Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: Tasa-arvo ei Suomessa ulotu koteihin, naiset uupuvat

Vierailija
11.04.2022 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008727747.html
Tutkimus paljastaa yllättävän paradoksin: Suomessa äidit ovat uupuneempia kuin heikomman tasa-arvon maissa

Kommentit (2041)

Vierailija
841/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset uupuvat, koska miehen tekemät kotityöt eivät heille kelpaa. Jos mies tyhjentää astianpesukoneen, niin astiat ovat väärissä kaapeissa, mikä naisen maailmassa on täydellinen katastrofi. Jos laittaa lapselle valmiiksi perunamuusia lautaselle, niin se on laitettu väärään kohtaan lautasta. Joka s******n asia, jonka mies tekee kotona on aina väärin. Naisen mielestä asioiden tekemiseen on aina vain yksi ja ainoa oikea tapa ja se on - yllätys, yllätys - juuri se hänen tapansa. Ja ikinä nainen ei voi pitää tätä oikeaa tapaa omana tietonaan, vaan räväkkänä naisena se täytyy tietenkin kovaäänisesti julistaa. Sitten naiset ihmettelevät, jos mies ei osallistu enempää kotitöiden tekemiseen.

Kuvasit juuri osuvasti ja täsmällisesti jokaisen parisuhteeni. Jokaisessa suhteessani nainen on valittanut että en tehnyt mitään vaikka totuus on kuitenkin että tein mutta eritavalla kuin nainen on tottunut tekemään

Miksi ette sopineet yhteisistä säännöistä niin elämä olisi voinut olla helpompaa? 

Tavaroilla on syystä paikkansa, eikä niitä tule laittaa joka kerta eri paikkohin. Ja jos ihmettelet miksi, niin siitä syystä, ettei niitä tarvisi joka kerta etsiä vaan ne voisi vaan ottaa käyttöön. 

Lisäksi, jos kotiaskareet on tapana tehdä huolimattomasti, saa yleensä enemmän vain tuhoa aikaan kuin että tulisi siistimpää. Esimerkiksi jos täytät astianpesukoneen huonosti, voi käydä niin, ettei astiat peseydy kunnolla tai sihti menee tukkoon tai propelli ei pyöri. Ja näin ollen joudut pesemään ne uudetaan ja tässä ei ole kuin mennyt aikaa, energiaa ja rahaa hukkaan. 

Kotitöiden olisi tarkoitus tuottaa hyötyä eikä haittaa.

Vierailija
842/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tajuta tämä:

Joka kerta kun kiistätte tilastofaktoja, tai vähättelette "eihän niitä miesten töitä ole tai jos onkin, niin ne tehdään kerran vuodeasa/ei tuollaisia kotityranninaisia ole olemassa/", niin se on vaan pois omasta uskottavuudesta keskustelussa.

Kuka enää ottaa tosissaan tuollaisia ihmisiä?

Olisitte sentään sen verran rehellisiä, että vaikka olisitte eri mieltä asioista, ette

A. kieltäisi tilastofaktoja

B. toisen kokemuksia (varsinkin jos on oletettavaa, että ne voivat pitää paikkansa.)

Ai sulla on tilastot kotityranneistakin?😂😂😂😂

Mutta mitään noista tilastoista et kykene laittamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuttiin maalla. Isäni ei koskaan ollut tehnyt naisten hommia,  ei mitään, kaiken naisen hommat  teki äitini.

Sitten kävi niin, että äitini kuoli yllättäen vähän yli nelikymppisenä ja isä ja usean  lapsen kanssa huolehtimaan heistä, isä ei ollut koskaan tiskannut, ei laittanut ruokaa.

Hän yritti opetella niitä tekemään huonolla menestyksellä. No, lapsia oli jo toisella kymmenellä, jotka ottivat ohjat käsiinsä, jotka olivat seuranneet äidin puuhia ja niin  lapset rupesivat tekemään äidiltä kesken jääneitä hommia, pojatkin, pakko oli opetella,

niin siinä jokainen muisti, kuinka äiti toimi ja niin päästiin eteenpäin, lapset tekivät, niin hyvin kuin osasivat. 

Kiva tarina. Mikähän vuosikymmen kyseessä? Ajat ovat muuttuneet. Suomalaiset miehet ovat euroopan ahkerimpia kotitöiden tekijöitä. (HS)

Vierailija
844/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varmasti totta. Suomessa molemmat puolisot käyvät kokopäivätöissä. Tämän lisäksi nainen yleensä hoitaa vielä kotihommat palkasta riippumatta, kaupat, lapset, ruuat ja muut ns. "naisten hommat". Siitä tulee vielä toinen työpäivä. Perinteiset "miesten työt" ovat taas vähentyneet, auton renkaita vaihdetaan kaksi kertaa vuodessa ja seinää pitää porata taululle paikka aika harvoin. Kaikilta miehiltä eivät nämäkään hommat onnistu.

Kotitöissä tasa-arvo ei toteudu.

Kylläpä naiset on tullut sokeaksi miesten hommille kun jatkuvasti väittävät että miehellä ei ole hommia joten miehen täytyy tehdä naisten hommat että nainen pääsee helpommalla. Et ilmeisestikään asu omakotitalossa jossa on koko ajan jotain hommaa

Minä asun omakotitalossa, eikä täällä koko ajan mitään hommaa ole. Tai ainakaan niitä ei kukaan tee, koska minä en tee ja mies viettää kaiken valveillaoloaikansa työhuoneessa ovi kiinni tietokonetta tuijottaen. Auto huollettiin juuri. Mies vei sen aamulla huoltoon ja haki myöhemmin pois. Että niin rankka homma...

Isäni aikoinaan huolsi autonsa itse, siis useampi kymmenen vuosi sitten, kun kyseessä oli joku -90 luvun auto. Nykyään kun heillä on uudempi auto, niin aina menee se korjaamoon. Ikinä ei ole siihen itse koskenut. 

Se on hyvä kun täällä miehet aina kovaan ääneen puhuu tälläisestä "me huolletaan autot ja ja ja ja" mutta harva se mies enää tuollaista tekee. 

No niin just. Auton huolto on nykyään sellaista, että auto viedään aamulla huoltoon ja haetaan iltapäivällä pois. Kerran pari vuoteen. Ihan kauhee homma.

On muuten täsmälleen sama esiintyvyys kuin synttärit.

Vierailija
845/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tajuta tämä:

Joka kerta kun kiistätte tilastofaktoja, tai vähättelette "eihän niitä miesten töitä ole tai jos onkin, niin ne tehdään kerran vuodeasa/ei tuollaisia kotityranninaisia ole olemassa/", niin se on vaan pois omasta uskottavuudesta keskustelussa.

Olisitte sentään sen verran rehellisiä, että vaikka olisitte eri mieltä asioista, ette

B. toisen kokemuksia (varsinkin jos on oletettavaa, että ne voivat pitää paikkansa.)

Osoita vähän oma-alotteisuutta. Et uskalla. Pelkäät olevasi väärässä.

Vierailija
846/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvätuloinen naisjohtaja (nyt koronasaikulla) ja luin saman tutkimuksen. Ja tavallaan se on totta. Mulla on miehen vastuut (vaikka siis mulla on se mies) ja naisen vastuut. Olen se perheen pää, teen päätökset, tuon eniten rahaa taloon eli toimeentulo-taakka on suurempi minulla, ja silti hoidan enimmät lasten asiat, vaatteet, oikomishoidot ja kaverisynttärit.

Ihan rehellisesti sanoen miehelläni on helppoa ja lupsakkaa muhun verrattuna. Kyllä hän siis lapsia hoitaa, paljonkin, mutta ei osaa ollenkan ”valmistella” mitään, siis vaikka kevätulkovaatteiden hankinta lapsille tai kaverisynttärit jossain.

Välillä mietin että tässä tasa-arvon huumassa naiset on saattaneet vähän ampua itseään jalkaan.

Edelleen naisilta odotetaan yleisesti päävastuuta lapsista.  Jos lapsella on joku asia pielessä, syyllistetään ensimmäisenä äitiä ja isä unohdetaan täysin. 

Se on ihan tässä meidän yhteiskunnan ja kulttuurinrakenteissa edelleen tiukassa, että naiselle kuuluu päävastuu.  Lisäksi löytyy vielä paljon vanhaa kansaa, jonka mielestä on olemassa erikseen naisten ja miesten töitä.

Vierailija
847/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muutes äidit kokevat perhevapaa ajan työnä kun taas isät kokevat sen lomana?

Mun yks kaveri tuli isäks ja se oli 6kk lapsen kanssa kotona ja se sano et se oli just rentoo, sai pelata päivät pitkät ja lueskella kirjoja yms, toki välillä piti vauvaakin vilkasta. Sit viikonloppuisin se kävi baareissa ja kaverien kanssa kalareissuissa kun äiti katto viikonloppuna vauvaa.

Ite jos joskus tuun isäks ni minä haluan ainakin kanssa jäädä kotiin makoilemaan mahdollisimman pitkäksi ajaksi.

Voi luoja. Toivottavasti kaverisi valehteli, tuohan on lapsen heitteillejättö. Lapsen kehitys vaatii ihan valtavan paljon läsnäoloa eikä se onnistu niin, että jättää vauvan yksikseen. Pakko uskoa, että kirjoitit keksityn tarinan ärsyttääksesi.

Vierailija
848/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuttiin maalla. Isäni ei koskaan ollut tehnyt naisten hommia,  ei mitään, kaiken naisen hommat  teki äitini.

Sitten kävi niin, että äitini kuoli yllättäen vähän yli nelikymppisenä ja isä ja usean  lapsen kanssa huolehtimaan heistä, isä ei ollut koskaan tiskannut, ei laittanut ruokaa.

Hän yritti opetella niitä tekemään huonolla menestyksellä. No, lapsia oli jo toisella kymmenellä, jotka ottivat ohjat käsiinsä, jotka olivat seuranneet äidin puuhia ja niin  lapset rupesivat tekemään äidiltä kesken jääneitä hommia, pojatkin, pakko oli opetella,

niin siinä jokainen muisti, kuinka äiti toimi ja niin päästiin eteenpäin, lapset tekivät, niin hyvin kuin osasivat. 

Etenkin pojat ovat kodin töissä eteviä.

Vierailija
849/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset uupuvat, koska miehen tekemät kotityöt eivät heille kelpaa. Jos mies tyhjentää astianpesukoneen, niin astiat ovat väärissä kaapeissa, mikä naisen maailmassa on täydellinen katastrofi. Jos laittaa lapselle valmiiksi perunamuusia lautaselle, niin se on laitettu väärään kohtaan lautasta. Joka s******n asia, jonka mies tekee kotona on aina väärin. Naisen mielestä asioiden tekemiseen on aina vain yksi ja ainoa oikea tapa ja se on - yllätys, yllätys - juuri se hänen tapansa. Ja ikinä nainen ei voi pitää tätä oikeaa tapaa omana tietonaan, vaan räväkkänä naisena se täytyy tietenkin kovaäänisesti julistaa. Sitten naiset ihmettelevät, jos mies ei osallistu enempää kotitöiden tekemiseen.

Kuvasit juuri osuvasti ja täsmällisesti jokaisen parisuhteeni. Jokaisessa suhteessani nainen on valittanut että en tehnyt mitään vaikka totuus on kuitenkin että tein mutta eritavalla kuin nainen on tottunut tekemään

Miksi ette sopineet yhteisistä säännöistä niin elämä olisi voinut olla helpompaa? 

Tavaroilla on syystä paikkansa, eikä niitä tule laittaa joka kerta eri paikkohin. Ja jos ihmettelet miksi, niin siitä syystä, ettei niitä tarvisi joka kerta etsiä vaan ne voisi vaan ottaa käyttöön. 

Lisäksi, jos kotiaskareet on tapana tehdä huolimattomasti, saa yleensä enemmän vain tuhoa aikaan kuin että tulisi siistimpää. Esimerkiksi jos täytät astianpesukoneen huonosti, voi käydä niin, ettei astiat peseydy kunnolla tai sihti menee tukkoon tai propelli ei pyöri. Ja näin ollen joudut pesemään ne uudetaan ja tässä ei ole kuin mennyt aikaa, energiaa ja rahaa hukkaan. 

Meillä riideltiin kotityömääristä ja jokaikinen kerta se keskustelu juuttui siihen että mielestään mieheni teki osuutensa koska aamulla koululaiset kulki kouluun hänen kyydissään toimiston viereen.

Hän koki sen isoksi urakaksi ja mainitsi jokaikinen kerta että se aamukyydin tarjoaminen häiritsi hänen keskittymistään työpäivään.

Sitten tuli korona ja etätyöt ja mies alkoi nähdä mitä kaikkea oikeasti kotona pitää tehdä.

Siihen asti hän ilmeisesti kuvitteli ettå täällä leijuu keiju tekemässä kaiken.

Vierailija
850/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tajuta tämä:

Osoita vähän oma-alotteisuutta. Et uskalla. Pelkäät olevasi väärässä.

Hoida sinä kerrankin jotain ilman äitiä.

Vierailija
851/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varmasti totta. Suomessa molemmat puolisot käyvät kokopäivätöissä. Tämän lisäksi nainen yleensä hoitaa vielä kotihommat palkasta riippumatta, kaupat, lapset, ruuat ja muut ns. "naisten hommat". Siitä tulee vielä toinen työpäivä. Perinteiset "miesten työt" ovat taas vähentyneet, auton renkaita vaihdetaan kaksi kertaa vuodessa ja seinää pitää porata taululle paikka aika harvoin. Kaikilta miehiltä eivät nämäkään hommat onnistu.

Kylläpä naiset on tullut sokeaksi miesten hommille kun jatkuvasti väittävät että miehellä ei ole hommia joten miehen täytyy tehdä naisten hommat että nainen pääsee helpommalla. Et ilmeisestikään asu omakotitalossa jossa on koko ajan jotain hommaa

Minä asun omakotitalossa, eikä täällä koko ajan mitään hommaa ole. Tai ainakaan niitä ei kukaan tee, koska minä en tee ja mies viettää kaiken valveillaoloaikansa työhuoneessa ovi kiinni tietokonetta tuijottaen. Auto huollettiin juuri. Mies vei sen aamulla huoltoon ja haki myöhemmin pois. Että niin rankka homma...

Isäni aikoinaan huolsi autonsa itse, siis useampi kymmenen vuosi sitten, kun kyseessä oli joku -90 luvun auto. Nykyään kun heillä on uudempi auto, niin aina menee se korjaamoon. Ikinä ei ole siihen itse koskenut. 

Se on hyvä kun täällä miehet aina kovaan ääneen puhuu tälläisestä "me huolletaan autot ja ja ja ja" mutta harva se mies enää tuollaista tekee. 

No niin just. Auton huolto on nykyään sellaista, että auto viedään aamulla huoltoon ja haetaan iltapäivällä pois. Kerran pari vuoteen. Ihan kauhee homma.

Kuka ne synttärit laittaa pystyyn? Autohuoltoko?

Vierailija
852/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilla on muuten helposti noita synttäreitä jokaikinen viikonloppu. Siis kaverisynttäreitä joihin pitää vastata kutsuun, järjestää kulku, miettiä vaatteet ja hommata lahja ja kortti.

Vierailija
853/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotitöistä iso osa sellaisia, mitkä ihminen luo itse itselleen. Yleensä siivoan viikonloppuisin, mutta nyt oli harrastuksen leiri la-su, joten ei ollut aikaa ja voimia siivota. Vähän pölyisempää nyt kotona, mutta siivoan kun huvittaa. Ei maailmani kaadu vaikkei koti olekaan säihkyvän puhdas. 

Helpolla saan pitkän listan hommia, mitkä voisi tehdä, mutta harvempi niistä hommista on sellainen että tarvitsee tehdä tänään, tällä viikossa, tässä kuussa jne. Uuvuttaa vähemmän, kun on on itselleen armollinen. 

Aikuinen ihminen saa pyöriä niin pölyisessä asunnossa kuin itse lystää, mutta vauvaa tai taaperoa ei voi laittaa mönkimään sellaisessa. Että sikäli lapsiperheessä ei voi päättää milloin sitä huvittaisi siivota ja kuinka siistiä tai siivotonta voi olla, vaan lattiat pitää yksinkertaisesti pitää jatkuvasti puhtaana. Muutoin pienet lapset imuroivat kaiken suuhunsa, roskat, pölyt sun muut.

Kun puhutaan (suomalaisen) yhteiskunnan asettamista standardeista ja odotusarvoista joihin (etenkin) äidit eivät koe yltävänsä tai ovat jaksamisensa rajoilla niin tokihan tästä on kansainvälistä tutkimustietoa? Siis kodin asuintilojen kliinisyys eri valtioissa? Pikkulasten sairastavuudessa ei liene olennaista eroa kehittyneiden maiden kesken. Onko siisteydessä.

Mistä ihmeestä sinä puhut???

Joku kertoi lattioiden tarpeesta pitää jatkuvasti puhtaana. Pikkulasten sairastavuudessa ei ole olennaisia eroja (kehittyneiden) maiden välillä. Pidetäänkö lattioita yhtä puhtaana maiden välillä. Mikäli ei niin yhteiskunnan asettamasta puhtausstandardista voi irtautua. Asia kerrallaan.

Vierailija
854/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ajaa autoa ja nurmikon, ja vie roskat. Muita kotitöitä ei tee. Minäkin tosin vien roskia ja ajan nurmikkoa, mutta lisäksi teen vähän muutakin.

Mä kokoan huonekalut (kuten kerrossängyn, pihakeinun, ulkokalusteet, kirjoituspöydän), poraan seinään reijät, jos pitää jotain propuilla kiinnittää. Jos viemäri on tukossa, niin minä avaan. Juuri eilen avasin. Maalaushommat ovat meillä myös naisten töitä, samoin keittiön silikonien vaihdot. Ja lisäksi minä olen ainoa, joka laittaa ruokaa, siivoaa, vaihtaa vauvalle vaipat ja hoitaa lapset. Meillä on siis kolme lasta ja miehen vaipan vaihdot voi laskea sormilla, yhden käden sormilla. Se kertoo jotain työjaosta lastenhoidon suhteen.

Että kyllä me naiset tehdään aika paljon myös perinteisiä miesten töitä. Mies lämmittää meillä kyllä saunan mielellään, mutta se onkin sähkösauna.

Vierailija
855/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva tarina. Mikähän vuosikymmen kyseessä? Ajat ovat muuttuneet. Suomalaiset miehet ovat euroopan ahkerimpia kotitöiden tekijöitä. (HS)

Tämä on aivan totta. Suomalaiset miehet tekevät paljon kotitöitä ja osallistuvat yhteisiin arjen tekoihin. Vasta pari vuotta sitten oli tutkimus, että enemmän kotitöitä tekevät miehet saavat vähemmän pillua parisuhteessa. Tämänkin tietty naiset kieltävät :)

Vierailija
856/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä riideltiin kotityömääristä ja jokaikinen kerta se keskustelu juuttui siihen että mielestään mieheni teki osuutensa koska aamulla koululaiset kulki kouluun hänen kyydissään toimiston viereen.

Hän koki sen isoksi urakaksi ja mainitsi jokaikinen kerta että se aamukyydin tarjoaminen häiritsi hänen keskittymistään työpäivään.

Sitten tuli korona ja etätyöt ja mies alkoi nähdä mitä kaikkea oikeasti kotona pitää tehdä.

Siihen asti hän ilmeisesti kuvitteli ettå täällä leijuu keiju tekemässä kaiken.

Mutta noinhan se menee, oli mies tai nainen. Poissa silmistä, poissa mielestä. Eihän arkirutiineja tule ajatelleeksi sen tarkemmin. Jos jätät vaatteesi lojumaan lattialle ja joku kerää ne siitä aina pois, niin jätät ne vaatteet ensi kerrallakin lattialle. Niin se vaan menee.

Vierailija
857/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisia ei minusta tarvittaisi lainkaan perheissä eikä työelämässä. Valitettavasti lisääntymisessä yhä tarvitaan.

Vierailija
858/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman pärjää paremmin kirjoitti:

Naisia ei minusta tarvittaisi lainkaan perheissä eikä työelämässä. Valitettavasti lisääntymisessä yhä tarvitaan.

Tuppaantuvat kuitenkin joka paikkaan.

Vierailija
859/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotitöistä iso osa sellaisia, mitkä ihminen luo itse itselleen. Yleensä siivoan viikonloppuisin, mutta nyt oli harrastuksen leiri la-su, joten ei ollut aikaa ja voimia siivota. Vähän pölyisempää nyt kotona, mutta siivoan kun huvittaa. Ei maailmani kaadu vaikkei koti olekaan säihkyvän puhdas. 

Helpolla saan pitkän listan hommia, mitkä voisi tehdä, mutta harvempi niistä hommista on sellainen että tarvitsee tehdä tänään, tällä viikossa, tässä kuussa jne. Uuvuttaa vähemmän, kun on on itselleen armollinen. 

Aikuinen ihminen saa pyöriä niin pölyisessä asunnossa kuin itse lystää, mutta vauvaa tai taaperoa ei voi laittaa mönkimään sellaisessa. Että sikäli lapsiperheessä ei voi päättää milloin sitä huvittaisi siivota ja kuinka siistiä tai siivotonta voi olla, vaan lattiat pitää yksinkertaisesti pitää jatkuvasti puhtaana. Muutoin pienet lapset imuroivat kaiken suuhunsa, roskat, pölyt sun muut.

Kun puhutaan (suomalaisen) yhteiskunnan asettamista standardeista ja odotusarvoista joihin (etenkin) äidit eivät koe yltävänsä tai ovat jaksamisensa rajoilla niin tokihan tästä on kansainvälistä tutkimustietoa? Siis kodin asuintilojen kliinisyys eri valtioissa? Pikkulasten sairastavuudessa ei liene olennaista eroa kehittyneiden maiden kesken. Onko siisteydessä.

Mistä ihmeestä sinä puhut???

Joku kertoi lattioiden tarpeesta pitää jatkuvasti puhtaana. Pikkulasten sairastavuudessa ei ole olennaisia eroja (kehittyneiden) maiden välillä. Pidetäänkö lattioita yhtä puhtaana maiden välillä. Mikäli ei niin yhteiskunnan asettamasta puhtausstandardista voi irtautua. Asia kerrallaan.

Ei kertonut vaan sanoi että vaikka aikuinen voisikin elää siivottomassa läävässä jossa lattiat on täynnä roskaa, romua, likaa ja pölyä, lasta ei sellaisella lattialla voi pitää.

Ja kyllä ihan joka puolella pienten lasten tieltä pitää kerätä esimerkiksi pikkuesineistä jne.

Ja me elämme Suomessa. Meillä on täällä omat standardit, halusimme sinä tai minä sitä tai emme.

Vierailija
860/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne synttärit laittaa pystyyn? Autohuoltoko?

Tuo on varmaan se sama mies, jonka mielestä lasten synttäreiden järjestäminen on keksipaketin ja mehupurkin ostaminen, muuta ei tarvita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä