Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Houkuttaisiko työskentely USA:ssa esimerkiksi sairaanhoitajana tai raskaan ajoneuvon kuljettajana?

Vierailija
11.04.2022 |

Aika monessa Suomessa alhaisesti palkatussa työssä palkat ovat ihan eri planeetalla nykyään USA:ssa. Onko koskaan houkutellut lähteä ainakin vähäksi aikaa töihin rapakon taakse? Tai oletko jo käynyt? Tässä esimerkkejä kahdesta kysytystä ammatista.

Sairaanhoitaja (Registered Nurse)

https://www.salary.com/tools/salary-calculator/registered-nurse-rn-leve…

Mediaanipalkka 111000 USD/vuosi (n. 8000 euroa kuussa)

Kuorma-auton kuljettaja

https://www.indeed.com/career/truck-driver/salaries/New-York--NY

86 000 USD ilman bonuksia (79 000 EUR vuodessa, n. 6300 E/KK)

Kommentit (206)

Vierailija
161/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, onneksi olen Suomalainen insinööri jolla jää ~5000€/kk lapaan ja saa aikanaan lapset työnnettyä kouluun ilmaiseksi, eikä tarvitse stressata yliopistorahastoa. Jää aikaa Saimaalla veneilyyn

Vierailija
162/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mutta minkä ikäisiä olette ihmiset joiden elämä pyörii terveydenhuollon ja lääkkeiden hintojen ympärillä? Tuntuu todella kaukaiselta näin vähän alle 30 vuotiaalle.

Sinunlaisesi nuoret myos USAssa tappelivat Obamacarea vastaan kun eivat osanneet edes kuvitella etta jotain sattuisi. Voihan sita vaikka halvaantua auto-onnettomuudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei houkuta. Eihän niillä ole edes lomia siellä.

On lomia, mita hopiset. Minulle tuli pomo sanomaan eraana paivana etta hyvinhan ne hommat on menneet, sopisiko sinulle jos firma lahettaisi sinut viikoksi Norjaan laskettelemaan? Sopi.

Norjaan? Mä olisin kyllä sanonut pomolle, että ootko hullu? Kuka haluaa Norjaan? Olisin pyytänyt lähettämään minut Jackson Hole, Wyoming.

Vierailija
164/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mutta minkä ikäisiä olette ihmiset joiden elämä pyörii terveydenhuollon ja lääkkeiden hintojen ympärillä? Tuntuu todella kaukaiselta näin vähän alle 30 vuotiaalle.

Sinunlaisesi nuoret myos USAssa tappelivat Obamacarea vastaan kun eivat osanneet edes kuvitella etta jotain sattuisi. Voihan sita vaikka halvaantua auto-onnettomuudessa.

Niin?

Vierailija
165/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapula on vain hetkellistä, biden on avannut koko eteläisen rajan tulijoille, kohta alkaa ennennäkemätön ryntäys lihapatojen äärelle.

Vierailija
166/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei helvetti, taas tuo Amerikka-jankkaaja löysi tämänkin ketjun :( Tunnistaa siitä, että hänen mukaansa Amerikka on maailman paras maa jossa ei ole mitään vikaa ja siitä jankataan vaikka sata sivua. Kaikki suomalaiset olevat väärässä ja Amerikassa ei ole yhtään köyhää ihmistä ja lomaakin vietetään Norjassa firman piikkiin.

Mina tosiaan vietin lasketteluloman Norjassa firman piikkiin. Mita spiffeja sina olet saanut tyonantajaltasi?

On se kumma etta ei uskota kun yrittaa oikaista vaarinymmarryksia. Missaan en ole koskaan vaittanyt etta taalla ei olisi koyhia ihmisia. Jos ymmarrat lukemaasi niin huomaat etta Kaliforniasta kirjoittelevat ja mina en asu siellapainkaan enka voi kommentoida heidan palkkojaan.

Vierailija
167/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On lomia, mita hopiset. Minulle tuli pomo sanomaan eraana paivana etta hyvinhan ne hommat on menneet, sopisiko sinulle jos firma lahettaisi sinut viikoksi Norjaan laskettelemaan? Sopi.

Norjaan? Mä olisin kyllä sanonut pomolle, että ootko hullu? Kuka haluaa Norjaan? Olisin pyytänyt lähettämään minut Jackson Hole, Wyoming.

Mina olisin paassyt Jackson Hole, Wyomingiin vaikka milloin. Norjassa oli eksotiikkaa.

Vierailija
168/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka jopa USA:ssa on tarvetta usean alan työntekijöille, se ei tarkoita, että sitä tarvetta on joka osavaltiossa (voi etsiä netistä), plus etelämpä voi tarvita myös espanjaa, eikä enkkukaan välttämättä ole sujuvaa ja hyvänkuulosteista ja kattavaa.

Parhailla paikoilla on myös kallista, vaikka palkkaakin sitten on parempi, mutta työmatka on myös pidempi, ja jos saa rahaa kasaan, voi olla parempi vaihtaa osavaltiota tai maata myöhemmin, ja siihen vaikuttaa myös osavaltion terveydenhuolto, joka on osassa hyvä (edullinen) ja osassa menee kaikki rahat (sikakallista).

Pohjoisimmat ei-rannikko-osavaltiot ovat helpoiten saatavilla, ja sää on paljolti Kanadan luokkaa, josta tosin ei myöhemmin pääse johonkin USA:n osavaltioon. Kanadan länsirannikko on samaten kallis, ja idemmässä voi olla ranskan kieli ideaalinen lisä.

Vierailija
169/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun pointti oli, että noi Suomesta katsottuna hyvät palkat ei ainakaan Kaliforniassa ole hyviä palkkoja vaan niillä on vaikea tulla täällä toimeen. Mutta jossain muualla USAssa noilla palkoilla voi siis elää varmaan ihan mukavasti. Tervetuloa vaan kokeilemaan täällä asumista, jos saat viisumin ja työluvan. Ei tämä mikään paratiisi ole mutta on täällä omat hyvät puolensa.

Näin varmasti on. Mutta liekö oikeasti että kalifornialaishoitsulla (n. 110 000 USD vuosipalkka) jää elintaso alhaisemmaksi kuin suomalaishoitsun keskimääräinen 39 000 EUR vuodessa pääkaupunkiseudulla?

https://www.indeed.com/career/registered-nurse/salaries/San-Diego--CA

Jää, kevyesti. Itse olen itärannikolla asunut suuressa kaupungissa, ja muutaman makuuhuoneen perheasunnon vuokra on turvallisella alueella helposti $4000-$6000 kuussa, tämän päälle tietysti, sähkö, kaasu, ruoka (joka on huomattavasti Suomea kalliimpaa, jos haluaa syödä hedelmiä ja kasviksia), terveysmenot (vakuutus ei todellakaan korvaa kaikkea) tipata pitää kaikkea mahdollista roskakuskista koulubussin kuljettajaan, ja säästää pitää lasten koulutukseen. Suomessa terveydenhuolto ja ilmainen koulutus on ihan älyttömän iso bonus, jota ei osata arvostaa. Eikä sitä, että asuinalueiden väliset turvallisuuserot ovat pieniä.

Missä vaiheessa ruan hinta nousi siellä? Mitä olen lukenut se oli Amerikassa joskus reilusti halvempaa kautta linjan.

Useita vuosia olen asunut, ja koko ajan hedelmien ja kasvisten hinta on ollut selvästi Suomea kalliimpaa. N 2-3-kertainen. Tyyliin lb omenoita maksaa $3. Toki jotain valkoista leipää saa halvalla, mutta kunnollinen leipä maksaa.

Vierailija
170/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mina olisin paassyt Jackson Hole, Wyomingiin vaikka milloin. Norjassa oli eksotiikkaa.

Pääseehän sinne nopeastikin. Mutta Norja? En osaa tylsempää maata kuvitella, mutta ehkä luonto olisi paikoin näkemisen arvoinen.

Vierailija
171/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun pointti oli, että noi Suomesta katsottuna hyvät palkat ei ainakaan Kaliforniassa ole hyviä palkkoja vaan niillä on vaikea tulla täällä toimeen. Mutta jossain muualla USAssa noilla palkoilla voi siis elää varmaan ihan mukavasti. Tervetuloa vaan kokeilemaan täällä asumista, jos saat viisumin ja työluvan. Ei tämä mikään paratiisi ole mutta on täällä omat hyvät puolensa.

Näin varmasti on. Mutta liekö oikeasti että kalifornialaishoitsulla (n. 110 000 USD vuosipalkka) jää elintaso alhaisemmaksi kuin suomalaishoitsun keskimääräinen 39 000 EUR vuodessa pääkaupunkiseudulla?

Jää, kevyesti. Itse olen itärannikolla asunut suuressa kaupungissa, ja muutaman makuuhuoneen perheasunnon vuokra on turvallisella alueella helposti $4000-$6000 kuussa, tämän päälle tietysti, sähkö, kaasu, ruoka (joka on huomattavasti Suomea kalliimpaa, jos haluaa syödä hedelmiä ja kasviksia), terveysmenot (vakuutus ei todellakaan korvaa kaikkea) tipata pitää kaikkea mahdollista roskakuskista koulubussin kuljettajaan, ja säästää pitää lasten koulutukseen. Suomessa terveydenhuolto ja ilmainen koulutus on ihan älyttömän iso bonus, jota ei osata arvostaa. Eikä sitä, että asuinalueiden väliset turvallisuuserot ovat pieniä.

Missä vaiheessa ruan hinta nousi siellä? Mitä olen lukenut se oli Amerikassa joskus reilusti halvempaa kautta linjan.

Useita vuosia olen asunut, ja koko ajan hedelmien ja kasvisten hinta on ollut selvästi Suomea kalliimpaa. N 2-3-kertainen. Tyyliin lb omenoita maksaa $3. Toki jotain valkoista leipää saa halvalla, mutta kunnollinen leipä maksaa.

mikä osavaltio?

Vierailija
172/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on yleensä keskititty haukkumaan vain vakuutuksiin perustuvaa systeemiä.

Kolikon kääntöpuoli on sitten nuo huippuhyvät liksat... Joita ei ole täällä "muistettu" mainita...

Hohhoijjaa. No kun juju on juuri siinä, ettei ne palkat ole huippuhyviä, kun leijonan osa menee erilaisiin vakuutuksiin ja asumiskustannuksiin, siihen sitten ruoat ja autot (joita on helposti useampikin perheessä) päälle. Ja kas, palkka ei tarjoakaan yhtään sen parempaa elintasoa kuin sairaanhoitajan palkka Suomessa. Siitähän tässä on kyse, ei se palkan koko itsessään kerro vielä mitään jos sitä ei suhteuta muihin kuluihin. Jopa Piilaakson koodarit, joilla on oikeasti korkea palkka, voi elää tämän vuoksi melko kädestä suuhun, kun kustannukset sillä alueella on vaan niin korkeat.

Vakuutus maksaa joo. Paitsi se, ettei tarvitse maksaa törkeää ansioveroa riittää helposti kääntämään homman plussapuolelle. Asuminen on halvempaa, jos ei ole joku pakottava tarve asua siellä NY/SF tms. hipsteripaikassa. Ruuat, autot, bensat on paljon halvempia kuin Suomessa. Eli plussalle pääsee isosti, jos vain haluaa. Vaatimuksena on vain se ettei erehdy asumaan demarivetoisissa osavaltioissa, joissa on lähes sama verotus kuin Suomessa, muttei mitään etuja.

Vierailija
173/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kapitalististen tiedemiesten mukaan USA:ssa joillakin on asuntolaina jota he maksavat, eivätkä asu vain vuokralla. 

Mutta monissa kaupungeissa asunnot ovat myös niin kalliita että tavalliset ihmiset eivät saa sellaista asuntolainaa, että pystyisivät ostamaan oman asunnon.

Kuka on tavallinen ihminen? Onko sairaanhoitaja ja rekkakuski tavallisia ihmisiä? Jos lainan korko on 5,5%, laina-aika 30v ja lainasumma 500 000 on lainan kuukausikustannus 2839 dollaria. Aika reippaasti saisi laittaa lämmitykseen, veroihin ym. että tuo vuokrasumma ylittyisi.

Näissä jutuissa tuntuu että ameriikassa asuu vaan kahdenlaisia ihmisiä. Pörssihaita ja piilaakson koodareita jotka tienaavat kymmennumeroisia lukuja. Sitten on food stampeilla eläviä pitkäaikaissairaita. Asuinpaikkana voi olla vain Piilaakso, Manhattan tai joku Alabaman peräsyrjälä.

Entäpä keskituloinen ihminen? Insinööri, sairaanhoitaja, rekkakuski ym? Joka asuu Green Bayssa tai Fresnossa?

https://www.investopedia.com/best-30-year-mortgage-rates-5096821

Suomalaisen mielikuvissa ei ole sitä tavallista keskiluokkaa, vaan on ne kauhean köyhät ja kodittomat ja hyvin tienaavat it-alan ihmiset ja miljonäärit 😉.

Mikä on sinänsä ihan luonnollista, koska suomalaiset, jotka tällä hetkellä saavat työluvan Usaan ovat vain niitä asiantuntijoita, joiden eteen työnantaja on valmis oikeasti näkemään vaivaa, ja jotka asuvat kaupungeissa, missä $300 000 vuodessa on melkein minimi, millä voi tulla toimeen. Ja niissä kaupungeissa, oikeasti, on se ongelma, että kaupan myyjä ei enää voi asua siellä omalla palkallaan, vaan elää autossa kaupan parkkipaikalla. Tai sitten pendelöi tunnin suuntaansa töihin.

Kun on asunut amerikkalaisessa suurkaupungissa, se ihan oikesti kärjistää tuohon suuntaan. On valtavasti rikkaita. Ja sitten niitä yli 80-v vanhuksia, jotka pakkaavat ostoksia marketeissa, koska jotain pitää tehdä elääkseen. Kurjuus ja yltäkylläisyys kohtaavat.

Jossain kauempana on niitä pikkukaupunkeja, missä varmaan on tavallista keskiluokkaa, mutta niihin ei suomalainen tulija tutustu. Tämä on oma kokemus.

Vierailija
174/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mikä osavaltio?

En viitsi sanoa osavaltiota tunnistamissyistä, mutta suurkaupunki itärannikolta.

Vierailija
175/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mikä osavaltio?

En viitsi sanoa osavaltiota tunnistamissyistä, mutta suurkaupunki itärannikolta.

Bostonissa asuva suomalainen tuttavani totesi: "Joka kerta kun käyn Suomessa ruokakaupassa, yllätyn iloisesti hinnoista." Mutta kysymys on tosiaan siitä, millaista ruokaa haluaa ostaa.

Vierailija
176/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kapitalististen tiedemiesten mukaan USA:ssa joillakin on asuntolaina jota he maksavat, eivätkä asu vain vuokralla. 

Mutta monissa kaupungeissa asunnot ovat myös niin kalliita että tavalliset ihmiset eivät saa sellaista asuntolainaa, että pystyisivät ostamaan oman asunnon.

Kuka on tavallinen ihminen? Onko sairaanhoitaja ja rekkakuski tavallisia ihmisiä? Jos lainan korko on 5,5%, laina-aika 30v ja lainasumma 500 000 on lainan kuukausikustannus 2839 dollaria. Aika reippaasti saisi laittaa lämmitykseen, veroihin ym. että tuo vuokrasumma ylittyisi.

Näissä jutuissa tuntuu että ameriikassa asuu vaan kahdenlaisia ihmisiä. Pörssihaita ja piilaakson koodareita jotka tienaavat kymmennumeroisia lukuja. Sitten on food stampeilla eläviä pitkäaikaissairaita. Asuinpaikkana voi olla vain Piilaakso, Manhattan tai joku Alabaman peräsyrjälä.

Entäpä keskituloinen ihminen? Insinööri, sairaanhoitaja, rekkakuski ym? Joka asuu Green Bayssa tai Fresnossa?

https://www.investopedia.com/best-30-year-mortgage-rates-5096821

Suomalaisen mielikuvissa ei ole sitä tavallista keskiluokkaa, vaan on ne kauhean köyhät ja kodittomat ja hyvin tienaavat it-alan ihmiset ja miljonäärit 😉.

Mikä on sinänsä ihan luonnollista, koska suomalaiset, jotka tällä hetkellä saavat työluvan Usaan ovat vain niitä asiantuntijoita, joiden eteen työnantaja on valmis oikeasti näkemään vaivaa, ja jotka asuvat kaupungeissa, missä $300 000 vuodessa on melkein minimi, millä voi tulla toimeen. Ja niissä kaupungeissa, oikeasti, on se ongelma, että kaupan myyjä ei enää voi asua siellä omalla palkallaan, vaan elää autossa kaupan parkkipaikalla. Tai sitten pendelöi tunnin suuntaansa töihin.

Kun on asunut amerikkalaisessa suurkaupungissa, se ihan oikesti kärjistää tuohon suuntaan. On valtavasti rikkaita. Ja sitten niitä yli 80-v vanhuksia, jotka pakkaavat ostoksia marketeissa, koska jotain pitää tehdä elääkseen. Kurjuus ja yltäkylläisyys kohtaavat.

Jossain kauempana on niitä pikkukaupunkeja, missä varmaan on tavallista keskiluokkaa, mutta niihin ei suomalainen tulija tutustu. Tämä on oma kokemus.

On niin outo näkemys, että keskiluokka asuisi jossakin syrjäisessä pikkukaupungissa. Toki keskiluokka asuu usein suburban alueilla, mutta nehän ovat usein suurkaupungin tai kaupunkien ympärillä. Siellä se keskiluokka asuu, urbaanin/suburbaanin alueilla.

Vierailija
177/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokka on suurin ihmisryhmä Amerikassa, ja jos sitä ei näe ympärillään, niin jo on outoa. Tietenkin jos on vieraillut hyvin rajoitetulla alueella, niin voi nähdä vaikka näkyjä.

Vierailija
178/206 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko turhaa monen teidan on edes jahkailla "lahtisiko vai ei" kun kaikki riippuu siita saako tyoviisumin. USAaan ei voi tulla turistina tyonhakuun.

Onko kuitenkin näin että työvoimapula-alalla pääsee USA:n aika helposti? 

https://nurse.org/articles/work-in-us-as-foreign-educated-nurse/

Ota huomioon etta tulijoita on monesta englantia puhuvasta maasta. Heilla on jo sanasto valmiina + tutkintojaan ymmarretaan paremmin kuin jotain suomalaista AMK:ta. Filippiineilta on myos tulijoita, mailla on pitka yhteinen historia.

Kumma kyllä useita suomalaishoitsuja on siellä töissä. Suomen koulutusjärjestelmän arvostus on myös eril luokkaa kuin jonkun Filippiinien tms. Varmaa on vaan se että jos ei yritä päästä ulkomaille ei pääse. Aina pääsee takaisin. Jokainen ulkomaille lähtijä hilaa myös kotimaan palkkatasoa ylös.

Vierailija
179/206 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä askel askeleelta ohjeet ja myös pois sulkevat seikat

https://nurse.org/articles/work-in-us-as-foreign-educated-nurse/

Nurses NOT Eligible To Work In The United States

Unfortunately, not all foreign-educated nurses are eligible to work in the United States. These include but are not limited to:

Nurses with less than two years experience

Nurses lacking a four-year nursing degree

Individuals who have committed a crime

Nurses who lack sponsorship from a reputable nursing agency

Vierailija
180/206 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USA on hieno maa! Noilla palkoilla jo kykenee elämään normaalisti.

Kyllä, eikä asuminen yhtään kallista, toisin kuin Stadissa. Manhattaniltakin saa kämpän kahdella miljoonalla taalalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan