Taas pohdintaa Nelan tapauksesta
Ajattelin tätä kohtaa tarinassa ja ihmetyttää.
Tunnollinen, erittäin vastuullinen työntekijä, joka on saanut unelmatyönsä. ( Tähän voin eläytyä, olen itse samanlainen, tunnollinen suorittaja) Ilmoittaa töihin, että ei tule koska on sairaana. Tässä kohtaa tökkää - miksi sitten näyttäytyy retkikamppeissa kaupungilla ja käy shoppailemassa ym? Itse ainakin ajattelisin, että en halua tulla nähdyksi reippaana retkeilijänä/kaupassa kävijänä, koska olen ilmoittanut itseni sairaaksi. Siten ollen, hänellä ei ollut enää aikomustakaan palata töihin, silloin riskinotto kannatti.
Kommentit (121)
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:17"]Minua askarruttaa se, että hän ilmoitti töihin menevänsä lääkäriin. Tuostakin valheesta hän olisi jäänyt kiinni töihin palattuaan.
[/quote]
No ei sillä ollut aikomustakaam mennä takaisin . Eiköhän se ole jo kaukana. Suomesta pääsee aika pitkälle näyttämättä kertaakaan henkkareita. Omasta halustaan on kadonnut.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 14:33"]
Tuo tieto, että mies olisi soittanut ennen tekstaria, on väärä. Mies kertoi, että soitteli pitkin iltapäivää, koska Nelan olisi jo pitänyt tulla töistä.
[/quote]
Ymmärsinkö oikein, Nela tekstasi äidille joskus kahden jälkeen, ja miehen soitot oli sitten tämän tekstarin jälkeen?
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 11:59"]Itse ajattelen näin. Nelalla oli aamulla päänsärky, hän lähetti viestin kahdelle työtoverilleen, lähti Myyrmanniin lääkäriin. Päänsärky kuitenkin katosi(otti ehkä pari buranaa), meni kauppaan, teki ostokset ja suunnitteli menevänsä kotiin.
Sai kuitenkin idean lähteä Nuuksioon retkeilemään, lähetti siellä ollessaan(14.30) äidilleen tekstarin, jossa kertoi hääkuvista. Sen jälkeen tapahtui jotain ikävää. Kun mies yritti tavoittaa Nelaa(koska tätä ei kuulunut ajoissa kotiin), tämä ei enää vastannut. Puhelimesta loppui akku keskiyöllä.
[/quote]
Sun jutussa mättää se, että kuvittelet kaikkien puhuvan totta. Veikkaan, että ei ollut mitään päänsärkyä. Ja tekstiviesti äidille ei liittynyt mitenkää n hääkuviin, vaan Nelan olinpaikkaan.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 14:36"]
Tuo tieto, että mies olisi soittanut ennen tekstaria, on väärä. Mies kertoi, että soitteli pitkin iltapäivää, koska Nelan olisi jo pitänyt tulla töistä.
[/quote]
Ymmärsinkö oikein, Nela tekstasi äidille joskus kahden jälkeen, ja miehen soitot oli sitten tämän tekstarin jälkeen?
[/quote]
Näin minäkin ymmärtäisin, jos mies sanoi, että soitteli Nelalle pitkin iltapäivää. Mitä on kenenkin mielestä iltapäivä on sitten toinen juttu, mutta aamupäivällä mies ei ainakaan soittanut. Nuo kaikki puhelutiedothan ovat poliisilla kyllä.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 11:51"]
Mitä enemmän yksityiskohtia tästä tapauksesta kuulee, sitä enemmän se hämmentää. Tuntuu että mikään vihje ei vie eteenpäin vaan herättää ennemminkin lisää kysymyksiä. Hoikka nainen, miksi tuollaiset eväät? Oliko muutenkin herkuttelija vai kurinalainen syöjä? Ihan kuin olisi halunnut haistattaa paskat kaikelle; valehtelee työtovereilleen, ei kerro miehelle minne menee eikä vastaa puheluihin, ostaa pelkkää herkkumättöä... Puuttuu niin paljon palasia tästä vielä että mitään ei oikeastaan pysty päättelemään järjellä.
[/quote]
En nyt niin ole perehtynyt tämän katoamisen kaikkiin yksityiskohtiin, mutta mitä nyt esim olen tästä ketjusta lulenut, niin enpä pidä juttuja mitenkään kauhean omituisina.
Voisin itse helposti kuvitella toimivani vastaavanlaisesti esim silloin kuin minua ahdistaisi. Eikä kukaan välttämättä osaisi arvata minun olevan ahdistunut. Nytkin olen ahdistunut ja jopa masentunut vaikka sain juuri kustannussopimuksen tekemälleni lastenkirjalle. Olen kuitenkin ulospäin suuntautunut ihminen, mutta ahdistuneena kaipaan ikiomaa rauhaa tavanomaista enemmän. Kolme viineriä menisi helposti juuri ahdistuneena, mukavaa lohtumössöä (olen hoikka nainen ja pääsääntöisesti syön terveellisesti, äsken vedin kuitenkin 6kpl! pusuja 'lounaaksi'). Voisin myös kuvitella lähteväni tulettumaan pois arkiympyröistä, pois muiden 'vaatimuspiiristä' jonnekin luontoon. Ehkä pää tosiaankin tuntuisi raskaalta, jopa särkisi. Ehkei jaksaisi selitellä kenellekkään, haluaa vain hetkeksi pois. Kadota vähäisen. Helppoa olisi tuolloin valehdella lääkäristä ja olla vastaamatta puhelimeen. Ja edelleenkin tarkoituksena olisi ilmestyä 'työpäivänpäätteeksi' takaisin arjen keskelle muiniksena.
Pyykkinarua en ihan heti osaa selittää. Mutta eikö jossain lukenut, että se on ilmeisesti jäänyt repun pohjalle huomaamatta. Tai ehkä hän ajatteli rakentaa nopeasti ja helposti jonkinlaisen majan, pesän johon vetäytyä hetkeksi lepäämään suojaan? Itse tykkäisin. Tykkään löytää luonnosta 'koloja' joihin voi vetäytyä oleilemaan, eikä tarvitsisi 'pelätä' näkevänsä ihmisiä, eikä mahdolliset muut minua.
Luulen edelleenkin että Nelalle on tapahtunut ikävä onnettomuus. Luiskahtanut liukkaalta kiveltä. Kiivennyt puuhun ja jotain... en tiedä.
Sokea työnantaja, jos ei oikeasti ole huomannut mitään työntekijänsä stressistä. Huomasiko edes aikaisempaa burnoutia.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 15:03"]Sokea työnantaja, jos ei oikeasti ole huomannut mitään työntekijänsä stressistä. Huomasiko edes aikaisempaa burnoutia.
[/quote]
Eipä noi asiat aina näy. Musta ei aikaisemmin näkynyt ulos mitkään tunnetilat. Olin vakavasti masentunut, eikä kukaan tajunnut koskaan mitään. Ei edes lähimmät. Terapian jälkeen asia on muuttunut ja nykyään itken kaiken pahan olon pois heti, vaikka kesken palaverin.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 11:51"]
Mitä enemmän yksityiskohtia tästä tapauksesta kuulee, sitä enemmän se hämmentää. Tuntuu että mikään vihje ei vie eteenpäin vaan herättää ennemminkin lisää kysymyksiä. Hoikka nainen, miksi tuollaiset eväät? Oliko muutenkin herkuttelija vai kurinalainen syöjä? Ihan kuin olisi halunnut haistattaa paskat kaikelle; valehtelee työtovereilleen, ei kerro miehelle minne menee eikä vastaa puheluihin, ostaa pelkkää herkkumättöä... Puuttuu niin paljon palasia tästä vielä että mitään ei oikeastaan pysty päättelemään järjellä.
[/quote]
En nyt niin ole perehtynyt tämän katoamisen kaikkiin yksityiskohtiin, mutta mitä nyt esim olen tästä ketjusta lulenut, niin enpä pidä juttuja mitenkään kauhean omituisina.
Voisin itse helposti kuvitella toimivani vastaavanlaisesti esim silloin kuin minua ahdistaisi. Eikä kukaan välttämättä osaisi arvata minun olevan ahdistunut. Nytkin olen ahdistunut ja jopa masentunut vaikka sain juuri kustannussopimuksen tekemälleni lastenkirjalle. Olen kuitenkin ulospäin suuntautunut ihminen, mutta ahdistuneena kaipaan ikiomaa rauhaa tavanomaista enemmän. Kolme viineriä menisi helposti juuri ahdistuneena, mukavaa lohtumössöä (olen hoikka nainen ja pääsääntöisesti syön terveellisesti, äsken vedin kuitenkin 6kpl! pusuja 'lounaaksi'). Voisin myös kuvitella lähteväni tulettumaan pois arkiympyröistä, pois muiden 'vaatimuspiiristä' jonnekin luontoon. Ehkä pää tosiaankin tuntuisi raskaalta, jopa särkisi. Ehkei jaksaisi selitellä kenellekkään, haluaa vain hetkeksi pois. Kadota vähäisen. Helppoa olisi tuolloin valehdella lääkäristä ja olla vastaamatta puhelimeen. Ja edelleenkin tarkoituksena olisi ilmestyä 'työpäivänpäätteeksi' takaisin arjen keskelle muiniksena.
Pyykkinarua en ihan heti osaa selittää. Mutta eikö jossain lukenut, että se on ilmeisesti jäänyt repun pohjalle huomaamatta. Tai ehkä hän ajatteli rakentaa nopeasti ja helposti jonkinlaisen majan, pesän johon vetäytyä hetkeksi lepäämään suojaan? Itse tykkäisin. Tykkään löytää luonnosta 'koloja' joihin voi vetäytyä oleilemaan, eikä tarvitsisi 'pelätä' näkevänsä ihmisiä, eikä mahdolliset muut minua.
Luulen edelleenkin että Nelalle on tapahtunut ikävä onnettomuus. Luiskahtanut liukkaalta kiveltä. Kiivennyt puuhun ja jotain... en tiedä.
[/quote]
Eiköhän pyykkinaru ole ostoslistalla, eihän me muuta repun sisältöä tiedetä koska reppua ei ole löytynyt?
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 14:27"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 11:59"]
Itse ajattelen näin. Nelalla oli aamulla päänsärky, hän lähetti viestin kahdelle työtoverilleen, lähti Myyrmanniin lääkäriin. Päänsärky kuitenkin katosi(otti ehkä pari buranaa), meni kauppaan, teki ostokset ja suunnitteli menevänsä kotiin.
Sai kuitenkin idean lähteä Nuuksioon retkeilemään, lähetti siellä ollessaan(14.30) äidilleen tekstarin, jossa kertoi hääkuvista. Sen jälkeen tapahtui jotain ikävää. Kun mies yritti tavoittaa Nelaa(koska tätä ei kuulunut ajoissa kotiin), tämä ei enää vastannut. Puhelimesta loppui akku keskiyöllä.
[/quote]
Aika surkea selitys.
Ensinnäkin Nela lähti miehelleen ilmoittamatta. Hän oli myös ilmoittanut kavereilleen että tulkaa vaan kylään eikä siitäkään ollut ilmoittanut miehelle.
Mies olis soittanut useita kertoja päivän aika ja paljon ennen äidin tekstariakin Nelalle mutta Nela ei vastannut hänelle.
Nela oli myös suunnitellut retkensä Nuuksioon jo lähtiessään kotoa koska hänellä oli tavarat ja takki mukana.
[/quote]
Jospa joku muu lähetti viestin Nelan kännykästä Nelan äidille hämäystarkoituksessa.
[/quote]
Mutta se oli tsekinkielinen. Toisaalta oli ehkä hieman kummallista, että viesti käsitteli viimeheinäkuisia häitä. Joku toinen olisi voinut ehkä lähettää jonkin Nelan tallentaman vanhan viestin, eikä äiti muistaisi sitä enää. Mutta sitten tuo toinen ei olisi yhtään tiennyt, mitä viestissä oli, joten olisi ollut aika paljastavaa. Tuskin kuitenkaan se toinen olisi ollut tsekkiä taitava.
[/quote]
Voisin kyllä kuvitella, että Nelan kaveripiirissäkin on tsekinkielisiä. Ja onhan noita käännösohjelmia joita voi älypuhelimilla käyttää.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:15"]Mutta miksei häntä löydy jos selitys on noin simppeli. Perus pyykkinaru ei varmasti kylläkään kestä hirttäytymistä. [/quote] Vainajia ei aina löydy maastoetsinnöissä, kun ei tiedetä tarkkaa kohtaa, josta etsiä. Ei siinä ole mitään outoa tai harvinaista. Peruspyykkinaru ei katkea nykäisemällä. Kaikki on mahdollista mutta toiset asiat ovat todennäköisempiä kuin toiset.
[/quote]
Ei katkea nykäisemällä mutta ei varmasti kestä kyllä aikuisen painoakaan.
Kaikki mielikuvitukselliset skenaariot ovat tietysti mahdollisia, mutta yleensä se todennäköisin selitys on totuus. Todennäköisintä on kuoleman aiheuttanut onnettomuus. Vainajan löytäminen maastosta ei ole ihan yksinkertaista. Kaikki spekulaatiot ostoksista sun muista on yhtä tyhjän kanssa. Voi olla että kadonnut on ollut syömishäiriöinen tai herkuttelua harrastava. Voi olla että on ollut päänsärkyä tai sitten ei. On pidetty tunnollisena työntekijänä, mutta mistä oikeasti voidaan tietää? Fakta on että hän on mennyt Nuuksioon ja sen jälkeen kadonnut. Todennäköisintä on että sieltä myös löytyy. Ennemmin tai myöhemmin. Omaisten takia toivoisi että ennemmin.
Pieni yritys jossa muutama henkilö, eihän riski muutenkaan ollut iso, varsinkin kun muut olivat oletettavsti töissä tuohon aikaan.
Ei se retkikamppeissa kaupungila ollut, bussissa vasta. Ja olihan se sanonut menevänsä lääkäriin.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 14:27"]
Itse ajattelen näin. Nelalla oli aamulla päänsärky, hän lähetti viestin kahdelle työtoverilleen, lähti Myyrmanniin lääkäriin. Päänsärky kuitenkin katosi(otti ehkä pari buranaa), meni kauppaan, teki ostokset ja suunnitteli menevänsä kotiin.
[/quote]
Aika surkea selitys.
Ensinnäkin Nela lähti miehelleen ilmoittamatta. Hän oli myös ilmoittanut kavereilleen että tulkaa vaan kylään eikä siitäkään ollut ilmoittanut miehelle.
Mies olis soittanut useita kertoja päivän aika ja paljon ennen äidin tekstariakin Nelalle mutta Nela ei vastannut hänelle.
Nela oli myös suunnitellut retkensä Nuuksioon jo lähtiessään kotoa koska hänellä oli tavarat ja takki mukana.
[/quote]
Jospa joku muu lähetti viestin Nelan kännykästä Nelan äidille hämäystarkoituksessa.
[/quote]
Mutta se oli tsekinkielinen. Toisaalta oli ehkä hieman kummallista, että viesti käsitteli viimeheinäkuisia häitä. Joku toinen olisi voinut ehkä lähettää jonkin Nelan tallentaman vanhan viestin, eikä äiti muistaisi sitä enää. Mutta sitten tuo toinen ei olisi yhtään tiennyt, mitä viestissä oli, joten olisi ollut aika paljastavaa. Tuskin kuitenkaan se toinen olisi ollut tsekkiä taitava.
[/quote]
Voisin kyllä kuvitella, että Nelan kaveripiirissäkin on tsekinkielisiä. Ja onhan noita käännösohjelmia joita voi älypuhelimilla käyttää.
[/quote]
Tsekin kieli ei voin vain käänny millään käännösohjelmalla samoin kuin ei suomikaan! Lisäksi vanhemmille puhuessa käytetään usein tietynlaista kieltä. Kyllä Nelan äiti tietäisi, jos viesti ei olisi oikeasti Nelalta.
[/quote]
Aika surkea selitys.
[/quote]
[/quote]
Joku joka osaa täydellistä tsekkiä ja tietää yksityiskohtaisesti Nelan asioista?
[/quote]
Mies sanoi soittaneensa jo aamupäivällä mutta kukaan ei vastannut. Hän soitti lähemmäs kymmenen kertaa päivän aikana Nelalle. Iltapäivällä hän soitto Nelan töihin ja kysyi onko Nela vielä kokouksessa kun se ei vastaa. Mutta saikin kuulla että se ei edes ole töissä.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 14:36"]
[/quote]
[/quote]
Mies oli soittanut jo ennen äidin tekstaria monta kertaa Nelalle.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 15:38"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:15"]Mutta miksei häntä löydy jos selitys on noin simppeli. Perus pyykkinaru ei varmasti kylläkään kestä hirttäytymistä. [/quote] Vainajia ei aina löydy maastoetsinnöissä, kun ei tiedetä tarkkaa kohtaa, josta etsiä. Ei siinä ole mitään outoa tai harvinaista. Peruspyykkinaru ei katkea nykäisemällä. Kaikki on mahdollista mutta toiset asiat ovat todennäköisempiä kuin toiset.
[/quote]
Ei katkea nykäisemällä mutta ei varmasti kestä kyllä aikuisen painoakaan.
[/quote]
Kestää sen verran kuin hirttäytyminen vaatii.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 22:04"]
Mies sanoi soittaneensa jo aamupäivällä mutta kukaan ei vastannut. Hän soitti lähemmäs kymmenen kertaa päivän aikana Nelalle. Iltapäivällä hän soitto Nelan töihin ja kysyi onko Nela vielä kokouksessa kun se ei vastaa. Mutta saikin kuulla että se ei edes ole töissä.
[/quote]
Tämä kyllä pistää vettä siihen myllyyn että vapaaehtoisesti katosi. Tuossa vaiheessahan Nela ei vielä edes ollut millään lailla kadoksissa ja mies soittaa töihin 10 kertaa. Onko se kertonut mikä oli niin tärkeä asia?
Viinerit ovat sidottu pyykkinaruun, jota on vetänyt perässään, hävittäen näin tuoksujäljen, jota koirat seuraavat.
pyykkipojilla on sulkenut nenänsä ja huulensa ynm. Jotta kaasut eivät nouse ilmaan jos hukuttautuu.