Miksi äidit ovat uupuneita?
https://yle.fi/uutiset/3-12043017/64-3-69181
Minulla on nuorinkin kohta täysikäinen.
Minua on uuvuttanut kaikkein eniten ankara, karu ja lyttäävä yleinen asenne äitejä kohtaan. Koskaan et ole tarpeeksi hyvä, aina olet paska ja ikuisesti se olet juuri sinä, äiti, jolle kaikki jotenkin valuu hoidettavaksi.
Se mikä ennen riitti erinomaiseksi äitiydeksi on nykyään huostaanottoperuste.
Toinen seikka on se, että mikään yhteiskunnan ns palvelu ei toimi. Koko ajan saa vahtia, valvoa ja valittaa. Edes koulukirjoja ei saa, opetussuunnitelmia ei noudateta, lakeja rikotaan ihan surutta ja se ns palvelun taso on ihan sekundaa, jos ei koko ajan tutki, missä jokin toimii ja missä ei.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Suomessa kytätään muita ja suoritetaan puritaanisesti.
Suomessa on ehkä perintönä luterilaisesta historiasta tai mistä lie pidetty hyveenä puritaanista suorittamista. Se muuttuu vain vaativammaksi.
Älkää taivastelko, jos jonkun lapset menee myöhemmin nukkumaan, joku syö useammin karkkia, jollain ei ole ruutuaikaa, joku saa olla ulkona ilman pipoa, jonkun äiti on kouluttamaton tai jonkun äiti maksaa hoitajan lapsilleen ja käy baarissa vapaailtaa viettämässä.
Älkää taivastelko ja antakaa itsellenne lupa myös.
Lapset ja heidän terveytensä ei kärsi rennommasta elämästä yhtään enempää kuin täydellisyyden ja terveellisyyden suorittamisesta, vaan vähemmän.
Kun ei me taivastella, vaan virkavalta. Ja kaikki entiset äidit ja nykyiset papat ja naapurin mummot ja lapsettomat kälyt jne.
Äitejä kytätään aivan käsittämättömällä vimmalla nykyään. Et todellakana mene puistoon rennosti dekkari kainalossa ja anna lastesi leikkiä siinä silmän alla. Ei, sinähän konttaat siellä ja sanoitat tai se on naapurin lapseton Irma-kyylä heti yhteydessä lastensuojeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska nykyaika on uuvuttavaa. Työ on mielettömän kuormittavaa, samoin koulu. Jatkuvat uudistukset, paineet sekä omassa työssä, lasten koulussa ja myös kotona.
MUUTOKSET muutoksen vuoksi. Haluan pysyviä rutiineja helpottamaan arkea.
Suurelta osin poliittisia päätöksiä. Koska päättäjät havahtuvat huomaamaan, ettei nämä jatkuvat muutokset ja uudistukset lisää hyvinvointia kuin paperilla.
Kaiken maailman ”loistavia” uudistuksia on tehty ja silti meillä lapset ja nuoret voivat entistä huonommin. Ei ihme, että tämä pahoinvointi alkaa näkymään jo vanhemmissakin.
Äideissä eritoten, heihinhän odotukset suurelta osin kohdistuvat.
Somessa tämä vielä korostuu, kun jokainen äiti haluaa olla se teräsmutsi, joka jaksaa ja jaksaa.
Mun mies on yrittäjä ja hänellä on toimisto päiväkodin ja koulun vieressä.
Minä olen töissä yli tunnin päässä sieltä päiväkodilta ja koululta.
Silti aina jos siellä koululla tai päiväkodilla on asiaa, soitetaan minulle. Minä olen ihan palkkatyössä toisella, kaukana. Mies on vieressä ja on paljon vapaampi toimimaan koska määrää itse töistään.
Aina se olen minä, jota hätyytellään ja jos en vastaa, ei siltikään soiteta miehelle siihen 50 metrin päähän.