Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastensuojelusta toivomus

Vierailija
05.10.2015 |

Älkää rustatko niitä ilmoituksianne tyhjästä, kiitos!

Kädet ovat täynnä ilman näitä 15-vuotias yksin kotona, lapsella ei ole pipoa pakkasella, äiti huutaa, isä polttaa tupakkaa sisällä ym. täysin perusteettomia ilmojanne. 

Jokainen perhe ei ole täydellinen. Jos juoksisimme tuollaisten juttujen perässä, niin määrärahat pitäisi tuhatkertaistaa. 

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:15"]

Niin en siis ymmärrä, miten sisällä polttaminen menee samassa listassa sen kanssa, että 15-vuotias on yksin kotona. Toinen on normaalia eikä vaaranna lastaan millä tavalla, kun taas toinen vaarantaa. 

5

[/quote]

Toinen on laitonta, toinen ei.

Vierailija
2/28 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä taas vanhempi josta on mielestään tehty aiheeton ilmoitus... Esim. toi huutaminen. Ei kai kukaan yhdestä huutamisesta tai normaalista elämästä ilmoitusta tee. Kyllä siihen huutaminenkin voi kuulua joskus, varsinkin jos osataan pyytää anteeksi jne. Itse asuin nuorena pariskunnan naapurissa, näillä oli pieni, ehkä noin kolmevuotias tytär. Kun isä oli lähtenyt töihin huuto alkoi ja sitä oli paljon. Se oli todella kamalaa kuunneltavaa. Vielä nykyäänkin tulee joskus mieleen että olisiko mun pitänyt tehdä ilmoitus vai ei vaikka lapsi on kohta jo vähintään teini. En kehdannut, koska siinä me olisi asuttu niiden naapurissa ja perhe oli lisäksi yhden tutun veljenperhe. Kamala kasvuympäristö pienellä lapsella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:12"]

Mä oon varmaan kukkahattutäti, mutta mun mielestä sisällä polttaminen polkee lasten oikeuksia vastaan ja pahasti. Tosin en tiedä, onko nyt ls-ilmoituksen paikka, mutta kyllähän siinä vaarannetaan lapsen kehitys ja terveys hyvin selvästi ja aivan tahallaan.

[/quote]

Niin vaarannetaan jatkuvalla karkin popsimisella (huonoilla hampailla vahva yhteys vakaviinkin sairauksiin) ja muutenkin huonolla ruokavaliolla, ylipainolla jne. 

Nämä eivät ole yhtään sen enempää kuitenkaan lastensuojeluasioita kuin tupakanpolttokaan. 

Vierailija
4/28 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:21"]

Onko tässä taas vanhempi josta on mielestään tehty aiheeton ilmoitus... Esim. toi huutaminen. Ei kai kukaan yhdestä huutamisesta tai normaalista elämästä ilmoitusta tee. Kyllä siihen huutaminenkin voi kuulua joskus, varsinkin jos osataan pyytää anteeksi jne. Itse asuin nuorena pariskunnan naapurissa, näillä oli pieni, ehkä noin kolmevuotias tytär. Kun isä oli lähtenyt töihin huuto alkoi ja sitä oli paljon. Se oli todella kamalaa kuunneltavaa. Vielä nykyäänkin tulee joskus mieleen että olisiko mun pitänyt tehdä ilmoitus vai ei vaikka lapsi on kohta jo vähintään teini. En kehdannut, koska siinä me olisi asuttu niiden naapurissa ja perhe oli lisäksi yhden tutun veljenperhe. Kamala kasvuympäristö pienellä lapsella.

[/quote]

Totta kai tämäkin täytyy arvioida kokonaisuutena. Jos huutaminen on aivan jatkuvaa ja on mahdollista, että se on lasta ahdistavaa ja pelottavaa, niin tällöin voi ollakin ilmon paikka. Mutta saamme ilmoituksia tapauksista, joissa on ollut aivan tavanomaista riitaa perheen kesken, jossa ääntä korotetaan. 

Vierailija
5/28 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:22"]

Mä oon varmaan kukkahattutäti, mutta mun mielestä sisällä polttaminen polkee lasten oikeuksia vastaan ja pahasti. Tosin en tiedä, onko nyt ls-ilmoituksen paikka, mutta kyllähän siinä vaarannetaan lapsen kehitys ja terveys hyvin selvästi ja aivan tahallaan.

[/quote]

Niin vaarannetaan jatkuvalla karkin popsimisella (huonoilla hampailla vahva yhteys vakaviinkin sairauksiin) ja muutenkin huonolla ruokavaliolla, ylipainolla jne. 

Nämä eivät ole yhtään sen enempää kuitenkaan lastensuojeluasioita kuin tupakanpolttokaan. 

[/quote]

Mutta tuossa ei mainittukaan esimerkiksi lapsen jokapäiväisestä karkinsyönnistä tehtävää ls-ilmoitusta, vaan muut verrokit olivat aika normaaleja tapauksia joka perheessä. Kyllähän sisällä tupakointi on epänormaalia nykypäivänä, ja herättää monissa ajatuksia että piitataanko lapsesta. Suomen laissa on myös kirjattu säädös, että alaikäistä ei saa altistaa tupakansavulle. Karkkipäivien määrästä ei.

Vierailija
6/28 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin en siis ymmärrä, miten sisällä polttaminen menee samassa listassa sen kanssa, että 15-vuotias on yksin kotona. Toinen on normaalia eikä vaaranna lastaan millä tavalla, kun taas toinen vaarantaa. 

5

[/quote]

Nämä ovat esimerkkiejä, eivät välttämättä vertailtavissa. Kuitenkin kummassakaan tapauksessa ei ole aihetta mihinkään toimenpiteisiin. Turhaa paperityötä vain pois ajallisesti tosi tarpeista. 

Monestakin asiasta voi ajatella, että se vaaraantaa terveyden. Kuten jo mainitsin esim. huono ruokavalio. 

Vierailija
7/28 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:16"]

5

[/quote]

[/quote]

Niin, lapselle ei ole määritelty Suomen laissa, minkä ikäisenä hänet voi jättää yksin kotiin. Yleinen suositus menee 12-vuodessa. Mutta Suomen tupakkalaissa on kielletty tupakointi asunnossa ja autossa (kun kyydissä on lapsia).

Vierailija
8/28 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kirjota lastensuojelun nimissä kun et sitä voi yehdä. Lastensuojelu ei ilmoittele tällaisilla keskustelupalstoilla asioistaan. Kieltämättä nuo on tyhmiä juttuja mutta kuitenkin

Vierailija
9/28 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:21"]

[/quote]

Ei ole, olen lapseton työntekijä

Vierailija
10/28 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:28"]

[/quote]

[/quote]

Mutta tuossa ei mainittukaan esimerkiksi lapsen jokapäiväisestä karkinsyönnistä tehtävää ls-ilmoitusta, vaan muut verrokit olivat aika normaaleja tapauksia joka perheessä. Kyllähän sisällä tupakointi on epänormaalia nykypäivänä, ja herättää monissa ajatuksia että piitataanko lapsesta. Suomen laissa on myös kirjattu säädös, että alaikäistä ei saa altistaa tupakansavulle. Karkkipäivien määrästä ei.

[/quote]

Suomen laissa ei ole kielletty kotona polttamista, oli alaikäisiä paikalla tai ei. Koskee vain tiettyjä julkisia tiloja. 

Vierailija
11/28 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:32"]

Älä kirjota lastensuojelun nimissä kun et sitä voi yehdä. Lastensuojelu ei ilmoittele tällaisilla keskustelupalstoilla asioistaan. Kieltämättä nuo on tyhmiä juttuja mutta kuitenkin

[/quote]

Saan puhua yleisesti työstäni yksityishenkilönä. Mitään tunnistettavia tapauksia en tietenkään saa ottaa esiin. 

Vierailija
12/28 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:31"]

5

[/quote]

Nämä ovat esimerkkiejä, eivät välttämättä vertailtavissa. Kuitenkin kummassakaan tapauksessa ei ole aihetta mihinkään toimenpiteisiin. Turhaa paperityötä vain pois ajallisesti tosi tarpeista. 

Monestakin asiasta voi ajatella, että se vaaraantaa terveyden. Kuten jo mainitsin esim. huono ruokavalio. 

[/quote]

Kyllä tupakoinnista sisällä, ja esimerkiksi lapsen tosi kurjasta ruokavaliosta jonka epäillään vaarantavan lapsen kehityksen, lähes aina ohjataan vähintään keskustelemaan asiantuntijan/neuvolan kanssa asiasta, ja siis ylipäätään keskustellaan vanhempien kanssa aiheesta vakavasti. Siinä olet oikeassa, että lasta ei tuommoisessa tapauksessa huostaanoteta, mutta ei lapsen kasvua ja terveyttä selvästi vaarantaviin asioihin jätetä täysin puuttumattakaan.

Vierailija
13/28 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nuo turhien laskujen tekijät niitä, jotka haluavat vain kiillottaa omaa kruunuaan, eli ns. yrittävät saada itselleen tunteen että nyt tein hyvin/olen hyvä ihminen/kunnon kansalainen? Kun oikea tapa auttaa olisi esim. jutella  sille naapurille ja kysyä kuinka voisin auttaa? Miksi aina pitää olla soittamassa lastensuojeluun?? 

Vierailija
14/28 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskujen-lasujen

Vierailija
15/28 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:31"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:16"]

5

[/quote]

[/quote]

Niin, lapselle ei ole määritelty Suomen laissa, minkä ikäisenä hänet voi jättää yksin kotiin. Yleinen suositus menee 12-vuodessa. Mutta Suomen tupakkalaissa on kielletty tupakointi asunnossa ja autossa (kun kyydissä on lapsia).

[/quote]

Itse asiassa se menee juuri toisinpäin. Alaikäinen tarvitsee aina holhoojan, kun taas tupakointi nykyisellään ei ole sanktioitua. Tarkkuutta nyt siihen.

Vierailija
16/28 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:35"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Suomen laissa ei ole kielletty kotona polttamista, oli alaikäisiä paikalla tai ei. Koskee vain tiettyjä julkisia tiloja. 

[/quote]

Ei niin, mutta lastensuojelulaissa lastensuojelu velvoitetaan puuttuman lapsen kasvua ja kehitystä vaarantaviin oloihin. Jos lapsi elää kodissa, jossa tupakoidaan sisällä, niin se heikentää lapsen elinolosuhteita aika oleellisesti. Ei ketään sisällätupakoinnin takia huostaanoteta, mutta kyllä asiasta vähintään keskustellaan ja tilannetta jäädään seuraamaan.

Vierailija
17/28 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen lasutäti allekirjoittaa kollegan toiveen.

Vierailija
18/28 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelu ei ole poliisi. Lastensuojelu puuttuu sellaisiinkin "rajoilla" oleviin asioihin, jotka ei minkään lain mukaan ole laittomia, mutta jotka kuitenkin vaarantavat lapset kasvun ja kehityksen ja turvalliset elinolosuhteet. Esimerkiksi huutamista ei ole kielletty missään laissa, mutta jos äiti/isä huutaa lapselle jatkuvasti niin, että siitä huolestutaan, niin kyllä asiaan puututaan. 

Vierailija
19/28 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjantaina tuli soitto lastensuojeluviranomaiselta, että minusta on tehty ilmoitus nimettömänä, että olen vieraiden läsnäollessa huutanut tyttärilleni.. Ihan kiva juttu. Ilmoituksessa oli myös maininta, mitä meidän perheessämme olisi aiemminkin jo tapahtunut.. eli asialla oli taas exä. 

Ja nyt on lastensuojeluun tullut uusi ihminen töihin ja hän sitten tarttui kiveen ja alkoi minua asiasta kuulustella. En suostunut yhteistyöhön, koska selitin hänelle, mistä huomaa, että exä on asialla ja ilmoitus on tehty puhtaasti kiusaamis tarkoituksessa.

Odottelen mielenkiinnolla,koska poliisit ja sossu karauttavat paikalle, muuten en anna tyttäriä jututtaa...niin, tämä oli kahdeksas samanlainen ilmoitus..kaikki exän tekemiä..

Vierailija
20/28 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:46"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:35"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei niin, mutta lastensuojelulaissa lastensuojelu velvoitetaan puuttuman lapsen kasvua ja kehitystä vaarantaviin oloihin. Jos lapsi elää kodissa, jossa tupakoidaan sisällä, niin se heikentää lapsen elinolosuhteita aika oleellisesti. Ei ketään sisällätupakoinnin takia huostaanoteta, mutta kyllä asiasta vähintään keskustellaan ja tilannetta jäädään seuraamaan.

[/quote]

Lähes jokaisen 50-70 -luvulla syntyneen elinolosuhteita on siis heikennetty "aika oleellisesti"? Miten kukaan meistä on edes hengissä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä