Oletteko jo köyhät varautuneet jouluun?
Nyt ei varmasti kukaan auta köyhiä ettekä saa enää 70€ lahjakortteja. Olettehan säästäneet että lapsenne saa joululahjoja yms.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 07:08"]
Emme ole. Tänä jouluna ei lahjoja ostella eikä kinkkua paistella.
[/quote]Hyvä juttu.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 07:09"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 07:08"]
[/quote]Hyvä juttu.
[/quote]
Niin on.
No sillain olen varautunut, että tänä vuonna on vaatimaton joulu. Lapsille ostan pari lahjaa mutta kummilapset, mummot ja ukit jää nyt ilman. Eipä sillä suuremmin heille ole merkitystä. Lahjat ovat aikaisemminkin olleet vain sellainen hyvän joulun toivotus. Mut näin tänä vuonna, minkäs sille mahtaa. Kun rahaa ei ole niin sitä ei ole. Velkaa en rupea joulun takia tekemään.
3200€ tulee veronpalautuksia. Laitan joka vuosi verotuksen "överiksi" niin tulee aina mukavasti lahjarahaa. Suosittelen muille köyhille samaa.
On säästetty. 120 euroa, ne rahat oli pakko käyttää kun lapsi tarvitsi uudet lasit. Maksoivat paljon enemmän ja siksi piti kaikki säästöt käyttää. Onneksi on vasta lokakuu ja vielä kerkeää säästää. Ajattelin neuloa vauvojen ja taaperoiden villapukuja ja myydä. Työttömänä on aikaa kutoa, villasukkia ja tumppuja on jo valmiina. Kate jää aika pieneksi kun langat on kalliita. Onko jollain vinkata mistä saisi edullisia, kumminkin laadukkaita lankoja?
En ole kyllä varautunut. Olen joka vuosi ostanut ihan kaikille läheisille lahjat ja lähettänyt kortin, ja en ole koskaan saanut mitään takaisin. Ei sillä, että sillä olisi merkitystä, mutta nyt kun rahatilanne on huono, voin ihan huoletta jättää lahjat ostamatta. Jouluksi ruuaksi riittää riisipuuro, se ei kalliiksi tule.
Tätä ketjua kannattaa nostella säännöllisesti, ettei sitten jouluviikolla tarvitse lukea "ei pennin pyörylää, lapseni syövät näkkileipää koko joulun jajäävät ilman lahjoja"
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 07:36"]Tätä ketjua kannattaa nostella säännöllisesti, ettei sitten jouluviikolla tarvitse lukea "ei pennin pyörylää, lapseni syövät näkkileipää koko joulun jajäävät ilman lahjoja"
[/quote]
Totta. Jos tahtoo joulua laittaa edes vähän, niin vielä on aikaa säästää ja tonkia varaston perukoilta myytävää tavaraa.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 07:36"]
On säästetty. 120 euroa, ne rahat oli pakko käyttää kun lapsi tarvitsi uudet lasit. Maksoivat paljon enemmän ja siksi piti kaikki säästöt käyttää. Onneksi on vasta lokakuu ja vielä kerkeää säästää. Ajattelin neuloa vauvojen ja taaperoiden villapukuja ja myydä. Työttömänä on aikaa kutoa, villasukkia ja tumppuja on jo valmiina. Kate jää aika pieneksi kun langat on kalliita. Onko jollain vinkata mistä saisi edullisia, kumminkin laadukkaita lankoja?
[/quote]
Jos sinulla on aikaa, käy kirppareilla ja osta villapaitoja ja kaulaliinoja sieltä. Pura langat, pese ne ja neulo uusiksi vaatteiksi.
Olen jo viime joulusta pustänyt molemmille joka kuukausi 20e rahaa säästöön. Lapseni halusi viime jouluna 200e lelun, johon ei ollut varaa kerralla, joten päätin nyt ruveta ajoissa säästämään, että saa sen mitä eniten toivoo. On siis vielä pieni lapsi ja kyseessä oli legopaketti jne.
Tietenkin, koko ajan säästetään, tehdään perheenä reissukin vielä ennen joulua.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 07:34"]
3200€ tulee veronpalautuksia. Laitan joka vuosi verotuksen "överiksi" niin tulee aina mukavasti lahjarahaa. Suosittelen muille köyhille samaa.
[/quote]
No sinä nyt et tuollaisilla summilla köyhää ole nähnytkään.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 07:36"]
Tätä ketjua kannattaa nostella säännöllisesti, ettei sitten jouluviikolla tarvitse lukea "ei pennin pyörylää, lapseni syövät näkkileipää koko joulun jajäävät ilman lahjoja"
[/quote]
Ei tää ketju auta. Osa ihmisistä vaan on sellasia ettei he paljoa suunnittele tai varaudu mihinkään. Ja itku on kova.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 07:36"]On säästetty. 120 euroa, ne rahat oli pakko käyttää kun lapsi tarvitsi uudet lasit. Maksoivat paljon enemmän ja siksi piti kaikki säästöt käyttää. Onneksi on vasta lokakuu ja vielä kerkeää säästää. Ajattelin neuloa vauvojen ja taaperoiden villapukuja ja myydä. Työttömänä on aikaa kutoa, villasukkia ja tumppuja on jo valmiina. Kate jää aika pieneksi kun langat on kalliita. Onko jollain vinkata mistä saisi edullisia, kumminkin laadukkaita lankoja?
[/quote]
Suomalaista käsityötä arvostetaan aivan liian vähän! Minulta ei synny edes kunnon villasukkaa, vaikka kuinka olen harjoitellut. Siihen yhteen onnistuneeseen käytetty aika oli niin kohtuuton, etten todellakaan ehdi tehdä oikeasti käyttöön niitä. Mielelläni hankin itse langat ja maksan toiselle työstä, että saan villasukkia, lapasia, villahaalareita lapsille...
Itse aiheeseen: Verotus suunnitellaan aina niin, että jouluksi tulee käyttörahaa. Tällä kertaa tulee palautuksia sen verran reippaasti, että parilla tonnilla lyhennetään autolainaakin.
Mä olen tässä jo joitain lahjoja ja koristeita ostellut tyyliin ebaysta, sieltä saa aika halvalla kivannäköisiä juttuja. En todellakaan mene shoppailemaan mihinkään kivijalkaliikkeisiin tai hassaa rahaani "suomalaiseen käsityöhön".
Nyt kun pahin lahja- ja koristelustressi on ohi niin voin keskittyä miettimään sitä ruokapuolta.
En ole varautunut enkä kummemmin aio varautuakaan. Itse asiassa en edes tiedä missä päin Suomea jouluni vietän. Mikäli olen kotona, kinkkua tuskin paistan, en paistanut viime vuonnakaan. Lahjat tulee hankittua kyllä kaikille joille ennenkin, kortteja en ole lähetellyt vuosiin. Juuri eilen illalla ajattelin että josko ei laittaisikaan (teko) kuusta tänä vuonna. Vauva on syntymässä juuri ennen sesonkia ja tavarat ja muut vievät paljon tilaa ennestään jo pienestä asunnosta.
Toisaalta vietän joulun yksin, joten ei tarvitse ottaa stressiä niin hirveästi. Ehkä jotain pientä juhlallisuutta joo, mutta ei paineita. Ei ole muutenkaan järkeä ostaa mitään kinkkua kun en mä sitä yksin saa syötyä.
Meidän nelihenkisen perheen kaikki sisään virtaava raha on bruttona hiukan vajaa 1600 euroa. Siitä 600 menee lainaan. Jos asuisimme saman hintaisessa vuokra-asunnossa, sossun rahat kilisis tilille. Silti lasten joululahjat on kerätty kasaan, alennusmyyntejä hyödyntäen ja lapsille on tulossa kunnon nykyaikaiset lelut. Köyhäkin pärjää kun suunnittelee hyvin ja hyvissä ajoin.
Lahjoja olen ostellut kun sopivia on tullut vastaan.