Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: Tasa-arvo ei Suomessa ulotu koteihin, naiset uupuvat

Vierailija
11.04.2022 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008727747.html
Tutkimus paljastaa yllättävän paradoksin: Suomessa äidit ovat uupuneempia kuin heikomman tasa-arvon maissa

Kommentit (2041)

Vierailija
821/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa jo tämä jauhaminen siivoamisesta. Ei äitien uupumisella ole mitään tekemistä siivoamisen kanssa (tunnen henkkoht uupuneita äitejä ja olen itsekin äiti). Se, että miehet luulee, että kyse on jostain siivoamisesta, kertoo kaiken siitä, mitä nuo miehet naisista ajattelevat ja vanhemmuuden vastuista ymmärtävät. Se on nimittäin vähän muutakin kuin siivoamista. Mm. lapsen kehityksen tukemista, valvottuja öitä (unettomuusongelmat ja lapsista johtuvat katkonaiset yöt aina näissä uupumisissa taustalla/mukana).

Työelämän paineet ovat naisille jopa kovemmat kuin miehille. Jos nainen lähtee kesken päivän hakemaan sairasta lasta päiväkodista, kaikki pyörittelee silmiään ”ei nuo pikkulasten äidit sovi työelämään”. Jos isä lähtee vastaavasti, tulee selkääntaputuksia ”on se kunnollinen mies ja isä” ja jos ei tule, vaan mieskin saisi paheksuntaa, mies laittaa vaimon hakemaan sen lapsen.

No miten sun mielestä tämä vääryys korjataan?

Itse miehenä en lapsia halua juuri sen takia kun nuo samat ongelmat on myös miehillä.

Oma ehdotus on että päiväkodin rinnalle tulisi hoitopaikka minne vauvat voidaan viedä hoidettavaksi, näin vanhempien ei tarvitsisi kärsiä.

Vierailija
822/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset asettava vaatimustasot.

Naiset pyrkivät vaatimustasoon.

Naiset tuskastuvat kun vaatimustasoa ei tavoiteta.

Naiset alkavat nalkuttamaan miehille.

Eli naiset aiheuttavat itse ongelman ja sitten he syyttävät siitä miehiä. Miksi kotitöissä naisten vaatimustasoa tavoitellaan, miksi miehen vaatimustasoa ei? Se on ihan selvää että kotitöissä miehillä vaatimustaso on paljon matalemmalla kuin naisilla.

Jos mies olisi perheen pää niin silloin ei kotitöistä riideltäisi koskaan ja parisuhteet voisivat paremmin 😊

Yhteiskunta asettaa vaatimustason. Painostaa, kyttää ja valvoo ÄITIÄ (tässä puhutaan äideistä), tuomitsee äidin pienemmästäkin.

Ja miksi sinä jauhat ja jauhat kotitöistä. Kuvitteletko että ne on tässä nyt jotenkin olennainen asia?

Minkälaisia tuomitsemistapauksia on uutisoitu tai tapahtunut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varmasti totta. Suomessa molemmat puolisot käyvät kokopäivätöissä. Tämän lisäksi nainen yleensä hoitaa vielä kotihommat palkasta riippumatta, kaupat, lapset, ruuat ja muut ns. "naisten hommat". Siitä tulee vielä toinen työpäivä. Perinteiset "miesten työt" ovat taas vähentyneet, auton renkaita vaihdetaan kaksi kertaa vuodessa ja seinää pitää porata taululle paikka aika harvoin. Kaikilta miehiltä eivät nämäkään hommat onnistu.

Kotitöissä tasa-arvo ei toteudu.

Kylläpä naiset on tullut sokeaksi miesten hommille kun jatkuvasti väittävät että miehellä ei ole hommia joten miehen täytyy tehdä naisten hommat että nainen pääsee helpommalla. Et ilmeisestikään asu omakotitalossa jossa on koko ajan jotain hommaa

Minä asun omakotitalossa, eikä täällä koko ajan mitään hommaa ole. Tai ainakaan niitä ei kukaan tee, koska minä en tee ja mies viettää kaiken valveillaoloaikansa työhuoneessa ovi kiinni tietokonetta tuijottaen. Auto huollettiin juuri. Mies vei sen aamulla huoltoon ja haki myöhemmin pois. Että niin rankka homma...

Isäni aikoinaan huolsi autonsa itse, siis useampi kymmenen vuosi sitten, kun kyseessä oli joku -90 luvun auto. Nykyään kun heillä on uudempi auto, niin aina menee se korjaamoon. Ikinä ei ole siihen itse koskenut. 

Se on hyvä kun täällä miehet aina kovaan ääneen puhuu tälläisestä "me huolletaan autot ja ja ja ja" mutta harva se mies enää tuollaista tekee. 

No niin just. Auton huolto on nykyään sellaista, että auto viedään aamulla huoltoon ja haetaan iltapäivällä pois. Kerran pari vuoteen. Ihan kauhee homma.

Vierailija
824/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin maalla. Isäni ei koskaan ollut tehnyt naisten hommia,  ei mitään, kaiken naisen hommat  teki äitini.

Sitten kävi niin, että äitini kuoli yllättäen vähän yli nelikymppisenä ja isä ja usean  lapsen kanssa huolehtimaan heistä, isä ei ollut koskaan tiskannut, ei laittanut ruokaa.

Hän yritti opetella niitä tekemään huonolla menestyksellä. No, lapsia oli jo toisella kymmenellä, jotka ottivat ohjat käsiinsä, jotka olivat seuranneet äidin puuhia ja niin  lapset rupesivat tekemään äidiltä kesken jääneitä hommia, pojatkin, pakko oli opetella,

niin siinä jokainen muisti, kuinka äiti toimi ja niin päästiin eteenpäin, lapset tekivät, niin hyvin kuin osasivat. 

Vierailija
825/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varmasti totta. Suomessa molemmat puolisot käyvät kokopäivätöissä. Tämän lisäksi nainen yleensä hoitaa vielä kotihommat palkasta riippumatta, kaupat, lapset, ruuat ja muut ns. "naisten hommat". Siitä tulee vielä toinen työpäivä. Perinteiset "miesten työt" ovat taas vähentyneet, auton renkaita vaihdetaan kaksi kertaa vuodessa ja seinää pitää porata taululle paikka aika harvoin. Kaikilta miehiltä eivät nämäkään hommat onnistu.

Kylläpä naiset on tullut sokeaksi miesten hommille kun jatkuvasti väittävät että miehellä ei ole hommia joten miehen täytyy tehdä naisten hommat että nainen pääsee helpommalla. Et ilmeisestikään asu omakotitalossa jossa on koko ajan jotain hommaa

Minä asun omakotitalossa, eikä täällä koko ajan mitään hommaa ole. Tai ainakaan niitä ei kukaan tee, koska minä en tee ja mies viettää kaiken valveillaoloaikansa työhuoneessa ovi kiinni tietokonetta tuijottaen. Auto huollettiin juuri. Mies vei sen aamulla huoltoon ja haki myöhemmin pois. Että niin rankka homma...

Isäni aikoinaan huolsi autonsa itse, siis useampi kymmenen vuosi sitten, kun kyseessä oli joku -90 luvun auto. Nykyään kun heillä on uudempi auto, niin aina menee se korjaamoon. Ikinä ei ole siihen itse koskenut. 

Se on hyvä kun täällä miehet aina kovaan ääneen puhuu tälläisestä "me huolletaan autot ja ja ja ja" mutta harva se mies enää tuollaista tekee. 

No niin just. Auton huolto on nykyään sellaista, että auto viedään aamulla huoltoon ja haetaan iltapäivällä pois. Kerran pari vuoteen. Ihan kauhee homma.

Meillä on auton huoltoliike puolen kilsan päässä. Auton voi viedä sinne aamulla jo paljon ennen kasia. Otan koirat kyytiin ja lenkitän heidät samalla kun kävelen sieltä kotiin. Ja sama illalla. Ei siis vie yhtään minuuttia ylimääräistä aikaa kahdesti vuodessa.

Vierailija
826/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo, kyllä tuo "omalla tavallaan" tekeminenkin on aika rasittavaa, jos se omalla tavalla oikeasti tarkoittaa väärin/huonosti tekemistä. Minä itse otin poikaystäväni kanssa ihan tietoisesti juuri sen linjan etten ole mikään äiti hänelle, vaan hän vastaa itse omista tekemisistään ja asioistaan. No mitäänpä hän ei oikeastaan sitten osannut tehdäkään. Teki tai toi aina ensin sen väärän mahdollisen vaihtoehdon, eli kantapään kautta mentiin. Ja siis ihan oikeasti väärin -ei vain minun mielestäni väärin- vaan kahdesta vaihtoehdosta ihan varmasti aina sen puutteellisemman. Esim. kahvin suodatepusseista toi väärän koon, imurin pussiin väärän, kermaviilin sijasta tavallista viiliä jne. Lopulta tilanne oli se että minun oli pakko neuvoa. 

Toki tässähän on se ettei häntä kotona vaan koskaan ole opetettu yhtään mitään kodin taitoja, eikä minuakaan kiinnosta alkaa opettamaan. Mutta on tuollainen nyt tosi turhauttavaa, kun itse on osannut hoitaa tuollaiset perusasiat jo toistakymmentä vuotta. En tiedä, kuinka paljon miehiä näissä asioissa kotona kasvatetaan, mutta syytä ainakin olisi.

Sun pitäisi vaan hellittää vaatimuksia - ei se niin ole väliä.

Meilläkin exä lähti ostamaan kermaa, jotta kakun kuorrutus saadaan tehtyä. Varmasti sanoin, että vispi/kuohukermaa (vatkautuvaa). No toi kevytkermaa ja sitten suuttui, kun se ei kelvannut kakun päälliseen. Minä vain turhaan nipotan ja muuttelen vaatimukset miten sattuu, jotta hän epäonnistuu.

Vierailija
827/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tasa-arvo" ei liity aiheeseen "jaksaminen" millään tavalla.

Vierailija
828/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehillä on jäänyt vähän levy päälle noista "miesten hommista".

Ennen vanhaan kymmeniä vuosia sitten oli oikeasti miesten töitä, joissa vaadittiin voimaa ja kestävyyttä. Siksi on viisasta, että nainen teki kevyemmät työt, kotityöt, laittoi ruuan pöytään ja hoiti lapset.

Nyt ei tuollaisia raskaita miesten töitä enää ole, mutta silti miehet selittävät, että kun on noita miesten työtä niin ei voi tehdä naisten hommia.

Vierailija
829/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus: Tasa-arvo ei Suomessa ulotu koteihin, miehet uupuvat..

Vierailija
830/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei nyt mä keksin miten saadaan tasa-arvoa! Kannattaa flirttailla ja tehdä lapsia näiden turbaanipäiden kanssa! He osaavat tasa-arvon. 

T: Nuori mies vantaalta joka ihmettelee naisten typeryyttä. 

Vierailija
831/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on just sitä metatyötä.

Vierailija
832/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on just sitä metatyötä.

No heko heko heko heko. Kylläpä oli hulvaton heitto, oijoi.

Vierailija
833/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, kyllä tuo "omalla tavallaan" tekeminenkin on aika rasittavaa, jos se omalla tavalla oikeasti tarkoittaa väärin/huonosti tekemistä. Minä itse otin poikaystäväni kanssa ihan tietoisesti juuri sen linjan etten ole mikään äiti hänelle, vaan hän vastaa itse omista tekemisistään ja asioistaan. No mitäänpä hän ei oikeastaan sitten osannut tehdäkään. Teki tai toi aina ensin sen väärän mahdollisen vaihtoehdon, eli kantapään kautta mentiin. Ja siis ihan oikeasti väärin -ei vain minun mielestäni väärin- vaan kahdesta vaihtoehdosta ihan varmasti aina sen puutteellisemman. Esim. kahvin suodatepusseista toi väärän koon, imurin pussiin väärän, kermaviilin sijasta tavallista viiliä jne. Lopulta tilanne oli se että minun oli pakko neuvoa. 

Toki tässähän on se ettei häntä kotona vaan koskaan ole opetettu yhtään mitään kodin taitoja, eikä minuakaan kiinnosta alkaa opettamaan. Mutta on tuollainen nyt tosi turhauttavaa, kun itse on osannut hoitaa tuollaiset perusasiat jo toistakymmentä vuotta. En tiedä, kuinka paljon miehiä näissä asioissa kotona kasvatetaan, mutta syytä ainakin olisi.

Sun pitäisi vaan hellittää vaatimuksia - ei se niin ole väliä.

Meilläkin exä lähti ostamaan kermaa, jotta kakun kuorrutus saadaan tehtyä. Varmasti sanoin, että vispi/kuohukermaa (vatkautuvaa). No toi kevytkermaa ja sitten suuttui, kun se ei kelvannut kakun päälliseen. Minä vain turhaan nipotan ja muuttelen vaatimukset miten sattuu, jotta hän epäonnistuu.

Olisit vaan ottanut rennosti ja lorotellutt kevytkerman kakun päälle. Aina naiset ovat vaatimassa, että naisten tavalla pitää mennä ja se on oikea tapa.

Vierailija
834/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei nyt mä keksin miten saadaan tasa-arvoa! Kannattaa flirttailla ja tehdä lapsia näiden turbaanipäiden kanssa! He osaavat tasa-arvon. 

T: Nuori mies vantaalta joka ihmettelee naisten typeryyttä. 

Vantaa on syöpä.

Vierailija
835/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäköhän johtuu, ettei miehet suostu vaihtamaan noita hommia. Että naiset ottaa miesten hommat hoidettavaksi ja miehet naisten.

Johtuisikohan siitä, että on paljon mukavampaa 4 kertaa vuodessa ja vain kesäsin ajaa se pieni pläntti ruohikkoa taka-pihalta, tai vastaavasti käydä ostamassa vain uusi pyöräkumi pyörään, kun ei kuitenkaan osaa sitä aikaisempaa korjata. Kun taas että joudut joka päivä tekemään jotain.

Miljoonannen kerran: Miehethän OVAT omaksuneet noita ns naisten hommia. Naiset EIVÄT SUOSTU tekemään ns miesten töitä. Miten tämä on niin ylivoimaista ymmärtää?

Niinhän sä hoet, mutta mitään faktaa et asioista anna. Asutaan uudella omakotialueella, joten täällä oli poikkeuksellisen paljon rakennustoimintaa useamman vuoden ajan. Ihan joka ikisessä talossa siellä raksalla ja pihalla hyöri ne molemmat pariskunnan osapuolet. Ja sellaisen hauskan jutun huomasin, että lähes kaikki talot maalattiin naisten toimesta. Lumityöt tuntuu tekevän se joka ensin tulee kotiin. Nurmikkoa leikkaa kuka milloinkin (usein muuten lapset).

Voi kuule, jokainen sen tiedon voi ihan itse etsiä. Star ja thl ainakin aluksi. Ei ole niin vaikeaa. Ne on usein vastaaviin ketjuihin linkitettykin. Se on totuus. Se että täällä alapeukutetaan faktoja sillä perusteella, et "mä näin.." ja "mä en oo kuullu...." , niin se ei tosiasioita muuta. Ja kertoo keskustelun ja keskustelijoiden tasosta.

Vierailija
836/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotitöistä iso osa sellaisia, mitkä ihminen luo itse itselleen. Yleensä siivoan viikonloppuisin, mutta nyt oli harrastuksen leiri la-su, joten ei ollut aikaa ja voimia siivota. Vähän pölyisempää nyt kotona, mutta siivoan kun huvittaa. Ei maailmani kaadu vaikkei koti olekaan säihkyvän puhdas. 

Helpolla saan pitkän listan hommia, mitkä voisi tehdä, mutta harvempi niistä hommista on sellainen että tarvitsee tehdä tänään, tällä viikossa, tässä kuussa jne. Uuvuttaa vähemmän, kun on on itselleen armollinen. 

Aikuinen ihminen saa pyöriä niin pölyisessä asunnossa kuin itse lystää, mutta vauvaa tai taaperoa ei voi laittaa mönkimään sellaisessa. Että sikäli lapsiperheessä ei voi päättää milloin sitä huvittaisi siivota ja kuinka siistiä tai siivotonta voi olla, vaan lattiat pitää yksinkertaisesti pitää jatkuvasti puhtaana. Muutoin pienet lapset imuroivat kaiken suuhunsa, roskat, pölyt sun muut.

Kun puhutaan (suomalaisen) yhteiskunnan asettamista standardeista ja odotusarvoista joihin (etenkin) äidit eivät koe yltävänsä tai ovat jaksamisensa rajoilla niin tokihan tästä on kansainvälistä tutkimustietoa? Siis kodin asuintilojen kliinisyys eri valtioissa? Pikkulasten sairastavuudessa ei liene olennaista eroa kehittyneiden maiden kesken. Onko siisteydessä.

Vierailija
837/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotitöistä iso osa sellaisia, mitkä ihminen luo itse itselleen. Yleensä siivoan viikonloppuisin, mutta nyt oli harrastuksen leiri la-su, joten ei ollut aikaa ja voimia siivota. Vähän pölyisempää nyt kotona, mutta siivoan kun huvittaa. Ei maailmani kaadu vaikkei koti olekaan säihkyvän puhdas. 

Helpolla saan pitkän listan hommia, mitkä voisi tehdä, mutta harvempi niistä hommista on sellainen että tarvitsee tehdä tänään, tällä viikossa, tässä kuussa jne. Uuvuttaa vähemmän, kun on on itselleen armollinen. 

Aikuinen ihminen saa pyöriä niin pölyisessä asunnossa kuin itse lystää, mutta vauvaa tai taaperoa ei voi laittaa mönkimään sellaisessa. Että sikäli lapsiperheessä ei voi päättää milloin sitä huvittaisi siivota ja kuinka siistiä tai siivotonta voi olla, vaan lattiat pitää yksinkertaisesti pitää jatkuvasti puhtaana. Muutoin pienet lapset imuroivat kaiken suuhunsa, roskat, pölyt sun muut.

Kun puhutaan (suomalaisen) yhteiskunnan asettamista standardeista ja odotusarvoista joihin (etenkin) äidit eivät koe yltävänsä tai ovat jaksamisensa rajoilla niin tokihan tästä on kansainvälistä tutkimustietoa? Siis kodin asuintilojen kliinisyys eri valtioissa? Pikkulasten sairastavuudessa ei liene olennaista eroa kehittyneiden maiden kesken. Onko siisteydessä.

Mistä ihmeestä sinä puhut???

Vierailija
838/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäköhän johtuu, ettei miehet suostu vaihtamaan noita hommia. Että naiset ottaa miesten hommat hoidettavaksi ja miehet naisten.

Johtuisikohan siitä, että on paljon mukavampaa 4 kertaa vuodessa ja vain kesäsin ajaa se pieni pläntti ruohikkoa taka-pihalta, tai vastaavasti käydä ostamassa vain uusi pyöräkumi pyörään, kun ei kuitenkaan osaa sitä aikaisempaa korjata. Kun taas että joudut joka päivä tekemään jotain.

Miljoonannen kerran: Miehethän OVAT omaksuneet noita ns naisten hommia. Naiset EIVÄT SUOSTU tekemään ns miesten töitä. Miten tämä on niin ylivoimaista ymmärtää?

Niinhän sä hoet, mutta mitään faktaa et asioista anna. Asutaan uudella omakotialueella, joten täällä oli poikkeuksellisen paljon rakennustoimintaa useamman vuoden ajan. Ihan joka ikisessä talossa siellä raksalla ja pihalla hyöri ne molemmat pariskunnan osapuolet. Ja sellaisen hauskan jutun huomasin, että lähes kaikki talot maalattiin naisten toimesta. Lumityöt tuntuu tekevän se joka ensin tulee kotiin. Nurmikkoa leikkaa kuka milloinkin (usein muuten lapset).

Voi kuule, jokainen sen tiedon voi ihan itse etsiä. Star ja thl ainakin aluksi. Ei ole niin vaikeaa. Ne on usein vastaaviin ketjuihin linkitettykin. Se on totuus. Se että täällä alapeukutetaan faktoja sillä perusteella, et "mä näin.." ja "mä en oo kuullu...." , niin se ei tosiasioita muuta. Ja kertoo keskustelun ja keskustelijoiden tasosta.

No jos niiden löytäminen on noin helppoa miten sinä et ensimmäistäkåän saa tänne laitettua?

Tarviiko siihenkin just äidin että sen saa tehtyä?

Vierailija
839/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tajuta tämä:

Joka kerta kun kiistätte tilastofaktoja, tai vähättelette "eihän niitä miesten töitä ole tai jos onkin, niin ne tehdään kerran vuodeasa/ei tuollaisia kotityranninaisia ole olemassa/", niin se on vaan pois omasta uskottavuudesta keskustelussa.

Kuka enää ottaa tosissaan tuollaisia ihmisiä?

Olisitte sentään sen verran rehellisiä, että vaikka olisitte eri mieltä asioista, ette

A. kieltäisi tilastofaktoja

B. toisen kokemuksia (varsinkin jos on oletettavaa, että ne voivat pitää paikkansa.)

Vierailija
840/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tasa-arvo" ei liity aiheeseen "jaksaminen" millään tavalla.

Tuossa tasa-arvo oli määritelty niin, että tasa-arvoisimmissa maissa naisilla on työelämässä yhtä suuri rooli ja yhtä paljon vastuuta kuin miehilläkin.

Tasa-arvoa ei oltu määritelty niin, että tasa-arvoisimmissa maissa miehet käyttäisivät yhtä paljon aikaa ja resursseja lasten ja kodin hoitoon kuin naisetkin.

Tasa-arvo näin määriteltynä todellakin liittyy naisten jaksamiseen erittäin kiinteästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän