa-arvo oli määritelty niin, että tasa-arvoisimmissa maissa naisilla on työelämässä yhtä suuri rooli ja yhtä paljon vastuuta kuin miehilläkin.

Tasa-arvoa ei oltu määritelty niin, että tasa-arvoisimmissa maissa miehet käyttäisivät yhtä paljon aikaa ja resursseja lasten ja kodin hoitoon kuin naisetkin.

Tasa-arvo näin määriteltynä todellakin liittyy naisten jaksamiseen erittäin kiinteästi.

Suomessa kuitenkin miehet tekee eniten Euroopassa kotitöitä (muusta maailmasta puhumattakaan)

Jos muutama Pertti puurtaa tilastoja hiukan ylöspäin se ei tarkoita, että jokainen suomalainen mies hoitaisi osuutensa kunniallisesti.  Lisäksi tuo tilasto ei kerro siitäkään onko osallistuminen tasa-puolista vai tekeekö mies vähemmän vaikka osallistuu.

Jos muutama Mirkku puurtaa tilastoja hiukan ylöspäin se ei tarkoita, että jokainen suomalainen akka hoitaisi osuutensa kunniallisesti.  Lisäksi tuo tilasto ei kerro siitäkään onko osallistuminen tasa-puolista vai valehteleeko ja tekeekö akka vähemmän vaikka osallistuu.

Vierailija
882/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli yllätyksenä se että joku on luullut että tasa-arvo tuo helpotusta elämään vaikka tasa-arvo juuri tekee elämän vaikeammaksi ja uuvuttavammaksi.

Tasa-arvon myötä molemmat käy töissä ja molemmat tekee kotitöitä, ennen riitti kun toinen teki töitä työpaikalla ja toinen teki kotitöitä.

Tasa-arvon myötä myös ongelmia tuo se että kuinka kotityöt ja vauvojen hoitaminen jakautuu 50/50 naisen ja miehen välille.

Ennen vanhaa siis nainen ja mies muodostivat yhdessä sen tiimin kun taas nykyään molempien pitää yksin olla se tiimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva tarina. Mikähän vuosikymmen kyseessä? Ajat ovat muuttuneet. Suomalaiset miehet ovat euroopan ahkerimpia kotitöiden tekijöitä. (HS)

Tämä on aivan totta. Suomalaiset miehet tekevät paljon kotitöitä ja osallistuvat yhteisiin arjen tekoihin. Vasta pari vuotta sitten oli tutkimus, että enemmän kotitöitä tekevät miehet saavat vähemmän pillua parisuhteessa. Tämänkin tietty naiset kieltävät :)

Mulla nyt tietysti on vain tämä yhden naisen ja kahden miespuolison kokemus, mutta kyllä meillä pillua on saanut ja saa edelleen aina halutessaan se mies, joka on tehnyt kotitöitä. Katsos kun ei kippaa kaikkea naiselle, niin nainen jaksaa haluta - ja arvostaa miestä, ja siten on helppoa haluta. Vapaamatkustelijan kanssa saa vain jatkuvia pettymyksiä, ei siinä seksikään maistu. Se on jo kauan taaksejäänyttä.

Meillä rouva kyllä keksii muuta puuhaa vaikka väkisin, jos ei kotitöitä ole. Kunhan ei tartte seksiin sekaantua.

Mikset jätä tuota rouvaa ja hanki tilalle uuden joka tykkää seksistä?

Vierailija
884/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotitöistä iso osa sellaisia, mitkä ihminen luo itse itselleen. Yleensä siivoan viikonloppuisin, mutta nyt oli harrastuksen leiri la-su, joten ei ollut aikaa ja voimia siivota. Vähän pölyisempää nyt kotona, mutta siivoan kun huvittaa. Ei maailmani kaadu vaikkei koti olekaan säihkyvän puhdas. 

Helpolla saan pitkän listan hommia, mitkä voisi tehdä, mutta harvempi niistä hommista on sellainen että tarvitsee tehdä tänään, tällä viikossa, tässä kuussa jne. Uuvuttaa vähemmän, kun on on itselleen armollinen. 

Aikuinen ihminen saa pyöriä niin pölyisessä asunnossa kuin itse lystää, mutta vauvaa tai taaperoa ei voi laittaa mönkimään sellaisessa. Että sikäli lapsiperheessä ei voi päättää milloin sitä huvittaisi siivota ja kuinka siistiä tai siivotonta voi olla, vaan lattiat pitää yksinkertaisesti pitää jatkuvasti puhtaana. Muutoin pienet lapset imuroivat kaiken suuhunsa, roskat, pölyt sun muut.

Kun puhutaan (suomalaisen) yhteiskunnan asettamista standardeista ja odotusarvoista joihin (etenkin) äidit eivät koe yltävänsä tai ovat jaksamisensa rajoilla niin tokihan tästä on kansainvälistä tutkimustietoa? Siis kodin asuintilojen kliinisyys eri valtioissa? Pikkulasten sairastavuudessa ei liene olennaista eroa kehittyneiden maiden kesken. Onko siisteydessä.

Mistä ihmeestä sinä puhut???

Joku kertoi lattioiden tarpeesta pitää jatkuvasti puhtaana. Pikkulasten sairastavuudessa ei ole olennaisia eroja (kehittyneiden) maiden välillä. Pidetäänkö lattioita yhtä puhtaana maiden välillä. Mikäli ei niin yhteiskunnan asettamasta puhtausstandardista voi irtautua. Asia kerrallaan.

Ei kertonut vaan sanoi että vaikka aikuinen voisikin elää siivottomassa läävässä jossa lattiat on täynnä roskaa, romua, likaa ja pölyä, lasta ei sellaisella lattialla voi pitää.

Ja kyllä ihan joka puolella pienten lasten tieltä pitää kerätä esimerkiksi pikkuesineistä jne.

Ja me elämme Suomessa. Meillä on täällä omat standardit, halusimme sinä tai minä sitä tai emme.

Mitä hyödyttää silloin keskustella asiasta joka on täysin omassa vallassamme mutta emme mahda mitään kuin putinin dystopiassa.

Vierailija
885/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varmasti totta. Suomessa molemmat puolisot käyvät kokopäivätöissä. Tämän lisäksi nainen yleensä hoitaa vielä kotihommat palkasta riippumatta, kaupat, lapset, ruuat ja muut ns. "naisten hommat". Siitä tulee vielä toinen työpäivä. Perinteiset "miesten työt" ovat taas vähentyneet, auton renkaita vaihdetaan kaksi kertaa vuodessa ja seinää pitää porata taululle paikka aika harvoin. Kaikilta miehiltä eivät nämäkään hommat onnistu.

Kotitöissä tasa-arvo ei toteudu.

Kylläpä naiset on tullut sokeaksi miesten hommille kun jatkuvasti väittävät että miehellä ei ole hommia joten miehen täytyy tehdä naisten hommat että nainen pääsee helpommalla. Et ilmeisestikään asu omakotitalossa jossa on koko ajan jotain hommaa

Minä asun omakotitalossa, eikä täällä koko ajan mitään hommaa ole. Tai ainakaan niitä ei kukaan tee, koska minä en tee ja mies viettää kaiken valveillaoloaikansa työhuoneessa ovi kiinni tietokonetta tuijottaen. Auto huollettiin juuri. Mies vei sen aamulla huoltoon ja haki myöhemmin pois. Että niin rankka homma...

Isäni aikoinaan huolsi autonsa itse, siis useampi kymmenen vuosi sitten, kun kyseessä oli joku -90 luvun auto. Nykyään kun heillä on uudempi auto, niin aina menee se korjaamoon. Ikinä ei ole siihen itse koskenut. 

Se on hyvä kun täällä miehet aina kovaan ääneen puhuu tälläisestä "me huolletaan autot ja ja ja ja" mutta harva se mies enää tuollaista tekee. 

No niin just. Auton huolto on nykyään sellaista, että auto viedään aamulla huoltoon ja haetaan iltapäivällä pois. Kerran pari vuoteen. Ihan kauhee homma.

On muuten täsmälleen sama esiintyvyys kuin synttärit.

Kuka ne synttärit laittaa pystyyn? Autohuoltoko?

Monesti "autohuolto" rahaa vastaan kuten autohuoltokin. Molemmissa jää se metatyö vaivoiksi.

Ai niinku se yks puhelinsoitto vs 25 kutsun laatiminen, toimittaminen, niiden vastausten odottelu ja seulonta.

Tarjoilujen miettiminen, tarvikkeiden hankkiminen, leivonta.

Koristeiden hankkiminen, koristelu, kodin siivous ja valmistelu.

Juhlien järjestäminen, lasten valvominen.

Siivous.

Vierailija
886/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotitöistä iso osa sellaisia, mitkä ihminen luo itse itselleen. Yleensä siivoan viikonloppuisin, mutta nyt oli harrastuksen leiri la-su, joten ei ollut aikaa ja voimia siivota. Vähän pölyisempää nyt kotona, mutta siivoan kun huvittaa. Ei maailmani kaadu vaikkei koti olekaan säihkyvän puhdas. 

Helpolla saan pitkän listan hommia, mitkä voisi tehdä, mutta harvempi niistä hommista on sellainen että tarvitsee tehdä tänään, tällä viikossa, tässä kuussa jne. Uuvuttaa vähemmän, kun on on itselleen armollinen. 

Aikuinen ihminen saa pyöriä niin pölyisessä asunnossa kuin itse lystää, mutta vauvaa tai taaperoa ei voi laittaa mönkimään sellaisessa. Että sikäli lapsiperheessä ei voi päättää milloin sitä huvittaisi siivota ja kuinka siistiä tai siivotonta voi olla, vaan lattiat pitää yksinkertaisesti pitää jatkuvasti puhtaana. Muutoin pienet lapset imuroivat kaiken suuhunsa, roskat, pölyt sun muut.

Kun puhutaan (suomalaisen) yhteiskunnan asettamista standardeista ja odotusarvoista joihin (etenkin) äidit eivät koe yltävänsä tai ovat jaksamisensa rajoilla niin tokihan tästä on kansainvälistä tutkimustietoa? Siis kodin asuintilojen kliinisyys eri valtioissa? Pikkulasten sairastavuudessa ei liene olennaista eroa kehittyneiden maiden kesken. Onko siisteydessä.

Mistä ihmeestä sinä puhut???

Joku kertoi lattioiden tarpeesta pitää jatkuvasti puhtaana. Pikkulasten sairastavuudessa ei ole olennaisia eroja (kehittyneiden) maiden välillä. Pidetäänkö lattioita yhtä puhtaana maiden välillä. Mikäli ei niin yhteiskunnan asettamasta puhtausstandardista voi irtautua. Asia kerrallaan.

Ei kertonut vaan sanoi että vaikka aikuinen voisikin elää siivottomassa läävässä jossa lattiat on täynnä roskaa, romua, likaa ja pölyä, lasta ei sellaisella lattialla voi pitää.

Ja kyllä ihan joka puolella pienten lasten tieltä pitää kerätä esimerkiksi pikkuesineistä jne.

Ja me elämme Suomessa. Meillä on täällä omat standardit, halusimme sinä tai minä sitä tai emme.

Mitä hyödyttää silloin keskustella asiasta joka on täysin omassa vallassamme mutta emme mahda mitään kuin putinin dystopiassa.

Putin on piece of cake suomalaiseen lainsäädäntöön verrattuna.

Vierailija
887/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli yllätyksenä se että joku on luullut että tasa-arvo tuo helpotusta elämään vaikka tasa-arvo juuri tekee elämän vaikeammaksi ja uuvuttavammaksi.

Tasa-arvon myötä molemmat käy töissä ja molemmat tekee kotitöitä, ennen riitti kun toinen teki töitä työpaikalla ja toinen teki kotitöitä.

Tasa-arvon myötä myös ongelmia tuo se että kuinka kotityöt ja vauvojen hoitaminen jakautuu 50/50 naisen ja miehen välille.

Ennen vanhaa siis nainen ja mies muodostivat yhdessä sen tiimin kun taas nykyään molempien pitää yksin olla se tiimi.

Täytyisi varmaan perustaa joku vastarintaliike tasa-arvoa vastaan, joka tukee enemminkin parisuhteen ihmisoikeuksia.

Vierailija
888/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tasa-arvo oli määritelty niin, että tasa-arvoisimmissa maissa naisilla on työelämässä yhtä suuri rooli ja yhtä paljon vastuuta kuin miehilläkin.

Tasa-arvoa ei oltu määritelty niin, että tasa-arvoisimmissa maissa miehet käyttäisivät yhtä paljon aikaa ja resursseja lasten ja kodin hoitoon kuin naisetkin.

Tasa-arvo näin määriteltynä todellakin liittyy naisten jaksamiseen erittäin kiinteästi.

Suomessa kuitenkin miehet tekee eniten Euroopassa kotitöitä (muusta maailmasta puhumattakaan)

Jos muutama Pertti puurtaa tilastoja hiukan ylöspäin se ei tarkoita, että jokainen suomalainen mies hoitaisi osuutensa kunniallisesti.  Lisäksi tuo tilasto ei kerro siitäkään onko osallistuminen tasa-puolista vai tekeekö mies vähemmän vaikka osallistuu.

Jos muutama Mirkku puurtaa tilastoja hiukan ylöspäin se ei tarkoita, että jokainen suomalainen akka hoitaisi osuutensa kunniallisesti.  Lisäksi tuo tilasto ei kerro siitäkään onko osallistuminen tasa-puolista vai valehteleeko ja tekeekö akka vähemmän vaikka osallistuu.

Ei tässä ole keskusteltu mistään tilastovertailusta naisten osalta.

Vaan ihan tuntimääristä jotka suomalaiswt naiset tutkitusti tekee.

Vierailija
889/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varmasti totta. Suomessa molemmat puolisot käyvät kokopäivätöissä. Tämän lisäksi nainen yleensä hoitaa vielä kotihommat palkasta riippumatta, kaupat, lapset, ruuat ja muut ns. "naisten hommat". Siitä tulee vielä toinen työpäivä. Perinteiset "miesten työt" ovat taas vähentyneet, auton renkaita vaihdetaan kaksi kertaa vuodessa ja seinää pitää porata taululle paikka aika harvoin. Kaikilta miehiltä eivät nämäkään hommat onnistu.

Kylläpä naiset on tullut sokeaksi miesten hommille kun jatkuvasti väittävät että miehellä ei ole hommia joten miehen täytyy tehdä naisten hommat että nainen pääsee helpommalla. Et ilmeisestikään asu omakotitalossa jossa on koko ajan jotain hommaa

Minä asun omakotitalossa, eikä täällä koko ajan mitään hommaa ole. Tai ainakaan niitä ei kukaan tee, koska minä en tee ja mies viettää kaiken valveillaoloaikansa työhuoneessa ovi kiinni tietokonetta tuijottaen. Auto huollettiin juuri. Mies vei sen aamulla huoltoon ja haki myöhemmin pois. Että niin rankka homma...

Isäni aikoinaan huolsi autonsa itse, siis useampi kymmenen vuosi sitten, kun kyseessä oli joku -90 luvun auto. Nykyään kun heillä on uudempi auto, niin aina menee se korjaamoon. Ikinä ei ole siihen itse koskenut. 

Se on hyvä kun täällä miehet aina kovaan ääneen puhuu tälläisestä "me huolletaan autot ja ja ja ja" mutta harva se mies enää tuollaista tekee. 

No niin just. Auton huolto on nykyään sellaista, että auto viedään aamulla huoltoon ja haetaan iltapäivällä pois. Kerran pari vuoteen. Ihan kauhee homma.

Monesti "autohuolto" rahaa vastaan kuten autohuoltokin. Molemmissa jää se metatyö vaivoiksi.

Ai niinku se yks puhelinsoitto vs 25 kutsun laatiminen, toimittaminen, niiden vastausten odottelu ja seulonta.

Siivous.

Älä unohda, että se auto pitää ajaakin sinne huoltamolle ja vielä hakea pois. Ai kauhee mikä vaiva.

Vierailija
890/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tehdään yhden tutkimuksen mukaan keskivertoa vähemmän kotitöitä ja niitä tehdään tasavertaisimmin. Tämä ei suoraan tue koetun jaksamisen juurisyyn sijaitsemista kotitöiden jakaantumisesta. Tai sitten samasta syystä johtuva jaksamisvaje täytyy olla suurempaa muissa maissa.

Huomionarvoista on, että Norjassa ja Ruotsissa tuon tutkimuksen mukaan tehdään Suomeakin niukemmin kotitöitä. Kummankin sukupuolen kotityön määrä vähenee kun yhteiskunta kehittyy. Se on mieluisa tulos kyllä. Kotityön kategorinen lisääminen on pikkasen tyhmää teki sitä kuka hyvänsä.

lähde hakusanoilla: OECD 29 countries unpaid housework 2014

Sinulle on nyt jankutettu jo miljoona kertaa että ne kotityöt eivät edes ole se olennainen asia tässä.

Ei muuten ole. Minulle jankutettu tästä vielä kertaakaan ennen sinua.

Minulle on jankutettu tuosta metatyöstä, autohuollosta ja syntymäpäivän kesteistä. :)

Nyt tarkkana!

