11-vuotiaalta otettu kaverillaan yökylässä illalla klo 20 älypuhelin pois ja annettu tilalle Aku ankkojai
Olivat sanoneet, että heillä sääntö koskee kaikkia. Akun taskukirjoja sai lukea jos ei nukuta. Mielestäni olisi pitänyt kysyä minulta, lapsen äidiltä.
Kommentit (84)
Talossa talon säännöt. Jos kyläilijälle ei passaa niin voi lähteä kotiinsa. Jos lapselle tulee joku hätä yöllä, niin silloin luonnollisestikin käännytään kyläilyperheen aikuisten puoleen ja tarvittaessa soitetaan yhdessä sinne kotiin.
Fiksu perhe, toisin kuin ap:n perhe. Surkeaa kasvatusta teillä kun annetaan 11-vuotiaan roikkua puhelimella iltaisin. Joku kasvatuskoulutus pitäisi olla ennen kuin lapsia saisi hankkia.
Tee ilman muuta lastensuojeluilmoitus ja haasta nuo vastuulliset oikeuteen.
Tuollainen toiminta on käsittämätöntä!
Viva la revolution kirjoitti:
Mutta muksuille PC pelit on numero 1 ja Playstation pelit ja puhelin numero 2... kukaan ei lue enää lehtiä ja kirjoja.. :) Se on faktaa...
Wau 11 alapeukkua... onko tämä järjestelmällinen vainoaminen vai eikö lapsille sallita mitään muuta kuin kirjoja vaikka teknologia etenee vuosi vuodelta... nice :) :)
Kyse ei olekkaan siinä, etteikö kännyköitä, pleikkareita ja sun muuta tegnologiaa voisi käyttää. Kunhan käyttää kohtuudella. Liiallinen kännykän tuijottelu voi kuitenkin olla pahasta silmelle eikä sitä tarvitse räplätä ihan jatkuvasti. Mitä pahaa sarjakuvissa ja kirjoissa muka on? Vaikka tegnologia kehittyy, ei sarjiksia tarvitse roskiin heittää sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Muuten ok, mutta lapsella pitäisi kyllä olla mahdollisuus tarvittaessa soittaa vanhemmilleen omasta puhelimestaan yli viestiä.
Mitä vaan voi siellä tapahtua. Ei niitä lapsen kaverien vanhempia kovin hyvin tunne.
Myöhemmin tajusin, että lapseni oli usein yökylässä alkoholistiperheessä. Siis sen perheen isä oli sammuneena joskus esim kylppärissä kuulemma, kun lapseni oli kylässä.
Toisen lapseni kaverin perheessä vanhemmilla oli puukkotappelu. Onneksi ei lapseni ollut yövietaana tuolloin. Kolmannen kaverin isä kuului tunnettuun rikolliseen moottoripyöräkerhoon. Tuokin selvisi mulle aika myöhään.
Ehkä tässä on jotain muutakin pielessä kuin puhelittomuus. Tuttavapiirissä lienee parantamisen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa järkevältä perheeltä. Meilläkin luetaan illalla sängyssä akkareita eikä katsota puhelinta.
Akkarit on ihan parhaita. Mulla on hyvä muisti. Kun kiinostuin silloin 7 vuotiaana niin kahdessa viikossa opin lukemaan. Sitten menikin kaikki viisikot, sos kirjat ja aika monta kolme etsivää tarinaa.
Tutuksi tullut kirjaston täti osasi oikeasti suositella. olin vasta 11-12 ja olin jo lainaillut kirjoja mistä sanoi nämä on tarkoitettu aikuisille. Kuitenkin olin lainaamassa sormusten tarinaa. Vihjasi että lue hobitti ensin.
Todella hyvä vihje
Aku ankka on niin hahmo. Sille sattuu ja tapahtuu. Niin symppis että siitä tykkää lapset ja aikuiset. Nauroin ääneen kun lapsi kertoi että mikki hiiri on vähän tyhmä. Juteltiin ja kerroin maailma on ihan sairas. Ensimmäinen kerta sanoin jos vieras tajoaaa karkkia niin juokse ja huuda apua.
Oli tosi inhottavaa kertoa lapselle kuinka sairaita tyyppejä on. En kertonut tarkasti koska eihän sellaisia asioita voi sanoa lapselle. Voi hitto sitä lapsen uskoa. Tulen teidän väliin nukkumaan kun aikuiset ei pelkää mörköjä. En voinut sanoa mitä kaikkea aikuiset pelkää.
Kyseinen vuodatus ei kyllä kannusta ketään vanhempaa rohkaisemaan lastaan lukuharrastuksen tiellä.
Vaikutat olevan täysin sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa järkevältä perheeltä. Meilläkin luetaan illalla sängyssä akkareita eikä katsota puhelinta.
Akkarit on ihan parhaita. Mulla on hyvä muisti. Kun kiinostuin silloin 7 vuotiaana niin kahdessa viikossa opin lukemaan. Sitten menikin kaikki viisikot, sos kirjat ja aika monta kolme etsivää tarinaa.
Tutuksi tullut kirjaston täti osasi oikeasti suositella. olin vasta 11-12 ja olin jo lainaillut kirjoja mistä sanoi nämä on tarkoitettu aikuisille. Kuitenkin olin lainaamassa sormusten tarinaa. Vihjasi että lue hobitti ensin.
Todella hyvä vihje
Aku ankka on niin hahmo. Sille sattuu ja tapahtuu. Niin symppis että siitä tykkää lapset ja aikuiset. Nauroin ääneen kun lapsi kertoi että mikki hiiri on vähän tyhmä. Juteltiin ja kerroin maailma on ihan sairas. Ensimmäinen kerta sanoin jos vieras tajoaaa karkkia niin juokse ja huuda apua.
Oli tosi inhottavaa kertoa lapselle kuinka sairaita tyyppejä on. En kertonut tarkasti koska eihän sellaisia asioita voi sanoa lapselle. Voi hitto sitä lapsen uskoa. Tulen teidän väliin nukkumaan kun aikuiset ei pelkää mörköjä. En voinut sanoa mitä kaikkea aikuiset pelkää.
Kyseinen vuodatus ei kyllä kannusta ketään vanhempaa rohkaisemaan lastaan lukuharrastuksen tiellä.
Vaikutat olevan täysin sekaisin.
Mun mielestä puhelimet pois-sääntö on kyllä sinänsä hyvä, mutta pitäis olla lupa käydä hakemassa puhelin vähäksi aikaa ja laittaa whatsappviestiä kotiin jos tahtoo. Mun lapset kyllä aina välillä laittaa hyvänyönviestin, kerran esikoinen alakouluikäisenä viestitteli kun ei meinannut vieraassa paikassa saada unta ja tsempattiin.
Oikein. Aku Ankat ovat hyvää luettavaa tuon ikäiselle, parempaa ja turvallisempaa viihdettä kuin somessa roikkuminen.
Millainen vanhempi soittaa keskellä yötä lapsen puhelimeen ja olettaa, että siihen myös vastataan? Jos siis vanhemmalla pitää saada olla oikeus soittaa lapselleen koska vaan.
Hiukan voi häiritä taukoamatta puhelinta tuijottava lapsi joka myös täysin passiivinen keskusteluiden avaukseen ja kehtaisi kokoajan kehotella esim syömään ikäänkuin häiriten?
Vierailija kirjoitti:
Huvittava ajatus, että älypuhelimen katselu olisi jollain tavalla turmiollisempaa kuin Akun Ankan pällistely. 🤡
Ai 11-vuotiaalle kehittyvälle lapselle on hyväksi selailla tuntikausia jotain somea, jossa et ole kaunis, jos sinulla ei ole täydellisen pientä kaartuvaa nenää, paksuja huulia ja tiimalasivartaloa?
11 vuotiaalla älypuhelin?Ei voi olla totta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten ok, mutta lapsella pitäisi kyllä olla mahdollisuus tarvittaessa soittaa vanhemmilleen omasta puhelimestaan yli viestiä.
Mitä vaan voi siellä tapahtua. Ei niitä lapsen kaverien vanhempia kovin hyvin tunne.
Myöhemmin tajusin, että lapseni oli usein yökylässä alkoholistiperheessä. Siis sen perheen isä oli sammuneena joskus esim kylppärissä kuulemma, kun lapseni oli kylässä.
Toisen lapseni kaverin perheessä vanhemmilla oli puukkotappelu. Onneksi ei lapseni ollut yövietaana tuolloin. Kolmannen kaverin isä kuului tunnettuun rikolliseen moottoripyöräkerhoon. Tuokin selvisi mulle aika myöhään.
No pitäskö tutustua myös lapsen laverien vanhempiin?
Itelläki kolme lasta, nyt jo vähän isompia, mutten voi edelleen olla hämmästelemättä miten sujuvasti vanhemmat on pukkaamassa alle kouluikäisiä täysin vieraaseen perheeseen moneksi tunniksi kylään. Oven raosta vaan huokataan nopeasti heipat ja todetaan että tullaan joskus kolmen tunnin päästä hakemaan. Aina olen vanhemman kutsunut jäämään vähäksi aikaa kahville että saisi jotain käsitystä puolin toisin, aika harva on jäänyt.
Lapsen kavereiden vanhempiin on jonkin verran kiusallista joskus tutustua.
Kyllä me kahviteltiin niiden kahden perheen kanssa joskus, mutta ei sellaisissa kahvihetkissä kyllä kovin hyvin selviä se perheen arjen todellisuus. Sen rikollisjengiperheen kanssa ei kahviteltu. Niitä ei kiinnostanut tutustua lastensa kavereihin. Minua harmitti, kun heidän lapsensa oli meidän lapsen paras kaveri pari vuotta alakouluaikaan. Aika vaikeaa estää, kun olivat samalla luokalla. Onneksi ne sitten muuttivat kauas ja päästiin eroon.
Mutta muksuille PC pelit on numero 1 ja Playstation pelit ja puhelin numero 2... kukaan ei lue enää lehtiä ja kirjoja.. :) Se on faktaa...
Ja siitä maksetaan vielä hintaa, kun lapset eivät osaa lukea. Kuinka selviävät mistään vaativammasta opiskelusta?
Vierailija kirjoitti:
Huvittava ajatus, että älypuhelimen katselu olisi jollain tavalla turmiollisempaa kuin Akun Ankan pällistely. 🤡
Omat lapseni ovat kyllä Aku Ankkoja tavatessaan oppineet lukemaan sujuvasti. Se lukeminenhan tässä on se hyvä juttu, ja lukeminen ei kännykkäpeliä näppäillessä parane.
Vierailija kirjoitti:
Puhelimen poisottaminen sun lapselta yökylässä ei liene murheistasi pienin, jos olet noin kuutamolla siitä, minkälaisiin paikkoihin päästät jälkikasvusi yöpymään.
Meidän lapsella on sekä kännykkä että älykello, jolla saa myös viestitettyä vanhemmille. Kännykässä ruutuaikarajat, sovelluskiellot jne. mutta vierailulla saa aina pitää älykelloa ja kännykkää mukana ja tarvittaessa viestittää vanhemmille. Lapsella useita allergioita ja joskus oireet voivat yllättää, vieraassa paikassa varsinkin kun vahinkoaltistuksia sattuu herkemmin kuin kotona. Silloin on hyvä, että saa yhteyden koska vain vanhempiin.
Itsekin kuulun tuohon koulukuntaan "talo tekee tavallaan" vaikka yleensä uuden lapsen yokyläillessä kysyin kyllä olennaiset asiat, kuten ruokavalion ja muut.
Yksi äiti oli selvästi ärtynyt siitä, että hänen poikansa "kiersi" ruutuaikarajoitusta käymällä meillä. Meillä kun ruutuaikaa sai ulkoilusta ja liikunnasta, hän piti sitä rajattomuutena.
Itse oli jonkin verran ylipainoinen ja mielellään tarjoili herkkuja myös kyläileville lapsille. En viitsinyt puuttua tuohon...