Ulkosuomalaiset & suomalainen ruoka
Onko teille käynyt niin että olette ulkomailla ikävöineet jotain tiettyä suomalaista ruokaa tai tuotetta, mutta kun pääsette jälleen syömään sitä niin se ei maistukaan yhtään niin hyvältä kuin muistitte?
En ikävöi Suomesta juuri mitään muuta kuin tiettyjä ruokia, mutta nyt sekin on pilalla. Tuntuu kuin viimeisetkin juuret olisi katkaistu ja ajatus Suomeen paluusta täysin mahdoton.
Kävin vähän aikaa sitten myös Espanjassa, jonka ruokakulttuuri on tuttu, mutta myös erilainen kuin asuinmaani. Se oli yhtä hyvää kuin aina. Mistäköhän johtuu?
Kommentit (11)
Minulle ei ole käynyt noin. Ainoa, mitä en tänne Etelä-Eurooppaan saa suomalaisista tuotteista on tuoreet metsämarjat ja -sienet, edes pakasteina. Niitä on ikävä! Voi, että olisi ihanaa tehdä rahkaa vatuista tai mustikoista/mansikoista. Tai mustikkakukkoa tai mammanmarjapiirakkaa.
Olen säilyttänyt ne mielestäni parhaimmat perinneruuat ihan omalla ruokalistalla täälläkin. Leivon karjalanpiirakoita. Teen karjalanpaistia, kaalilaatikkoa, liha- ja hernekeittoa jne. Ainoa, mitä on vaikeaa löytää on juurekset, joten keittoa joutuu hieman soveltamaan. Samoin tykkäisin kovasti punajuurilaatikosta, mutta käsittelemättömiä punajuuria olen löytänyt vain kerran (lanttua, palsternakkaa, mukulaselleriä en ole nähnyt koskaan).
Toinen isompi juttu on oikean makuiset suola/maustekurkut, mutta tämä oli ongelma jo Suomessakin. Kauppojen kurkut ovat liian laimeita ja makeita, enemmän ruotsalais-keskieurooppalaisen makuisia.
Ikeasta saa oikeasti monia kivoja ruokajuttuja ja loput, kuten puuroriisin ja ruisjauhon, saa kuljetettua matkalaukussa.
Sulla on varmasti nostalgiset muistot niistä ruuista, ja ne yhdistyy sulla niihin muistoihin, ja sen takia muistelet että ne maistuivat paremmilta kuin mitä ne oikeasti ovat. Mä olen ollut pois Suomesta yli 16 vuotta, ja kyllä mun mielestä poronkäristys ja paistetut muikut maistuu joka kerta aivan taivaallisilta, kun niitä saan.
Mulla ei ole käynyt noin koska en ole koskaan voinut sietää suomalaista ruokaa ;) Ja aina se yhtä mauttomalta ja tympeältä maistuu kun Suomessa oleskelee.
En ikäväi suomalaista ruokaa enkä mitään tuotteita sieltä, päinvastoin, täällä Saksassa on erinomainen ruoka.
Toki on mukava joskus maistaa esim. karjalanpiirakkaa, suomalaista makkaraa, ruisleipää, suomalaisia karkkeja. Mutta mitään kaipuuta niihin ei ole ja yleisesti suomalainen ruoka on melko huonoa. Raaka-aineet ei toki ole, mutta ne saadaan kustannuskiiman takia pilattua.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:56"]
Mutta mitään kaipuuta niihin ei ole ja yleisesti suomalainen ruoka on melko huonoa. Raaka-aineet ei toki ole, mutta ne saadaan kustannuskiiman takia pilattua.
[/quote]
Jos totta puhutaan niiin lyhyen kasvukauden vuoksi täällä on monet raaka-aineetkin heikkolaatuisia. Esim. vilja kelpaa useimmiten vain rehuksi ja vihannekset ei saa riittävästi aurinkoa =mauttomia. Oikeastaan vain Suomessa luontaisesti esiintyvät kasvit esim. metsämarjat on hyvälaatuisia. Melkein kaikki viljelykasvit kasvavat kitumalla ja maku on sen mukainen.
Ei ole käynyt. Minä siis pidän suomalaisesta ruoasta, tykkään siitä ulkomailla ollessani ja Suomeen palattuani. Edellyttäen tietysti, että seon tehty hyvin ja hyvistä aineksista. Erityisesti perinneruoissa on paljon vahvanmaksuiai, hyviä, juurevia ruokia. Mistään eineskoulukeittiöistä tässä ei nyt tietysti puhuta.
Oon siis asunut useammassa maassa, vuoden pari kussakin ja aina välillä taas Suomessa. Tosin kaikki länsimaita.
Silakkapihvejä, savusiikaa, maksalaatikkoa ja ruispuolukkapuuroa tekee välillä mieli ja aina ne maistuu yhtä hyvältä. Sen sijaan esimerkiksi salmiakkia en kaipaa, samoten marketin lonkero tai siiderit maistuvat kamalilta ja saan pienestäkin määrästä vatsakipuja.
Mielestäni Suomessa on ihan hyvää ruokaa siinä missä muuallakin.
t. 16 vuotta Keski-Euroopassa asunut
Karjalanpiirakka taitaa olla ainoa. Ja luultavasti en vaan ole saanut riittävän hyviä karjalanpiirakoita palattuani. kaikki maistamani ovat vaan olleet mauttomia ja ällöjä.
Muuten suomalainen ruoka on ollut odotuksen väärtti.
Viisi vuotta Aasiassa ja nyt takaisi Suomessa.
Olin vuoden asunut jenkeissä ja eniten odotin saavani pottumuusia ja nakkikastiketta. Se oli vielä parempaa, kuin olin muistanutkaan!
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:56"]
Mutta mitään kaipuuta niihin ei ole ja yleisesti suomalainen ruoka on melko huonoa. Raaka-aineet ei toki ole, mutta ne saadaan kustannuskiiman takia pilattua.
[/quote]
Jos totta puhutaan niiin lyhyen kasvukauden vuoksi täällä on monet raaka-aineetkin heikkolaatuisia. Esim. vilja kelpaa useimmiten vain rehuksi ja vihannekset ei saa riittävästi aurinkoa =mauttomia. Oikeastaan vain Suomessa luontaisesti esiintyvät kasvit esim. metsämarjat on hyvälaatuisia. Melkein kaikki viljelykasvit kasvavat kitumalla ja maku on sen mukainen.
[/quote]
Suomessa on kuitenkin esim. liha, maito, marjat, sienet, kala jne aika puhtaita raaka-aineita. Mutta se jatkojalostus -> melko surkeaa.