Vierailija
891/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon miesten kommentteja mihin helppo samaistua. Juurikin tuo että on vain yksi tapa tehdä asiat ja se on kuten nainen tekee. Meilläkin nainen korostaa aina kuinka kotityöt ja laskut hoidetaan tasan. Kuinka ollakkaan kun katsoo saldoja vuoden taaksepäin on sitä itse maksanut 4-5 tonnia enemmän yhteisiä kuluja vaikka molemmat töissä.

Viimeisin itseäni huvittanut juttu oli kun vaimo oli niin uupunut ja poikki äitiysvapaan aikaan. Mutta minulle se oli kuulemma ihan lomaa kun sai kotona olla muutaman kuukauden:D

Vierailija
892/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivous.

Älä unohda, että se auto pitää ajaakin sinne huoltamolle ja vielä hakea pois. Ai kauhee mikä vaiva.

Se on puolen kilsan päässä ja ajan sen sinne aamulla ja kävelen koirien kanssa kotiin.

Illalla toisinpäin.

Vierailija
893/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voihan..... lasketaanko seksikin kotityöksi?

Vierailija
894/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno sanaleikki, mutta tällaisista tilastoista ei taidettu täällä puhua laisinkaan? Vai oliko olemassa joku tilasto naisten osallistumisesta kotitöihin?

Vierailija
895/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väittää tekevänsä. Miehiltä ei ole asiasta kysytty. jos kysyttäisiin, voisi rouvan tekemikseen merkitsemiin kotitöihin punakynä heilua!

Vierailija
896/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kriittistä tutkimusta kiitos kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väittää tekevänsä. Miehiltä ei ole asiasta kysytty. jos kysyttäisiin, voisi rouvan tekemikseen merkitsemiin kotitöihin punakynä heilua!

Kyllä se kuule ihan on kysytty miehiltäkin.

Jos he ei osaa edes vastata mitä ovat tehneet niin se on oma häpeä😂

Vierailija
897/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilunkaupan parisuhde - molemmat ottavat kotitöistä ja lapsista saman vastuun!

Vierailija
898/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva tarina. Mikähän vuosikymmen kyseessä? Ajat ovat muuttuneet. Suomalaiset miehet ovat euroopan ahkerimpia kotitöiden tekijöitä. (HS)

Tämä on aivan totta. Suomalaiset miehet tekevät paljon kotitöitä ja osallistuvat yhteisiin arjen tekoihin. Vasta pari vuotta sitten oli tutkimus, että enemmän kotitöitä tekevät miehet saavat vähemmän pillua parisuhteessa. Tämänkin tietty naiset kieltävät :)

Mulla nyt tietysti on vain tämä yhden naisen ja kahden miespuolison kokemus, mutta kyllä meillä pillua on saanut ja saa edelleen aina halutessaan se mies, joka on tehnyt kotitöitä. Katsos kun ei kippaa kaikkea naiselle, niin nainen jaksaa haluta - ja arvostaa miestä, ja siten on helppoa haluta. Vapaamatkustelijan kanssa saa vain jatkuvia pettymyksiä, ei siinä seksikään maistu. Se on jo kauan taaksejäänyttä.

Meillä rouva kyllä keksii muuta puuhaa vaikka väkisin, jos ei kotitöitä ole. Kunhan ei tartte seksiin sekaantua.

No teillä on sitten muita ongelmia. Ei minuakaan kiinnostanut vanhalta viinalta haisevan exän kanssa. Nykyään on raitis ja urheilullinen miesystävä, joka hoitaa itse kotinsa, ja meidän yhteisen ajan voi käyttää mukavammin lakanoissa.

Vierailija
899/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kriittistä tutkimusta kiitos kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miehen pitäisi ensin kysyä siltä naiselta, missä niitä punakyniä säilytetään. Vois jäädä kirjoittelut tekemättä!

Vierailija
900/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivous.

Et ymmärtänyt analogiaa kotisynttäreiden ja palveluna ostettujen synttäreiden välillä. Ymmärrätkö eroa jos pestä hurautat ajoneuvosi itse tai käytät pesupalvelua, no ymmärrät toki.

Hyväksytkö ajatuksen että kotisynttäreissä on aavistus enemmän tekemistä kuin palveluna ostetuissa? Hyväksyt toki. Silloin jää jäljelle vain epämieluisa tai mieluisa ajatus riippuen näkökulmasta itsestään voi tehdä pikkasen tarpeettomamman asia kerrallaan. Silloin tämä kannattaa jos voimat uhkaavat muutoin loppua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi