Miten sietää tuttavaa joka jyrää, on alentuva, eikä anna puolustautua?
En oikein osaa kunnolla kuvata tuttavani käytöstä, mutta se on erittäin inhottavaa ja jotenkin jyräävää ja mitätöivää.
Hän saattaa esimerkiksi päättää minun puolestani etukäteen, mitä mieltä olen asioista, miten ajattelen, tunnen ja mitkä ovat arvoni. Sen jälkeen kun hän on leimannut minut väärin. Siis sellaiseksi joka en ole, hän selittää minulle alentuvasti, ettei häntä haittaa vaikka olen X.
Että hän on olevinaan niin hyvä taivaan lahja minulle, että hän voi suvaita minua vaikka olen X.
Kun yritän selittää, että minä olen itse se joka päättää miten minä ajattelen ja asiat koen, eikä hänellä ole oikeutta tulla minulle selittämään miten minä ajattelen, niin hän keskeyttää.
"Joo joo! Ei sinun tarvitse selittää, ei minua kiinnosta vaikka sinä olet X."
Minua itseäni loukkaa äärimmäisen paljon tuollainen käytös, ja koen sen röyhkeimpinä ja inhottavimpina asioina mitä toiselle voi tehdä.
Eli ei kunnioiteta toista ihmistä edes sen vähimmän verran, että annettaisiin tämän edes itse päättää mitkä omat arvot on.
Ja toinen röyhkeys siihen päälle, ettei anneta toisen puolustautua, vaan vaijennetaan toinen.
Miten tuollaisen henkilön kanssa voi diilata? Kun toinen käytännössä kakkaa päällesi eikä anna puolustautua.
Kommentit (35)
Välttelemällä ja kääntämällä kaikki keskustelut työhön/siihen minkä takia on pakko olla tekemisissä. Esim, jos hän sanoo ei haittaa vaikka olet x, vastaat vai niin, tuliko se raportti perille.
Mulla on tuttava joka on X ja haluaa pakottaa minut samaan muottiin, vaikka olen aivan päinvastainen persoona. Ärsyttää, kun hän vänkää että on X ja minun pitää ymmärtää, vaik ymmärrän kyllä, sen kun on, mutta itse en toimi niin, koska en todellakaan ole X. Joten toimin toisin. Ja se on hänestä käsittämätöntä.
Se on hyvin yleistä, että neuvotaan vaan poistamaan inhottava ihminen elämästään. Aika monestihan se on se mikä ihmiselle itselleenkin tulee ensimmäisenä mieleen. Vai kuvitteletteko ettei sellainen normaalilla ihmisellä muka käy mielessä?
Olisi kuitenkin hyödyllisempää ihan pitkässä juoksussakin, miettiä myös muita ratkaisuja. Rasittavia, hankalia, ja sietämättömiä ihmisiä kun tulee AINA uusia.
Ei ole mikään kestävä ratkaisu AINA vaihtaa työpaikkaa, etenkin kun jokaisessa työpaikassa milteinpä on AINA joku häiriintynyt energiasyöppö ja myrkyttäjä.
Ei meillä kaikilla ole ihan niin hyvin asiat, että voisi loputtomiin vaan vaihtaa työpaikkaa. Kaikilla ei ole mahdollisuutta vaihtaa kertaakaan.
Myös sukulaisuus- ja ihmissuhteet ovat sellaisia vähän monimutkaisempia asioita, ettei aina tuosta vaan voi heivata jotain ihmistä kokonaan pois.
Eli pitäisi kehitellä keinoja, joilla käsitellä niitä häiriintyneitä yksilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä edes yritä puolustautua.
Jyräämisen alkaessa katot vaan silmistä läpi ja vastaat jotain tyylillä aha, jepjep, selvä, oukei, etkä missään tapauksessa vastaa mitään pidempää.
Eli antaa tyypin voittaa. Mutta sitten hän jää siihen uskoon että olen kaikkea sitä hänen keksimäänsä skeidaa.
Ja kun en saa oikaista asiaa, enkä puolustaa itseäni, niin voi olla hänelle sama asia kuin myöntäisin olevani X.
Sitten hän voi rientää kaikille muille selittämään totena sitä soopaa, että henkilö Y on tunnustaunut olevansa X.
Kokeile vetää huumorilla:
- Oletpa hauska tyyppi, kun keksit tuollaisia vitsejä.
- No nythän sinulla lähti mieikuvituslentoon ja kuvittelet ihan satuja.
- Luulet minun olevan x? Ettet vain itse olisi? Mutta niinhän taidat ollakin (ja tähän nauru ja silmänisku päälle)Hyvä!
Ensimmäinen hyvä ja vakavasti otettava neuvo.
Tuohan se on tuo vika!
Tulen käyttämään tuota viimeistä! Hän saa maistaa juuri sitä omaa lääkettään.
Teen sen vielä siten, että vedän ihan yli. Enkä lopeta, kun hän jo suuttuu.
Hän saa maistaa sitä omaa sontaansa ja ei tule koskaan pääsemään siitä X-leimastaan eroon.
JES! Kiitos sinulle!
Surkuttele lisäksi muille, kuinka tuo henkilö olisi terapian tarpeessa, kun yrittää projisoida ominaisuuksiaan muihin, sääliksi tuollaista käy, voi voi.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuttava joka on X ja haluaa pakottaa minut samaan muottiin, vaikka olen aivan päinvastainen persoona. Ärsyttää, kun hän vänkää että on X ja minun pitää ymmärtää, vaik ymmärrän kyllä, sen kun on, mutta itse en toimi niin, koska en todellakaan ole X. Joten toimin toisin. Ja se on hänestä käsittämätöntä.
Vegaani tai uskovainen tulee mieleen tuosta.
Vaikka sillä ei ole mitään väliä tämän keskustelun kannalta, onko se X mikä tahansa.
Se on aina sietämätöntä, loukkaavaa ja erittäin röyhkeää henkistä väkivaltaa, kun ihmisen oikeutta määritellä itse itsensä ja omat arvonsa, loukataan.
En osaa selittää sitä edes itsellenikään, miksi se raivostuttaa ja vihastuttaa niin järkyttävän paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyräämisen alkaessa katot vaan silmistä läpi ja vastaat jotain tyylillä aha, jepjep, selvä, oukei, etkä missään tapauksessa vastaa mitään pidempää.
Eli antaa tyypin voittaa. Mutta sitten hän jää siihen uskoon että olen kaikkea sitä hänen keksimäänsä skeidaa.
Ja kun en saa oikaista asiaa, enkä puolustaa itseäni, niin voi olla hänelle sama asia kuin myöntäisin olevani X.
Sitten hän voi rientää kaikille muille selittämään totena sitä soopaa, että henkilö Y on tunnustaunut olevansa X.
- Luulet minun olevan x? Ettet vain itse olisi? Mutta niinhän taidat ollakin (ja tähän nauru ja silmänisku päälle)Hyvä!
Tuohan se on tuo vika!
Hän saa maistaa sitä omaa sontaansa ja ei tule koskaan pääsemään siitä X-leimastaan eroon.
JES! Kiitos sinulle!
Surkuttele lisäksi muille, kuinka tuo henkilö olisi terapian tarpeessa, kun yrittää projisoida ominaisuuksiaan muihin, sääliksi tuollaista käy, voi voi.
-eri
Kyllå x, x:n tuntee. Ovat kuin rakastavaiset kaksoset luituja vain toisilleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan se on tuo vika!
JES! Kiitos sinulle!
-eri
Ei tarvitse edes surkutella, kun voi sanoa sille henkilölle näin: "Joo oon puhunut muiden kanssa tuosta sinun X- ongelmastasi ja ei hätää. Aika moni ymmärtää kyllä sua, eikä tuomitse ollenkaan. Minäkin sinua puolustelin ihmisille, ja selitin sinun puolesta miksi olet päätynyt olemaan niin X."
Ja sitten: "Hys hys! Ei sun minulle tarvitse mitään selittää, minä kyllä suvaitsen ja ymmärrän sinua, niin ÄLÄ SANO MITÄÄN! En edes rupea kuuntelemaan."
Nykyään lyödään narsistin leima tosi heppoisesti, mutta kyllä minusta tuollainen käytös vaikuttaa juuri siltä. Välttäisin niin paljon kuin mahdollista. En suostuisi pompoteltavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos tuollainen henkilö on vaikka sellainen, ketä ei voi "jättää" kuin sikaa?
Jos hän on sukulainen, työkaveri tai muuten elämässäsi sellainen, kenestä ei pääse helposti eroon.
Miksi jotkut ihmiset ovat tuollaisia?
Haluaisin ymmärtää, mikä saa ihmisen käyttäytymään noin? Miksi he tekee toisille noin?
En tiedä miksi ihminen on tuollainen ja mikä hänet saa toimimaan noin.
Jotakin yhdistäviä tekijoitä tuollaisissa henkilöissä aina on.
Hyvin usein jos tuollainen jyrääjä henkilö on sukupuoleltaan nainen, niin hän on aina sellainen korostetun suvaitsevainen ja muita parempi "auttaja". Hän aina haluaa "auttaa" toisia, ja hänelle on tärkeää myös painaa toisia ihmisiä vähän alemmaksi ja lyttyyn, että voisi sitten lässyttää niille lyttäämilleen ihmisille ymmärtäväisesti. Myös toisten opettaminen ja päsmäröiminen on heille hyvin tärkeää.
Jostain syystä heillä on hyvin usein bulimia! En keksi miksi, mutta se on aika monella naispuolisella jyrääjällä.
En edes halua tai jaksa kertoa millaisia ne "miehet" on ketkä ovat jyrääviä ja toisia lyttääviä päsmäreitä. Heillä ei ole bulimia, mutta monesti ovat jotain Jumalan valittuja ja erityisiä Jumalan omia suosikki poikia.
Vierailija kirjoitti:
Entäs kun tämmönen on ammattiapu ja määrittää sinut. Ootko vähän kusessa kun kaikki yritykset säilyttää terveyttä on sairaus.
Tiedän niin mitä ap tarkoittaa. Itse luokittelen itseni ilmastonmuutosskeptikoksi, sillä tutkin työkseni paleoklimatologiaa, ja tiedän kuinka paljon epävarmuuksia erilaisissa ilmastomallinnuksissa on, eikä mielestäni ole järkevää perustaa tulevaisuutta täysien arvausten varaan. Tämän perusteella minua on sitten pidetty mm. koronadenialistina ja Putin-trollina. Ärsyttää!
Vierailija kirjoitti:
Tiedän niin mitä ap tarkoittaa. Itse luokittelen itseni ilmastonmuutosskeptikoksi, sillä tutkin työkseni paleoklimatologiaa, ja tiedän kuinka paljon epävarmuuksia erilaisissa ilmastomallinnuksissa on, eikä mielestäni ole järkevää perustaa tulevaisuutta täysien arvausten varaan. Tämän perusteella minua on sitten pidetty mm. koronadenialistina ja Putin-trollina. Ärsyttää!
Juuri tuo!
Kun se on niin äärimmäisen ahtaaksi ja rajoittuneeksi määritelty se muotti mikä määrittelee ihmisen ei-X kategoriaan.
Pitäisi olla kaikista maailman asioista juuri samaa mieltä sen jyrän kanssa, tai hän tunkee sinut väkisin johonkin ihmeeseen sontamuottiinsa.
Esimerkiksi jos sanot vaikka jotain tyyliin; Erkki Tuomioja on mannertenvälinen nahjus, niin olet sitten sen jälkeen persu. Ja kun olet persu, niin sitten olet ehdottomasti myös abortteja vastaan ja olet myös rokotevastainenkin. Ja kun nyt olet rokotevastainenkin, niin sitten uskot myös litteän maan teoriaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs kun tämmönen on ammattiapu ja määrittää sinut. Ootko vähän kusessa kun kaikki yritykset säilyttää terveyttä on sairaus.
Jos sinun joku lääkäri tai hoitaja on tuollainen, niin sinulla on oikeus vaihtaa se.
Öö, miksi pitää kestää? Oletko masokisti, jos väkisin hengaat ikävän ihmisen kanssa? Vinkki vitonen, älkää tavatko sellaisia ihmisiä ollenkaan, jos tapaamisista aiheutuu ikävä olo, paha mieli tai sellainen olo, että tässä jutussa on nyt jotain pielessä. Helpottaa kummasti omaa oloa ja elämää.
Anna olla vai senkö takii tämän kanssa hengaat että pääset puolustelemaan?
En minäkään jaksais kuunnella että joku tulee kertomaan millainen mä oon ja sitä ja tätä.
Joskus kiitän tiedosta ja jatkan omia juttujani.